Prof. Marcin Wiącek - Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do MEN

wAkcji24.pl: Interwencja RPO ma na celu zapewnienie, że zmiany w organizacji lekcji religii i etyki będą respektować prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców oraz będą zgodne z konstytucyjnymi zasadami wolności sumienia i wyznania. RPO stoi na stanowisku, że edukacja religijna i etyczna musi być realizowana w sposób, który nie narusza przekonań religijnych i filozoficznych uczniów oraz ich rodzin.

Rzecznik Praw Obywatelskich: Interwencja w sprawie lekcji religii i etyki w szkołach

Prof. Marcin Wiącek Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zainterweniował w sprawie planowanych zmian dotyczących obowiązkowego wyboru między lekcjami religii a etyki w polskich szkołach publicznych. W wystąpieniu do Ministra Edukacji i Nauki, RPO podkreślił kilka kluczowych kwestii związanych z organizacją tych zajęć oraz ich wpływem na prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców.

Kluczowe punkty interwencji RPO

1. Poszanowanie praw rodziców i rolności sumienia:

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek zaznacza, że zmiany nie powinny nadmiernie ograniczać konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnym światopoglądem oraz wolności sumienia i wyznania. W związku z tym, konieczne jest zapewnienie realnego dostępu do lekcji etyki dla wszystkich uczniów, nawet jeśli zgłoszenia są nieliczne. Obecnie, lekcje etyki muszą być organizowane dla grup liczących co najmniej siedmiu uczniów, co może być problematyczne w szkołach, gdzie uczniowie nieuczęszczający na religię stanowią mniejszość.

2. Organizacja lekcji i wpływ na decyzje uczniów:

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek podkreśla, że sposób organizacji lekcji religii i etyki nie powinien pośrednio wpływać na decyzję uczniów co do wyboru przedmiotu. Ważne jest, aby obie opcje były dostępne na równych zasadach, aby uniknąć sytuacji, w której wybór byłby determinowany przez czynniki organizacyjne, a nie przekonania religijne lub światopoglądowe.

3. Wytyczne Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC):

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek przywołał standardy ETPC, które wymagają, aby nauczanie dotyczące religii i filozofii było przekazywane w sposób obiektywny, krytyczny i pluralistyczny. Państwo nie może prowadzić indoktrynacji, która naruszałaby przekonania religijne i filozoficzne rodziców. ETPC uznał, że system edukacji musi szanować te zasady, a wiedza o chrześcijaństwie, choć ważna ze względu na miejsce tej religii w historii i tradycji, nie może dominować w sposób wykluczający inne przekonani. 

Działania RPO i MEiN

Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) zapowiedziało wdrożenie planowanych zmian po dwóch latach, co ma dać czas na odpowiednie przygotowanie nauczycieli etyki i innych niezbędnych działań. MEiN planuje także dofinansowanie studiów podyplomowych dla nauczycieli etyki, co Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek ocenił jako krok w dobrym kierunku, choć sugeruje rozszerzenie tej oferty na większą liczbę uczelni, w tym największe uczelnie państwowe w Polsce.

Interwencja RPO ma na celu zapewnienie, że zmiany w organizacji lekcji religii i etyki będą respektować prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców oraz będą zgodne z konstytucyjnymi zasadami wolności sumienia i wyznania. Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek stoi na stanowisku, że edukacja religijna i etyczna musi być realizowana w sposób, który nie narusza przekonań religijnych i filozoficznych uczniów oraz ich rodzin.

 

Religia w szkole

Religia w szkole: Jednoznaczne stanowisko Konferencji Episkopatu Polski

religia w szkole

Interwencja: Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do Barbary Nowackiej Minister Edukacji Narodowej

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH Marcin Wiącek

VII.5600.7.2024.AT

Szanowna Pani Minister,

uprzejmie informuję, że zapoznałem się z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Po przeanalizowaniu opinii osób, które wkrótce mogą zostać dotknięte zmianami, podzielam część zgłoszonych zastrzeżeń. Poniżej przedstawiam kwestie, które mogą budzić wątpliwości związane m.in. z ochroną konstytucyjnego prawa do nauki oraz ochroną pracy.

Projekt rozporządzenia przewiduje, że w przypadku gdy na naukę religii w przedszkolu lub szkole zgłosi się mniej niż siedmiu wychowanków danego oddziału lub uczniów danego oddziału lub danej klasy, przedszkole i szkoła organizują naukę religii w grupie międzyoddziałowej lub grupie międzyklasowej.

