Eutanazja w krajach, które ją zalegalizowały staje się epidemią. Ponad 30 000 osób na całym świecie zakończyło swoje życie w wyniku wspomaganego samobójstwa lub eutanazji w zeszłym roku. To rekordowa liczba przypadków w krajach, gdzie te praktyki są legalne, co potwierdzają najnowsze dane. Zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne, budząc głęboki niepokój zarówno wśród krytyków, jak i przedstawicieli Kościołów, szczególnie Kościoła Katolickiego.

Eutanazja jak epidemia

Rosnąca liczba samobójstw i eutanazji: szokująca analiza danych

 

Parlament Wielkiej Brytanii pracuje nad ustawą dotyczącą wspomaganego umierania (Terminally Ill Adults (End of Life) Bill). Ustawa, której drugie czytanie odbędzie się 29 listopada, ma regulować wspomagane umieranie w Anglii i Walii. Z tej przyczyny  Daily Telegraph przygotował specjalny raport poświęcony eutanazji, który po raz pierwszy ukazuje całą skalę problemu: eutanazja z roku na rok zabiera coraz więcej ofiar.

Największe wzrosty liczby przypadków odnotowano w krajach, które zalegalizowały wspomagane samobójstwo lub eutanazję, takich jak Holandia, Belgia, Kanada oraz stany Oregon i Kalifornia w USA. Według raportu, w niektórych krajach nawet jedno na 20 zgonów jest wynikiem tych praktyk. Szczególnie niepokojący jest wzrost liczby takich przypadków w Europie i Kanadzie, gdzie w ciągu roku odnotowano wzrost o prawie 25%.

Dla kogo religia jest ważna?

Dla kogo religia jest ważna? I dla kogo nie jest… [ANALIZA]

Eutanazja jak epidemia

Czym jest eutanazja i wspomagane samobójstwo?

Wspomagane samobójstwo polega na dostarczeniu pacjentowi środków umożliwiających zakończenie życia, zwykle w formie śmiertelnych leków. Eutanazja natomiast jest przeprowadzana przez lekarza, który podaje pacjentowi śmiertelną dawkę substancji. Chociaż pierwsze ustawy legalizujące te procedury zostały uchwalone już dekady temu, liczba zgonów w wyniku wspomaganego umierania wciąż wzrasta. Przyczyną tego jest łagodzenie początkowo rygorystycznych przepisów, co prowadzi do szerszej dostępności, w tym także dla dzieci.

Według Daily Telegraph, rozszerzanie zakresu dostępności wspomaganego umierania, określane mianem „śliskiej ścieżki”, jest jednym z głównych zarzutów przeciwników eutanazji. Obawy te szczególnie wyrażają przedstawiciele Kościoła Katolickiego. Wskazują oni, że podobnie jak w przypadku legalizacji aborcji, eutanazja może doprowadzić do stopniowego łagodzenia przepisów i zwiększenia liczby osób kwalifikujących się do procedury – od pacjentów terminalnych po osoby cierpiące na depresję, anoreksję czy demencję. 

Akcja Katolicka protestuje edukacja zdrowotna

Akcja Katolicka: Protest przeciwko likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i obowiązkowej edukacji seksualnej [+KOMENTARZ]

EUTANAZJA JAK EPIDEMIA

Eutanazja - lawinowy wzrost na świecie

Screenshot 2024 11 27 at 12.53.11 wpp1732733901326 1024x535 1

Grafika pokazująca lawinowy wzrost eutanazji na świcie – żródło: Catholic Herald

Zapisy w brytyjskim projekcie ustawy

Zgodnie z proponowaną ustawą, lekarz musi przygotować śmiertelną substancję, ale pacjent samodzielnie ją przyjmuje. Aby skorzystać z tej procedury, osoba musi spełniać kilka warunków:

  • mieć co najmniej 18 lat,
  • być psychicznie kompetentna,
  • posiadać diagnozę terminalną z przewidywaną długością życia nie dłuższą niż sześć miesięcy,
  • wyrazić „jasną, ustaloną, świadomą i niezależną chęć zakończenia życia”.

Dodatkowo, decyzja musi zostać potwierdzona przez dwóch niezależnych lekarzy oraz sędziego.

Eutanazja a nadużycia: ostrzeżenia krytyków

Krytycy wskazują, że zabezpieczenia zawarte w ustawie są niewystarczające i mogą prowadzić do poważnych nadużyć. Dr Gordon MacDonald, dyrektor generalny organizacji Care Not Killing, ostrzega:

„Dane pokazują, że legalizacja wspomaganego samobójstwa lub eutanazji prowadzi do nieuniknionego wzrostu liczby przypadków i rozszerzenia ich zakresu. W Holandii i Belgii już teraz dopuszcza się eutanazję dzieci, osób z problemami psychicznymi oraz niepełnosprawnych niemowląt.”

