Wielu obserwatorów życia kościelnego mówi dziś o wielkim kryzysie, jaki dotknął Oblubienicę Chrystusa. Skandale, których uczestnikami są duchowni różnych stopni, odpływ wiernych, rozmycie doktrynalne i moralne – wszystko to zdaje się potwierdzać ten czarny scenariusz.

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Czy można zatem wierzyć, że Kościół jest święty, skoro jego członkowie są często tak nieświęci?

 

O kryzysie Kościoła mówili także biskupi Rzymu w XX i XXI wieku. Tuż po soborze Paweł VI, ogłaszając „Rok Wiary” pytał: „Dlaczego Kościół po Soborze pod pewnymi względami nie znajduje się w lepszej sytuacji niż przedtem? Dlaczego tyle niekarności, takie zaniedbanie norm kanonicznych, tyle wysiłku zmierzającego do zeświecczenia, taka śmiałość w planowaniu przemian struktur kościelnych, taka chęć upodobnienia życia katolickiego do życia laickiego, takie zaufanie w rozważania socjologiczne, a nie w teologiczne i duchowe? Wielu mówi: kryzys wzrostu. Oby tak było. Ale czy nie jest to także kryzys wiary?

Kryzys zaufania niektórych synów Kościoła do samego Kościoła?” Te słowa Pawła VI z audiencji generalnej pokrywają się z diagnozą, jaką postawił niespełna 38-letni Ratzinger w swoim komentarzu do jednej z sesji soborowych. Jeszcze w trakcie trwania obrad soborowych młody Ratzinger, piszący komentarze do wszystkich sesji Vaticanum II, ostrzegał m.in., że mimo wszelkiego prawa do patrzenia z nadzieją na dzieło Soboru, trzeba zachować jasność w kwestii tego, czego Sobór zrobić nie może. Nie może on, sam z siebie zlikwidować ludzkiej słabości Kościoła.

Czy można zatem wierzyć, że Kościół jest święty, skoro jego członkowie są często tak nieświęci? Przyjrzyjmy się drugiej cesze prawdziwego Kościoła, którą wyznajemy w Credo.

Strategia salami

Czym jest strategia salami? Jak jest stosowana wobec Kościoła Katolickiego w Polsce? [ANALIZA]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Św. Ambroży, nazywał Kościół Casta Meretrix – świętą nierządnicą

 

Na kartach Nowego Testamentu np. św. Paweł wyznawców Chrystusa nazywa „świętymi”. Na zakończenie Listu do Filipian czytamy: „Pozdrówcie każdego świętego w Chrystusie Jezusie! Pozdrawiają was bracia, którzy są ze mną” (Flp 4, 21); zaś na początku 1 Listu do Koryntian znajdujemy następujące pozdrowienie: „Paweł, z woli Bożej powołany na apostoła Jezusa Chrystusa, i Sostenes, brat, do Kościoła Bożego w Koryncie, do tych, którzy zostali uświęceni w Jezusie Chrystusie i powołani do świętości wespół ze wszystkimi, którzy na każdym miejscu wzywają imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa, ich i naszego Pana” (1 Kor 1, 1-2).

Ciekawe jest, że choć Paweł nazywa Koryntian powołanymi do świętości i uświęconymi, to jednocześnie w Liście tym, wśród wielu grzechów członków tej gminy chrześcijańskiej, wymienia np. kazirodztwo – gdy ktoś żyje z żoną swego ojca (1 Kor 5, 1nn). Jak to pogodzić? Czym jest świętość, do której powołani byli Koryntianie, do której także powołani są współcześni ludzie? Co oznacza zatem, że wierzymy w święty Kościół?

Odpowiadając na te pytania, należy po pierwsze wyraźnie odróżnić świętość od bezgrzeszności. Tylko w przypadku jednej osoby – poza Chrystusem – świętość i bezgrzeszność stanowiły, czy też raczej stanowią jedno – w osobie Najświętszej Maryi Panny. U pozostałych członków Ciała Chrystusa, czyli Kościoła, niekoniecznie. Dlatego wielki święty-grzesznik Augustyn z Hippony, za św. Ambrożym, nazywał Kościół Casta Meretrix – świętą nierządnicą.

