Ks. Jakub Klimontowski, Redaktor Naczelny Miesięcznika Katolickiego w-Akcji wyjaśnia dlaczego chrześcijanin nie musi wstydzić się mięsa, a dieta wegańska nie jest zobowiązaniem dla osób wierzących.

Ks. Jakub Klimontowski: Nie samą sałatą żyje człowiek. Dlaczego chrześcijanin nie musi wstydzić się mięsa?

Człowiek i stworzenie – porządek Boży

Coraz częściej słyszymy dziś, że jedzenie mięsa jest nie tylko niezdrowe, ale wręcz moralnie naganne – ma rzekomo niszczyć środowisko i być wyrazem krzywdy wobec zwierząt. Współczesna „zielona ideologia” stawia człowieka w roli winowajcy, a nie gospodarza stworzenia. Tymczasem chrześcijaństwo, opierając się na Piśmie Świętym, Tradycji i nauczaniu Kościoła, ukazuje inną perspektywę: mięso jest darem Boga, którego spożywanie nie tylko nie jest grzechem, ale może być wyrazem wdzięczności i chwały Stwórcy.

Punktem wyjścia każdej chrześcijańskiej refleksji nad światem materialnym jest prawda o stworzeniu. Biblia jednoznacznie stwierdza, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże (Rdz 1,26-27). Otrzymał on panowanie nad ziemią i wszystkimi stworzeniami: „Czyńcie sobie ziemię poddaną i panujcie nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami, które pełzają po ziemi” (Rdz 1,28). To panowanie nie jest despotyzmem, ale odpowiedzialnym zarządem. Św. Tomasz z Akwinu nauczał, że „używanie zwierząt przez człowieka, jeśli odbywa się w porządku rozumu, jest zgodne z naturą”. Oznacza to, że człowiek może korzystać ze zwierząt, zarówno dla pracy, jak i dla pożywienia, ale winien czynić to roztropnie i z umiarem.

Zielona ideologia bardzo często kwestionuje ten porządek, sprowadzając człowieka do poziomu jednego z wielu gatunków. Tymczasem chrześcijańska antropologia ukazuje wyraźną hierarchię: człowiek góruje nad światem przyrody, nie przez siłę fizyczną, lecz przez rozum i wolę, które czynią go zdolnym do poznania i miłości Boga. To właśnie dlatego ma prawo, a nawet obowiązek, korzystać z dóbr stworzenia, w tym także z pokarmu zwierzęcego.

dożynki Mercosur

Czy to ostatnie dożynki? Nadchodzi Mercosur

Ks. Jakub Klimontowski: Nie samą sałatą żyje człowiek. Dlaczego chrześcijanin nie musi wstydzić się mięsa?

Mięso w historii zbawienia

Pismo Święte ukazuje stopniowe objawienie Bożego planu w odniesieniu do pokarmów. Początkowo, w raju, człowiek żywił się wyłącznie roślinami: „Oto daję wam wszelką roślinę wydającą nasienie (…) i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: niech będą one dla was pokarmem” (Rdz 1,29). Ten stan odpowiadał rajskiej harmonii, w której nie istniała śmierć ani cierpienie.

Po potopie Bóg dał jednak Noemu i jego potomkom przyzwolenie na spożywanie mięsa: „Wszystko, co się porusza i żyje, niech będzie dla was pokarmem” (Rdz 9,3). Od tej chwili mięso stało się częścią diety człowieka, a ograniczeniem pozostał jedynie zakaz spożywania krwi, która symbolizuje życie. Ojcowie Kościoła widzieli w tej zmianie znak dostosowania się Bożej pedagogii do rzeczywistości świata po grzechu. Św. Jan Chryzostom wyjaśniał: „Nie dlatego Bóg pozwolił na spożywanie mięsa, że sam się zmienił, lecz że człowiek stał się słabszy” (Homilie na Księgę Rodzaju).

Prawo Mojżeszowe regulowało kwestie czystości pokarmów, ale mięso odgrywało w nim istotną rolę, zwłaszcza w ofiarach świątynnych. Kulminacją tego znaczenia była Pascha – uczta z barankiem, zapowiedź Chrystusa, który stał się „Barankiem Bożym, który gładzi grzech świata” (J 1,29). Sam Jezus uczestniczył w ucztach, podczas których spożywano mięso, a chrześcijańska tradycja nigdy nie widziała w tym problemu moralnego. Św. Paweł stanowczo pisał: „Wszystko, co Bóg stworzył, jest dobre i niczego nie należy odrzucać, co się przyjmuje z dziękczynieniem” (1 Tm 4,4).

