Polskie Linie Lotnicze LOT oficjalnie ogłosiły podpisanie przełomowej umowy z Airbusem na dostawę nowych samolotów regionalnych. Informacja została potwierdzona dziś, 16 czerwca, podczas prestiżowych targów lotniczych Paris Air Show 2025. Nowoczesne maszyny z rodziny Airbus A220 mają stać się filarem rozwoju LOT-u w perspektywie najbliższych lat i odegrać kluczową rolę w strategii przygotowań do uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Airbus dostarczy PLL LOT nowe samoloty regionalne. Przewoźnik inwestuje w A220
LOT stawia na Airbus A220: 40 samolotów i opcja na kolejne 44
Zgodnie z umową podpisaną na Paris Air Show, LOT pozyska łącznie 40 odrzutowców Airbus A220, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 44 maszyny. To największy kontrakt flotowy w historii polskiego przewoźnika, którego wartość szacuje się na około 9 miliardów złotych. Pierwsze samoloty mają zacząć zasilać flotę LOT-u w 2027 roku, a pełna dostawa nastąpi jeszcze przed planowanym otwarciem CPK.
– Rozpoczynamy nową erę współpracy pomiędzy Airbusem a LOT-em – podkreślił Michał Fijoł, prezes zarządu PLL LOT. – A220 to samolot idealnie wpisujący się w naszą strategię wzrostu, komfort pasażerów i dbałość o środowisko.

Odlot Unii Europejskiej? Polska prezydencja likwiduje prawa pasażerów
Airbus dostarczy PLL LOT nowe samoloty regionalne. Przewoźnik inwestuje w A220
Nowoczesna flota regionalna: koniec z Embraerami
Obecnie flota regionalna LOT-u opiera się głównie na maszynach brazylijskiego producenta Embraer. Nowe samoloty A220-100 oraz większe A220-300 stopniowo zastąpią dotychczas eksploatowane jednostki. Taki ruch pozwoli na uproszczenie planowania rejsów, obniżenie kosztów serwisowych i poprawę efektywności operacyjnej.
Jak ustalono, w pierwszej transzy LOT otrzyma 20 mniejszych A220-100 (ok. 100-120 miejsc) oraz 20 większych A220-300 (ok. 130-150 miejsc). Obydwa warianty będą napędzane nowoczesnymi silnikami Pratt & Whitney PW1500G, znanymi z wysokiej efektywności paliwowej i niższej emisji hałasu.
Airbus dostarczy PLL LOT nowe samoloty regionalne. Przewoźnik inwestuje w A220
A220: nowoczesność i komfort na europejskim niebie
Airbus A220 to samolot o nowoczesnej konstrukcji, pierwotnie zaprojektowany przez kanadyjską firmę Bombardier Aerospace jako CSeries. W 2018 roku program został przejęty przez Airbusa, który obecnie jest jego głównym producentem.
Maszyny A220 zyskały uznanie na całym świecie dzięki połączeniu ekonomicznej eksploatacji z wysokim komfortem podróży. Wersje zamówione przez LOT zostaną wyposażone w ergonomiczne fotele Recaro produkowane w Polsce, gniazdka USB-C o mocy 60W, uchwyty na kubki i nowoczesne schowki bagażowe. Pasażerowie skorzystają także z szybkiego internetu pokładowego, co jeszcze bardziej podniesie komfort podróży na trasach regionalnych i europejskich.

Kolej do Karpacza. Znamy szczegóły
Airbus dostarczy PLL LOT nowe samoloty regionalne. Przewoźnik inwestuje w A220
Dlaczego LOT wybrał Airbusa?
Decyzja o wyborze Airbusa A220 została poprzedzona analizą dwóch konkurencyjnych ofert. O wyborze zadecydowała atrakcyjność kosztowa, parametry techniczne oraz strategia Airbusa zakładająca ścisłą współpracę przy wdrożeniu nowej floty.
– To zamówienie na 40 Airbusów A220 stanowi historyczny kamień milowy – podkreślił Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych. – A220 odegra kluczową rolę w modernizacji floty LOT-u i rozbudowie jego siatki połączeń.
Z kolei Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zaznaczył w rozmowie z serwisem Rynek Lotniczy, że różnice między samolotami Embraera a Airbusa nie są znaczące, jednak LOT musiał wybrać opcję najbardziej opłacalną ekonomicznie, by zabezpieczyć dynamiczny rozwój w najbliższych latach.

Konserwatyzm nie jest zacofaniem: Trump, kryptowaluty i rezerwa strategiczna USA
Airbus dostarczy PLL LOT nowe samoloty regionalne. Przewoźnik inwestuje w A220
Nowa strategia LOT: więcej kierunków, większa flota
Nowe samoloty regionalne to kluczowy element planu rozwoju LOT-u i budowy silnego węzła przesiadkowego w Warszawie. Centralny Port Komunikacyjny, którego otwarcie planowane jest na 2032 rok, ma obsługiwać znaczną część ruchu pasażerskiego LOT-u – nawet 60% całego ruchu w pierwszych latach działalności.
– Priorytetem LOT-u pozostaje rozwój jako przewoźnika sieciowego – mówi Robert Ludera, dyrektor biura siatki połączeń PLL LOT. – Dzięki nowym samolotom regionalnym i rozbudowie floty dalekodystansowej będziemy mogli skuteczniej dowozić pasażerów do naszego hubu w Warszawie i konkurować z największymi liniami w Europie.
Zamówienie Airbusów A220 to dopiero początek flotowej rewolucji narodowego przewoźnika. LOT planuje również zwiększenie liczby samolotów szerokokadłubowych, które obsługują rejsy międzykontynentalne. Według zapowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, przewoźnik w nadchodzących latach będzie potrzebować nawet 30 nowych maszyn dalekiego zasięgu.
Równocześnie LOT zamierza rozwijać swoją obecność nie tylko w Warszawie, ale i na lotniskach regionalnych. Do obsługi rosnącej siatki połączeń posłużą m.in. kolejne Boeingi 737 MAX, które uzupełnią flotę średniego zasięgu. W perspektywie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego to bardzo potrzebny sygnał, że polskie lotnictwo cywilne myśli perspektywicznie i odpowiedzialnie planuje rozwój infrastruktury. Miejmy nadzieję, że te inwestycje przełożą się na realne korzyści dla wszystkich Polaków i będą służyć budowaniu wspólnego dobra, tak jak uczy nas nasza katolicka tradycja społeczna.
wAkcji24.pl | Podróże | MOK | źrodło: PLL LOT, Rynek Lotniczy | Fot. Materiały prasowe PLL LOT, | 16.06.2025