28 sierpnia ostatni koncert Bardzkiego Lata Organowego

  • Napisany przez:

Tegoroczna edycja Bardzkiego Lata Organowego zaplanowana została na pięć koncertów. W sobotę 28 sierpnia odbędzie się ostatni koncert w ramach 8. edycji Bardzkiego Lata Organowego. 

26 czerwca 2021 odbył się koncert inaugurujący sezon, podczas którego wystąpiła Halina Frąckowiak, dyrektor artystyczny festiwalu prof. Andrzej Chorosiński na organach oraz Michał Chorosiński, aktor telewizyjny i serialowy, który recytował Jasnogórskie i Lwowskie Śluby Narodu. Za nami także koncert Bernharda Gfrerera. Austriackiego organista, koncertującego na całym świecie. Występował z Placido Domingo, José Carrerasem i Jamesem Kingiem. Za swoją działalność muzyczną otrzymał tytuł Profesor Honoris Causa Republiki Austrii.

Kolejne koncerty odbyły się 23 lipca, 6. 28 sierpnia odbędzie się ostatni koncert. Tym sposobem najwspanialsze dźwięki bardzkich organów będą rozbrzmiewać do końca wakacji, nie licząc oczywiście tradycyjnie sprawowanych w bazylice Mszy Świętych.

23 lipca w piątkowy wieczór w Bardzie zagościł duet Jakub Szmid- śpiew i Michał Botor- organy. W repertuarze znalazły się utwory takich kompozytorów jak Moniuszko, Verdi, Faure i Gomez.

Natomiast 6 sierpnia do Barda powrócił małżeński duet muzyczny Maria Perucka- skrzypce i prof. Roman Perucki- organy.

Maria Perucka jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Przez wiele lat była koncertmistrzem Zespołu Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis. Występowała z Kaliską Orkiestrą Symfoniczną, ponadto wraz z Kwartetem Smyczkowym koncertowała w całej Polsce, w Niemczech, Finlandii, Norwegii i we Włoszech.

Prof. Roman Perucki jest dyrektorem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Koncertuje w kraju i za granicą (cała Europa, USA, Japonia, Australia, Ameryka Południowa). Jest jurorem m.in. Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), w Paryżu, Petersburgu i Kaliningradzie (Rosja). Jest Dyrektorem i jurorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski.

Ostatni koncert tegorocznego Bardzkiego Lata Organowego należał będzie do Orkiestry Reprezentacyjnej Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego pod batutą Marcina Ślązaka. Na organach natomiast zagra Maciej Bator. Organista, kantor Kościoła Pokoju w Świdnicy. Jest absolwentem Szkoły Muzycznej II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Wałbrzychu, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie.

Wszystkie koncerty odbywają się w Bazylice Mniejszej w Bardzie, wstęp na koncerty jest bezpłatny.

fot. AK

Organy bardziej bazyliki powstały w 1759 roku zbudował je Franz Joseph Eberhard z Wrocławia. Wyposażone w 50 głosów składają się z 3567 piszczałek.

To jeden z najokazalszych i najwspanialszych instrumentów z epoki schyłkowego baroku na Dolnym Śląsku (drugie co do wielkości). Ze względu na strukturę wewnętrzną, wielkość oraz unikatowy wystrój zewnętrzny, są instrumentem wyjątkowo cennym, zarówno w skali krajowej, jak i europejskiej. Rokokową, wspaniałą dekorację bardzkich organów wykonał znakomity snycerz H. Hartmann.

Z powstaniem tego instrumentu wiąże się opowieść, której nie sposób zweryfikować. Otóż w Bardzie w czasie II wojny Śląskiej w 1744 roku przebywał król Fryderyk II. Oglądając kościół szczerze ubolewał, że brak tu organów. Gospodarze świątyni wyjaśnili, że nie posiadają funduszy na taką inwestycję, na co król odpowiedział: „Módlcie się abym wygrał wojnę. Jeżeli zwyciężę, znajdę pieniądze na organy.” Czy to prawda? Nie wiadomo. Faktem jest, że król odniósł zwycięstwo, a zaraz potem znalazły się środki na budowę instrumentu…

Bardzkie organy towarzyszyły do tej pory wielu znanym artystom i muzykom m.in. Annie Marii Jopek, wielokrotnie Zespołowi Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny, organiście Hamburskiej Filharmonii Thomasowi Corneliusowi, a już wkrótce będą istotnym elementem niepowtarzalnego koncertu Orkiestry Reprezentacyjnej Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, który zaplanowany został na 28 sierpnia 2021r. – wspomina burmistrz Miasta i Gminy Bardo Krzysztof Żegański.

Bazylika Mniejsza w Bardzie to także liczne znane festiwale takiej jak Dolnośląski Festiwal Muzyczny pod dyrekcją Magdaleny Cornelius czy sławny Festiwal Wratislavia Cantans – zaznacza burmistrz.

W 2013 roku odbyła się uroczystość poświęcenia odrestaurowanych organów znajdujących się w Bazylice Mniejszej w Bardzie. Współpraca bardzkiego samorządu, parafii, środków unijnych oraz Urzędu Marszałkowskiego spowodowała, że drugie co do wielkości na Dolnym Śląsku organy powróciły do czasów swojej świetności. To wydarzenie zapoczątkowało organizację w Bardzie koncertów organowych, które przybrały formę Bardzkiego Lata Organowego.

– W tym roku podczas Bardzkiego Lata Organowego najbardziej istotna dla mnie będzie współpraca z Orkiestrą Reprezentacyjną Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego , ponieważ mamy zagrać fragment Symfonii Nowowiejskiego „Bogurodzica” na organy i zespół dęty. Będzie to koncert finałowy tegorocznej edycji – mówił Maciej Bator, organista ze Świdnicy.

Bardzkie organy znam bardzo dobrze, po remoncie, grałem na ich poświęceniu. Wcześniej, w końcowej fazie remontu miałem okazję je odwiedzać. Mogę powiedzieć, że stan poremontowy od 2013 roku znam bardzo dobrze. Obecnie, od wielu lat, te organy doglądam raz w miesiącu – dodał Maciej Bator.

Historia tych organów streszcza się w dwóch najważniejszych datach. 1759 taka data widoczna jest pomiędzy piszczałkami. Te organy zbudował organmistrz wrocławski. Później zostały przebudowane przez  organmistrza ze Świdnicy w roku 1875. Instrument ma 50 głosów ponad 3000 piszczałek spora część z nich jest jeszcze piszczałkami osiemnastowiecznymi. Przebudowę organów zrobiła znana firma w branży  –  Schlag und Söhne ze Świdnicy. Warto zwrócić uwagę na obudowę organów, na prospekt organowy. Wykonał go miejscowy  snycerz Heinrich Hartmann. Jest to wyjątkowy instrument na tle innych organów szczególnie jeśli chodzi o rozmiar, jest to duży instrument. Ich szczególna rola wyraża się w wyjątkowym charakterze miejsca  – sanktuarium, a z drugiej strony to, że są duże pociąga za sobą pewien kontekst kulturowy, że ludzie chcą na nich grać, jest to miejsce rozpoznawalne. Można powiedzieć, że one są i technicznie, muzycznie i kulturowo słynne dla całej branży – wskazał Maciej Bator.

ak / UM Bardo

Nasi partnerzy