Zakazana Modlitwa Wielka Brytania

Zakazana modlitwa w Wielkiej Brytanii: „strefy ochronne” to nowy atak na wolność religijną

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Cała historia Kościoła uczy nas, że w okolicznościach najtrudniejszych święci byli zawsze źródłem i początkiem odnowy

Na czym więc polega świętość Kościoła? Odpowiedzi na tę zagadkę poszukamy w magisterialnym nauczaniu. Podejmując tę kwestię, Katechizm uczy, że „Kościół […] uznawany jest przez wiarę za niezachwianie święty. Albowiem Chrystus, Syn Boży, który wraz z Ojcem i Duchem Świętym doznaje czci jako «sam jeden Święty», umiłował Kościół jako oblubienicę swoją, siebie samego zań wydając, aby go uświęcić; złączył go też ze sobą jako ciało swoje i hojnie obdarzył darem Ducha Świętego na chwałę Bożą. Kościół jest więc świętym Ludem Bożym, a jego członkowie są nazywani «świętymi»” (KKK, nr 824).

Świętość osiąga się dzięki łasce Bożej już na ziemi. Kościół nazna­czony jest zatem prawdziwą, choć niedoskonałą świętością już teraz.

Chrystus, Głowa Kościoła, jest „święty, niewinny, niepokalany”. Choć nie znał grzechu, przyszedł dla przebłagania za grzechy swego ludu, dlatego Kościół, obejmujący w swoim łonie grzeszników, jest święty i zarazem ciągle potrzebujący oczyszczenia. Wszyscy członkowie Kościoła muszą zatem uznawać się za grzeszników. Kościół jednocześnie ma władzę uwalniania od grzechów swoich synów przez Krew Chrystusa i dar Ducha Świętego.

Wyróżniamy trzy części jednego Kościoła Chrystusowego, żyjące w komunii „świętych obcowania”: Kościół pielgrzymujący (na ziemi), Kościół oczyszczający się (w czyśćcu) i Kościół świętych (w niebie). Ogłaszając w sposób uroczysty prawdę o świętości niektórych swoich synów i córek, Kościół mówi, że ci wierni praktykowali heroicznie cnoty i żyli w wierności łasce Bożej. Wskazuje te osoby jako wzory do naśladowania oraz jako orędowników.

Cała historia Kościoła uczy nas, że w okolicznościach najtrudniejszych święci byli zawsze źródłem i początkiem odnowy – mamy stąd nadzieję, że obecny kryzys też będzie tak zażegnany. W osobie Najświętszej Maryi Panny Kościół już osiąga swoją doskonałość, dzięki której istnieje nieskalany i bez zmazy; w Niej jest już cały święty (zob. KKK, nr 824-829).

Na świecie istnieje wiele religii i każda z nich w inny sposób mówi o rzeczywistości nadprzyrodzonej. Trzy spośród nich określamy terminem „religie uniwersalne”, gdyż ich adresatami są wszyscy ludzie; są nimi: buddyzm, chrześcijaństwo i islam. Kiedy w czasie odmawiania „Credo” mówimy, że wierzymy w powszechny (katolicki) Kościół, wprost nawiązujemy do prawdy mówiącej, że chrześcijaństwo to religia uniwersalna. Słowo „powszechny” (gr. katholikos) oznacza właśnie uniwersalny, adresowany do wszystkich.

Przypomnijmy sobie słowa Chrystusa skierowane tuż przed wniebowstąpieniem do Apostołów: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28, 19-20). Ze słów Chrystusa wynika, że ustanowiony przez Niego Kościół jest posłany do wszystkich ludzi, dlatego do końca czasów na Kościele ciąży obowiązek ewangelizacji, czyli obowiązek misyjny.

Konstytucja 3 Maja. Państwo wyznaniowe

Konstytucja 3 Maja a Kościół. 'Postępowa’ Rzeczypospolita czy państwo wyznaniowe? [TYLKO U NAS]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus)

Katolickość Kościoła posiada dwa znaczenia. Po pierwsze, Kościół jest powszechny, ponieważ posiada pełnię środków zbawienia, której Kościołowi udzielił Chrystus, stale w nim obecny jako jego Głowa (KKK, nr 830). W Kościele istnieje pełnia Ciała Chrystusa zjednoczona z Głową, dlatego mówiąc o jedyności i powszechności zbawczej Chrystusa dodaje się „i Kościoła”, by podkreślić prawdę, że całe zbawienie pochodzi od Chrystusa-Głowy przez Kościół, który jest Jego Ciałem (KKK, nr 848).

