Muzeum Narodowe nie kupi wybitnego obrazu Jacka Malczewskiego. Po niemal stuletniej nieobecności i burzliwej historii prawnej, arcydzieło Jacka Malczewskiego „Rzeczywistość” powraca na rynek sztuki. Obraz, który w 2022 roku osiągnął rekordową cenę 20,4 mln zł, zostanie ponownie wystawiony na aukcji 12 czerwca 2025 roku w DESA Unicum w Warszawie. To wydarzenie nie tylko dla kolekcjonerów, ale i dla wszystkich zainteresowanych dziedzictwem kulturowym Polski.
Jacek Malczewski „Rzeczywistość”. Najdroższy polski obraz ponownie na aukcji - Muzeum Narodowe go nie chce
„Rzeczywistość” Jacka Malczewskiego – symboliczne arcydzieło Młodej Polski
Obraz „Rzeczywistość” Jacka Malczewskiego, namalowany w 1908 roku, jest jednym z najwybitniejszych dzieł polskiego symbolizmu. Dzieło to łączy w sobie elementy religijne, historyczne i autobiograficzne, tworząc wielowarstwową kompozycję pełną głębokiej symboliki.
Na płótnie przedstawiono dziesięć postaci:
-
Matka Boska z Dzieciątkiem – umieszczona centralnie, Maryja ma rysy żony artysty, Marii, a Dzieciątko – jego syna Rafała. To wyraźne odniesienie do osobistych wątków w życiu Malczewskiego.
-
Trzy anioły – mają twarze córki malarza, Julii. Ubrane są w białe suknie z bufami i mają pierzaste skrzydła.
-
Trzej przedstawiciele polskich powstań XIX wieku – starcy w mundurach, symbolizujący tragiczne losy Polski i jej walkę o niepodległość.
-
Stańczyk – błazen w szkarłatnym stroju, z kaduceuszem w ręku, nawiązujący do słynnego obrazu Matejki. Jest symbolem refleksji nad losem ojczyzny i jej upadkiem.
-
Autoportret Jacka Malczewskiego – artysta sportretował się w czarnej kamizelce i kapeluszu, z atrybutami malarza (szpachla i pędzel) w dłoniach. Jego obecność na obrazie to wyraz refleksji nad rolą twórcy i współczesności.

Komisja Europejska: Unii grozi stagnacja, a Polska w potrzasku – nowe prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jacek Malczewski „Rzeczywistość”. Najdroższy polski obraz ponownie na aukcji - Muzeum Narodowe go nie chce
Amerykańska przewaga i europejski marazm
Jacek Malczewski „Rzeczywistość”. Symboliczne przedmioty i przesłanie
-
Rozkute kajdany – trzymane przez jedną z anielic, symbolizują nadzieję na odzyskanie niepodległości przez Polskę.
-
Serce, kotwica i krzyżyk – żołnierskie ozdoby, odnoszące się do cnót wiary, nadziei i miłości.
-
Grabie – trzymane przez anioły, interpretowane jako symbol biernej, ciężkiej pracy i losu ludu.
-
Deska – biegnąca przez całą długość obrazu, symbolizuje szopkę i podkreśla centralne znaczenie Bożego Narodzenia dla ludzkości.
-
Kaduceusz Stańczyka – symbolizuje mądrość, refleksję i przewodnictwo duchowe.
Obraz ukazuje dziesięć postaci, ustawionych w bezruchu, co podkreśla presję historii i narodowej traumy. Lewa strona płótna to starcy-powstańcy, prawa – Stańczyk, a pomiędzy nimi postaci religijne i sam artysta. Całość tworzy dialog między przeszłością a teraźniejszością, religią a historią, indywidualnym losem a zbiorowym doświadczeniem narodu.
Obraz „Rzeczywistość” jest więc nie tylko sceną bożonarodzeniową, ale także metaforycznym komentarzem do sytuacji Polski pod zaborami, refleksją nad losem narodu, rolą artysty i uniwersalnymi wartościami.

