Szkolne dni z Janem Pawłem II

„Wypłyń na głębię! Zawierz Chrystusowi, pokonaj słabość i zniechęcenie, i na nowo wypłyń na głębię! Odkryj głębię własnego ducha. Wnikaj w głębię świata. Przyjmij słowo Chrystusa, zaufaj Mu i podejmij swą życiową misję. Ludzie nowego wieku oczekują twojego świadectwa. Nie bój się! Wypłyń na głębię! – jest przy tobie Chrystus.” – zachęcał w 2000 roku i nadal zachęca młodych ludzi, Jan Paweł II.

„Wypłyń na głębię!” i poznawaj naukę Wielkiego Papieża, Jego dziedzictwo wiary, nadziei i miłości jak to zrobili uczniowie klas VI i VIIb w Zespole Szkół nr 2 w Ludwikowicach Kłodzkich. Kiedy jedni musieli o papieżu Polaku poczytać, poszukać niektórych informacji, to inni – młodsi, mogli dowolnymi technikami malarskimi tworzyć prawdziwe „papieskie” arcydzieła sztuki. W pracach plastycznych dzieci Jan Paweł II jest radosny i zatroskany, na nartach i spacerujący ulicami, ale zawsze jednakowo nasz ukochany – przewodnik, autorytet, nawet poeta i dramatopisarz. Młodzież i dzieci znają Karola Wojtyłę z opowiadań dziadków i rodziców, z filmów i książek. Właśnie z książek. Jan Paweł II pisał w „Liście do artystów”: „Tworząc dzieło, artysta wyraża (…) samego siebie do tego stopnia, że jego twórczość stanowi szczególne odzwierciedlenie jego istoty- tego kim jest i jaki jest… Poprzez swoje dzieła artysta porozumiewa się z innymi…” Chcemy słuchać słów Papieża, poznawać Jego naukę i zachwycać się Jego wierszami – mówią uczniowie klasy VI. Ale zanim to nastąpi spróbowaliśmy zrobić w ramach „Szkolnych Dni ze Świętym Janem Pawłem II”, bardzo małe arcydzieło – kartkę z papieru czerpanego. Kartkę w której masie umieściliśmy kwiaty i zioła, pochodzące z pobliskich terenów, przez które przechodzi jeden z etapów Szlaku Papieskiego – Kudowa Zdrój – Karłów – Radków – Wambierzyce. Drobno porwany papier zalaliśmy wodą i wymieszaliśmy blenderem, aby powstała konsystencja papki. Na przygotowanej wcześniej siatce ułożyliśmy fantazyjnie, przygotowane przez księdza Marcina, płatki kolorowych kwiatów, jesienne liście i jeszcze pachnące zioła. Następnie na tak przygotowany obraz, nałożyliśmy równomiernie masę papierową. Jeszcze tylko pozostało delikatnie odsączyć nadmierną ilość wody i nasza samodzielnie wykonana kartka nadawała się już do suszenia a potem wyeksponowania na biurku w delikatnej ramce.

Janie Pawle II – zrobiliśmy prawdziwe arcydzieła – choć znamy Twoje słowa, że: „Zadaniem każdego człowieka jest być twórcą własnego życia: człowiek ma uczynić z niego arcydzieło sztuki” Na zakończenie warsztatów ks. Marcin, odczytując słowa Karola Wojtyły: “W górach znajdujemy nie tylko wspaniałe widoki, które można podziwiać, ale niejako szkołę życia. Uczymy się tutaj znosić trudy w dążeniu do celu, pomagać sobie wzajemnie w trudnych chwilach, razem cieszyć się ciszą, uznawać własną małość w obliczu majestatu i dostojeństwa gór.” – zachęcał młodych ludzi do górskiego wędrowania.

Zaproponowana zabawa „kamyki” promuje aktywne spędzanie czasu wolnego. Polega ona na malowaniu kamienia, pozostawienia go na szlaku, by ktoś inny go odnalazł i podał dalej. Święty Papieżu, czy to będzie w górach, czy w mieście, czy w ulicznym zgiełku, czy w samotności, chcemy, by: ”…nasza droga była wspólna (…) nasza modlitwa była pokorna (…) nasza miłość była potężna (…) nasza nadzieja była większa od wszystkiego, co się tej nadziei może sprzeciwiać”.

Na kolejne warsztaty w ramach „Szkolnych Dni ze Świętym Janem Pawłem II”, 13 października 2021 roku, ksiądz Marcin Zawada zaprosił Pana Jana Walkowiaka – z wykształcenia ceramika, mistrza malowania na szkle. Pan Jan w swoich pracach stosuje różne techniki: grafikę, pastele, oleje, akryl na ścianach. Kreśli i maluje portrety. Zaproszony gość żyje zgodnie z mottem: „Kto się zmienia Ten WZRASTA, a ten kto nie, Ten WRASTA”.

Jan Walkowiak to także człowiek wielkiego serca, wolontariusz prowadzący zajęcia artystyczne dla seniorów i zajęcia ceramiczne dla młodzieży niepełnosprawnej. Jest człowiekiem, którego optymizm, pogodę ducha wyraźnie można dostrzec w Jego pracach, prezentowanych zarówno w Polsce jak i poza granicami naszego kraju. Na początku dzisiejszej katechezy, ks. Marcin przeczytał przypowieść o talentach z Ewangelii wg św. Mateusza. W jednym miejscu talenty i malarz to oczywiście nie przypadek.

Uczniowie klas IV i V mówili, że Bóg daje nam różne talenty, abyśmy je pomnażali i rozwijali. I to od człowieka zależy to, czy je wykorzysta, czy zmarnuje. Do tego, aby rozwijać swoje talenty potrzeba oczywiście wysiłku. I często potrzebujemy także nauczyciela, kogoś kto nauczy nas czegoś nowego. Ewangelia uczy nas także, że gdy dzielimy się dobrem z innymi, to korzystają obydwie strony. Dzieci zachęcone przez malarza chwaliły się swoimi zdolnościami plastycznymi, jednocześnie z uwagą słuchając fachowych rad gościa.

Następnie Pan Jan malując portret Papieża Polaka opowiadał o roli jaką odgrywa w jego życiu Jan Paweł II, o spotkaniu z papieżem i o swojej wierze. Dzielił się z uczniami wiedzą na temat kolejnych etapów tworzenia portretu, doboru techniki malowania i wykorzystanych materiałów plastycznych. Zachęcał młodych ludzi do dzielenia się swoimi talentami, ćwiczenia przy sztalugach szczególnie cierpliwości.

“Odkrywajcie w sobie zdolności, cieszcie się nimi, i rozwijajcie je z Bożą pomocą” –  mówił Jan Paweł II.

źródło/fot. – krolowejpolskigluszyca.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here