Celem rozporządzenia jest również umożliwienie zorganizowania w przedszkolu i szkole lekcji religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej, jeśli na lekcję religii zgłosiło się równo lub więcej niż siedmiu uczniów (wychowanków). Uczniów szkoły podstawowej będzie można połączyć w grupę międzyklasową pod warunkiem, że są to wyłącznie uczniowie z tego samego etapu edukacyjnego, tj. uczniowie klas I–III albo IV– VIII. Maksymalna liczba wychowanków lub uczniów w grupie międzyoddziałowej i międzyklasowej, dla dzieci w przedszkolach i dla uczniów klas I–III szkół podstawowych, ma wynosić 25, a dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 30, z uwzględnieniem odrębnych przepisów dotyczących wychowanków i uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że nowa organizacja lekcji religii będzie skutkować zmniejszeniem się liczby godzin, a co z tym związane, redukcją zatrudnienia katechetów. Zasadne jest zatem wyjaśnienie, czy przedprzystąpieniem do pracy nad rozporządzeniem Ministerstwo Edukacji Narodowej oszacowało, ilu katechetów może z tego powodu stracić pracę, oraz czy rozważane były jakiekolwiek okresy przejściowe albo mechanizmy pomocowe dla tej grupy nauczycieli. Zwracam przy tym uwagę na aspekt ochrony pracy, wynikający z postanowień art. 24 Konstytucji. Proponowane zmiany mają wejść w życie już od 1 września 2024 r., co stawia zarówno katechetów, jak i dyrektorów szkół w trudnym położeniu.

Należy pamiętać, że planowanie pracy szkoły ma miejsce na długi czas przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Dyrektor szkoły lub przedszkola powinien przekazać arkusz organizacji szkoły lub przedszkola zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole. Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.

Arkusz organizacji szkoły określa m.in. liczbę nauczycieli, rodzaj prowadzonych przez nich zajęć i liczbę godzin tych zajęć, tygodniowy wymiar godzin zajęć religii dla poszczególnych oddziałów. Można zatem przyjąć, że podpisanie rozporządzenia będzie wiązało się z koniecznością wprowadzenia zmian w już zatwierdzonych arkuszach. Będzie to trudne z uwagi na problem z oszacowaniem liczby uczniów, którzy będą zainteresowani nauką religii w nowych warunkach, lub których rodzicewyrażą życzenie zorganizowania takich lekcji.

Krytycy zmian zwracają również uwagę na trudności w realizowaniu podstawy programowej w grupach międzyklasowych. Łączone mogą być dzieci z klas I–III albo IV– VIII, więc teoretycznie uczniowie w wieku 10 lub 11 lat mogą uczyć się np. z piętnastolatkami. Dzieci w tych przedziałach wiekowych znajdują się na innym poziomie rozwojowym, mają różne potrzeby i inne problemy, zatem wykonywanie zadań przez katechetów może napotykać duże trudności. Proponowane rozwiązanie jest wątpliwe z punktu widzenia dzieci i młodzieży, które mają prawo do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

 

Warto mieć na uwadze szczególny charakter zajęć religii, na których prowadzone są rozmowy o osobistych doświadczeniach związanych z wiarą. Dzieci, które będą zmuszone do uczęszczania na lekcje z nieznanymi osobami będącymi w innym wieku, mogą odczuwać mniejszy komfort i wykazywać słabsze zaangażowanie.

W tym kontekście nie należy ignorować obaw części obywateli, że tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych będzie wiązać się z kolejnymi rezygnacjami z uczęszczania na te zajęcia oraz mniejszą frekwencją. Osoby, które pragną utrzymania lekcji religii w szkołach, oceniają kierunek zmian jako niekorzystny. W związku z obecną polityką oświatową mogą pojawić się zarzuty nierównego traktowania oraz marginalizowania lekcji religii.

Jakość systemu oświaty zależy m.in. od stabilności i przewidywalności otoczenia prawnego, zatem nagłe wprowadzenie zmian może przynieść negatywne konsekwencje dla pracy katechetów. Stosowane podręczniki zostały przyjęte dla konkretnych klas, w oparciu o podstawę programową katechezy przygotowaną przez dany kościół. Dalsze korzystanie z zakupionych podręczników może okazać się nieefektywne.

Jednym z kluczowych zadań szkoły jest wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny oraz wychowanie, rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Nie ulega wątpliwości, że aby nauczyciele mogli dobrze spełniać swoją rolę w procesie wychowania, muszą mieć możliwość poznania każdego dziecka i poświęcenia mu wystarczającej uwagi. Prawodawca zakłada natomiast możliwośćprowadzenia zajęć w grupach aż 30-osobowych. Warto zauważyć, że pożądana indywidualizacja procesu nauczania oraz udzielanie każdemu dziecku wsparcia, dostosowanego do jego potrzeb – na lekcjach religii, etyki oraz każdego innego przedmiotu – w przypadku liczebnych klas stanowi duże wyzwanie.

