Prof. Marcin Wiącek - Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do MEN

wAkcji24.pl: Interwencja RPO ma na celu zapewnienie, że zmiany w organizacji lekcji religii i etyki będą respektować prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców oraz będą zgodne z konstytucyjnymi zasadami wolności sumienia i wyznania. RPO stoi na stanowisku, że edukacja religijna i etyczna musi być realizowana w sposób, który nie narusza przekonań religijnych i filozoficznych uczniów oraz ich rodzin.

Rzecznik Praw Obywatelskich: Interwencja w sprawie lekcji religii i etyki w szkołach

Prof. Marcin Wiącek Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zainterweniował w sprawie planowanych zmian dotyczących obowiązkowego wyboru między lekcjami religii a etyki w polskich szkołach publicznych. W wystąpieniu do Ministra Edukacji i Nauki, RPO podkreślił kilka kluczowych kwestii związanych z organizacją tych zajęć oraz ich wpływem na prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców.

Kluczowe punkty interwencji RPO

1. Poszanowanie praw rodziców i rolności sumienia:

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek zaznacza, że zmiany nie powinny nadmiernie ograniczać konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnym światopoglądem oraz wolności sumienia i wyznania. W związku z tym, konieczne jest zapewnienie realnego dostępu do lekcji etyki dla wszystkich uczniów, nawet jeśli zgłoszenia są nieliczne. Obecnie, lekcje etyki muszą być organizowane dla grup liczących co najmniej siedmiu uczniów, co może być problematyczne w szkołach, gdzie uczniowie nieuczęszczający na religię stanowią mniejszość.

2. Organizacja lekcji i wpływ na decyzje uczniów:

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek podkreśla, że sposób organizacji lekcji religii i etyki nie powinien pośrednio wpływać na decyzję uczniów co do wyboru przedmiotu. Ważne jest, aby obie opcje były dostępne na równych zasadach, aby uniknąć sytuacji, w której wybór byłby determinowany przez czynniki organizacyjne, a nie przekonania religijne lub światopoglądowe.

3. Wytyczne Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC):

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek przywołał standardy ETPC, które wymagają, aby nauczanie dotyczące religii i filozofii było przekazywane w sposób obiektywny, krytyczny i pluralistyczny. Państwo nie może prowadzić indoktrynacji, która naruszałaby przekonania religijne i filozoficzne rodziców. ETPC uznał, że system edukacji musi szanować te zasady, a wiedza o chrześcijaństwie, choć ważna ze względu na miejsce tej religii w historii i tradycji, nie może dominować w sposób wykluczający inne przekonani. 

Działania RPO i MEiN

Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) zapowiedziało wdrożenie planowanych zmian po dwóch latach, co ma dać czas na odpowiednie przygotowanie nauczycieli etyki i innych niezbędnych działań. MEiN planuje także dofinansowanie studiów podyplomowych dla nauczycieli etyki, co Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek ocenił jako krok w dobrym kierunku, choć sugeruje rozszerzenie tej oferty na większą liczbę uczelni, w tym największe uczelnie państwowe w Polsce.

Interwencja RPO ma na celu zapewnienie, że zmiany w organizacji lekcji religii i etyki będą respektować prawa obywatelskie uczniów i ich rodziców oraz będą zgodne z konstytucyjnymi zasadami wolności sumienia i wyznania. Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek stoi na stanowisku, że edukacja religijna i etyczna musi być realizowana w sposób, który nie narusza przekonań religijnych i filozoficznych uczniów oraz ich rodzin.

 

Religia w szkole

Religia w szkole: Jednoznaczne stanowisko Konferencji Episkopatu Polski

religia w szkole

Interwencja: Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do Barbary Nowackiej Minister Edukacji Narodowej

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH Marcin Wiącek

VII.5600.7.2024.AT

Szanowna Pani Minister,

uprzejmie informuję, że zapoznałem się z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Po przeanalizowaniu opinii osób, które wkrótce mogą zostać dotknięte zmianami, podzielam część zgłoszonych zastrzeżeń. Poniżej przedstawiam kwestie, które mogą budzić wątpliwości związane m.in. z ochroną konstytucyjnego prawa do nauki oraz ochroną pracy.