Ks. Jakub Klimontowski: Nie samą sałatą żyje człowiek. Dlaczego chrześcijanin nie musi wstydzić się mięsa?

Mięso a nauczanie Kościoła

Kościół Katolicki od początku jednoznacznie nauczał, że spożywanie mięsa jest dozwolone i dobre. Katechizm Kościoła Katolickiego podkreśla, że zwierzęta „są powierzone człowiekowi, który może korzystać z nich jako pokarmu i odzieży” (KKK 2417). Jednocześnie przypomina, że „niegodziwe jest wydawanie na nie pieniędzy, które powinny raczej ulżyć ludzkiej biedzie” (KKK 2418), a także że należy unikać okrucieństwa wobec zwierząt.

Tradycja ascetyczna Kościoła nakładała posty, w których wierni powstrzymywali się od mięsa, ale motywacją była pokuta i ćwiczenie ducha, a nie pogarda wobec mięsa jako takiego. Św. Augustyn tłumaczył: „Nie jest rzeczą złą spożywać mięso, ale rzeczą lepszą jest niekiedy powstrzymać się od niego dla umartwienia ciała”. Z kolei św. Tomasz z Akwinu wyjaśniał, że post nie wynika z niegodziwości mięsa, lecz z tego, że jego spożywanie bardziej pobudza ciało i utrudnia skupienie duchowe.

Święci, znani ze szczególnej wrażliwości na stworzenie, jak np. św. Franciszek z Asyżu, nigdy nie głosili zakazu jedzenia mięsa, lecz nawoływali do łagodności wobec zwierząt i do umiarkowania. Właśnie ta chrześcijańska równowaga odróżnia wiarę katolicką od współczesnych radykalnych ideologii, które albo absolutyzują naturę, albo traktują ją wyłącznie instrumentalnie.

Unia nie chce truć trutki na gryzonie

Unia nie chce truć – Czy trutki na gryzonie zostaną niedługo zakazane?

Ks. Jakub Klimontowski: Nie samą sałatą żyje człowiek. Dlaczego chrześcijanin nie musi wstydzić się mięsa?

Krytyka „zielonej ideologii”

Radykalne ruchy ekologiczne coraz częściej próbują narzucić społeczeństwu przekonanie, że hodowla zwierząt i spożywanie mięsa to zjawiska moralnie naganne. Twierdzi się, że jest to powód zmian klimatycznych, marnotrawienia zasobów czy cierpienia zwierząt. O ile troska o stworzenie jest obowiązkiem chrześcijanina, o tyle redukcja całej kwestii moralności do diety opartej na roślinach jest ideologicznym uproszczeniem.

Często zapomina się, że również intensywna produkcja roślinna może prowadzić do degradacji środowiska, wyjaławiania gleb i niszczenia bioróżnorodności. Natomiast tradycyjna hodowla zwierząt, szczególnie w gospodarstwach rodzinnych, wpisuje się w naturalny rytm życia i może współistnieć z troską o ekologię.

Jeszcze poważniejszym problemem jest antropologiczne odwrócenie: w imię obrony zwierząt często obniża się wartość człowieka, stawiając go na równi ze stworzeniami pozbawionymi duszy rozumnej. Tymczasem św. Ireneusz przypominał, że „chwałą Boga jest człowiek żyjący”, a nie człowiek, który wyrzeka się swojej szczególnej godności na rzecz fałszywie pojętej równości ze zwierzętami.

Dlaczego rolnicy protestują

Dlaczego rolnicy protestują? Wyjaśniamy główne postulaty polskich rolników

Ks. Jakub Klimontowski: Nie samą sałatą żyje człowiek. Dlaczego chrześcijanin nie musi wstydzić się mięsa?