 

W mojej ocenie Minister Edukacji powinien również odnieść się do zarzutu związanego z obowiązkiem współdziałania z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za kształt zajęć religii. Jak stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innychkościołów i związków wyznaniowych określa, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób wykonywania przez szkoły zadań, o których mowa w ust. 1 (nauka religii).

Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęły natomiast sygnały, że przed sporządzeniem projektu rozporządzenia takie konsultacje nie zostały przeprowadzone w stopniu satysfakcjonującym pozostałe strony.

Chciałbym zaznaczyć, że rozumiem wolę prawodawcy, aby zapewnić bardziej elastyczne rozwiązania w zakresie organizowania pracy szkół. Były one od długiego czasu oczekiwane przez organy prowadzące szkoły, borykające się z wysokimi kosztami finansowania szkół oraz doświadczające skutków zmniejszającej się liczby uczniów, a także osób zainteresowanych nauką religii. Z kolei postulat umieszczania lekcji religii na początku lub końcu zajęć jest od wielu lat kierowany do RPO. Nie kwestionuję także wskazywanych przez pedagogów korzyści, jakie mogą wynikać z nauki w grupach mieszanych wiekowo. Konieczne jest jednak przekonanie społeczeństwa, że zaproponowane zmiany nie doprowadzą do pogorszenia się sytuacji jednostek, którym przysługują wskazane prawa i wolności.

Z uwagi na powyższe, działając na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1058), zwracam się do Pani Minister z uprzejmą prośbą o przedstawienie stanowiska w odniesieniu do wskazanych wyżej kwestii.

Z wyrazami szacunku

Marcin Wiącek

Rzecznik Praw Obywatelskich

 

 

wAkcji24.pl | Wiara | NSS | Zródło: Rzecznik Praw Obywatelskich| 18.06.2024

Kto chce kupić kościół?

Kto chce kupić Kościół? Janusz Palikot wystawia swój kościół na sprzedaż. To zabytkowa budowla w Sudetach. Ile kosztuje świątynia Janusza Palikota?

Bezdomność w Polsce 2024. Raport Caritas. Jak Kościół pomaga bezdomnym?

Bezdomność w Polsce to złożony problem, który dotyczy tysięcy ludzi, zmuszonych do życia poza społeczeństwem, często w skrajnych warunkach i z poczuciem wykluczenia. Jak wynika z raportu Caritas Polska, problem ten dotyka zarówno mężczyzn, jak i kobiety, ludzi młodych...

BNP Paribas blokuje konta Sercanów: niewytłumaczalne i potencjalnie bezprawne działanie

Od początku listopada bank BNP Paribas blokuje konta Sercanom! To w praktyce sparaliżowało funkcjonowanie ich działalności i misji w całej Polsce. Problem ten dotknął 28 domów zakonnych  Zgromadzenia Księży Sercanów oraz inicjatyw religijnych prowadzonych przez zakon....

Komu się naprawdę opłaca Fundusz Kościelny? Kościołowi czy państwu? [TYLKO U NAS]

Fundusz Kościelny – rzekome źródło bogactwa i przedmiot kontrowersji. Wyjaśniamy kto naprawdę zarabia na Funduszu Kościelnym.

Polska gospodarka zależna od Niemiec – analiza Narodowego Banku Polskiego

Polska gospodarka jest zależna od Niemiec – tak wynika z analizy, którą przeprowadził Narodowy Bank Polski (NBP). Dokument pokazuje, Polska jest drugim najbardziej zależnym od Niemiec krajem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Komu odbierze pracę sztuczna inteligencja? Raport PIE i Kościół [ANALIZA I KOMENTARZ]

Wobec rosnącego wpływu sztucznej inteligencji (AI) na rynek pracy, raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) otwiera ważną dyskusję na temat przyszłości zawodowej wielu ludzi, ich dobrobytu oraz bezpieczeństwa ekonomicznego. Jako katolicy mamy obowiązek spojrzeć...

Na problemy Wenanty Katarzyniec. Kim był człowiek, do którego o pomoc finansową zwracają się tysiące Polaków?

Wenanty Katarzyniec, orędownik od problemów finansowych? W ostatnich latach coraz więcej Polaków odkrywa w ojcu Wenancie Katarzyńcu niezwykłego orędownika w trudnościach finansowych i codziennych troskach. Z postacią tego cichego i pokornego franciszkanina wiązane są...

Polskie znicze podbijają światowe rynki – tradycja, duchowość i sukces eksportowy

Polska stała się liderem w produkcji i eksporcie zniczy, odgrywając kluczową rolę na światowym rynku. Według raportu „Pulsu Biznesu”, Polska nie ma sobie równych w Europie pod względem sprzedaży tych produktów. W 2023 roku wartość eksportu polskich zniczy i świec...

Wigilia dniem wolnym od pracy – to nowy postulat Lewicy. Cud czy kampania wyborcza?