MacDonald zwraca uwagę na sytuację w stanie Oregon, który stał się wzorem dla brytyjskiego projektu ustawy. W Oregonie schorzenia takie jak artretyzm, cukrzyca czy anoreksja są uznawane za terminalne, co pozwala pacjentom na uzyskanie śmiertelnych leków.

Zakazana Modlitwa Wielka Brytania

Zakazana modlitwa w Wielkiej Brytanii: „strefy ochronne” to nowy atak na wolność religijną

EUTANAZJA JAK EPIDEMIA

Eutanazja wchodzi do Wielkiej Brytanii. List religijnych przywódców: apel o utrzymanie prawa

 Przeciwko legalizacji wspomaganego samobójstwa i eutanazji wystąpiło wielu liderów religijnych w Wielkiej Brytanii, w tym kardynał Vincent Nichols, reprezentujący katolików w Anglii i Walii. W swoim liście podkreślili, że 2,7 miliona starszych osób w Wielkiej Brytanii padło ofiarą przemocy, a wiele z nich może być narażonych na presję do przedwczesnego zakończenia życia.

W liście czytamy:

„Osoby niepełnosprawne oraz kobiety w trudnych relacjach również podnoszą obawy o potencjalne niezamierzone skutki zmiany prawa. Doświadczenia takich jurysdykcji jak Oregon i Kanada pokazują, jak tragiczne mogą być konsekwencje tych zmian.”

Przywódcy religijni zaznaczają również, że w obecnym systemie niedofinansowana opieka społeczna sprawia, iż wiele osób czuje się ciężarem dla swoich bliskich. Może to prowadzić do presji na zakończenie życia, nawet wbrew ich rzeczywistej woli. W liście czytamy dalej: 

„Obrońcy praw osób z niepełnosprawnościami oraz ci pracujący z kobietami w trudnych relacjach również podkreślili niebezpieczeństwo niezamierzonych konsekwencji, jeśli prawo zostanie zmienione.

„Doświadczenia jurysdykcji, które wprowadziły podobne przepisy, takich jak Oregon i Kanada, pokazują, jak tragiczne mogą być te niezamierzone konsekwencje.

„Obiecane środki bezpieczeństwa nie zawsze chroniły osoby wrażliwe i marginalizowane. Nawet w otoczeniu kochających rodzin i przyjaciół, osoby zbliżające się do końca życia mogą nadal czuć się ciężarem.

„Jest to szczególnie widoczne w sytuacji niedofinansowanego systemu opieki społecznej. W takim środowisku łatwo sobie wyobrazić, jak ‘prawo do śmierci’ może zbyt łatwo przerodzić się w poczucie ‘obowiązku śmierci’.

„Jesteśmy przekonani, że obecne prawo zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo osobom wrażliwym niż ustawa przedłożona Parlamentowi.

„Najskuteczniejszym środkiem ochrony przed zagrażającym życiu przymusem lub nadużyciami jest utrzymanie prawa w jego obecnej formie” – podsumowuje list.

Bp Ignacy Dęć: Ludzie starsi w świecie i Kościele w nauczaniu św. Jana Pawła II

Bp Ignacy Dec: Starość to znak Bożego błogosławieństwa

EUTANAZJA JAK EPIDEMIA

Każdy kiedyś umrze. Dlaczego Kościół przeciwstawia się eutanazji i wspomaganemu samobójstwu?

Odpowiedź krótka:

Katolicy wierzą, że Panem życia i śmierci jest Bóg. Nikt nie decyduje sam kiedy się urodzi i nikt nie powinien decydować kiedy umrze.  

Odpowiedź długa: Godność ludzkiego życia jako dar od Boga

Kościół katolicki sprzeciwia się eutanazji i wspomaganemu samobójstwu, ponieważ wierzy, że każde ludzkie życie jest święte i ma niezbywalną godność, niezależnie od stanu zdrowia, wieku czy jakości życia. Życie ludzkie jest postrzegane jako dar od Boga, który człowiek ma obowiązek szanować i chronić. Według katolickiego nauczania, człowiek nie ma prawa decydować o zakończeniu życia – ani własnego, ani cudzego – gdyż to prawo należy wyłącznie do Boga.

W tym kontekście eutanazja i wspomagane samobójstwo są uważane za formy naruszenia piątego przykazania: „Nie zabijaj” i same w sobie są zaprzeczeniem wiary w Boga. Bo ostatecznie, nawet w najbardziej dramatycznej sytuacji osoby według wiedzy medycznej nie mogącej już wrócić do zdrowia może zdarzyć się cud. Eutanazja jak i wspomagane samobójstwo odbierają Bogu możliwość działania. Zwłaszcza, że mówimy tu nie tylko o najcięższych fizycznych chorobach. Nawet depresja może być wskazaniem do eutanazji, choć istnieje wiele metod jej skutecznego leczenia.

