Eksperci bronią wychowania do życia w rodzinie, ponieważ Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło plany likwidacji tego przedmiotu (WDŻ), co spotkało się ze zdecydowanym sprzeciwem ekspertów, nauczycieli oraz organizacji społecznych. WDŻ od 25 lat pełni istotną funkcję profilaktyczną, kształtuje postawy prorodzinne, prozdrowotne i prokreacyjne, co jest niezwykle istotne w dobie kryzysu demograficznego. Zdaniem ekspertów rezygnacja z tego przedmiotu to krok w niewłaściwym kierunku.
Eksperci bronią wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Resort edukacji kasuje przedmiot. Protest organizacji prorodzinnych
Eksperci bronią wychowania do życia w rodzinie. Likwidacja WDŻ spotkała się z krytyką
Minister Edukacji Narodowej Barbara Nowacka ogłosiła, że przedmiot „Wychowanie do życia w rodzinie” zostanie usunięty z programu nauczania po zakończeniu roku szkolnego 2024/2025. Decyzja ta spotkała się z ostrą krytyką środowisk prorodzinnych, które zarzuciły brak przejrzystości w jej podejmowaniu.
W liście skierowanym do Premiera organizacje prorodzinne wyraziły zdumienie faktem, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przedstawiło żadnej analizy dotyczącej tego przedmiotu ani argumentów uzasadniających jego likwidację. Podkreślono, że w obliczu narastających problemów, z jakimi mierzą się współczesne rodziny, rezygnacja z tych zajęć jest niezrozumiała i może prowadzić do osłabienia wsparcia dla młodzieży w kluczowych aspektach życia rodzinnego.
Sygnatariusze listu zwrócili uwagę, że edukacja w tym zakresie jest niezbędna, aby młodzi ludzie mogli podejmować świadome decyzje, kształtować odpowiednie postawy i budować silne więzi rodzinne w przyszłości. Wyrazili także nadzieję, że Premier Donald Tusk podejmie interwencję w tej sprawie, apelując o utrzymanie i rozwój tego przedmiotu w trosce o dobro dzieci i całego społeczeństwa.
Eksperci bronią wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Resort edukacji kasuje przedmiot. Protest organizacji prorodzinnych
WDŻ – istotny element edukacji zdrowotnej i moralnej
Agnieszka Pawlik-Regulska, koordynator Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, podczas konferencji „Ryzykowna edukacja zdrowotna a sprawdzony WDŻ – głos ekspertów” podkreśliła, że przedmiot ten spełnia kluczową rolę w kształtowaniu wartości moralnych i rodzinnych. Zawiera wszystkie niezbędne elementy edukacji zdrowotnej, poruszając tematy związane z intymnością, poszanowaniem własnego ciała, zagrożeniami związanymi z internetem, uzależnieniami, cyberprzemocą oraz zdrowym stylem życia.
Dr Szymon Grzelak, prezes Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej, zaznaczył, że likwidacja WDŻ jest decyzją nieracjonalną i nieopartą na dowodach naukowych. Badania wskazują, że młodzież uczestnicząca w zajęciach WDŻ rzadziej sięga po używki, później rozpoczyna życie seksualne i częściej przyjmuje postawy prorodzinne. Zdaniem eksperta, rezygnacja z tego przedmiotu oznacza odrzucenie skutecznego modelu profilaktyki, który jest ceniony zarówno przez uczniów, jak i rodziców.
Eksperci bronią wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Resort edukacji kasuje przedmiot. Protest organizacji prorodzinnych
Krytyka nowej edukacji zdrowotnej
MEN w miejsce WDŻ planuje wprowadzenie nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej, który według wielu ekspertów ma charakter ideologiczny i budzi kontrowersje. Hanna Dobrowolska, koordynator Ruchu Ochrony Szkoły, podkreśliła, że nowy program jest nieprzemyślaną kompilacją treści obecnych już w innych przedmiotach. Ponadto, zdaniem ekspertów, edukacja zdrowotna nie uwzględnia wartości prorodzinnych, skupiając się na przekazie oderwanym od kontekstu kulturowego i moralnego.
Jak poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, od roku szkolnego 2025/2026 nieobowiązkowy przedmiot „edukacja zdrowotna” będzie mógł być realizowany w tych samych klasach, w których dotychczas prowadzono zajęcia z wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Zgodnie z projektem, nauczyciel prowadzący te zajęcia – wspólnie z wychowawcą – będzie zobowiązany do organizacji co najmniej jednego spotkania informacyjnego w każdym roku szkolnym. Spotkanie to ma być skierowane do rodziców uczniów niepełnoletnich oraz do pełnoletnich uczniów i służyć przedstawieniu szczegółowych informacji o celach zajęć, treściach programu, wykorzystywanych podręcznikach, materiałach edukacyjnych oraz narzędziach dydaktycznych.