Wigilia dniem wolnym od pracy? To nie postulat partii konserwatywnych, ale Lewicy. Tej samej Lewicy, która chce wprowadzić aborcję na żadanie, małżeństwa par jednopłciowych, wyprowadzić katechezę ze szkół i "opiłować katolików". Cud?W dniu 25 października 2023 roku,...

Caritas zebrał 75 milionów złotych na pomoc dla powodzian. Dużo więcej niż WOŚP

Caritas Polska, w odpowiedzi na dramatyczne skutki powodzi, zebrała imponującą kwotę 75 mln złotych. Środki te pochodzą z ogólnopolskiej zbiórki kościelnej oraz darowizn indywidualnych i biznesowych. Organizacja rozpoczyna właśnie program długofalowej pomocy, który...

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia pozwala nam odkrywać ludzi, którzy są nieprzeciętni [NASZ PODKAST]

Czym jest Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia? Jak zdobyć jej stypendium? Wyjaśnia Biskup Świdnicki Marek Mendyk, Członek Zarządu Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia.

Pracodawca Godny Zaufania: Work-life balance zawsze na czasie

Jaki jest Pracodawca Godny Zaufania? Czy idea Work-life balance ma dla niego znaczenie? I czy powinien wspierać jej realizację?

Caritas Diecezji Świdnickiej: Jadłodajnie ratujące życie. Gdzie szukać pomocy?

Caritas Diecezji Świdnickiej od wielu lat wspiera najbardziej potrzebujących mieszkańców regionu poprzez działalność swoich jadłodajni. Te placówki, rozlokowane w kilku miastach diecezji, odgrywają kluczową rolę w łagodzeniu skutków ubóstwa i wykluczenia społecznego,...

Nie tylko Zrzutka i Patronite. Jak Caritas pomaga zbierać środki na ratowanie życie: UratujeCie.pl

Caritas Polska i serwis UratujeCie.pl:  W dobie internetu platformy crowdfundingowe takie jak Zrzutka.pl czy Patronite stały się popularnym narzędziem do gromadzenia funduszy na różnorodne cele – od prywatnych projektów po wsparcie osób w potrzebie. Jednak dla osób...

Przewodniczący KEP, Abp Tadeusz Wojda: Hojność Polaków jest wielka. W Kościele Katolickim w Polsce trwa zbiórka na rzecz powodzian

Abp Tadeusz Wojda: „Apeluję do wszystkich o hojność, wsparcie, pomoc, tak jak zawsze to czyniliśmy. Hojność Polaków jest wielka”. W kościele katolickim trwa zbiórka na pomoc dla powodzian.

Diecezja Świdnicka: Parafie pomagają powodzianom. Sprawdź szczegóły!

Wobec tragicznych skutków powodzi, które dotknęły południowo-zachodnią Polskę, parafie Diecezji Świdnickiej stanęły na wysokości zadania, organizując różnorodne inicjatywy pomocowe. Cała Diecezja Świdnicka okazuje ogromną solidarność, a jej parafie pomagają...

Dyrektor Caritas Diecezji Świdnickiej: W niedzielę 22 września zbierzmy środki na rzecz powodzian

W ostatnich dniach południowo-zachodnia Polska, w tym część diecezji świdnickiej, została dotknięta niszczycielską powodzią, która wyrządziła ogromne szkody. W związku z tą dramatyczną sytuacją, bp Marek Mendyk, Biskup Świdnicki, zwrócił się z prośbą o finansowe...

Stronie Śląskie zniszczone: Trwa zbiórka darów dla powodzian

Stronie Śląskie zostało doszczętnie zdewastowane przez potężną falę powodziową, która uderzyła w miasto po przerwaniu zapory na rzece Morawce oraz przez wezbrane wody rzeki Białej Lądeckiej. Skala zniszczeń jest ogromna i trudna do opisania. Infrastruktura w niemal...

Powódź! Jak pomagać? Jak otrzymać pomoc? Tłumaczy ks. Radosław Kisiel Dyrektor Caritas Diecezji Świdnickiej [NASZ PODCAST]

Ks. dr Radosław Kisiel – Dyrektor Caritas Diecezji Świdnickiej w rozmowie z ks. Jakubem Klimontowskim wyjaśnia jak pomagać i jak otrzymać pomoc. Zobacz wideo z nagrania podkastu.

Kościół Matki Bożej Różańcowej w Kłodzku zniszczony! Potrzebna pomoc!

Biskup Świdnicki, Marek Mendyk, apeluje do duszpasterzy i wiernych o modlitwy i praktyczną pomoc dla osób dotkniętych powodzią w południowej Polsce. Na terenie Diecezji Świdnickiej znajdują się obszary, które ucierpiały najmocniej od wielkiej wody. Bardzo ucierpiał...