Po drugie, Kościół jest powszechny, ponieważ, jak już wyżej powiedziano, jest posłany do całego rodzaju ludzkiego. Do tej katolickiej jedności Ludu Bożego powołani są wszyscy ludzie, także ci, którzy nie przyjęli jeszcze Ewangelii. Tu pojawia się zagadnienie znaczenia innych religii i stosunku Kościoła do tych religii. Zgodnie z nauczaniem Magisterium stanowić one mogą jedynie „przygotowanie” do przyjęcia Ewangelii, ponieważ jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus), poza którym nie ma zbawienia.

Jak należy rozumieć to stwierdzenie, często powtarzane przez Ojców Kościoła, że poza Kościołem nie ma zbawienia? Przez wieki nauka o nieistnieniu zbawienia poza „nawą” Kościoła kształtowała rzymską eklezjologię, a także relację Kościoła Katolickiego do innych denominacji chrześcijańskich oraz religii niechrześcijańskich. Nauka, w której Kościół jest przedstawiany jako jedyny środek zbawienia, posiada biblijną genezę. Wśród przykładowych tekstów można wymienić fragment Ewangelii Marka (16, 16), gdzie bezpośrednio Pismo Święte naucza o konieczności wiary potrzebnej do zbawienia, oraz Dzieje Apostolskie, gdzie jest mowa o zbawieniu wyłącznie za pośrednictwem Jezusa (Dz 4, 12).

Związki parterskie - abp. Marek Jędraszewski wyjaśnia

Abp. Marek Jędraszewski: Państwo, które legalizuje związki partnerskie, uchybia obowiązkowi ochrony małżeństwa jako dobra wspólnego [TYLKO U NAS]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus)

Bezpośrednio formułę, że „poza Kościołem nie ma zbawienia” zawdzięczamy Cyprianowi z Kartaginy, dla którego zbawienie poza „nawą Kościoła” – dla opuszczających tę nawę bądź niszczących jedność Kościoła heretyków – jest niemożliwe. Zaznaczyć trzeba, że u początków kontrowersyjnej z dzisiejszego punktu widzenia zasady było nie tyle pragnienie wykluczenia kogokolwiek z udziału w zbawieniu, ile obrona Kościoła przed niebezpieczeństwami podziału oraz ukazanie absolutnej konieczności hierarchicznej struktury Kościoła do zbawienia.

Później przez wieki ukazywano tę formułę w radykalnym ujęciu. Sobór Florencki (1442), podejmując słowa św. Fulgencjusza (+532), uczy, że „nie tylko poganie, ale też Żydzi, heretycy, schizmatycy i wszyscy będący poza Kościołem Katolickim będą pozbawieni życia wiecznego i strąceni w wiekuisty ogień […] jeśli przed śmiercią nie zostaną przyjęci do Kościoła”.

Współcześnie znacznie poszerzyły się horyzonty w kwestii rozumienia tego dogmatu. W Konstytucji Lumen gentium ukazana jest możliwość zbawienia poza widzialnymi strukturami Kościoła (KK, nr 16). Po Soborze rozwija się rozumienie roli Kościoła w procesie zbawczym. W tym celu wraca się do argumentacji ojców soborowych, opartej na idei totus Christus (cały Chrystus), mówiącej, że Chrystus, jedyny Pośrednik i droga zbawienia, „staje się dla nas obecny w Ciele swoim, którym jest Kościół” (KK, nr 14). Dlatego trzeba mówić o konieczności Kościoła do zbawienia (konieczności wtórnej).

Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje. Bycie chrześcijaninem (łac. christianus, czyli „należący do Chrystusa”) oznacza przynależność do całego Chrystusa, czyli także do Kościoła. Z tej argumentacji wynika, że tam, gdzie działa cały Chrystus, urzeczywistnia się też i Kościół. Oznacza to również, że Kościół może się urzeczywistniać nawet poza swoimi widzialnymi granicami, tam gdzie działa Chrystus, czyli generalnie pośród ludzi „dobrej woli” na całym świecie.