 

James Conley Depresja

Bp James Conley: Depresja – katolickie podejście. Relacja biskupa który doświadczył ciemności

EUTANAZJA JAK EPIDEMIA

Kościół mówi, że wszystko ma sens. Także cierpienie

 Kościół podkreśla również znaczenie cierpienia jako elementu ludzkiego życia, który może mieć głęboki sens duchowy. Chociaż cierpienie jest trudnym doświadczeniem, może prowadzić do wewnętrznego wzrostu, zbliżenia do Boga oraz pogłębienia relacji z innymi. W katolickiej perspektywie cierpienie ma wymiar odkupieńczy, ponieważ Chrystus sam doświadczył cierpienia i śmierci dla zbawienia ludzkości. Właśnie dlatego Kościół zachęca do towarzyszenia osobom cierpiącym, oferowania im wsparcia duchowego, emocjonalnego i medycznego, zamiast skracania ich życia. 

W odpowiedzi na wyzwania związane z cierpieniem i terminalnymi chorobami, Kościół katolicki promuje opiekę paliatywną jako moralnie właściwą i godną alternatywę dla eutanazji. Opieka paliatywna koncentruje się na łagodzeniu bólu, poprawie jakości życia i towarzyszeniu osobie chorej w jej ostatnich chwilach. Kościół wzywa do okazywania miłości i miłosierdzia osobom chorym, zapewniając im wsparcie w trudnych momentach, zamiast postrzegania ich życia jako ciężaru.

Sprzeciw wobec eutanazji wpisuje się również w szerszą katolicką krytykę tego, co papież Jan Paweł II określił jako „kultura śmierci” – zjawisko dehumanizacji, w którym życie ludzkie traci swoją wartość. W tym duchu Kościół wzywa do obrony życia od poczęcia aż do naturalnej śmierci, promując kulturę życia i solidarności. Wartość ludzkiego życia nie może być redukowana do jego użyteczności czy braku cierpienia, lecz powinna być uznawana za fundamentalną wartość niezależnie od okoliczności.

Rozmowy w Akcji!

wAkcji24.pl | Wiara | MNN, źrodło: Cathtolic Herald | Ilustracja: Ideogram|  | 29.11.2024

Ks. Zbigniew Kucharski: Ksiądz – menedżer? [TYLKO U NAS]

Ks. Zbigniew Kucharski: Wszyscy jesteśmy świadkami dynamicznej dyskusji na temat Kościoła toczącej się na różnych poziomach komunikacji i przestrzeniach społecznych. Dotyczy to także naszego kraju. Ta dyskusja jest po prostu o nas katolikach, którzy tworzymy ten...

Ks. Wojciech Drab: Jesteśmy do tego stopnia zapatrzeni w nasze wizje, że kompletnie nie dostrzegamy, że mogą istnieć inne rozwiązania

Ks. Wojciech Drab: Dochodzimy także czasem do mniemania, że skoro Bóg nie realizuje tego, co według nas jest dobre, to w końcu sami musimy wziąć sprawy w swoje ręce i wywalczyć „dobro” tak, jak je rozumiemy. Koronnym przykładem takiego myślenia jest wielki błąd tzw....

Bob Sullivan: Rozdział Kościoła od państwa ma trzymać państwo z dala od naszych kościołów, a nie naszą wiarę z dala od naszego rządu

Bob Sullivan, Southern Nebrasca Register: Ani nasza wiara, ani nasz rozum nie sugerują, że powinniśmy siedzieć na uboczu i mieć nadzieję (lub nawet modlić się), że inni zrobią to, co należy, lub że inni powstaną i poprawią błędy, gdy wystąpią. Podczas gdy modlitwa i...

Ks. Jakub Klimontowski: Król, który ucieka [TYLKO U NAS]

  Liturgicznie uroczystość Chrystusa Króla jest jeszcze stosunkowo młoda, nie ma nawet jeszcze 100 lat. To święto wprowadził Papież Pius XI w 1925 roku. Uroczystość Chrystusa Króla została wprowadzona w czasie, kiedy w świecie nasilały się różnego rodzaju ateistyczne...

Katoliku do akcji! Czas opuścić strefę komfortu [OPINIA]

Dlaczego garstka niezamożnych apostołów z Jezusem na czele stanowiła realne zagrożenie dla ówczesnego establishmentu, a z milionów katolików w Polsce można sobie drwić? Czy to nie przypadkiem dlatego, że świeckie organizacje katolickie są skupione na celebrowaniu roku...

James Kalb: Katolicyzm w dobie niepokoju – tradycja czy inkluzywność?

James Kalb, Catholic Word Report: Katolicyzm, szczególnie w obliczu rosnącego chaosu światopoglądu świeckiego, staje się coraz bardziej atrakcyjny dzięki swojej strukturze doktryny, autorytetowi i dyscyplinie, które przez dwa tysiące lat wspierały sposób życia, który...

