Akcja Katolicka w Polsce chce walczyć o „Wartości dla Przyszłości” i wspiera Obywatelską Inicjatywę Ustawodawczą ,,Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe” obligującą do wyboru nauki religii lub etyki w szkole. „Razem zadbajmy o wartości, które kształtują kolejne pokolenia. Zaangażujmy się w zbiórkę podpisów pod obywatelską inicjatywą ustawodawczą” – apeluje Akcja Katolicka.
Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole
Religia i etyka jako fundament edukacji narodowej
W czasie pogłębiającego się kryzysu tożsamości młodego pokolenia, coraz liczniejszych problemów psychicznych wśród młodzieży, utraty autorytetów i braku jasno określonych wartości – Polska staje dziś przed historyczną szansą: przywrócić szkole jej wychowawczy mandat oparty na wartościach. Właśnie temu służy projekt nowelizacji ustaw oświatowych, znany pod hasłem „Wartości dla Przyszłości”. Projekt ten zakłada, że zajęcia z religii lub etyki staną się obowiązkowe do wyboru dla każdego ucznia. Nie chodzi o przymus wiary, lecz o świadome wychowanie – do wartości, odpowiedzialności i duchowej dojrzałości.
Popierany przez Akcję Katolicką w Polsce zakłada dodanie nowego rozdziału 2a do ustawy Prawo oświatowe, w którym szczegółowo określa się organizację nauczania religii i etyki w szkołach wszystkich szczebli – od przedszkola po technika i szkoły specjalne.
Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole
Zmiana prawa może uchronić religię przed marginazjacją
Jak czytamy w projekcie art. 42a ust. 1:
„Przedszkola, szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, branżowe szkoły II stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, organizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo”.
Ważnym zapisem jest także obowiązek wyboru przynajmniej jednych z tych zajęć:
„Uczniowie szkół […] uczęszczają na co najmniej jedne z zajęć, o których mowa w ust. 1”.
Rodzic lub pełnoletni uczeń dokonuje wyboru pomiędzy religią a etyką poprzez pisemne oświadczenie składane do 10 lipca każdego roku szkolnego. Istnieje także możliwość, za zgodą biskupa diecezjalnego lub władz związków wyznaniowych, zmniejszenia liczby godzin religii do jednej tygodniowo.
Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole
Nauczyciel z misją i mandatem Kościoła
Proponowane przepisy jasno precyzują, kto może nauczać religii. Jak stanowi art. 42c ust. 2:
„Szkoła zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danej szkoły, wydanego przez: 1) w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego”.
Cofnięcie takiego skierowania automatycznie pozbawia nauczyciela uprawnień do dalszego nauczania. Co więcej, nauczyciele religii – zgodnie z projektem – stają się pełnoprawnymi członkami rad pedagogicznych, z prawem do organizowania spotkań z rodzicami, prowadzenia dokumentacji szkolnej i inicjowania działań społeczno-religijnych w placówkach.

Ryszard Stochła: W obronie lekcji religii [w-Akcji: OPINIE]
Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole
Religia nie jako “zapchajdziura” bez oceny wliczanej do średniej
Z prezentacji kampanii „Wartości dla Przyszłości” wynika jasno: religia i etyka mają zająć należne miejsce w tygodniowym planie zajęć, a nie być traktowane jako luźny dodatek. Chodzi o edukację na najwyższym poziomie z wykwalifikowaną kadrą i nowoczesnymi metodami nauczania.
To zmiana nie tylko systemowa, ale i symboliczna – oddająca należne miejsce formacji moralnej w procesie wychowania.
Prezentacja „Wartości dla Przyszłości” alarmuje: młodzi ludzie zmagają się z poczuciem osamotnienia, brakiem sensu życia i rosnącą liczbą problemów psychicznych. Szkoła potrzebuje wartości, które zbudują odporność emocjonalną, umocnią więzi społeczne i pomogą młodym znaleźć drogę.
W odpowiedzi na ten kryzys, nowelizacja przewiduje też m.in. prawo ucznia do udziału w rekolekcjach (do trzech dni w roku) i obecność krzyża w przestrzeni szkolnej – jako symbolu tradycji duchowej, której częścią są uczniowie i nauczyciele.