Projekt rozporządzenia przewiduje, że w przypadku gdy na naukę religii w przedszkolu lub szkole zgłosi się mniej niż siedmiu wychowanków danego oddziału lub uczniów danego oddziału lub danej klasy, przedszkole i szkoła organizują naukę religii w grupie międzyoddziałowej lub grupie międzyklasowej.

Celem rozporządzenia jest również umożliwienie zorganizowania w przedszkolu i szkole lekcji religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej, jeśli na lekcję religii zgłosiło się równo lub więcej niż siedmiu uczniów (wychowanków). Uczniów szkoły podstawowej będzie można połączyć w grupę międzyklasową pod warunkiem, że są to wyłącznie uczniowie z tego samego etapu edukacyjnego, tj. uczniowie klas I–III albo IV– VIII. Maksymalna liczba wychowanków lub uczniów w grupie międzyoddziałowej i międzyklasowej, dla dzieci w przedszkolach i dla uczniów klas I–III szkół podstawowych, ma wynosić 25, a dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 30, z uwzględnieniem odrębnych przepisów dotyczących wychowanków i uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że nowa organizacja lekcji religii będzie skutkować zmniejszeniem się liczby godzin, a co z tym związane, redukcją zatrudnienia katechetów. Zasadne jest zatem wyjaśnienie, czy przedprzystąpieniem do pracy nad rozporządzeniem Ministerstwo Edukacji Narodowej oszacowało, ilu katechetów może z tego powodu stracić pracę, oraz czy rozważane były jakiekolwiek okresy przejściowe albo mechanizmy pomocowe dla tej grupy nauczycieli. Zwracam przy tym uwagę na aspekt ochrony pracy, wynikający z postanowień art. 24 Konstytucji. Proponowane zmiany mają wejść w życie już od 1 września 2024 r., co stawia zarówno katechetów, jak i dyrektorów szkół w trudnym położeniu.

Należy pamiętać, że planowanie pracy szkoły ma miejsce na długi czas przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Dyrektor szkoły lub przedszkola powinien przekazać arkusz organizacji szkoły lub przedszkola zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole. Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.

Arkusz organizacji szkoły określa m.in. liczbę nauczycieli, rodzaj prowadzonych przez nich zajęć i liczbę godzin tych zajęć, tygodniowy wymiar godzin zajęć religii dla poszczególnych oddziałów. Można zatem przyjąć, że podpisanie rozporządzenia będzie wiązało się z koniecznością wprowadzenia zmian w już zatwierdzonych arkuszach. Będzie to trudne z uwagi na problem z oszacowaniem liczby uczniów, którzy będą zainteresowani nauką religii w nowych warunkach, lub których rodzicewyrażą życzenie zorganizowania takich lekcji.

Krytycy zmian zwracają również uwagę na trudności w realizowaniu podstawy programowej w grupach międzyklasowych. Łączone mogą być dzieci z klas I–III albo IV– VIII, więc teoretycznie uczniowie w wieku 10 lub 11 lat mogą uczyć się np. z piętnastolatkami. Dzieci w tych przedziałach wiekowych znajdują się na innym poziomie rozwojowym, mają różne potrzeby i inne problemy, zatem wykonywanie zadań przez katechetów może napotykać duże trudności. Proponowane rozwiązanie jest wątpliwe z punktu widzenia dzieci i młodzieży, które mają prawo do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

 

Warto mieć na uwadze szczególny charakter zajęć religii, na których prowadzone są rozmowy o osobistych doświadczeniach związanych z wiarą. Dzieci, które będą zmuszone do uczęszczania na lekcje z nieznanymi osobami będącymi w innym wieku, mogą odczuwać mniejszy komfort i wykazywać słabsze zaangażowanie.