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Wielu obserwatorów życia kościelnego mówi dziś o wielkim kryzysie, jaki dotknął Oblubienicę Chrystusa. Skandale, których uczestnikami są duchowni różnych stopni, odpływ wiernych, rozmycie doktrynalne i moralne – wszystko to zdaje się potwierdzać ten czarny scenariusz....

Bp Ignacy Dec: Małżeństwo jest pomysłem samego Boga

Biskup Ignacy Dęć: Małżeństwo jest pomysłem samego Boga. W mediach liberalnych i w dyskusjach w gremiach lewicowych są usiłowania i trwa wielka presja, by zmienić tradycyjny, biblijno-eklezjalny model małżeństwa, jako sakramentalnego związku jednego mężczyzny i jednej kobiety.

Bp Adam Bałabuch: Kościół nie jest zamknięty na nikogo!

Biskup Adam Bałabuch: Kościół nie jest zamknięty na nikogo (…) Kościół jest powszechny, czyli katolicki. Oznacza to tyle, że jest on posłany do wszystkich ludzi każdej epoki.

Ryszard Stochła: Mądry Polak po szkodzie? [w-Akcji]

Ryszard Stochła, "w-Akcji": Przysłowie „Mądry Polak po szkodzie” jest głęboko zakorzenione w polskiej kulturze i mentalności. Oznacza, że wiele naszych refleksji i nauk przychodzi dopiero po tym, jak doświadczymy straty lub niepowodzenia. Z jednej strony, to zdanie...

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Gdy rozum śpi budzą się upiory!

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Spoglądam na polską inteligencję i widzę, jak przez pokolenia bankrutuje. Jak łatwo daje się zwodzić współczesnym ideologiom. Jednak czy jest to coś nowego?

Kościół a polityka. Czy Polska bez Kościoła będzie silniejsza? [TYLKO U NAS]

Kościół a polityka. Jak Kościół ma się nie „nie wtrącać do polityki” kiedy politycy tworzą antychrześcijańskie prawo?

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Zachowuje tylko ten kto pomnaża [TYLKO U NAS]

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Zachowuje tylko ten kto pomnaża! Bardzo ważny artykuł dotyczący finansów Kościoła katolickiego i mitów wokół nich!

Ks. Marcin Czchowski: 4 paradoksy związane z obchodzeniem Wszystkich Świętych

Ks. Marcin Czchowski o paradoksach Wszystkich Świętych: Święty Augustyn powiedział: „Przy końcu życia będziemy rozliczani jedynie z miłości”. To będzie jedyne kryterium wstępu do Królestwa Niebieskiego i fundamentalny warunek uczestnictwa w życiu wiecznym. Nikt nie...

Abp. Marek Jędraszewski: Państwo, które legalizuje związki partnerskie, uchybia obowiązkowi ochrony małżeństwa jako dobra wspólnego [TYLKO U NAS]

Dlaczego związki partnerskie to złe rozwiązanie według Kościoła katolickiego? Wyjaśnia abp. Marek Jędraszewski.

Prof. Andrzej Zybertowicz: Jestem zwolennikiem ruchu Slow AI

Prof. Andrzej Zybertowicz: Okazuje się, że tak zwana zielona rewolucja wymaga rewolucji cyfrowej, która bazuje na wysokim wykorzystaniu metali ciężkich, metali nieciężkich tylko ziem rzadkich, których wydobycie według niektórych szacunku jest siedmiokrotnie przekracza...

Bp Adam Bałabuch: Każda miłość, jeżeli jest prawdziwa, stawia człowieka na drodze do Boga

Biskup Adam Bałabuch wyjaśnia czym jest prawdziwa miłość. Warto przeczytać!

Bp Ignacy Dec: Uczynki miłosierne względem duszy – Wątpiącym dobrze radzić

Zacznijmy od próby zdefiniowania wątpienia. Najogólniej można powiedzieć, że wątpienie jest brakiem pewności u kogoś, kto się zastanawia, czy jakiś fakt rzeczywiście  zaistniał, czy nadal istnieje, czy jakieś  zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe, czy ktoś mnie nadal...

213 dni w areszcie. Przypomnienie o misji Kościoła w świecie pełnym prób [KOMENTARZ]

Aż 213 dni w areszcie spędził ks. Michał Olszewski i urzędniczki Ministerstwa Sprawiedliwości. Dzisiaj jest nadzieja, że wyjdą na wolność. Co to oznacza dla katolików i ich Kościoła?

Ryszard Stochła: Mądry Polak po szkodzie?

Ryszard Stochła zastanawia się czy Polak jest mądry po szkodzie analizując powódź z 1997 i 2024 r. na Dolnym Śląsku.