Mniej dzieci to mniej pieniędzy i praca do późnej starości. Eksperci McKinsey ostrzegają przed konsekwencjami spadku urodzeń
Jacek Malczewski „Rzeczywistość”. Najdroższy polski obraz ponownie na aukcji - Muzeum Narodowe go nie chce
Muzeum Narodowe rezygnuje z zakupu obraz wraca na rynek
Obraz „Rzeczywistość” Jacka Malczewskiego, po raz ostatni publicznie prezentowany w 1926 roku we Lwowie, przez niemal sto lat pozostawał zaginiony. W 2021 roku dzieło niespodziewanie pojawiło się na niemieckim portalu aukcyjnym, co wzbudziło zainteresowanie środowiska artystycznego i kolekcjonerów.
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez dom aukcyjny DESA Unicum, obraz przed 1939 rokiem należał do polsko-niemieckiej rodziny, która w latach 50. XX wieku wyemigrowała do Niemiec w ramach akcji łączenia rodzin.Dzieło zostało wywiezione z Polski jako mienie przesiedleńcze i od tego czasu pozostawało w prywatnej kolekcji. Nie ma jednoznacznych dowodów na to, że „Rzeczywistość” została zrabowana podczas II wojny światowej. Jednak fakt, że obraz zniknął z publicznego obiegu na tak długi czas, budził wątpliwości co do jego statusu prawnego.
W grudniu 2022 roku obraz „Rzeczywistość” Jacka Malczewskiego, po blisko stuletniej nieobecności na rynku i w polskiej przestrzeni publicznej, po raz pierwszy trafił na aukcję w domu aukcyjnym DESA Unicum. Licytacja zakończyła się ceną młotkową na poziomie 17 mln zł, a całkowita kwota – po doliczeniu opłaty aukcyjnej – wyniosła rekordowe 20,4 mln zł, co uczyniło dzieło najdrożej sprzedanym obrazem w historii polskiego rynku aukcyjnego. Aukcja miała jednak charakter warunkowy, ponieważ w tym czasie obraz był zabezpieczony przez prokuraturę w związku z trwającym postępowaniem dotyczącym legalności jego wywozu z Polski w latach 50. XX wieku przez ówczesnych właścicieli, którzy wyemigrowali do Niemiec. Do czasu zakończenia postępowania i wyjaśnienia statusu prawnego transakcja nie mogła zostać sfinalizowana, a obraz pozostawał pod nadzorem organów ścigania.
W międzyczasie Muzeum Narodowe w Warszawie zadeklarowało chęć skorzystania z prawa pierwokupu, jednak po zakończeniu postępowania wycofało się z transakcji. Ostatecznie, po ponad dwóch latach, w czerwcu 2024 roku prokuratura umorzyła sprawę, a sąd w lutym 2025 roku potwierdził legalność proweniencji dzieła. Dzięki temu obraz został oczyszczony z zarzutów i mógł wrócić na rynek aukcyjny.
W maju 2025 roku ogłoszono, że „Rzeczywistość” ponownie trafi na licytację, zaplanowaną na 12 czerwca w DESA Unicum. Cena wywoławcza została ustalona na 17 mln zł – dokładnie tyle, ile wyniosła cena młotkowa w 2022 roku – jednak szacuje się, że końcowa kwota może sięgnąć od 20 do nawet 30 mln zł, co mogłoby ustanowić nowy rekord cenowy na polskim rynku sztuki. Tym samym „Rzeczywistość” Jacka Malczewskiego staje się nie tylko obiektem o wyjątkowej wartości artystycznej, ale także symbolem dojrzewania i aspiracji polskiego rynku aukcyjnego, który mierzy się z historią, dziedzictwem i dynamicznym rozwojem.