W tym kontekście nie należy ignorować obaw części obywateli, że tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych będzie wiązać się z kolejnymi rezygnacjami z uczęszczania na te zajęcia oraz mniejszą frekwencją. Osoby, które pragną utrzymania lekcji religii w szkołach, oceniają kierunek zmian jako niekorzystny. W związku z obecną polityką oświatową mogą pojawić się zarzuty nierównego traktowania oraz marginalizowania lekcji religii.

Jakość systemu oświaty zależy m.in. od stabilności i przewidywalności otoczenia prawnego, zatem nagłe wprowadzenie zmian może przynieść negatywne konsekwencje dla pracy katechetów. Stosowane podręczniki zostały przyjęte dla konkretnych klas, w oparciu o podstawę programową katechezy przygotowaną przez dany kościół. Dalsze korzystanie z zakupionych podręczników może okazać się nieefektywne.

Jednym z kluczowych zadań szkoły jest wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny oraz wychowanie, rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Nie ulega wątpliwości, że aby nauczyciele mogli dobrze spełniać swoją rolę w procesie wychowania, muszą mieć możliwość poznania każdego dziecka i poświęcenia mu wystarczającej uwagi. Prawodawca zakłada natomiast możliwośćprowadzenia zajęć w grupach aż 30-osobowych. Warto zauważyć, że pożądana indywidualizacja procesu nauczania oraz udzielanie każdemu dziecku wsparcia, dostosowanego do jego potrzeb – na lekcjach religii, etyki oraz każdego innego przedmiotu – w przypadku liczebnych klas stanowi duże wyzwanie.

 

W mojej ocenie Minister Edukacji powinien również odnieść się do zarzutu związanego z obowiązkiem współdziałania z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za kształt zajęć religii. Jak stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innychkościołów i związków wyznaniowych określa, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób wykonywania przez szkoły zadań, o których mowa w ust. 1 (nauka religii).

Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęły natomiast sygnały, że przed sporządzeniem projektu rozporządzenia takie konsultacje nie zostały przeprowadzone w stopniu satysfakcjonującym pozostałe strony.

Chciałbym zaznaczyć, że rozumiem wolę prawodawcy, aby zapewnić bardziej elastyczne rozwiązania w zakresie organizowania pracy szkół. Były one od długiego czasu oczekiwane przez organy prowadzące szkoły, borykające się z wysokimi kosztami finansowania szkół oraz doświadczające skutków zmniejszającej się liczby uczniów, a także osób zainteresowanych nauką religii. Z kolei postulat umieszczania lekcji religii na początku lub końcu zajęć jest od wielu lat kierowany do RPO. Nie kwestionuję także wskazywanych przez pedagogów korzyści, jakie mogą wynikać z nauki w grupach mieszanych wiekowo. Konieczne jest jednak przekonanie społeczeństwa, że zaproponowane zmiany nie doprowadzą do pogorszenia się sytuacji jednostek, którym przysługują wskazane prawa i wolności.

Z uwagi na powyższe, działając na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1058), zwracam się do Pani Minister z uprzejmą prośbą o przedstawienie stanowiska w odniesieniu do wskazanych wyżej kwestii.

Z wyrazami szacunku

Marcin Wiącek

Rzecznik Praw Obywatelskich

 

 

wAkcji24.pl | Wiara | NSS | Zródło: Rzecznik Praw Obywatelskich| 18.06.2024

Fundusz Kościelny. Kościół okradziony dwa razy

Fundusz Kościelny, utworzony w 1950 roku, miał być formą rekompensaty dla Kościołów i innych związków wyznaniowych za przejęte przez państwo nieruchomości i grunty. Niestety, z perspektywy czasu widać wyraźnie, że to kiepskie alibi dla rabunku, który nigdy nie został...

