W 2024 roku linie lotnicze będą miały więcej pasażerów niż rok wcześniej
Pomimo inflacji cen usług i spowolnienia gospodarczego oraz wzrostu ryzyka związanego z działaniami wojennymi, konsumenci nadal wydają pieniądze na podróże. W 2023 r. 1.300.000.000 osób podróżowało za granicę (+33 proc. rok do roku), podczas gdy w I kwartale 2024 r. z turystyki międzynarodowej skorzystało ponad 285.000.0000 podróżnych (97 proc. poziomu sprzed pandemii koronawirusa SARS-CoV-2)
Linie lotnicze odczuwają nadal skutki zakłóceń w łańcuchu dostaw
Linie lotnicze nadal odczuwają skutki związane z ograniczeniami przepustowości, wywołane zakłóceniami w łańcuchu dostaw samolotów, incydentami związanymi z bezpieczeństwem i wycofywaniem starych samolotów. W związku z powyższym oczekiwać można, że z powodu ograniczonej podaży ceny biletów lotniczych pozostaną wysokie
Allianz Trade: Branża przewozów lotniczych odporna na recesję
Branża przewozów lotniczych, jak wynika z analiz Allianz Trade, jest jedynym sektorem, którego ożywienie nie wykazuje oznak spowolnienia, pomimo osłabienia globalnych perspektyw gospodarczych – popyt osiągnie w 2024 roku rekordowy poziom a zysk z przewozu pasażera wzrośnie o +3,2 proc.. Powinno to doprowadzić do wzrostu przychodów linii lotniczych o +6,5 proc ork do roku (do 967.000.000.000 dolarów) i ich zysku netto w wysokości 30.500.000.000 dolarów. Ponieważ apetyt na podróże okazał się silniejszy niż kiedykolwiek, konsumenci akceptują podwyższone ceny, podróżując w zamian bliżej domu, wybierając miejsca, w których kurs wymiany jest bardzo korzystny dla nich lub skracając wakacje, ale jest bardzo mało prawdopodobne, aby anulowali swoje plany podróży
Wzrost o +33 proc. rok do roku
Podróże stały się jedyną rzeczą, na którą konsumenci nie przestają wydawać. W przeciwieństwie do poprzednich recesji, inflacja i spowolnienie gospodarcze nie zniechęciły konsumentów do wydawania pieniędzy na turystykę. W rzeczywistości popyt na usługi hotelarskie i transportowe nadal rośnie we wszystkich regionach, mimo że przychód na dostępny pokój (RevPAR) i ceny biletów lotniczych pozostają wysokie, co przyczynia się do umiarkowanej inflację cen usług po obu stronach Oceanu Atlantyciekgo. Podczas gdy globalny produkt krajowy brutto w 2023 roku wzrósł tylko o +3,2 proc., w 2023 roku za granicę podróżowało 1.300.000.000 osób, co stanowi wzrost o +33 proc. rok do roku.
Allianz Trade: Podróże są coraz częściej traktowane jako „podstawowy wydatek”
Według Światowej Organizacji Turystyki (UN Tourism), w pierwszym kwartale 2024 r. turystyka międzynarodowa osiągnęła poziom ponad 285.000.000 podróżnych, o +20 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2023 r. i odpowiadała poziomowi 97 proc. sprzed pandemii (1 kwartał 2019 r.), przy czym Europa, Afryka i Bliski Wschód już przekroczyły wolumeny z 2019 r. Sugeruje to, że podróże są coraz częściej uważane za „podstawowy wydatek” w budżetach domowych, a konsumenci są skłonni zapłacić wyższą cenę za to doświadczenie, niezrażeni nawet niedawnymi incydentami związanymi z bezpieczeństwem.
Liczba pasażerów samolotów osiągnie najwyższy poziom w historii
Trendy takie jak wzrost popularności pracy z domu – który miał ograniczyć podróże służbowe – oraz ruch „flight-shame” również nie zmniejszyły popytu na podróże, choć ruch krajowy powrócił do poziomu sprzed pandemii szybciej niż podróże międzynarodowe. Z analiz Allianz Trade wynika, że oczekiwać można, że w 2024 roku liczba pasażerów linii lotniczych, na całym świecie, osiągnie najwyższy poziom w historii (+10,4 proc. rok do roku), z Azją i Pacyfikiem oraz Ameryką Północną na czele (wykres 3), podczas gdy Afryka i Ameryka Łacińska pozostaną w tyle.
Allianz Trade: Linie lotnicze cierpią na niedobór samolotów
Dopóki linie lotnicze będą borykać się z niedoborem podaży, ceny biletów lotniczych pozostaną wysokie. Kilka czynników wywiera presję na przepustowość linii lotniczych, z których najistotniejszy jest niedobór samolotów, który rozpoczął się od wąskich gardeł w łańcuchu dostaw w czasie pandemii. Sytuację pogorszyły niedawne kwestie bezpieczeństwa Boeinga, które skłoniły firmę do spowolnienia zdolności produkcyjnych w celu poprawy jakości produkcji.