Fundusz Kościelny. Kościół okradziony dwa razy
Jacek Malczewski „Rzeczywistość”. Najdroższy polski obraz ponownie na aukcji - Muzeum Narodowe go nie chce
Komentarz redakcyjny: Tracimy ważne dzieło polskiego malarstwa
Andrzej Wierny zastanawia się o co chodzi w powrocie obrazu na rynek sztuki:
– Muzeum Narodowe najpierw pompatycznie ogłasza chęć zakupu „Rzeczywistości” Jacka Malczewskiego, symbolu polskiej kultury i tożsamości, po czym… rezygnuje, gdy tylko formalności prawne zostają wyjaśnione. Gdy wszystko było już gotowe na talerzu, nagle zabrakło chęci, odwagi — albo funduszy, które przecież lekką ręką wydaje się na dziesiątki mniej priorytetowych inicjatyw.
To trochę tak, jakby powiedzieć: „Tak, kochamy polskie dziedzictwo, ale tylko wtedy, gdy nie trzeba za nie płacić.” A przecież tu nie chodziło o jakikolwiek obraz — chodziło o dzieło, które może się stać perłą w koronie naszej narodowej kolekcji, symbolem siły kultury mimo burzliwych dziejów.
Jakby to ujął Tim Allen: „Zarządzanie państwowymi instytucjami przypomina remont łazienki – każdy chce, żeby było czysto i nowocześnie, ale nikt nie chce płacić hydraulikowi.” No to mamy: Rzeczywistość wraca na aukcję, ale nie do Muzeum. I pewnie znowu kupi ją ktoś prywatny – może do Szwajcarii, może do Dubaju, a może do kolejnego sejfu w podwarszawskim Konstancinie.
Warto zadać pytanie: czy naprawdę chcemy być krajem, który pozwala sobie wypuszczać z rąk takie skarby, tylko dlatego, że nie potrafimy działać sprawnie, zdecydowanie i z odrobiną dumy narodowej? –

Wenanty Katarzyniec – z pielgrzymką do katolickiego “specjalisty od finansów”
Jacek Malczewski „Rzeczywistość”. Najdroższy polski obraz ponownie na aukcji - Muzeum Narodowe go nie chce
Jacek Malczewski – artysta na duchowej ścieżce poszukiwań
Jacek Malczewski był wychowany w domu o silnych wartościach chrześcijańskich, wyniósł z dzieciństwa żywą świadomość religijnego dziedzictwa. Szczególną rolę w tym zakresie odegrał jego ojciec, który przekazał mu wiarę obecna w sercu artysty przez całe życie.
W młodości Malczewski należał do krakowskiego Towarzystwa św. Wincentego à Paulo – wspólnoty, która kładła nacisk na pogłębioną lekturę i rozumienie Pisma Świętego. W jego twórczości można dostrzec silne zainteresowanie duchowością chrześcijańską oraz refleksją nad sensem życia i rolą człowieka w planie Bożym.
Jednocześnie był to twórca o niezależnym duchu. Jego relacja z wiarą miała bardziej intelektualny i refleksyjny niż dewocyjny charakter. Często podejmował tematy biblijne, lecz przedstawiał je w sposób nowatorski, łącząc chrześcijańskie symbole z elementami symbolizmu, egzystencjalizmu, a także polskiej mitologii narodowej. W wielu dziełach Malczewski ukazywał siebie jako Chrystusa – nie tyle z potrzeby bluźnierczej, ile raczej jako próbę osobistego zjednoczenia się z cierpieniem, ofiarą i tajemnicą zbawienia.
Jego podejście do sztuki religijnej było pełne szacunku. Sam artysta wyrażał żal z powodu jej upadku, przypominając, że „sztuka religijna klęka przed Bogiem”. W jego rozumieniu prawdziwa twórczość duchowa była wyrazem wewnętrznego poszukiwania, nie zaś jedynie ilustrowaniem doktryn.
Symbolicznym zwieńczeniem życia Malczewskiego było jego życzenie, by pochowano go w habicie tercjarskim Zakonu Franciszkanów – gest, który świadczy o głębokim, choć może nieoczywistym przywiązaniu do tradycji Kościoła katolickiego.

Polski PKB na mieszkańca traci do średniej Unii Europejskiej w 2024 r. Unijne raje podatkowe nadal zgarniają nieuczciwą premię
wAkcji24.pl | Kultura | MOK, źrodło: Rynek i Sztuka | Ilustracja: Jacek Malczewski „Rzeczywistość” mat. pras. DESA | 26.05.2025