Jako rodzice czujemy się często bezradni wobec instytucji edukacyjnych. Przyjmujemy “na wiarę” to, co mówią nam nauczyciele i dyrektorzy, niesłusznie zakładając, że nie mamy wpływu na to, co dzieje się w szkolnictwie. Tymczasem prawa rodziców do wychowania swoich dzieci są chronione zarówno przez polską Konstytucję, jak i inne akty prawne. Polska, jako kraj demokratyczny, musi uznawać i chronić prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
Rodzice! Szkoła jest Wasza! Jak powstrzymać złe zmiany w edukacji
Rodzice! Szkoła jest Wasza: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej jako podstawa praw rodzicielskich
Konstytucja RP, jako najważniejszy akt prawny w Polsce, gwarantuje rodzicom prawo do wychowywania dzieci zgodnie z ich własnymi przekonaniami. Art. 48 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi:
„Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.”
Przepis ten podkreśla, że rodzice są głównymi osobami odpowiedzialnymi za wychowanie dziecka. Wychowanie to ma charakter indywidualny i obejmuje wszelkie aspekty życia dziecka, zarówno moralne, społeczne, jak i duchowe. Polskie prawo zwraca szczególną uwagę na ochronę praw dziecka, jednak równocześnie uznaje rodziców jako pierwszych wychowawców swoich dzieci, co jest spójne z międzynarodowymi standardami praw dziecka.
Akcja Katolicka: Protest przeciwko likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i obowiązkowej edukacji seksualnej [+KOMENTARZ]
Rodzice! Szkoła jest Wasza! Jak powstrzymać złe zmiany w edukacji
Rodzice! Szkoła jest Wasza: Prawa rodziców do decydowania o edukacji dzieci
Oprócz ogólnych przepisów Konstytucji, polskie prawo precyzuje zasady wychowania i edukacji dzieci w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w ustawie Prawo oświatowe z 2016 roku. Według art. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła powinna współpracować z rodzicami w procesie wychowania dzieci. W ustawie tej podkreślono, że „rodzice mają prawo do współdecydowania o programie nauczania” i wychowania oraz uczestnictwa w życiu szkoły.
Art. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe wskazuje, że „system oświaty zapewnia każdemu uczniowi warunki do pełnego rozwoju osobowego w procesie wychowania i nauczania”, przy czym musi uwzględniać prawa rodziców do kształtowania wartości, jakie mają być przekazywane ich dzieciom. Ponadto art. 86 tej ustawy podkreśla, że szkoły są zobowiązane współpracować z rodzicami w zakresie wychowania, a także umożliwiać im wpływ na programy wychowawcze i profilaktyczne realizowane w szkole.
Edukacja seksualna zamiast katechezy. Rewolucja idzie po polskich uczniów [ANALIZA, KOMENTARZ]
Rodzice! Szkoła jest Wasza! Jak powstrzymać złe zmiany w edukacji
Rodzice! Szkoła jest Wasza: Wpływ rodziców na program nauczania i zasady wychowawcze w szkołach
Rodzice, choć często nie są tego świadomi, mają znaczący wpływ na sposób, w jaki ich dzieci są edukowane, choćby przez możliwość zgłaszania uwag do programów nauczania i wychowawczych. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, zgodnie z art. 26 ustawy Prawo oświatowe, powinien być ustalany przez radę pedagogiczną, ale wymaga również zaopiniowania przez radę rodziców.
Rada rodziców jest organem, który reprezentuje interesy wszystkich rodziców w danej szkole i ma prawo opiniować różne aspekty funkcjonowania szkoły, w tym plany wychowawcze i profilaktyczne. Dzięki temu rodzice mogą wpływać na treści, jakie są przekazywane ich dzieciom w ramach edukacji szkolnej.
Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Problemem jest szkoła, która nie czuje ducha integralnego wychowania [w-AKCJI]
Rodzice! Szkoła jest Wasza! Jak powstrzymać złe zmiany w edukacji
Rodzice! Szkoła jest Wasza: Zakres działania rady rodziców i jej wpływ na funkcjonowanie szkoły
Rada rodziców jest instytucją, która umożliwia rodzicom aktywne uczestnictwo w życiu szkoły. Zgodnie z art. 83 ustawy Prawo oświatowe, rada rodziców ma prawo do:
– Opiniowania programów wychowawczo-profilaktycznych,
– Wyrażania opinii na temat organizacji pracy szkoły,
– Wyrażania opinii dotyczących wyników ewaluacji szkoły,
– Zgłaszania wniosków do dyrektora i organu prowadzącego szkołę w sprawach dotyczących poprawy jakości pracy szkoły.
