Religia w szkole, co dalej? Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wydała oficjalny komunikat po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 lipca 2025 roku. Sprawa dotyczyła kontrowersyjnych zmian wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które dotknęły zasad organizowania lekcji religii i etyki w szkołach. Komisja wyraża satysfakcję z decyzji Trybunału, który uznał nowe przepisy za niezgodne z Konstytucją.
Religia w szkole. Biskupi zapowiadają dalsze kroki prawne w obronie prawa do katechezy
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie religii w szkole
W swoim stanowisku Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski podkreśla, że wyrok przywraca należne miejsce religii w systemie edukacji. Uchylenie nowych przepisów uznano za konieczne, ponieważ – jak stwierdza Komisja – ograniczały one prawa uczniów i rodziców, a także godziły w zawodowe prawa nauczycieli religii. Przypomniano również, że to już trzeci wyrok Trybunału Konstytucyjnego w ostatnich latach, który dotyczy kwestii nauczania religii i który broni praw osób wierzących.
Zakwestionowane przepisy zakładały między innymi ograniczenie liczby godzin religii do jednej tygodniowo oraz obowiązek umieszczania tych zajęć na początku lub końcu planu lekcji. Zdaniem Komisji Wychowania Katolickiego, takie rozwiązania miały charakter dyskryminujący. Marginalizowały one nie tylko religię jako przedmiot, ale też stawiały w trudnej sytuacji zarówno uczniów uczestniczących w lekcjach religii, jak i ich nauczycieli.
Komisja podkreśla, że każda decyzja władz powinna być podejmowana w granicach prawa, a nie wbrew niemu. W tym kontekście zaznaczono, że niezależnie od tego, kto sprawuje władzę, musi ona respektować zapisy Konstytucji, w tym prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i prawo uczniów do rozwoju także w wymiarze duchowym.

Chrześcijaństwo i polityka. Niezbędna synergia czy niebezpieczne połączenie?
Religia w szkole. Biskupi zapowiadają dalsze kroki prawne w obronie prawa do katechezy
Religia w szkole. Czy uchylone regulacje zostaną wycofane?
Zgodnie z Konstytucją RP, wyroki Trybunału Konstytucyjnego są ostateczne. Dlatego Komisja Wychowania Katolickiego wyraża nadzieję, że po tym rozstrzygnięciu zapanuje ponownie ład prawny. Oznacza to – jak stwierdzono – że regulacje uchylone przez Trybunał zostaną rzeczywiście wycofane i nie będą dalej stosowane przez instytucje odpowiedzialne za edukację w Polsce.
Na zakończenie komunikatu Komisja ostrzega, że jeśli Ministerstwo Edukacji Narodowej będzie kontynuować działania niezgodne z prawem, Kościół nie wyklucza podjęcia dalszych kroków, również na arenie międzynarodowej. Celem takich działań miałoby być zabezpieczenie konstytucyjnych praw uczniów, rodziców i nauczycieli, a także obrona wolności religijnej w szkołach publicznych.
Religia w szkole. Biskupi zapowiadają dalsze kroki prawne w obronie prawa do katechezy
Ponad pół miliona podpisów dla wartości w edukacji – projekt „Religia lub etyka w szkole”. O co trwa walka?
Zakończyła się ogólnopolska inicjatywa obywatelska pod hasłem „Religia lub etyka w szkole”. Jej efekt jest imponujący – zebrano ponad 500 tysięcy podpisów, które 26 czerwca 2025 roku zostały oficjalnie przekazane do Sejmu. Organizatorzy akcji podkreślają, że tak duże poparcie to wyraźny sygnał: Polacy oczekują, by w wychowaniu szkolnym obecne były trwałe wartości moralne i duchowe.
Za tą liczbą stoi ogromne społeczne zaangażowanie. Tysiące wolontariuszy, setki parafii i dziesiątki tysięcy osób w całym kraju poświęciły swój czas. Członkowie Stowarzyszenia Katechetów Świeckich – głównego inicjatora akcji – wyrazili ogromną wdzięczność wszystkim, którzy wsparli projekt. Jak podkreślili, zebrane podpisy to nie tylko liczby – to symboliczny mandat społeczny, który zostaje przekazany parlamentarzystom z mocnym przesłaniem: wychowanie oparte na wartościach ma znaczenie.
Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty przygotował Instytut Ordo Iuris na zlecenie Stowarzyszenia Katechetów Świeckich. Propozycja zakłada wprowadzenie obowiązku wyboru pomiędzy lekcjami religii a etyki. Zgodnie z jej założeniami, każde dziecko i każdy nastolatek powinien mieć możliwość edukacji w duchu zasad moralnych i etycznych, akceptowanych przez ogół społeczeństwa.
Nowelizacja zakłada dodanie nowego rozdziału 2a do ustawy Prawo oświatowe, który szczegółowo opisuje organizację nauczania religii i etyki w różnych typach szkół – od przedszkoli, przez szkoły podstawowe i średnie, po szkoły specjalne. Kluczowym elementem projektu jest wprowadzenie obowiązkowych zajęć z religii lub etyki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo – z wyłączeniem szkół dla dorosłych.
Inicjatorzy projektu, popieranego przez Akcję Katolicką w Polsce, podkreślają, że proponowane zmiany mają nie tylko przywrócić należne miejsce religii w szkole, ale przede wszystkim zabezpieczyć dzieci i młodzież przed wychowaniem oderwanym od wartości.
Religia i etyka – jak argumentują organizatorzy – nie są jedynie lekcjami, ale miejscem kształtowania sumień i postaw, które wpływają na całe życie młodego człowieka. Hasło „Wartości dla Przyszłości” nie jest więc tylko tytułem projektu – to wyraz wiary w to, że odpowiedzialne wychowanie dziś, to silna i świadoma Polska jutro.