wAkcji24.pl: Taksówkarska niemiecka firma FREENOW zbadała, ilu Polaków wsiadłoby do tęczowej taksówki. Wyniki są zaskakujące.
Tęczowe taksówki na polskich drogach
FREENOW, czyli aplikacja do zamawiania taksówek i innych opcji mobilności miejskiej po raz kolejny zaangażowała się w Miesiąc Dumy w Polsce. W ubiegłym roku niemiecka firma po raz pierwszy w Polsce udostępniła taksówki oklejone w tęczowe barwy. Zbadano także nastawienie pasażerów do tego typu działań. Rok później, platforma przeprowadziła taką samą ankietę.
Tęczowe taksówki – badania rynku 2023
FREENOW w 2023 roku przeprowadziło badania, jakich celem było dowiedzenie się, czy i z jakich powodów wspieranie przez marki społeczności LGBT+ podczas Miesiąca Dumy budzi kontrowersje wśród polskich konsumentów. W ankiecie wzięło udział 2300 pasażerów z różnych miast Polski. Ponad połowa badanych uznała, że marki w Polsce powinny wspierać społeczność LGBT+ (36% odpowiedziało “nie”, a 8% deklaruje brak zdania). Ponad połowa badanych stwierdziła, że pozytywnie reaguje działania tego typu, jednak co trzecia osoba deklarowała, że budzi to negatywną reakcję.
Na pytanie, czy badani wsiedliby do taksówki oklejonej barwami LGBT+, 67% odpowiedziało twierdząco, jednakże 27% polskich pasażerów zadeklarował, że nie wsiadłoby do takiej taksówki, z czego blisko 7 na 10 motywuje to niezgodnością z ich przekonaniami, a 6% obawą przed negatywną reakcją osób z zewnątrz.
42% kierowców taksówek nie zgodziło się jednak na oklejenie swojej taksówki w tęczowe barwy ramach kampanii edukacyjnej.
Jakie zmiany zaszły w 2024 roku?
Ta popularna aplikacja do zamawiania taksówek, ponownie przeprowadziła badanie dotyczące opinii Polaków na temat korzystania z taksówek oklejonych tęczowymi barwami. Wyniki wskazują, że 34% Polaków deklaruje, iż nie skorzystałoby z takiej usługi, co stanowi wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku.
Wzrost konserwatyzmu w Polsce
Wzrost liczby osób niechętnych do korzystania z tęczowych taksówek może być postrzegany jako oznaka rosnącego konserwatyzmu w polskim społeczeństwie. Konserwatyzm, opierający się na tradycyjnych wartościach i przekonaniach, jest ważnym elementem polskiej tożsamości kulturowej. Dla wielu Polaków trzymanie się tych wartości stanowi fundament stabilności i spójności społecznej.
Wzrost konserwatyzmu w Polsce staje się coraz bardziej widoczny, co znajduje odzwierciedlenie w najnowszych badaniach rynkowych przeprowadzonych przez FREENOW. W 2023 roku niemiecka firma zbadała opinie polskich konsumentów na temat wsparcia społeczności LGBT+ przez markę podczas Miesiąca Dumy. Choć ponad połowa badanych wyraziła pozytywne nastawienie do takich inicjatyw, to jednocześnie aż 36% uznało, że marki nie powinny angażować się w tego typu działania, a 27% pasażerów zadeklarowało, że nie skorzystałoby z taksówki oklejonej tęczowymi barwami.
W 2024 roku liczba osób, które nie zdecydowałyby się na przejazd taksówką z tęczowymi barwami, wzrosła do 34%, co stanowi wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do poprzedniego roku. Zwiększenie liczby osób deklarujących niechęć do korzystania z takich usług może świadczyć o rosnących tendencjach konserwatywnych w polskim społeczeństwie.
Jaka jest odpowiedź firmy?
Wyniki ankiet, które przeprowadziliśmy wśród naszych użytkowników, nie miały nigdy na celu zmiany naszego podejścia, a dowiedzenie się jakie działania odpowiedzialnie społecznie powinniśmy podejmować, aby były skuteczne. Wierzymy, że z roku na rok odsetek osób wspierających społeczność LGBT+ będzie się zwiększał (…) – mówi Izabela Skonieczna, Head of Marketing FREENOW w Polsce.
FREENOW wspiera społeczność LGBTQ+ podczas tzw. Miesiąca Dumy
Niemiecka firma aktywnie wspiera społeczność LGBTQ+ poprzez wprowadzenie na polskie drogi taksówek obklejonych tęczową flagą. Dodatkowo klienci mogą wspierać organizacje LGBTQ+ dzięki funkcji w aplikacji FREENOW. Opcja „Przekaż datek” umożliwia pasażerom zaokrąglanie kwoty każdego przejazdu do pełnej złotówki, a zebrane środki zostaną przekazane na rzecz organizacji wspierających społeczność LGBTQ+. Wcześniej w ten sposób zbierano środki na pomoc uchodźcom z Ukrainy.
FREENOW to aplikacja mobilności miejskiej, oferująca największy wybór opcji transportowych w Europie. Użytkownicy FREENOW ze 150-ciu miast europejskich w jednej aplikacji mogą wybierać spośród różnych opcji mobilności miejskiej, takich jak taksówka, e-hulajnoga, e-skuter, e-rower lub auto na minuty. Platforma FREE NOW ma swoją siedzibę w Niemczech i jest wspierana przez głównych udziałowców: BMW Group i Mercedes-Benz Mobility. Zatrudnia ponad 1000 pracowników w 26 biurach. CEO FREENOW jest Thomas Zimmermann.