Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN

Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych w Polsce

Katecheza w szkole: Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych Diecezji uważają, że działania rządu układają się w pakiet zmian, które są jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich rodziców oraz nauczycieli religii.

Oświadczenie

Dla dobra Dzieci: katecheza w szkole

Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych diecezji w Polsce obecni na konferencji pod przewodnictwem Księdza Biskupa Wojciecha Osiala, Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego KEP, wyrażają stanowczy sprzeciw wobec działań Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących szkolnych lekcji religii. Działania te układają się w pakiet zmian, które są jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich rodziców oraz nauczycieli religii.

Mimo, iż Ministerstwo nie deklaruje oficjalnego wycofania nauczania religii ze szkół, to jednak podejmowane kroki wskazują jednoznacznie na wyeliminowanie religii ze szkoły. Ograniczają też w znacznej mierze prawo do udziału w tych zajęciach przez uczniów.

Dyrektorzy podkreślają, że wszelkie zmiany winny dokonywać się zawsze zgodnie z obowiązującym prawem, na drodze wzajemnego dialogu i w porozumieniu z wszystkimi Kościołami i związkami wyznaniowymi. Konieczne jest zawsze wypracowanie porozumienia strony rządowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych. Wynika to jednoznacznie z zapisów zawartych w Ustawie o systemie oświaty, Konstytucji RP oraz Konkordacie. Jedynie na drodze dialogu i współpracy można właściwie troszczyć się o rozwój młodych pokoleń Polek i Polaków.

  1. Formą nierówności i niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli religii jest wprowadzana przez Ministerstwo możliwość zwiększania grup poprzez łączenie uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w klasach I-III i do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Nauczanie religii w grupach większych niż w przypadku innych lekcji ma charakter dyskryminacji i nie jest podyktowane dobrem ucznia. Ministerstwo planuje łączenie klas w grupy także bez uwzględniania wieku dzieci. Sytuacja, w której uczniowiez klasIV szkoły podstawowej znajdą się na jednej lekcji z uczniami klas VIII jest sprzeczna z wszelkimi zasadami psychologicznymi, pedagogicznymi i dydaktycznymi. Narusza to prawa ucznia, godność dziecka oraz krzywdzi je w procesie edukacji.
  2. Pomimo licznych głosów sprzeciwu, Ministerstwo bez żadnego porozumienia z Kościołem, podjęło decyzję, że ocena z religii od 1 września 2024 r. nie będzie wliczana do średniej ocen. W sposób rażący godzi to w podstawowe zasady dydaktyczne. Dziecko nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na lekcjach religii nie jest doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych przedmiotów. Przyjęcie założenia, że uczniowie biorą udział w zajęciach z religii jedynie dla podwyższenia sobie średniej ocen jest błędne i krzywdzące.
  3. Zapowiadane przez Ministerstwo umieszczanie lekcji religii jedynie na początku i na końcu zajęć jest kolejną formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec osób wierzących. Jest to krzywdzące wobec uczniów i ich rodziców. Godzi również w podstawowe prawa nauczycieli religii, określone m.in. w Karcie Nauczyciela. Przebywanie nauczycieli religii w placówce od wczesnych godzin rannych do późnych godzin popołudniowych z licznymi „okienkami” jest wręcz nieludzkim traktowaniem pracowników.
  4. Dyrektorzy wyrażają stanowczy sprzeciw wobec planów zmniejszenia ilości lekcji religii do jednej tygodniowo.

Nauczyciele religii aktywnie uczestniczą w realizacji szkolnych programów profilaktyczno-wychowawczych na wszystkich płaszczyznach w społeczności szkolnej. Uczą miłości bliźniego, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, dialogu, tolerancji, szacunku, kształtują postawy społeczne. Kształtują postawy proekologiczne, społeczne, dotyczące zdrowia fizycznego i psychicznego. Troska nauczycieli religii o rozwój emocjonalny, społeczny i duchowy przekłada się na kondycję psychofizyczną uczniów.

Organizacja lekcji religii w przestrzeni szkolnej jest wypełnieniem konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania i nauczania religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53, ust. 3 Konstytucji). Jest też dla rodziców ułatwieniem, gdyż często zapracowani, z wielką trudnością doprowadzaliby dzieci na zajęcia przy parafii. Poza tym jako podatnicy partycypują w utrzymaniu szkół i maja prawo do korzystania z ich bazy dydaktycznej.

Wprowadzanie zmian w organizacji lekcji religii w szkole odbywa się do tej pory bez wymaganego przez prawo porozumienia Ministerstwa ze stroną kościelną. Państwo demokratyczne powinno respektować prawa wszystkich obywateli – zarówno wierzących, jak i niewierzących.

Osoby odpowiedzialne za katechizację i szkolne nauczanie religii w Polsce proszą Rodziców i wszystkich ludzi dobrej woli o aktywne włączenie się w obronę obecności lekcji religii w polskiej szkole. Wysyłajmy do Ministerstwa nasz sprzeciw w tej sprawie na adres: kancelaria@men.gov.pl.

