Prof. Marcin Wiącek - Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do MEN

wAkcji24.pl: Interwencja RPO ma na celu zapewnienie, że zmiany w organizacji lekcji religii i etyki będą respektować prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców oraz będą zgodne z konstytucyjnymi zasadami wolności sumienia i wyznania. RPO stoi na stanowisku, że edukacja religijna i etyczna musi być realizowana w sposób, który nie narusza przekonań religijnych i filozoficznych uczniów oraz ich rodzin.

Rzecznik Praw Obywatelskich: Interwencja w sprawie lekcji religii i etyki w szkołach

Prof. Marcin Wiącek Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zainterweniował w sprawie planowanych zmian dotyczących obowiązkowego wyboru między lekcjami religii a etyki w polskich szkołach publicznych. W wystąpieniu do Ministra Edukacji i Nauki, RPO podkreślił kilka kluczowych kwestii związanych z organizacją tych zajęć oraz ich wpływem na prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców.

Kluczowe punkty interwencji RPO

1. Poszanowanie praw rodziców i rolności sumienia:

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek zaznacza, że zmiany nie powinny nadmiernie ograniczać konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnym światopoglądem oraz wolności sumienia i wyznania. W związku z tym, konieczne jest zapewnienie realnego dostępu do lekcji etyki dla wszystkich uczniów, nawet jeśli zgłoszenia są nieliczne. Obecnie, lekcje etyki muszą być organizowane dla grup liczących co najmniej siedmiu uczniów, co może być problematyczne w szkołach, gdzie uczniowie nieuczęszczający na religię stanowią mniejszość.

2. Organizacja lekcji i wpływ na decyzje uczniów:

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek podkreśla, że sposób organizacji lekcji religii i etyki nie powinien pośrednio wpływać na decyzję uczniów co do wyboru przedmiotu. Ważne jest, aby obie opcje były dostępne na równych zasadach, aby uniknąć sytuacji, w której wybór byłby determinowany przez czynniki organizacyjne, a nie przekonania religijne lub światopoglądowe.

3. Wytyczne Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC):

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek przywołał standardy ETPC, które wymagają, aby nauczanie dotyczące religii i filozofii było przekazywane w sposób obiektywny, krytyczny i pluralistyczny. Państwo nie może prowadzić indoktrynacji, która naruszałaby przekonania religijne i filozoficzne rodziców. ETPC uznał, że system edukacji musi szanować te zasady, a wiedza o chrześcijaństwie, choć ważna ze względu na miejsce tej religii w historii i tradycji, nie może dominować w sposób wykluczający inne przekonani. 

Działania RPO i MEiN

Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) zapowiedziało wdrożenie planowanych zmian po dwóch latach, co ma dać czas na odpowiednie przygotowanie nauczycieli etyki i innych niezbędnych działań. MEiN planuje także dofinansowanie studiów podyplomowych dla nauczycieli etyki, co Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek ocenił jako krok w dobrym kierunku, choć sugeruje rozszerzenie tej oferty na większą liczbę uczelni, w tym największe uczelnie państwowe w Polsce.

Interwencja RPO ma na celu zapewnienie, że zmiany w organizacji lekcji religii i etyki będą respektować prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców oraz będą zgodne z konstytucyjnymi zasadami wolności sumienia i wyznania. Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek stoi na stanowisku, że edukacja religijna i etyczna musi być realizowana w sposób, który nie narusza przekonań religijnych i filozoficznych uczniów oraz ich rodzin.

 

Religia w szkole

Religia w szkole: Jednoznaczne stanowisko Konferencji Episkopatu Polski

religia w szkole

Interwencja: Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do Barbary Nowackiej Minister Edukacji Narodowej

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH Marcin Wiącek

VII.5600.7.2024.AT

Szanowna Pani Minister,

uprzejmie informuję, że zapoznałem się z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Po przeanalizowaniu opinii osób, które wkrótce mogą zostać dotknięte zmianami, podzielam część zgłoszonych zastrzeżeń. Poniżej przedstawiam kwestie, które mogą budzić wątpliwości związane m.in. z ochroną konstytucyjnego prawa do nauki oraz ochroną pracy.

