USA: dynamiczny wzrost zaangażowania w treści katolickie

wAkcji24.pl: Katolickie media w Stanach Zjednoczonych odnotowują znaczące wzrosty. Szczególnie szybko rozwija się audytorium katolickich treści wideo które ogląda prawie połowa  amerykańskich katolików, a niemal jedna trzecia słucha religijnych audycji i podcastów. Szybko rośnie również rynek katolickiej książki elektronicznej.

Ewolucja zaangażowania

Rozkwit katolickich mediów

W ostatnich latach zaobserwowaliśmy znaczący wzrost zainteresowania treściami katolickimi, zarówno w formie drukowanej, jak i cyfrowej. Greg Erlandson, w swoim artykule dla The Catholic Journalist, podkreśla, że coraz więcej wiernych sięga po publikacje, które umacniają ich wiarę i rozumienie religii.

Dane z Centrum Badań Stosowanych w Apostolstwie (CARA) potwierdzają tę tendencję, wskazując na podwojenie liczby osób oglądających religijne treści wideo oraz znaczący wzrost słuchaczy treści audio. To świadczy o dynamicznym rozwoju katolickich mediów i ich adaptacji do nowoczesnych form przekazu.

Statystyki zaangażowania medialnego amerykańskich katolików

Dane z ankiety amerykańskiego Centrum Badań Stosowanych w Apostolstwie (CARA):

• Liczba „oglądających religijne lub duchowe treści wideo” „niemale podwoiła się z 24 procent w 2011 roku do 45 procent w 2023 roku”.

• Audytorium katolickich audycji i podkastów „ponad dwukrotnie wzrosła z 13 do 29 procent”.

• Katolickie książki elektroniczne (e-booki) odnotowały czterokrotny wzrost procentowy z trzech do 13 procent a prawie jedna czwarta katolików otrzymuje „informacje o Kościele z gazet drukowanych lub internetowych”. W tych danych nie uwzględniono biuletynów parafialnych, drukowanych lub elektronicznych.

45 proc. katolików w USA ogląda katolickich treści wideo

29 proc. katolików w USA słuchanie katolickich treści audio

13 proc. katolików w USA czyta katolickie e-booki

25 proc. katolików w USA czyta katolicką prasę (druk + internet)

Badanie przeprowadzone w 2020 r. wykazało, że w USA było 61,9 mln katolików, czyli około 18,7% populacji. Liczba katolików w USA rośnie m. in. za sprawą migracji z Meksyku i innych krajów Ameryki Łacińskiej. Tworzenie katolickich mediów w USA ma w związku z tym wyzwanie w postaci wielojęzyczności – aby budować zasięgi trzeba uwzględnić potrzeby katolików, dla których pierwszym językiem jest język hiszpański. W związku z nielegalną migracją do USA w kraju tym może przebywać dzisiaj nawet kilka milionów katolików więcej niż oficjalnie, a otoczenie ich opieką duszpasterską jest dodatkowym i poważnym wyzwaniem dla Kościoła Katolickiego w USA.

Katolicy są największą jednolitą grupą religijną w Stanach Zjednoczonych. Katolików jest około trzy razy więcej niż chrześcijan bezwyznaniowych lub baptystów z Południa, dwóch kolejnych co do wielkości grup. 

 

Katolickie media w Kanadzie chcą wykorzystać swoją szansę

Ten rok może być przełomowy dla katolickiego dziennikarstwa w Kanadzie” – pisze Peter Stockland w portalu canadiancatholicnews.ca.  Po pandemii COVID-19, Konferencja Biskupów Katolickich Kanady wznowiła swoje zgromadzenie plenarne dla mediów. Stockland podkreśla, że to ważne, „jesteśmy katolikami, jesteśmy dziennikarzami, dziennikarstwo wykonujemy z Chrystusem” . Wzrost zainteresowania treściami katolickimi świadczy o tym, że katolickie dziennikarstwo ma przed sobą jasną przyszłość.

 

Katolickie dziennikarstwo

Peter Stockland, odnosząc się do swoich doświadczeń i obserwacji, ilustruje znaczenie katolickiego dziennikarstwa w obecnym kontekście Kanady. Wskazuje na odnowione podejście do dziennikarstwa, które integruje wiarę katolicką z zawodowymi obowiązkami, stawiając Chrystusa w centrum swojej pracy. Ożywienie zainteresowania treściami religijnymi i duchowymi, szczególnie po pandemii, jest optymistycznym sygnałem dla przyszłości katolickich mediów, co sugeruje potencjalny wzrost i długotrwałe znaczenie tej dziedziny dziennikarstwa.

„Mając przywilej prowadzenia sesji wprowadzającej Telling Truth in Charity, użyłem tego, co stało się moim standardowym obrazem do definiowania dziennikarstwa katolickiego. To jest diagram Venna. W jednym z kręgów diagramu jest nasza wiara katolicka. W drugim kręgu Venna jest nasze dziennikarskie powołanie. W centrującym skrzyżowaniu okręgów jest Chrystus” – pisze Peter Stockland.

Katolickie Dziennikarstwo wg. Diagramu Vienna.

 Biorąc przykład ze swoich amerykańskich kolegów, kanadyjscy dziennikarze postawili na „odrodzenie kanadyjskiego katolickiego serwisu informacyjnego jako solidnej strony internetowej” portalu canadiancatholicnews.ca, aby pomóc kanadyjskim katolikom podzielić się swoimi historiami o tym, co to znaczy być kanadyjskim katolikiem. Trzymamy kciuki za ich sukces!

Także w Polsce istnieje potrzeba walki o uwagę katolickiego czytelnika i odbiorcy. Mamy nadzieję, że również działania portalu wAkcji24.pl i gazety „W Akcji 24” będą cieszyć się rosnącym zainteresowaniem polskich czytelników. To jednak zależy nie tylko od Redakcji, ale od tego, czy wspólnie będziemy rekomendować sobie wzajemnie nasze treści w internecie, o co bardzo każdego czytelnika prosimy.

wAkcji24.pl Kultura /ANS/ 8.05.2024 r.