Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Homilia na Święto Przemienienia Pańskiego
Biskup Świdnicki Marek Mendyk
Prawo moralne
Mojżesz, Eliasz i Jezus – trzej prawodawcy? Prawodawca jest jeden: Bóg, a prawo moralne jest częścią Bożego daru dla człowieka, jest cząstką nas samych. Jest taką jakby „instrukcją obsługi” naszego życia i naszego świata. Są trzy „piętra” tego Bożego prawa. 1° Mojżesz: to prawo zakazów (Dekalog: „Nie będziesz…); 2° Eliasz i prorocy: to prawo sprawiedliwości; 3° Jezus: prawo miłości. A to znaczy, że prawo moralne choć opiera się na akceptacji wartości, musi posługiwać się także zakazami w kształtowaniu człowieka. Nie może też zapomnieć o wymogach sprawiedliwości, choć jako ideał wskazuje piękno miłości.
Ważne jest więc dzisiejsze spotkanie na Górze Przemienienia. Ważni są ci trzej prawodawcy, którzy przypominają o tych trzech płaszczyznach moralnego prawa: o granicy dobra i zła, o sprawiedliwości, czyli dobru i o miłości, czyli o ideale dobra. Dlatego dobrze, że znowu słyszymy z Góry Przemienienia słowa: „To jest mój Syn wybrany, Jego słuchajcie!” Słuchajcie prawa wolności, by nie wpaść w niewolę samych siebie.
Kardynał Gerhard Müller: Prawdziwym zagrożeniem dla ludzkości są gazy cieplarniane grzechu i globalne ocieplenie niewiary
Biskup Świdnicki Marek Mendyk
Przestraszeni
Piotr dobrze wszystko zapamiętał, Ewangelista zapisał relację Piotra, Jakuba i brata jego Jana. Także takie zdanie: Uczniowie, słysząc słowa: To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie, Jego słuchajcie! – upadli na twarz i bardzo się zlękli. Lęk, przestrach. Dlaczego? Nie dziwię się. Stanęli wobec postaci dobrze im znanych – ale tylko z tradycji, z liturgii, ze zwojów świętej Księgi. Po czym ich poznali? Bóg dopuszczając do tajemnic wieczności, daje równocześnie wybranemu człowiekowi poznanie, świadomość potrzebną do zrozumienia udzielonej wizji.
Wiedzą więc Piotr, Jakub i Jan wobec kogo stoją. Widzą swego Mistrza w innej zupełnie postaci – już nie tylko cudotwórcę z pobliskiego Nazaretu, ale pełnego majestatu Syna Człowieczego – takiego, jak to pamiętali z proroctwa Daniela, którego fragment czytaliśmy także przed chwilą. Przestraszyli się więc. Przestraszyli się także dlatego, że stanęli oto z największymi autorytetami wiary i obyczaju oko w oko. Zrozumieli, że ich Nauczyciel jest Kimś komu Mojżesz i Eliasz tylko towarzyszą. Zrozumieli i – paradoksalnie – Piotr nie wiedział, co powiedzieć. A równocześnie czuł, że jednak coś powiedzieć wypada.
To wszystko są także nasze problemy. Przede wszystkim problem stanięcia wobec moralnego prawa i uświadomienia sobie, że nie zależy ono od naszego widzimisię, ani nawet od naszych najbardziej wyważonych czy uzasadnionych argumentów. Prawa moralnego nie tworzymy, ale zastaliśmy je jako duszę ludzkiego świata. Ono po prostu jest, zostało nam dane, na jego straży stoją ludzie posłani od Boga.