Piotr Janowicz: W Polsce blisko 80 proc. uczniów uczęszcza na lekcje religii. Mówimy nie deprecjonowaniu tego przedmiotu [TYLKO U NAS CAŁE WYSTĄPIENIE]
Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole
Edukacja w duchu konstytucyjnych wartości
Podstawą projektu jest nie tylko troska o duchowe dobro uczniów, ale także odwołanie do Konstytucji RP, która – jak przypomina prezentacja (strona 8) – mówi o wspólnocie Polaków:
„zarówno wierzących w Boga będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna, jak i niepodzielających tej wiary, a te uniwersalne wartości wywodzących z innych źródeł”.
To pokazuje, że projekt ustawy nie dzieli, lecz łączy – wokół uniwersalnych wartości moralnych, niezależnie od wyznania. Wskazuje to również wypowiedź Piotra Janowicza, Prezesa Stowarzyszenia Katechetów Świeckich, cytowanego w prezentacji: „Projekt ustawy jest adresowany do wszystkich, niezależnie od wyznania”.
Przeciwnicy zmian często twierdzą, że obowiązkowa religia lub etyka to rozwiązanie archaiczne. Tymczasem – w aż 8 krajach Unii Europejskiej lekcje religii są obowiązkowe. Są to m.in. Austria, Dania, Finlandia, Grecja, Niemcy, Malta, Cypr i Szwecja.
To nie tylko europejski standard, ale wyraz troski o formację moralną obywateli.

Ks. Krzysztof Ora: Koszula Romka i katecheza
Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole
Społeczne korzyści: silniejsza Polska
„Jak wychować młodych ludzi na dobrych i odpowiedzialnych obywateli?” – pytają autorzy ustawy. I odpowiadają sami: poprzez wychowanie do wartości. Przez religię lub etykę młody człowiek ma poznać sens życia, budować relacje, uczyć się empatii i odpowiedzialności.
To nie jest „ideologiczne zawłaszczenie szkoły”, ale powrót do jej pierwotnej misji – kształtowania sumień i postaw obywatelskich.
Efekty wdrożenia ustawy, według Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej mają być konkretne:
-
mniej problemów psychicznych i zachowań ryzykownych u młodzieży,
-
silniejsze rodziny i więzi społeczne,
-
odpowiedzialni obywatele i silniejsze państwo.
To wszystko może prowadzić do spełnienia marzenia o Polsce jako dumie Europy, jak podsumowują inicjatorzy zmian w prawie edukacyjnym.

Kardynał Kazimierz Nycz: Jeżeli jedna strona jest głucha, to ta druga, choćby nie wiem jak głośno mówiła, głucha nie usłyszy
Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole
Społeczne korzyści: silniejsza Polska
Hasła takie jak „Bóg, Honor, Ojczyzna”, „Miłość bliźniego”, „Prawda, Dobro, Piękno, Solidarność” (strona 10) to nie puste slogany, lecz duchowe drogowskazy dla młodych. Ich obecność w edukacji to powrót do korzeni, a nie cofnięcie się w czasie.
Projekt ustawy „Wartości dla Przyszłości” to propozycja nowej jakości w edukacji – edukacji z duszą. To szansa, by szkoła znów była miejscem, gdzie nie tylko przekazuje się wiedzę, ale też wychowuje ludzi.
Niech ta ustawa stanie się początkiem odnowy moralnej narodu – przez formację sumień, kształtowanie postaw i zaszczepienie młodym ludziom tego, co najważniejsze: wartości.
Co możesz zrobić?
Autorzy kampanii zachęcają do zaangażowania:
-
Podpisz petycję popierającą projekt na stronie: Wartości dla Przyszłości
-
Rozmawiaj z bliskimi o wartościach.
-
Działaj w swojej społeczności – lokalnie, ale skutecznie.
wAkcji24.pl | Wiara | AWN | źródło: Wartości dla Przyszłości | Ilustracja: Wartości dla Przyszłości | 10.04.2024