 

Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych

 

W urzędzie albo u notariusza. Czy szybkie rozwody pogłębią kryzys małżeństwa?

Ślub to jedna z najważniejszych decyzji w życiu człowieka, symbolizująca miłość, oddanie i zobowiązanie na całe życie. Można go porównać do szybkiego ślubu w Las Vegas, który odbywa się w kilka minut, lub do związku według zasad katolickich, gdzie narzeczeni przechodzą przez okres narzeczeństwa i kurs przedmałżeński. W dobie nowoczesnych rozwiązań pojawia się pytanie: czy łatwiejsze i szybkie rozwody przed notariuszem lub urzędnikiem mogą pogłębić kryzys małżeństwa?

AI i zdrada: Czy możemy zgrzeszyć ze sztuczną inteligencją?

W dobie gwałtownego rozwoju technologii sztuczna inteligencja (AI) coraz częściej wkracza w różne sfery naszego życia, w tym także w relacje międzyludzkie. Pojawienie się wirtualnych partnerów AI, którzy mogą symulować emocjonalne i intymne więzi, budzi wiele kontrowersji i pytań natury moralnej. Jedno z nich brzmi: czy posiadanie wirtualnego partnera AI to zdrada?

Dzień Ojca: Rola ojca w rodzinie, życiu dziecka i Kościele

wAkcji24.pl: Dzień Ojca to wyjątkowe święto, które obchodzone jest na całym świecie, aby uczcić i wyrazić wdzięczność ojcom za ich rolę i wkład w życie rodzinne. To okazja do refleksji nad znaczeniem ojcostwa oraz przypomnienia o roli ojca w rodzinie, życiu dziecka i kościele. 

Zdrowy styl życia: Kluczowa rola diety

Zdrowy styl życia to nie tylko regularna aktywność fizyczna i odpoczynek, ale przede wszystkim zrównoważona dieta. W dzisiejszych czasach coraz większą uwagę zwracamy na to, co jemy, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że nasze nawyki żywieniowe mają ogromny wpływ na nasze...

Mniej chętnych na tęczowe taksówki. Według FreeNow Polacy stają się bardziej konserwatywni

wAkcji24.pl: Tęczowe taksówki coraz mniej popularne. Taksówkarska niemiecka firma FREENOW zbadała, ilu Polaków wsiadłoby do tęczowej taksówki. Wyniki są zaskakujące.

Święty Brat Albert inspiracją. XX Ursynowskie Spotkania Twórców

wAkcji24.pl: Ursynowskie Spotkania Twórców odbywają się corocznie 17 czerwca. To w kalendarzu liturgicznym to dzień wspomnienia św. Brata Alberta (Adama Chmielowskiego) patrona i opiekuna artystów,. Dla upamiętnienia tej rocznicy, od 2004 roku w W Galerii Wieża przy kościele Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie odbywają się Ursynowskie Spotkania Twórców.

Justice „Hyperdrama”: Legendy muzyki francuskiej wracają do gry

wAkcji24.pl: Justice powraca z nowym materiałem studyjnym. “Hyperdrama” to nowy album z 26 kwietnia autorstwa francuskiego Justice. Gaspard Augé i Xavier de Rosnay wspólnie tworzą muzykę elektroniczną już od dwóch dekad. 

Czerwcowy numer „w Akcji” już w waszych parafiach!

Nowy, jak zawsze bezpłatny, majowy numer magazynu "W Akcji" już w parafiach! Zapytaj swojego proboszcza!W czasie trwania zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, 10 czerwca br. biskupi opublikowali list dotyczący ochrony życia i aborcji. Mówią o rosnącej...

Artur Gotz: Litania piwnic 1944

Głownie jest Pan znany z twórczości humorystycznej i satyrycznej. Nowa Pana płyta muzyczna „Litania piwnic 1944” to zupełnie nowe oblicze. Co się stało? Artur Gotz: Rzeczywiście płyta muzyczna „Litania piwnic 1944” to album zupełnie inny od tych, które do tej pory...

Jezus, satanizm i przemysł muzyczny

wAkcji24.pl: Jezus i przemysł muzyczny? Co rozumiemy przez muzykę chrześcijańską? Czy artyści, którzy eksploatują motywy chrześcijańskie, robią to ze względu na swoje przekonania?

Katecheza w szkole: włącz się w obronę lekcji religii

Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych Diecezji prroszą Rodziców i wszystkich ludzi dobrej woli o aktywne włączenie się w obronę obecności katechezy w polskiej szkole. Wysyłajmy do Ministerstwa nasz sprzeciw w tej sprawie na adres: kancelaria@men.gov.pl.

wAkcji24.pl | Wiara | IKS, żródło: Diecezja Świdnicka | 1.06.2024