Oświadczenie Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia w sprawie zamiaru likwidacji przez Ministerstwo Edukacji Narodowej przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”. Warszawa, 4 lutego 2025 r.
W imieniu organizacji prorodzinnych zrzeszonych w Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec projektowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” (WDŻ).
Pragniemy zwrócić uwagę na następujące fakty:
- projekt rozporządzenia i jego uzasadnienie oraz wypowiedzi przedstawicieli MEN nie zawierają żadnych argumentów za takim rozwiązaniem;
- przeciwko likwidacji WDŻ w całej Polsce trwają manifestacje, a do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęło dziesiątki tysięcy listów od organizacji, instytucji i osób;
- zamiar ten jest sprzeczny z Konstytucją RP art. 18, który stanowi, że: Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej. Realizacja tej konstytucyjnej zasady w systemie polskiej edukacji przejawia się m.in.: w powołanym 25 lat temu przedmiocie „Wychowanie do życia w rodzinie”. Jest on realizowany za zgodą rodziców, ma dobrze wypracowane i sprawdzone w praktyce podstawy programowe i podręczniki oraz pozytywny wpływ na postawy uczniów, co potwierdzają badania naukowe;
- projekt likwidacji WDŻ pojawia się w czasie, gdy wiele rodzin przeżywa trudności w wychowywaniu swoich dzieci, a trwałość wielu związków rodzicielskich jest osłabiona. Podkreślamy, że przedmiot ten jest ukierunkowany na dobre przygotowanie dzieci i młodzieży do pełnienia dojrzałych ról społecznych;
- skutkiem likwidacji WDŻ będzie utrata pracy i odejście ze szkolnictwa tysięcy polskich wykwalifikowanych nauczycieli, którzy reprezentują pozytywne postawy prorodzinne.
Zamiar MEN zlikwidowania „Wychowania do życia w rodzinie” oznacza depriorytetyzację roli rodziny w państwie i społeczeństwie, co jest sprzeczne z dobrem uczniów, rodzin i całego społeczeństwa. Mając powyższe na uwadze zwracamy się z apelem o powstrzymanie planów likwidacji „Wychowania do życia w rodzinie”.
W imieniu Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia zrzeszającej 38 organizacji prorodzinnych:
Jakub Bałtroszewicz, prezes – Fundacja Jeden z Nas
Tomasz Kancelarczyk, wiceprezes – Fundacja Małych Stópek
Grzegorz Nienartowicz, wiceprezes – Fundacja Ku Pełni Życia
Magdalena Bartoszewicz – Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna
Maria Gondek – Fundacja Fala Życia
Ewa Kowalewska – Klub Przyjaciół Ludzkiego Życia – HLI Polska
Rafał Szczypta – Rycerze Kolumba
oraz Antoni Szymański – Pro Ecclesia et Populo

Eksperci bronią wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Resort edukacji kasuje przedmiot. Protest organizacji prorodzinnych
Protesty społeczne i apele do rządu. Petycja o zachowanie WDŻ
Decyzja MEN spotkała się z szerokim sprzeciwem społecznym. Pod petycją o zachowanie WDŻ podpisało się blisko 100 organizacji społecznych oraz tysiące obywateli. Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły wystosowała także list otwarty do premiera Donalda Tuska, apelując o interwencję w tej sprawie.
Eksperci ostrzegają, że likwidacja WDŻ i ograniczenie nauczania religii doprowadzi do odpływu dużej grupy nauczycieli, którzy promują wartości moralne i są merytorycznie przygotowani do pracy z młodzieżą. Tymczasem edukacja zdrowotna wciąż nie ma gotowej podstawy programowej, a studia kształcące przyszłych nauczycieli tego przedmiotu jeszcze się nie rozpoczęły.
Likwidacja WDŻ budzi poważne obawy wśród ekspertów i społeczeństwa. Przedmiot ten od lat pełni istotną rolę w edukacji młodzieży, kształtując postawy prorodzinne i zdrowotne. Jego usunięcie z systemu edukacji na rzecz nieprzetestowanego i ideologicznie nacechowanego przedmiotu budzi kontrowersje i sprzeciw. Czy rząd weźmie pod uwagę głos ekspertów i społeczeństwa? Czas pokaże.
wAkcji24.pl |Kultura| Maria Nicińska | Źródło: nauczycieledlawolności.pl konferencja KROPS, federacjażycia.pl/obraz: Ideogram| 07.02.2025