Prawo moralne nie jest ani odkryciem, ani własnością jednego czy dwóch pokoleń – jest ponad czasem, ponad przemianami zachodzącymi w ludzkiej cywilizacji, ponad wszelkim ludzkim ustawodawstwem. Walczy w nas jakiś lęk i obawa. Z jednej strony chcielibyśmy być wolni bez reszty wolnością własną, suwerenną, z samych siebie wywodzoną. Z drugiej strony czujemy nad sobą i w sobie jakiegoś niewidzialnego stróża granicy dobra i zła. Jeśli nawet go zlekceważymy, to prędzej czy później odezwie się sumienie i usłyszymy słowa podobne do tych, które uczniowie usłyszeli na świętej Górze: To jest mój Syn umiłowany, Jego słuchajcie!
Bp Marek Mendyk: Żyjemy w niemoralnym systemie o totalitarnych zapędach
Biskup Świdnicki Marek Mendyk
Słuchać Jezusa
Prawo moralne jest prawem wyboru dobra, opierającym się na wewnętrznym przekonaniu człowieka. Powtórzę: Prawo moralne jest prawem wyboru dobra, opierającym się na wewnętrznym przekonaniu człowieka. Dla nas chrześcijan podstawowym kodeksem prawa moralnego jest Jezusowa Ewangelia. Na różne sposoby wraca w niej właśnie nakaz dobra rozumianego przede wszystkim jako miłość i miłosierdzie. Jedno i drugie wsparte na sprawiedliwości i prawdzie jak na fundamencie. Obecność proroka Eliasza na Górze Przemienienia jest znakiem przypominającym ten fundament moralnego prawa.
Niewiele w Ewangelii ograniczeń, a zakazów prawie nie ma. A przecie obok Jezusa stoi także Mojżesz – człowiek, któremu Bóg powierzył sformułowanie, spisanie i pozostawienie ludzkości prawa zakazów. Zwiemy je Dekalogiem – dziesięciorgiem przykazań. Takie ujęcie prawa moralnego ma tę ogromną zaletę, że pozwala w krótkich, zwięzłych zdaniach nakreślić wyraźną granicę pomiędzy dobrem i złem. Podobnie rodzice w wychowaniu dziecka zaczynają właśnie od prostych zakazów, a konsekwencja w stawianiu wymagań jest początkiem sukcesu.
To, co widzimy dziś w scenie Przemienienia, Jezus wypowiedział słowami w swoim programowym wystąpieniu, w Kazaniu na górze. Mówił tak: „Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna literka, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni” (Mt 5,17n). Dlatego my, chrześcijanie musimy być stróżami nauki Prawa i Proroków, chcemy być wierni zakazom i nakazom Dekalogu, powinniśmy wciąż na nowo odczytywać pisma Proroków i dążyć do wierności Ewangelii Jezusa.
Słuchajmy Jezusa! Nie z musu, nie z lęku, nie z zimnego wyrachowania – ale z przekonania, że choć nie wszystkie reguły wydają się zrozumiałe, że choć nie wszystkie normy moralne są łatwe, że choć trudno być doskonałym nawet na miarę Dekalogu, jeszcze trudniej na miarę Ewangelii…
Otóż mimo to – uwierzyliśmy Jezusowi i jesteśmy przekonani, że właśnie Jego nauka wyrastająca z tradycji Mojżesza i Eliasza, najlepiej służy człowiekowi i na tym świecie, i wieczności sięga.
Biskup Świdnicki Marek Mendyk
Bp Marek Mendyk urodził się 18.03.1961 roku w Głuszycy k. Wałbrzycha. W 1987 r. ukończył studia magisterskie w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym oraz w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. 21 marca 1995 obronił pracę doktorską pod tytułem: “Liturgiczny wymiar katechezy w świetle katechetycznych dokumentów Kościoła po Soborze Watykańskim II” w Instytucie Teologii Pastoralnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. 24 grudnia 2008 r. papież Benedykt XVI mianował ks. prałata Marka Mendyka biskupem pomocniczym diecezji legnickiej. 31 marca 2020 r. został ogłoszony biskupem świdnickim więcej
wAkcji24.pl | Opinie |ANW| Ilustracja: Fragment obrazu Rafaela Santi „Przemienienie Pańskie” | 7.08.2024