Projekt rozporządzenia przewiduje, że w przypadku gdy na naukę religii w przedszkolu lub szkole zgłosi się mniej niż siedmiu wychowanków danego oddziału lub uczniów danego oddziału lub danej klasy, przedszkole i szkoła organizują naukę religii w grupie międzyoddziałowej lub grupie międzyklasowej.

Celem rozporządzenia jest również umożliwienie zorganizowania w przedszkolu i szkole lekcji religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej, jeśli na lekcję religii zgłosiło się równo lub więcej niż siedmiu uczniów (wychowanków). Uczniów szkoły podstawowej będzie można połączyć w grupę międzyklasową pod warunkiem, że są to wyłącznie uczniowie z tego samego etapu edukacyjnego, tj. uczniowie klas I–III albo IV– VIII. Maksymalna liczba wychowanków lub uczniów w grupie międzyoddziałowej i międzyklasowej, dla dzieci w przedszkolach i dla uczniów klas I–III szkół podstawowych, ma wynosić 25, a dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 30, z uwzględnieniem odrębnych przepisów dotyczących wychowanków i uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że nowa organizacja lekcji religii będzie skutkować zmniejszeniem się liczby godzin, a co z tym związane, redukcją zatrudnienia katechetów. Zasadne jest zatem wyjaśnienie, czy przedprzystąpieniem do pracy nad rozporządzeniem Ministerstwo Edukacji Narodowej oszacowało, ilu katechetów może z tego powodu stracić pracę, oraz czy rozważane były jakiekolwiek okresy przejściowe albo mechanizmy pomocowe dla tej grupy nauczycieli. Zwracam przy tym uwagę na aspekt ochrony pracy, wynikający z postanowień art. 24 Konstytucji. Proponowane zmiany mają wejść w życie już od 1 września 2024 r., co stawia zarówno katechetów, jak i dyrektorów szkół w trudnym położeniu.

Należy pamiętać, że planowanie pracy szkoły ma miejsce na długi czas przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Dyrektor szkoły lub przedszkola powinien przekazać arkusz organizacji szkoły lub przedszkola zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole. Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.

Arkusz organizacji szkoły określa m.in. liczbę nauczycieli, rodzaj prowadzonych przez nich zajęć i liczbę godzin tych zajęć, tygodniowy wymiar godzin zajęć religii dla poszczególnych oddziałów. Można zatem przyjąć, że podpisanie rozporządzenia będzie wiązało się z koniecznością wprowadzenia zmian w już zatwierdzonych arkuszach. Będzie to trudne z uwagi na problem z oszacowaniem liczby uczniów, którzy będą zainteresowani nauką religii w nowych warunkach, lub których rodzicewyrażą życzenie zorganizowania takich lekcji.

Krytycy zmian zwracają również uwagę na trudności w realizowaniu podstawy programowej w grupach międzyklasowych. Łączone mogą być dzieci z klas I–III albo IV– VIII, więc teoretycznie uczniowie w wieku 10 lub 11 lat mogą uczyć się np. z piętnastolatkami. Dzieci w tych przedziałach wiekowych znajdują się na innym poziomie rozwojowym, mają różne potrzeby i inne problemy, zatem wykonywanie zadań przez katechetów może napotykać duże trudności. Proponowane rozwiązanie jest wątpliwe z punktu widzenia dzieci i młodzieży, które mają prawo do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

 

Warto mieć na uwadze szczególny charakter zajęć religii, na których prowadzone są rozmowy o osobistych doświadczeniach związanych z wiarą. Dzieci, które będą zmuszone do uczęszczania na lekcje z nieznanymi osobami będącymi w innym wieku, mogą odczuwać mniejszy komfort i wykazywać słabsze zaangażowanie.