Czy jednak, wobec możliwości zbawienia poza widzialnymi strukturami Kościoła, warto być jeszcze jego członkiem? Dzisiaj, wobec wiary w miłosierdzie Boże i Jego powszechną wolę zbawczą, bardziej palącym tematem od kwestii konieczności Kościoła do zbawienia jest ukazanie potrzeby bycia w Kościele.

Ks. Zbigniew Chromy, Proboszcz parafii pw. św. Jerzego i MB Różańcowej w Wałbrzychu

Rozmowy w Akcji!

wAkcji24.pl | Wiara | Ks. Zbigniew Chromy „Wierzę w Kościół”, źródło: Diecezja Świdnicka | Ilustracja: Ideogram | 22.11.2024

20. rocznica śmierci Jana Pawła II – dziedzictwo i pamięć wielkiego Polaka

20. rocznica śmierci Jana Pawła II, 2 kwietnia 2025 roku, jednego z najważniejszych papieży w historii Kościoła katolickiego. Jego odejście w 2005 roku było momentem, który zgromadził miliony ludzi w modlitwie, żałobie i  zadumie. Świat się zatrzymał – od placów...

Katolicki kongres dla niesłyszących? Już w kwietniu, ale za oceanem

Katolicki kongres dla niesłyszących? W kwietniu 2025 roku w odbędzie się pierwsze w historii spotkanie katolików niesłyszących w ramach Kongresu Eucharystycznego. Setki głuchych wiernych zgromadzą się, aby wspólnie przeżywać wiarę poprzez specjalnie przygotowane...

Misjonarze. Nigdy nie zapominajmy o ludziach, którzy oddali życie za wiarę

Misjonarze, świadkowie wiary i męczennicy, którzy oddali życie podczas pełnienia swojej posługi. To właśnie nich upamiętniamy 24 marca. Jest to również okazja do modlitwy i postu w intencji misji na całym świecie.  Dzień ten ustanowiono w 1993 roku z inicjatywy...

Armenia i Azerbejdżan. Chrześcijański pokój czy islamski dżihad?

Armenia, kraj o niezwykłej duchowej i historycznej tożsamości, uznawany za najstarsze chrześcijańskie państwo na świecie, ponownie znalazła się w epicentrum napięć geopolitycznych. Mimo niedawnych postępów w negocjacjach pokojowych z Azerbejdżanem, sytuacja w regionie...

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Walczę o prawdę i Kościół [wywiad w-Akcji]

Przypominamy wywiad Biskupa Świdnickiego Marka Mendyka jakiego udzielił redakcji miesięcznika "w-Akcji" we wrześniu 2022 r.  Wywiad stanowi ważny kontekst pokazując motywacje ordynariusza świdnickiego w jego zwycięskiej walce sądowej z koncernami medialnymi. Jak...

Gorzkie Żale to polska tradycja? 5 rzeczy o Gorzkich Żalach, które mogą zaskoczyć

Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny...

Sprawiedliwość zwyciężyła! Biskup Świdnicki Marek Mendyk ostatecznie wygrywa z „Gazetą Wyborczą”!

O sprawie pisały media w całej Polsce. Trzy lata trwała walka o prawdę, którą stoczył w sądach Biskup Świdnicki. Jak podaje Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI) Biskup Marek Mendyk został ostatecznie oczyszczony z zarzutów dotyczących rzekomego molestowania...

Nowy metropolita poznański: Arcybiskup Zbigniew Zieliński

Arcybiskup Zbigniew Zieliński to nowy metropolita poznański. Nuncjatura Apostolska w Polsce poinformowała, że 19 marca, w Uroczystość św. Józefa Oblubieńca, papież przyjął rezygnację arcybiskupa Stanisława Gądeckiego z urzędu metropolity poznańskiego, co było związane...

Uroczystość świętego Józefa Oblubieńca NMP. „Serce Ojca” pokazuje nam jaki jest św. Józef

Uroczystość świętego Józefa Oblubieńca NMP, obchodzona 19 marca, to wyjątkowy dzień w Kościele katolickim, poświęcony człowiekowi, którego życie było cichym, ale niezwykle potężnym świadectwem wiary, oddania i pokory. Święty Józef jest patronem ojców, rodzin i całego...