Równolegle, wraz z tykającym zegarem w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla i budowania bardziej energooszczędnej floty, firmy zaczęły pozbywać się starych samolotów, co znacznie zmniejszyło moce przewozowe sektora. Średni wiek, w którym samoloty są wycofywane z rynku, spadł z 27 lat przed pandemią do 23 lat w 2023 roku. W rezultacie wzrost zdolności przewozowych był i nadal będzie ograniczony w perspektywie krótkoterminowej, nie osiągając do 2025 roku nawet poziomu sprzed pandemii.
Allianz Trade: Kwota płacona przez pasażera za przelot jednego kilometra wrośnie
W tym kontekście branża lotnicza jest jedynym sektorem, którego ożywienie nie wykazuje oznak spowolnienia pomimo osłabienia globalnych perspektyw gospodarczych. Z analiz Allianz Trade wynika, że oczekuje się, że zyski z pasażerów, tj. średnia kwota płacona przez pasażera za przelot jednego kilometra (przychód na RPK), wzrosną w tym roku o +3,2 proc. rok do roku, przygotowując grunt pod ogólny wzrost przychodów o około +6,5 proc. rok do roku, wynoszący łącznie 967.000.000.000 dolarów (z 838.000.000.000 dolarów w 2019 r.).
IATA podniosło prognozę zysku
W związku z przewidywanym w 2024 roku wyższym ruchem, kosztami pracy pod kontrolą i oczekiwanym zawężeniem spreadu na paliwie lotniczym, Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (The International Air Transport Association – IATA) podniosło prognozę zysku netto branży na 2024 r. do 30.500.000.000 dolarów z 27.400.000.000 dolarów skorygowanych już w górę w 2023 roku. Był on już o +3,9 proc. wyższy niż poziom z 2019 roku.
Paliwo lotnicze jest największym kosztem operacyjnym dla linii lotniczych
Jednak rentowność nie będzie wyglądać tak samo we wszystkich regionach ze względu na geopolitykę. Paliwo lotnicze jest największym kosztem operacyjnym dla linii lotniczych i chociaż ceny odrzutowców pozostawały umiarkowane od początku 2024 roku, ten koszt wejściowy jest jednym z najbardziej zmiennych, ponieważ podaż, a tym samym ceny są uzależnione od kwestii geopolitycznych i zdolności regionalnych. Koszty tankowania zmieniają się znacząco w zależności od regionu, przy czym linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej są bardziej narażone na zmiany cen nafty lotniczej.
Allianz Trade: Popyt na podróże lotnicze okazał się silniejszy niż kiedykolwiek
Podsumowując, przy wciąż wysokim popycie i ograniczeniach przepustowości, sezon wakacyjny 2024 będzie droższy niż zwykle. Półkula północna notuje silny popyt ze strony konsumentów, na którym skorzystają wszystkie branże związane z turystyką, od hoteli i restauracji po transport, rekreację i usługi konsumenckie. W rzeczywistości najnowsze dane dotyczące indeksu zaufania w turystyce Organizacji Narodów Zjednoczonych (który wynosi od 0 do 200) wskazują na pozytywny wynik 130 w okresie od maja do sierpnia 2024 r., przewyższając nastroje z początku roku.
W szczególności Europa powinna odnieść korzyści, ponieważ będzie gospodarzem dwóch dużych wydarzeń sportowych, Igrzysk XXXIII Olimpiady w Paryżu i Mistrzostw Europy w piłce nożnej (UEFA Euro). Ponieważ popyt na podróże okazał się silniejszy niż kiedykolwiek, pasażerowie najwidoczniej akceptują podwyższone ceny, podróżując w zamian bliżej domu, wybierając miejsca, w których kurs wymiany jest bardzo korzystny dla nich lub skracając wakacje, ale jest bardzo mało prawdopodobne, aby anulowali swoje plany podróży.
Arche Travel: Pielgrzymki lotnicze coraz bardziej popularne
Do rozwoju branży lotniczej przyczynia się także rozwój turystyki sakralnej i ruchu pielgrzymkowego. Nowo powstałe diecezjalne Biuro Podróży Arche Travel w swojej ofercie stawia przede wszystkim na transport lotniczy. Czasy pielgrzymek autokarowych nalezą już do przeszłości – uważają eksperci Arche Travel. Nadal w ofercie pojawiają się jeszcze przejazdy autokarem na krótszych trasach, jednak wszystkie pielgrzymki poza Polskę oferują wygodne przeloty. – Rozwój transportu lotniczego pozwala nam oferować nie tylko szybkie przeloty do Rzymu, Loudes czy Fatimy, ale nawet podróże do Meksyku – mówią pracownicy Arche Travel. Z pełną ofertą Biura można zapoznać się tutaj.