Papieska wizja ekologii integralnej

Kościół nie neguje problemów środowiskowych i od wieków nawołuje do odpowiedzialności człowieka za stworzenie. Już św. Jan Paweł II w encyklice Centesimus annus przypominał, że „nie można bezkarnie korzystać z różnych bytów żyjących i nieożywionych, z elementów przyrody, nie zwracając uwagi na wewnętrzne prawa natury” (CA 37). Papież ostrzegał jednak, że troska o środowisko nie może prowadzić do odrzucenia prawdy o szczególnej godności człowieka.

Benedykt XVI rozwijał tę myśl, wskazując na potrzebę „ekologii człowieka”, czyli poszanowania naturalnego porządku stworzenia, w którym człowiek zajmuje wyjątkowe miejsce. W encyklice Caritas in veritate pisał, że „księga natury jest jedna i niepodzielna: obejmuje nie tylko środowisko, ale także życie, płeć, małżeństwo, rodzinę, relacje społeczne” (CV 51).

Papież Franciszek w encyklice Laudato si’ podjął szeroko temat ekologii, ale jego przesłanie jest często fałszywie interpretowane przez ideologów. Ojciec Święty nie wzywa do zakazu jedzenia mięsa, lecz apeluje o umiar i odpowiedzialność: „Bóg powierzył człowiekowi świat, aby się nim opiekował i rozwijał go zgodnie z jego możliwościami” (LS 67). Franciszek przestrzega przed „nowym bałwochwalstwem” polegającym na absolutyzowaniu przyrody i jednocześnie podkreśla, że troska o stworzenie nie może być oddzielona od troski o człowieka. Dlatego właśnie Kościół mówi o „ekologii integralnej” – takiej, która łączy sprawy środowiska z prawdą o człowieku i jego godności.

Wszystkie te dokumenty ukazują wyraźnie, że chrześcijańska troska o ziemię nie polega na odrzuceniu darów Bożych, ale na ich mądrym używaniu. Nie ma w nich nawet śladu ideologicznego zakazu spożywania mięsa.

wegetarianizm w Polsce

Mięso trzeba jeść, a wegetarianie są nieatrakcyjni – czyli jak wygląda konsumpcja mięsa i wegetarianizm w Polsce

Ks. Jakub Klimontowski: Nie samą sałatą żyje człowiek. Dlaczego chrześcijanin nie musi wstydzić się mięsa?

Chrześcijańska odpowiedź: wdzięczność zamiast ideologii

W świetle całej Tradycji Kościoła odpowiedź na zieloną ideologię jest jasna. Spożywanie mięsa jest moralnie dobre, o ile odbywa się w ramach roztropnego gospodarowania dobrami ziemi i w duchu umiarkowania. Grzechem nie jest jedzenie mięsa, ale pycha, chciwość i konsumpcjonizm, które prowadzą do marnotrawstwa i do niszczenia stworzenia.

Św. Tomasz nauczał, że cnotą jest „używanie rzeczy zgodnie z ich naturą i celem”. Takim właśnie użyciem jest spożywanie mięsa – daru Bożego dla człowieka. To, co chrześcijanin winien pielęgnować, to wdzięczność wobec Stwórcy i poczucie odpowiedzialności za powierzone mu stworzenie.

Dlatego chrześcijańska postawa wobec mięsa nie polega na jego odrzuceniu, ale na przyjmowaniu go jako daru z Bożej ręki, w duchu dziękczynienia i umiaru. Prawdziwą drogą nie jest wegetarianizm z przymusu ideologicznego, lecz wolność dziecka Bożego, które potrafi korzystać z darów stworzenia, nie czyniąc z nich bożków i nie niszcząc harmonii, jaką Bóg wpisał w świat.

Jedzenie mięsa w chrześcijańskiej wizji świata nie jest moralnym złem, ale naturalnym korzystaniem z darów Bożych. Pismo Święte, nauczanie Kościoła, świadectwo Ojców i Doktorów Kościoła jednoznacznie potwierdzają tę prawdę. Radykalna ideologia ekologiczna, która próbuje narzucić ludzkości poczucie winy z tego powodu, jest w istocie sprzeczna z Objawieniem i prowadzi do zafałszowanej wizji człowieka i stworzenia.

Chrześcijanin, spożywając mięso z wdzięcznością, może oddawać chwałę Stwórcy i zachować równowagę między korzystaniem z darów ziemi a troską o nie. Prawdziwa ekologia chrześcijańska nie polega na odrzuceniu mięsa, ale na życiu w umiarkowaniu, w odpowiedzialnym gospodarowaniu i w pełnym szacunku wobec całego stworzenia, które zostało dane człowiekowi, aby przez nie i wraz z nim chwalił Boga.

