Akcja Katolicka w Polsce chce walczyć o „Wartości dla Przyszłości” i  wspiera Obywatelską Inicjatywę Ustawodawczą ,,Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe” obligującą do wyboru nauki religii lub etyki w szkole. „Razem zadbajmy o wartości, które kształtują kolejne pokolenia. Zaangażujmy się w zbiórkę podpisów pod obywatelską inicjatywą ustawodawczą” – apeluje Akcja Katolicka.

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Religia i etyka jako fundament edukacji narodowej

W czasie pogłębiającego się kryzysu tożsamości młodego pokolenia, coraz liczniejszych problemów psychicznych wśród młodzieży, utraty autorytetów i braku jasno określonych wartości – Polska staje dziś przed historyczną szansą: przywrócić szkole jej wychowawczy mandat oparty na wartościach. Właśnie temu służy projekt nowelizacji ustaw oświatowych, znany pod hasłem „Wartości dla Przyszłości”. Projekt ten zakłada, że zajęcia z religii lub etyki staną się obowiązkowe do wyboru dla każdego ucznia. Nie chodzi o przymus wiary, lecz o świadome wychowanie – do wartości, odpowiedzialności i duchowej dojrzałości.

Popierany przez Akcję Katolicką w Polsce zakłada dodanie nowego rozdziału 2a do ustawy Prawo oświatowe, w którym szczegółowo określa się organizację nauczania religii i etyki w szkołach wszystkich szczebli – od przedszkola po technika i szkoły specjalne.

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Zmiana prawa może uchronić religię przed marginazjacją

Jak czytamy w projekcie art. 42a ust. 1:

„Przedszkola, szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, branżowe szkoły II stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, organizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo”​.

Ważnym zapisem jest także obowiązek wyboru przynajmniej jednych z tych zajęć:

„Uczniowie szkół […] uczęszczają na co najmniej jedne z zajęć, o których mowa w ust. 1”​.

Rodzic lub pełnoletni uczeń dokonuje wyboru pomiędzy religią a etyką poprzez pisemne oświadczenie składane do 10 lipca każdego roku szkolnego. Istnieje także możliwość, za zgodą biskupa diecezjalnego lub władz związków wyznaniowych, zmniejszenia liczby godzin religii do jednej tygodniowo​.

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Nauczyciel z misją i mandatem Kościoła

Proponowane przepisy jasno precyzują, kto może nauczać religii. Jak stanowi art. 42c ust. 2:

„Szkoła zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danej szkoły, wydanego przez: 1) w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego”​.

Cofnięcie takiego skierowania automatycznie pozbawia nauczyciela uprawnień do dalszego nauczania. Co więcej, nauczyciele religii – zgodnie z projektem – stają się pełnoprawnymi członkami rad pedagogicznych, z prawem do organizowania spotkań z rodzicami, prowadzenia dokumentacji szkolnej i inicjowania działań społeczno-religijnych w placówkach​.

W obronie religii Ryszard Stochła religia w szkole

Ryszard Stochła: W obronie lekcji religii [w-Akcji: OPINIE]

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Religia nie jako “zapchajdziura” bez oceny wliczanej do średniej

Z prezentacji kampanii „Wartości dla Przyszłości”  wynika jasno: religia i etyka mają zająć należne miejsce w tygodniowym planie zajęć, a nie być traktowane jako luźny dodatek. Chodzi o edukację na najwyższym poziomie z wykwalifikowaną kadrą i nowoczesnymi metodami nauczania​.

To zmiana nie tylko systemowa, ale i symboliczna – oddająca należne miejsce formacji moralnej w procesie wychowania.

Prezentacja „Wartości dla Przyszłości”  alarmuje: młodzi ludzie zmagają się z poczuciem osamotnienia, brakiem sensu życia i rosnącą liczbą problemów psychicznych. Szkoła potrzebuje wartości, które zbudują odporność emocjonalną, umocnią więzi społeczne i pomogą młodym znaleźć drogę​.

W odpowiedzi na ten kryzys, nowelizacja przewiduje też m.in. prawo ucznia do udziału w rekolekcjach (do trzech dni w roku) i obecność krzyża w przestrzeni szkolnej – jako symbolu tradycji duchowej, której częścią są uczniowie i nauczyciele​.

Piotr Janowicz Stowarzyszenie Katechetów Świeckich

Piotr Janowicz: W Polsce blisko 80 proc. uczniów uczęszcza na lekcje religii. Mówimy nie deprecjonowaniu tego przedmiotu [TYLKO U NAS CAŁE WYSTĄPIENIE]

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Edukacja w duchu konstytucyjnych wartości

Podstawą projektu jest nie tylko troska o duchowe dobro uczniów, ale także odwołanie do Konstytucji RP, która – jak przypomina prezentacja (strona 8) – mówi o wspólnocie Polaków:

„zarówno wierzących w Boga będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna, jak i niepodzielających tej wiary, a te uniwersalne wartości wywodzących z innych źródeł”​.

To pokazuje, że projekt ustawy nie dzieli, lecz łączy – wokół uniwersalnych wartości moralnych, niezależnie od wyznania. Wskazuje to również wypowiedź Piotra Janowicza, Prezesa Stowarzyszenia Katechetów Świeckich, cytowanego w prezentacji: „Projekt ustawy jest adresowany do wszystkich, niezależnie od wyznania”​.