Wybory prezydenckie. Akcja Katolicka: Katolik nie może głosować na kandydata dopuszczającego aborcję i związki osób tej samej płci

Wybory prezydenckie 2025 r. Akcja Katolicka w Polsce, jako największa organizacja zrzeszająca katolików świeckich, wystosowała apel do społeczeństwa w związku z nadchodzącymi wyborami prezydenckimi. Wzywa do masowego i świadomego udziału w głosowaniu, podkreślając...

Młodzi dla nienarodzonych. Wielka akcja na Wielki Post

Młodzi dla nienarodzonych. W obliczu narastających zagrożeń dla życia nienarodzonych dzieci młodzi ludzie postanowili podjąć konkretne działanie – modlitwę. Akcja Wielki Post dla Życia to inicjatywa, której celem jest modlitwa w intencji poszanowania życia ludzkiego...

Rozmodlić Małżeństwa. Modlitwa zabezpiecza przez kryzysem i rozwiązuje problemy finansowe?

Ogólnopolska akcja Rozmodlić Małżeństwa wystartowała! Jej organizatorzy podkreślają, że w dzisiejszych czasach wspólna modlitwa małżonków jest niezwykle ważna dla budowania i podtrzymywania głębokiej relacji. Dlatego właśnie początek Wielkiego Postu jest doskonałym...

Francja się nawraca. Rekordowa Środa Popielcowa

Francja się nawraca. Tegoroczna Środa Popielcowa okazała się niezwykła dla Kościoła we Francji. W całym kraju odnotowano niespotykaną dotąd liczbę wiernych uczestniczących w liturgii. Szczególną uwagę zwraca ogromny napływ młodych ludzi, często wcześniej oddalonych od...

Wielki Post. Ile trwa, czym jest i dlaczego go obchodzimy?

Wielki Post to wyjątkowy okres w roku liturgicznym, który przygotowuje chrześcijan do najważniejszej uroczystości – Wielkanocy, czyli Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. To czas refleksji, modlitwy, pokuty i nawrócenia, który pomaga wiernym lepiej zrozumieć sens...

Ostatni ratunek dla par w kryzysie? Jak działa „adopcja małżeństw”?

Adopcja małżeństw? Małżeństwo to piękna, ale wymagająca droga. Choć wielu nowożeńców wchodzi w związek małżeński z nadzieją na wspólne życie pełne miłości i harmonii, rzeczywistość często bywa bardziej skomplikowana. Kryzysy, konflikty, nieporozumienia – to wszystko...

Dla ponad połowy młodych Polaków wiara ma duże znaczenie

Dla ponad połowy młodych Polaków wiara ma duże znaczenie. Podczas spotkania Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Rodziny, która obradowała 28 lutego br. w Sekretariacie KEP w Warszawie, pod przewodnictwem abp. Wiesława Śmigla poruszono kluczowe kwestie dotyczące...

Dwóch Polaków nowymi biskupami w Stanach Zjednoczonych!

Dwóch Polaków nowymi biskupami w Stanach Zjednoczonych! W środę w zabytkowej katedrze Holy Name w Chicago miała miejsce wyjątkowa uroczystość. Kardynał Blase J. Cupich, arcybiskup metropolita Chicago, wyświęcił pięciu nowych biskupów pomocniczych: Timothy’ego J....

Środa Popielcowa. Skąd bierze się popiół do posypywania głów?

Środa Popielcowa to wyjątkowy dzień w kalendarzu liturgicznym Kościoła katolickiego, rozpoczynający okres Wielkiego Postu. Jest to czas zadumy, pokuty i duchowego przygotowania na najważniejsze święto chrześcijańskie – Zmartwychwstanie Pańskie. Wierni tego dnia...

Filip Chajzer: Niedziela – kościół – polecam. Były dziennikarz TVN mówi jak odzyskał wiarę

Filip Chajzer, znany polski dziennikarz i prezenter telewizyjny, przez lata kojarzony był głównie z lekkimi i humorystycznymi reportażami, a także z prowadzeniem popularnych programów w TVN. Jednak jego życie zawodowe i prywatne nie zawsze było pasmem sukcesów. W...

Religia w szkole: Episkopat Polski apeluje o kontrolę konstytucyjności zmian w nauczaniu religii

Prezydium Konferencji Episkopatu Polski skierowało petycję do Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego, domagając się wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego. Celem jest zbadanie zgodności rozporządzenia Ministra Edukacji z 17 stycznia 2025 r., które zmienia...