Ks. Jakub Klimontowski



Umowa UE Mercosur

Umowa UE Mercosur: co naprawdę oznacza dla polskiego rolnictwa i dobra wspólnego?

wAkcji24.pl | Ekologia | ks. Jakub Klimontowski | Źródło: Miesięcznik Katolicki „w-Akcji” nr 10/2025  | 7.11.2025

Koniec wege? Wzlot i upadek weganizmu – analiza Miesięcznika Katolickiego „w-Akcji”

Czy to już koniec wege? Analizujemy wzlot i upadek weganizmu – dlaczego jedzenie mięsa znów jest trendy?

Zielony niedowŁAD [Miesięcznik Katolicki w-Akcji]

Zmiany klimatyczne dotykają coraz większych obszarów naszej „błękitnej planety”. Są jednocześnie coraz dotkliwsze: duże wahania temperatur, pożary, powodzie, tajfuny, opady śniegu w miejscach gdzie do tej pory go nie widziano itd. Powód: gigantyczna emisja dwutlenku...

Fryderyk Kapinos: Zdrowa żywność to inwestycja w zdrowie

Poseł Fryderyk Kapinos był gościem Sudeckiego Forum Inicjatyw w Głuszycy, gdzie podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat ekologii i zdrowego stylu życia. W trakcie dyskusji wyjaśnił, dlaczego żywność ekologiczna jest lepsza od konwencjonalnej, jakie niesie...

Konferencja prasowa „Wokół Laudato Si’”. „Troska o środowisko jest integralną częścią naszej wiary”

Laudato Si. Czy troska o przyrodę to temat wyłącznie dla naukowców i ekologów? Kościół katolicki od lat przekonuje, że nie. Odpowiedzialność za stworzenie jest wpisana w samą istotę chrześcijańskiej wiary. Przypomniano o tym podczas konferencji „Wokół Laudato Si’ –...

Problem z odpadami na Dolnym Śląsku. Czy mieszkańców czekają podwyżki?

Mieszkańcy Dolnego Śląska nie mają szczęścia. Nie dość, że powódź, która nawiedziła ten region w 2024 roku pozostawiła po sobie mnóstwo odpadów, to w niektórych miejscach samorząd ma problem ze znalezieniem odbiorcy śmieci, w ramach procedury przetargowej. Na domiar...

Papież Leon XIV: wrześniowa intencja modlitewna o więź człowieka ze stworzeniem

Wrzesień 2025 roku papież Leon XIV poświęca tematowi szczególnie bliskiemu tradycji franciszkańskiej – relacji człowieka z całym stworzeniem. W swojej intencji modlitewnej Ojciec Święty zachęca wiernych, aby na nowo odkrywali współzależność między ludźmi a światem...

Smog letni – czym jest i dlaczego jest niebezpieczny?

Smog letni — to zjawisko, o którym zapominamy wraz z nadejściem słonecznych dni, choć w rzeczywistości lato przynosi jego własną, nie mniej groźną wersję. Smog letni, znany także jako smog fotochemiczny lub smog typu Los Angeles, powstaje latem w warunkach wysokiej...

Greenwashing po polsku: Nieładnie tak kłamać

„Greenwashing po polsku” nie jest już tylko publicystycznym frazesem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił pierwsze oficjalne zarzuty największym platformom handlowym i firmom kurierskim, które – kusząc konsumentów „zielonymi” sloganami – miały wprowadzać...

Walka z plastikiem: Enzymy na ratunek Stworzeniu

Plastikowe śmieci w oceanach i na wysypiskach wołają o pomoc całego stworzenia. Najnowsze odkrycia biotechnologów z lat 2024-2025 pokazują, że istnieje realna szansa, by dzięki specjalnie zaprojektowanym enzymom – tzw. plastikazom – zamknąć obieg PET, obniżyć koszty...

Las? To skomplikowane. Czy wiesz, gdzie spędzasz wakacje?

Wakacje, las, rzeka, namiot... To wizja bliska bardzo wielu z nas. Ale czym naprawdę jest las, przestrzeń wielu wakacyjnych marzeń? Las to pewien układ zależności pomiędzy światem roślinnym, zwierzęcym oraz czynnikami nieożywionymi, które razem stanowią niepodzielny i...