„Dobra jest więcej”. Dyrektor Caritas Polska ks. Janusz Majda spotkał się z ofiarami powodzi w Diecezji Świdnickiej

W dniach 29–30 kwietnia 2025 roku Diecezję Świdnicką odwiedził ks. Janusz Majda, Dyrektor Caritas Polska, by osobiście spotkać się z ofiarami powodzi, która we wrześniu 2024 roku dotknęła tysiące rodzin. Wizyta odbyła się w ramach programu pomocowego „Powódź 2024 –...

Polacy trzymają oszczędności w gotówce i depozytach. Dlaczego unikamy rynku kapitałowego?

Polacy należą do najbardziej ostrożnych finansowo narodów w Unii Europejskiej. Pomimo obecności na zglobalizowanym rynku kapitałowym, udział aktywów wysokiego ryzyka w portfelach gospodarstw domowych w Polsce pozostaje marginalny. Zamiast inwestować na giełdzie,...

Czterodniowy tydzień pracy: Rewolucja 100-80-100 czy utopia dla wybranych?

Czterodniowy tydzień pracy staje się coraz bardziej realną alternatywą dla tradycyjnego modelu 5-dniowego. Choć badania i eksperymenty wskazują na liczne korzyści, eksperci ostrzegają przed potencjalnymi zagrożeniami. Czy Polska jest gotowa na taką zmianę?Model...

„Rodzina Rodzinie”. Ważny program Caritas Polska objęty honorowym patronatem Konferencji Episkopatu Polski

Rodzina Rodzinie. Arcybiskup Tadeusz Wojda SAC, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, zachęca rodziny do włączenia się w program „Rodzina Rodzinie” prowadzony przez Caritas Polska. To inicjatywa, której celem jest pomoc rodzinom najbardziej dotkniętym przez...

Światowy Dzień Książki: Ekonomia czytelnictwa w Polsce i na świecie

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, ustanowiony przez UNESCO w 1995 roku. Data ta nie jest przypadkowa — to rocznica śmierci Miguela de Cervantesa, Williama Szekspira i Inca Garcilaso de la Vegi.Święto ma na celu promocję czytelnictwa,...

Deutsche Welle: W Polsce drożej niż w Niemczech! Porównano koszyk zakupów

Niemcy ocenili: w Polsce drożej niż w Niemczech. DW.com poszło na zakupy do popularnej niemieckiej sieciówki w Bonn i Warszawie…

Bardzo droga Wielkanoc 2025. Inflacja w Polsce jedną z najwyższych w Unii Europejskiej​

Wielkanoc 2025 roku przyniosła Polakom nie tylko duchowe przeżycia, ale i finansowe wyzwania. Jak wynika z danych Eurostatu, w marcu 2025 r. roczna inflacja HICP w Polsce wyniosła 4,4%, co plasuje nasz kraj na trzecim miejscu pod względem najwyższej inflacji w Unii...

Kościół katolicki i prawa pracowników. Czy znasz prawdziwą historię? [miesięcznik w-Akcji]

Kiedy myślimy o walce związków zawodowych o prawa pracownika, szybko wpadamy w marksistowską narrację: walka klas, wyzyskiwany – wyzyskujący, ofiara – oprawca. Nie trzeba nawet zadawać sobie pytania dlaczego tak się dzieje. Jednak jeśli starannie prześledzimy historię...

Peter Navarro, doradca prezydenta USA: Amerykańskie cła naprawią zepsuty system

W artykule opublikowanym na łamach "Financial Times", Peter Navarro, główny doradca prezydenta Donalda Trumpa ds. handlu i produkcji, przedstawia argumenty na rzecz polityki celnej administracji Trumpa. Navarro twierdzi, że międzynarodowy system handlowy jest wadliwy...

Rośnie przepaść majątkowa. Jak wyglądają nierówności społeczne w Polsce i w USA?