W tym kontekście nie należy ignorować obaw części obywateli, że tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych będzie wiązać się z kolejnymi rezygnacjami z uczęszczania na te zajęcia oraz mniejszą frekwencją. Osoby, które pragną utrzymania lekcji religii w szkołach, oceniają kierunek zmian jako niekorzystny. W związku z obecną polityką oświatową mogą pojawić się zarzuty nierównego traktowania oraz marginalizowania lekcji religii.

Jakość systemu oświaty zależy m.in. od stabilności i przewidywalności otoczenia prawnego, zatem nagłe wprowadzenie zmian może przynieść negatywne konsekwencje dla pracy katechetów. Stosowane podręczniki zostały przyjęte dla konkretnych klas, w oparciu o podstawę programową katechezy przygotowaną przez dany kościół. Dalsze korzystanie z zakupionych podręczników może okazać się nieefektywne.

Jednym z kluczowych zadań szkoły jest wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny oraz wychowanie, rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Nie ulega wątpliwości, że aby nauczyciele mogli dobrze spełniać swoją rolę w procesie wychowania, muszą mieć możliwość poznania każdego dziecka i poświęcenia mu wystarczającej uwagi. Prawodawca zakłada natomiast możliwośćprowadzenia zajęć w grupach aż 30-osobowych. Warto zauważyć, że pożądana indywidualizacja procesu nauczania oraz udzielanie każdemu dziecku wsparcia, dostosowanego do jego potrzeb – na lekcjach religii, etyki oraz każdego innego przedmiotu – w przypadku liczebnych klas stanowi duże wyzwanie.

 

W mojej ocenie Minister Edukacji powinien również odnieść się do zarzutu związanego z obowiązkiem współdziałania z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za kształt zajęć religii. Jak stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innychkościołów i związków wyznaniowych określa, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób wykonywania przez szkoły zadań, o których mowa w ust. 1 (nauka religii).

Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęły natomiast sygnały, że przed sporządzeniem projektu rozporządzenia takie konsultacje nie zostały przeprowadzone w stopniu satysfakcjonującym pozostałe strony.

Chciałbym zaznaczyć, że rozumiem wolę prawodawcy, aby zapewnić bardziej elastyczne rozwiązania w zakresie organizowania pracy szkół. Były one od długiego czasu oczekiwane przez organy prowadzące szkoły, borykające się z wysokimi kosztami finansowania szkół oraz doświadczające skutków zmniejszającej się liczby uczniów, a także osób zainteresowanych nauką religii. Z kolei postulat umieszczania lekcji religii na początku lub końcu zajęć jest od wielu lat kierowany do RPO. Nie kwestionuję także wskazywanych przez pedagogów korzyści, jakie mogą wynikać z nauki w grupach mieszanych wiekowo. Konieczne jest jednak przekonanie społeczeństwa, że zaproponowane zmiany nie doprowadzą do pogorszenia się sytuacji jednostek, którym przysługują wskazane prawa i wolności.

Z uwagi na powyższe, działając na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1058), zwracam się do Pani Minister z uprzejmą prośbą o przedstawienie stanowiska w odniesieniu do wskazanych wyżej kwestii.

Z wyrazami szacunku

Marcin Wiącek

Rzecznik Praw Obywatelskich

 

 

wAkcji24.pl | Wiara | NSS | Zródło: Rzecznik Praw Obywatelskich| 18.06.2024

POLSTR zamiast WIBOR‑u – rewolucja kredytowa 2025

Już w 2025 roku kończy się era WIBOR‑u. Polski rynek kredytów przechodzi największą od dekad reformę – nowym wskaźnikiem referencyjnym zostaje POLSTR. Co to oznacza dla kredytobiorców, kiedy nastąpi zmiana i czy nowy wskaźnik wpłynie na wysokość rat? Wyjaśniamy, jak...