Wind Trees – sztuczne drzewa zamiast wiatraków? Produkują prąd, nie przeszkadzają ludziom i nie zabiją ptaków

Sztuczne drzewa, znane jako Wind Trees, to nowatorska alternatywa dla tradycyjnych turbin wiatrowych. Ciche, bezpieczne dla ptaków i estetyczne, mogą zrewolucjonizować miejską energetykę odnawialną.Sztuczne drzewa, znane jako Wind Trees, to nowatorska alternatywa dla...

Rewolucja BEV w Polsce: 94 275 samochodów całkowicie elektrycznych pod koniec maja 2025

BEV to dziś nie tylko trend – to realna rewolucja motoryzacyjna. Pod koniec maja 2025 r. po polskich drogach jeździło aż 94 275 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV), co oznacza wzrost o 42 proc. rok do rokuDane z Licznika Elektromobilności...

Zielony rachunek: Europejczycy chcą klimatu, ale nie chcą za niego płacić. Polacy za rozsądkiem

Nowy raport European Survey 2025 obnaża rosnącą frustrację Europejczyków wobec kosztów transformacji energetycznej. Choć poparcie dla ochrony klimatu jest nadal wysokie, coraz więcej obywateli — szczególnie w Polsce — mówi wprost: chcemy czystej energii, ale bez...

Redukcja emisji metanu. Nowe zadanie Polski i Unii Europejskiej

Redukcja emisji metanu to nowe hasło, które chcą przyjąć Polska i cała Unia Europejska. Silny gaz cieplarniany, którego potencjał ocieplający przewyższa dwutlenek węgla nawet 84‑krotnie w pierwszych 20 latach, stanowi ryzyko dla obowiązującej polityki klimatycznej. W...

Bp Thomas J. Paprocki: Marihuana rekreacyjna? To nie jest dobra droga [Wywiad]

Czy używanie marihuany w celach rekreacyjnych może być moralnie obojętne? Czy legalność oznacza automatyczną akceptację? Na te pytania odpowiada Biskup Thomas J. Paprocki, ordynariusz diecezji Springfield w Illinois (USA).Słyszy się o marihuanie, papierosach,...

Powrót mleka: Jak tradycyjne mleko krowie odzyskuje pozycję w USA

Po dekadach spadków, mleko krowie w USA przeżywa renesans. Wzrost sprzedaży, innowacje produktowe i zmieniające się preferencje konsumentów sprawiają, że tradycyjne mleko wraca do łask, wypierając napoje roślinne z rynku.Po latach dominacji napojów roślinnych, takich...

183 tys. osób rocznie traci życie z powodu złej diety. Niebezpieczny zabójca na talerzu

183 tys. osób rocznie traci życie z powodu złej diety. Dlaczego? Cóż, na początku XX wieku technologia przetwarzania żywności osiągnęła znaczący przełom – naukowcom udało się przekształcić tani olej roślinny w produkt przypominający masło. Był on nie tylko znacznie...

Samochody elektryczne często płoną? Jaka jest prawda o pożarach EV?

Samochody elektryczne coraz częściej pojawiają się na naszych drogach i w dyskusjach o przyszłości motoryzacji. Wraz z rosnącą popularnością tych pojazdów pojawiają się również liczne pytania i wątpliwości, zwłaszcza dotyczące ich bezpieczeństwa. Jednym z najczęściej...

Czym są kąpiele leśne czyli shinrin-yoku? Wykąp się w lesie!

Zapach leśnej ściółki, smak świeżo zerwanych jagód, cisza przerywana szumem strumyka i świergotem ptaków, promienie słońca migoczące pośród liści i tworzące niezwykły spektakl cieni i świateł. Jednym słowem las. Las od zawsze fascynował człowieka. Był źródłem...

Greenwashing – iluzja zielonego kapitalizmu. Jak często „eko” jest ekologiczne?

W czasach narastającego kryzysu klimatycznego firmy coraz częściej sięgają po zieloną narrację, by zdobyć zaufanie klientów. Jednak za hasłami o „neutralności klimatycznej” i „opakowaniach z recyklingu” często kryje się zjawisko greenwashingu – marketingowego fałszu,...