Stany Zjednoczone stoją w obliczu narastającej nierówności majątkowej, gdzie 10% najbogatszych obywateli kontroluje 71,2% całkowitego bogactwa kraju. Ta koncentracja majątku budzi obawy o przyszłość klasy średniej i robotniczej, a także prowokuje debatę na temat...

Rekordowe wyniki finansowe polskich banków w 2024 r. Jak banki zarabiają na nas?

W 2024 roku polski sektor bankowy osiągnął imponujący wynik finansowy netto na poziomie 42 miliardów złotych, co stanowi wzrost o 51,9% w porównaniu z 27,6 miliardami złotych w 2023 roku. Ta znacząca poprawa jest efektem m.in. wyższego wyniku z tytułu odsetek oraz...

Caritas cały czas pomaga powodzianom

Caritas cały czas pomaga powodzianom. We wrześniu 2024 roku Dolny Śląsk nawiedziła jedna z najtragiczniejszych powodzi w ostatnich latach. Ulewne deszcze, które przez kilka dni nieprzerwanie padały nad regionem, doprowadziły do gwałtownego wezbrania rzek i strumieni,...

Donald Trump wprowadza globalne cła. Co to oznacza dla Polski?

Prezydent Stanów Zjednoczonych, Donald Trump 2 kwietnia 2025 roku  ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych ceł na importowane towary, nazywając ten dzień "Deklaracją Niepodległości Ekonomicznej". Nowe taryfy obejmują podstawową stawkę 10% na niemal wszystkie...

Katecheci będą się bronić? Powstanie Związek Zawodowy Katechetów? [miesięcznik „w-Akcji”]

Zmiany w systemie edukacji, planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rok szkolny 2025/2026, wywołały poważne obawy wśród katechetów zatrudnionych w polskich szkołach. Redukcja godzin lekcji religii do jednej tygodniowo stawia pod znakiem zapytania przyszłość...

Uchodźcy z Ukrainy nie chcą wracać do kraju. Polska będzie ich nowym domem?

Nowe dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego oraz ukraińskiego CES pokazują istotną zmianę w nastawieniu uchodźców wojennych z Ukrainy – coraz więcej z nich deklaruje chęć pozostania za granicą na stałe. W Polsce, która przyjęła jedną z największych grup uchodźców,...

Polski PKB na mieszkańca traci do średniej Unii Europejskiej w 2024 r. Unijne raje podatkowe nadal zgarniają nieuczciwą premię

Produkt Krajowy Brutto (PKB) na mieszkańca jest jednym z kluczowych wskaźników ekonomicznych, pozwalających na ocenę poziomu dobrobytu w poszczególnych krajach. W Europie obserwujemy znaczne zróżnicowanie tego wskaźnika, co odzwierciedla różnice w poziomie rozwoju...

Donald Trump wprowadza 25-procentową taryfę USA na samochody. Co ze sprawiedliwością w handlu?

Prezydent USA Donald Trump wprowadza 25-procentowe cła na samochody z Unii Europejskiej. Większość komentatorów w Europie postrzega ten ruch jako wrogie działania supermocarstwa i zarzuca prezydentowi USA działania przeciwko wolnemu handlowi. Jak jest naprawdę? Czy...

Chiński BYD rewolucjonizuje rynek samochodów elektrycznych. Czy konsumenci pokochają takie elektryki?

BYD, chiński gigant motoryzacyjny, zaskoczył rynek po raz kolejny, prezentując rewolucyjną technologię ultraszybkiego ładowania. Jak podaje Financial Times, "system Super e-Platform może dodać około 470 km zasięgu w ciągu zaledwie pięciu minut" (FT.com). To oznacza...

Społeczeństwo stulatków. Czy parafie mogą stać się lokalnymi centrami wsparcia osób starszych?

Czy stajemy się społeczeństwem stulatków? Wzrost liczby stulatków w Polsce to nie tylko demograficzna ciekawostka, ale także wyzwanie społeczne, ekonomiczne i etyczne. Jak podkreśla Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), prognozy wskazują, że do 2060 roku liczba osób,...