Przeciwnicy zmian często twierdzą, że obowiązkowa religia lub etyka to rozwiązanie archaiczne. Tymczasem – w aż 8 krajach Unii Europejskiej lekcje religii są obowiązkowe. Są to m.in. Austria, Dania, Finlandia, Grecja, Niemcy, Malta, Cypr i Szwecja​.

To nie tylko europejski standard, ale wyraz troski o formację moralną obywateli.

Krzysztof Ora chcemy religii w szkole

Ks. Krzysztof Ora: Koszula Romka i katecheza

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Społeczne korzyści: silniejsza Polska

 „Jak wychować młodych ludzi na dobrych i odpowiedzialnych obywateli?” – pytają autorzy ustawy. I odpowiadają sami: poprzez wychowanie do wartości. Przez religię lub etykę młody człowiek ma poznać sens życia, budować relacje, uczyć się empatii i odpowiedzialności.

To nie jest „ideologiczne zawłaszczenie szkoły”, ale powrót do jej pierwotnej misji – kształtowania sumień i postaw obywatelskich.

Efekty wdrożenia ustawy, według Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej mają być konkretne:

  • mniej problemów psychicznych i zachowań ryzykownych u młodzieży,

  • silniejsze rodziny i więzi społeczne,

  • odpowiedzialni obywatele i silniejsze państwo​.

To wszystko może prowadzić do spełnienia marzenia o Polsce jako dumie Europy, jak podsumowują inicjatorzy zmian w prawie edukacyjnym.

Kardynał Kazimierz Nycz

Kardynał Kazimierz Nycz: Jeżeli jedna strona jest głucha, to ta druga, choćby nie wiem jak głośno mówiła, głucha nie usłyszy

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Społeczne korzyści: silniejsza Polska

Hasła takie jak „Bóg, Honor, Ojczyzna”, „Miłość bliźniego”, „Prawda, Dobro, Piękno, Solidarność” (strona 10) to nie puste slogany, lecz duchowe drogowskazy dla młodych. Ich obecność w edukacji to powrót do korzeni, a nie cofnięcie się w czasie​.

Projekt ustawy „Wartości dla Przyszłości” to propozycja nowej jakości w edukacji – edukacji z duszą. To szansa, by szkoła znów była miejscem, gdzie nie tylko przekazuje się wiedzę, ale też wychowuje ludzi.

Niech ta ustawa stanie się początkiem odnowy moralnej narodu – przez formację sumień, kształtowanie postaw i zaszczepienie młodym ludziom tego, co najważniejsze: wartości.

Co możesz zrobić?

Autorzy kampanii zachęcają do zaangażowania:

  1. Podpisz petycję popierającą projekt na stronie: Wartości dla Przyszłości

  2. Rozmawiaj z bliskimi o wartościach.

  3. Działaj w swojej społeczności – lokalnie, ale skutecznie​.

wAkcji24.pl | Wiara | AWN | źródło: Wartości dla Przyszłości | Ilustracja: Wartości dla Przyszłości | 10.04.2024

Mike Hopkins: Eucharystia w kosmosie [CAŁE PRZEMÓWIENIE ASTRONAUTY NASA]

Spędziłem 333 dni w kosmosie. Orbitowałem Ziemię ponad 5300 razy na wysokości 250 mil. I podczas tego czasu były inne stresujące momenty i wydarzenia, chwile strachu, które wystawiały moją wiarę na próbę. Bo jeśli moja wiara była silna, dlaczego musiałem się bać? -...

Mariusz Drapikowski: Położył rękę na mojej głowie. W ciągu tygodnia wrócił wzrok, możliwość poruszania się.

wAkcji24.pl Opinie | Mariusz Drapikowski: Zachorowałem na stwardnienie rozsiane. Straciłem wzrok w jednym oku całkowicie, w drugim w znacznym stopniu. Moja żona jest lekarzem, więc byłem leczony w instytutach w Polsce i na świecie. Niestety choroba rozwijała się gwałtownie, także każdego tygodnia, każdego kwartału znaczna część mojego zdrowia była zabierana.

Ks prał. Stanisław Szczepaniec: Doświadczenie Mojżesza. 5 kroków do pełnej Adoracji

wAkcji24.pl Opinie | Ks. Prał. Stanisław Szczepaniec: Chcę przywołać doświadczenia Mojżesza z góry Horeb. Mojżesz zobaczył tam płonący krzew i powiedział do siebie, podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku.

ks. Jozef Suchar: Bóg pyta – czy zabierzesz mnie do domu?

​​wAkcji24.pl | Ks. Józef Suchar: "Wciąż mi to brzmi w mojej głowie, zwłaszcza w kościele podczas mszy świętej lub adoracji przed Eucharystią". Wypowiedź ks. Suchara podczas konferencji "On tu jest!".     Jestem prostym księdzem z pogranicza ze słabym...

Bp Marek Mendyk: Adoracja sprawia, że nasze kruche, ludzkie możliwości zostają wzbogacone o możliwości samego Boga

wAkcji24.pl Wiara | Biskup Marek Mendyk: Jako adorujący jesteśmy trochę jak ci, co podejmują omdlałe ręce Mojżesza prowadzącego Izraelitów do walki – mówił ordynariusz świdnicki podczas konferencji poświęconej adoracji „On tu jest”.