Ukraina w UE vs. sytuacja gospodarcza Polski. Czy 0,17 % PKB to dla nas dobry interes?

Choć raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazuje, że Polska może zyskać na integracji Ukrainy z Unią Europejską wzrost PKB rzędu 0,17 %, to ten zysk – choć realny – jest bardziej symboliczny niż strategiczny. W cieniu tych optymistycznych prognoz kryją się...

Niedopasowanie aspiracji edukacyjnych w Polsce. Jak tracimy młode talenty?

Niedopasowanie aspiracji  edukacyjnych – to zjawisko, które coraz wyraźniej zarysowuje się wśród polskich nastolatków. W szczególności dotyka uczniów pochodzących z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym, którzy marzą o zawodach wymagających wyższego...

ETS kontra suwerenność: plan WEI dla polskiej energetyki

 Warsaw Enterprise Institute (WEI) nie ma wątpliwości: Polska powinna odrzucić biurokratyczny ETS i postawić na wolny rynek i innowacje. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 10 czerwca 2025 r. otwiera nowy rozdział w sporze o unijny system handlu emisjami (ETS).10...

Zadłużenie polskich jednoosobowych działalności gospodarczych osiągnęło rekordowy poziom. Nic tylko się modlić!

Zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych niebezpiecznie rośnie. Coraz więcej polskich mikroprzedsiębiorców wpada w spiralę długów. Jak wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów, zadłużenie JDG przekroczyło już 5,5 miliarda złotych i wciąż...

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek interweniuje w sprawie lekcji religii

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek skierował do minister edukacji Barbary Nowackiej oficjalne pismo, w którym wyraził poważne zastrzeżenia wobec rozporządzenia z 17 stycznia 2025 r., regulującego nowe zasady organizacji lekcji religii w szkołach publicznych....

40 miliardów dolarów milczenia. Machina wojenna Putina dokarmiana przez Zachód

Machina wojenna Putina cały czas ma potężne wsparcie ze strony Zachodu. Według raportu holenderskiego dziennikarskiego serwisu Follow the Money, od 2022 roku globalne korporacje przekazały do rosyjskiego budżetu co najmniej 40 miliardów dolarów w postaci podatków –...

Zielony Ład. Trybunał Konstytucyjny o polskiej suwerenności energetycznej

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że część regulacji unijnego Zielonego Ładu – w tym sposób wdrażania systemu EU ETS – narusza Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej. W przełomowym wyroku z czerwca 2025 r. TK stanął w obronie suwerenności energetycznej Polski i...

Osoby bierne zawodowo – rekordowy wzrost w Polsce w I kwartale 2025

Osoby bierne zawodowo stanowią coraz większą część społeczeństwa w Polsce. W I kwartale 2025 roku ich liczba osiągnęła najwyższy poziom od niemal czterech lat – wynika z danych GUS analizowanych przez Polski Instytut Ekonomiczny. 12,7 mln Polaków w wieku 15–89 lat...

Dania podnosi wiek emerytalny do 70 lat. Dlaczego Duńczycy będą pracować najdłużej w Europie i czy nam też to grozi?

Dania jako pierwszy kraj w Europie podnosi wiek emerytalny do 70 lat. Decyzja ta, choć motywowana względami demograficznymi i ekonomicznymi, budzi kontrowersje społeczne i pytania o sprawiedliwość międzypokoleniową. Co ta reforma oznacza dla Europy i jakie wnioski...

Donald Trump jako „Prezydent AI”? Chrześcijańscy liderzy wzywają do odpowiedzialnego rozwoju technologii

Czy sztuczna inteligencja to nowe pole ewangelizacji czy zagrożenie dla godności człowieka? W USA liderzy religijni zwrócili się do Donalda Trumpa jako „Prezydenta AI”, apelując o etyczne ramy dla rozwoju technologii. W Watykanie papież Leon XIV wzywa Kościół do...