Dzięki tym uprawnieniom rodzice mogą wpływać na klimat wychowawczy oraz program wychowawczy szkoły. Mogą również sugerować zmiany lub udoskonalenia w zakresie metod wychowawczych oraz środków stosowanych w celu rozwijania umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci.
Często jednak Rada Rodziców jest w szkole traktowana tylko jako pomoc w organizacji szkolnych wydarzeń, a rodzice niechętnie angażują się w prace w niej. Na początku roku na zebraniach bywa bardzo trudno wyłonić przedstawiciela klasy w Radzie. Warto by to się zmieniło i żeby do Rady Rodziców trafiały osoby o jasno sprecyzowanych poglądach katolickich. Jest wówczas możliwość ochrony dzieci przed licznymi zagrożeniami dla ich wychowania.
W wielu szkołach to właśnie Rada Rodziców broniła prawa uczniów-katolików do mszy świętej na początku roku szkolnego, albo blokowała narzucane przez samorządy w dużych miastach lekcje z udział organizacji propagujących rozwiązłość seksualną. Rada Rodziców, co ważne, dysponuje również środkami finansowymi, których znaczenie dla szkoły może być istotne. Jest to więc dla Dyrekcji szkoły bardzo cenny partner, na który można oprzeć się budując zaporę przeciwko “nowym” pomysłom ministerstwa edukacji.
Zwłasza, że…
Ryszard Stochła: W obronie lekcji religii [w-Akcji: OPINIE]
Rodzice! Szkoła jest Wasza! Jak powstrzymać złe zmiany w edukacji
Rodzice! Szkoła jest Wasza: Edukacja religijna i światopoglądowa
…zgodnie z Konstytucją RP oraz polskim prawem, rodzice mają prawo decydować o uczestnictwie dziecka w zajęciach religii. Art. 53 ust. 3 Konstytucji stanowi, że „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie z własnymi przekonaniami.” To prawo jest również zagwarantowane przez art. 12 ustawy o systemie oświaty, który określa, że rodzice mogą wyrazić zgodę na uczestnictwo dziecka w lekcjach religii lub etyki. Lekcje religii organizowane są na życzenie rodziców i nie są obowiązkowe, a uczestnictwo w nich zależy od woli rodziców.
W sytuacji planowanego przez MEN ograniczenia religii w szkole do jednej lekcji w tygodniu oraz wprowadzenia przedmiotu “edukacja zdrowotna” (więcej na ten temat na str. 6) głos rodziców będzie miał bardzo istotne znaczenie. Rada Rodziców może na przykład apelować do samorządów prowadzących szkoły o to, żeby tak, jak do tej pory, odbywały się nadal dwie lekcje religii tygodniowo. Niektórzy samorządowcy już dzisiaj zapowiedzieli, że są gotowi sfinansować drugą lekcję religii. Nie mogą jednak działać wbrew woli rodziców, dlatego jasna deklaracja i prośba ze strony Rad Rodziców będzie potrzebna. Nawet w najbardziej przychylnym Kościołowi samorządzie znajdą się jego przeciwnicy i burmistrz, wójt, prezydent miasta czy starostwa potrzebuje mocnych argumentów w postaci poparcia rodziców, żeby przeznaczyć środki na katechezę.
Ks. Grzegorz Wołoch: Chrzest święty dzieci – wielki dar i jeszcze większa odpowiedzialność rodziców
Rodzice! Szkoła jest Wasza! Jak powstrzymać złe zmiany w edukacji
Rodzice! Szkoła jest Wasza: Prawo do informacji i kontroli nad postępami dziecka
Rodzice mają prawo do pełnej informacji na temat wyników w nauce, postępów w rozwoju oraz zachowania swojego dziecka. Art. 13 ustawy o systemie oświaty gwarantuje rodzicom dostęp do wyników egzaminów i ocen dziecka, a także do opinii nauczycieli. Dzięki temu rodzice mogą na bieżąco monitorować rozwój swojego dziecka i podejmować odpowiednie kroki, jeśli uznają, że jest to konieczne.
Chociaż rodzice mają znaczący wpływ na wychowanie swoich dzieci, ich prawa nie są absolutne. Szkoły muszą zapewniać realizację podstawy programowej, która jest ustalana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podstawowy zakres treści programowych jest obowiązkowy, a szkoła niestety ma obowiązek go realizować. To oznacza z kolei, że sprzeciw przeciwko nowym przedmiotom, takim jak “edukacja zdrowotna” musi być realizowany na wielu poziomach, nie tylko lokalnym.