Opieka nad dziećmi. Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazuje, że Polacy stawiają na tradycyjne rozwiązania

Opieka nad dziećmi to nie tylko kwestia organizacyjna, ale przede wszystkim wyraz troski, miłości i odpowiedzialności rodziców – dlatego w Polsce opieka nad dziećmi nadal powierzana jest głównie rodzinie, co potwierdzają najnowsze dane Polskiego Instytutu...

Węgrzy stawiają na rodzinę. Victor Orbán: Najważniejszą wspólnotą naszych czasów jest rodzina

Węgrzy stawiają na rodzinę i od lat prowadzą aktywną politykę prorodzinną, mającą na celu zwiększenie dzietności i zahamowanie spadku liczby ludności. W lutym 2025 roku premier Viktor Orbán ogłosił kolejne istotne zmiany w systemie podatkowym, wprowadzając zwolnienia...

Biblia i ekonomia: zysk z sumieniem – starotestamentowa mądrość dla współczesnych rynków

Komisja Europejska ogłosiła wiosenną prognozę gospodarczą, która rzuca cień niepokoju na całą Unię Europejską. Polska, jako jedno z państw Europy Środkowo-Wschodniej, może szczególnie boleśnie odczuć skutki globalnej niepewności, rosnących kosztów pracy i słabnącej...

Komisja Europejska: Unii grozi stagnacja, a Polska w potrzasku – nowe prognozy nie pozostawiają złudzeń

Komisja Europejska ogłosiła wiosenną prognozę gospodarczą, która rzuca cień niepokoju na całą Unię Europejską. Polska, jako jedno z państw Europy Środkowo-Wschodniej, może szczególnie boleśnie odczuć skutki globalnej niepewności, rosnących kosztów pracy i słabnącej...

Diecezja Świdnicka: Biskup Marek Mendyk dokonał przeglądu działań ekonomicznych. „Pięć lat odpowiedzialności i służby”

Od momentu kiedy Biskup Mareka Mendyk objął kierownictwo nad Diecezją Świdnicką – w jednym z najtrudniejszych okresów współczesnej historii, jakim była pandemia COVID-19 – rozpoczął się proces budowania transparentnych i odpowiedzialnych struktur zarządzania majątkiem...

Europa wymiera. Co będzie z Polską?

Unia Europejska zmaga się z największym od ponad sześciu dekad kryzysem demograficznym. Według najnowszych danych Eurostatu, w 2023 roku w krajach UE urodziło się 3,67 mln dzieci – o 210 tys. mniej niż rok wcześniej. To 5,4-procentowy spadek, który jeszcze bardziej...

Czy zniszczone kościoły uda się uratować? Ministerstwo Kultury pomoże

Zniszczone kościoły przez powódź. Co dalej? Powódź, która nawiedziła południowo-zachodnią Polskę we wrześniu 2024 roku, przyniosła znaczne zniszczenia na terenie Diecezji Świdnickiej. Ucierpiały nie tylko domy i infrastruktura publiczna, ale również dziedzictwo...

Wskaźnik Bogactwa Narodów: Zatrzymane doganianie. Czy Polska się rozwija i bogaci?

Czy Polska się rozwija i bogaci? Tegoroczna edycja Wskaźnika Bogactwa Narodów (WBN) budzi więcej pytań niż nadziei. Choć z pozoru dane mogą sugerować postęp – szczególnie w kontekście pozycji Polski względem innych państw Unii Europejskiej – rzeczywistość okazuje się...

Fundusz Kościelny. Kościół okradziony dwa razy

Fundusz Kościelny, utworzony w 1950 roku, miał być formą rekompensaty dla Kościołów i innych związków wyznaniowych za przejęte przez państwo nieruchomości i grunty. Niestety, z perspektywy czasu widać wyraźnie, że to kiepskie alibi dla rabunku, który nigdy nie został...