Prezydent USA Donald Trump wprowadza 25-procentowe cła na samochody z Unii Europejskiej. Większość komentatorów w Europie postrzega ten ruch jako wrogie działania supermocarstwa i zarzuca prezydentowi USA działania przeciwko wolnemu handlowi. Jak jest naprawdę? Czy cła na samochody z Europy to niesprawiedliwe rozwiązanie? 

Donald Trump wprowadza 25-procentowe cła na samochody z Europy. Co ze sprawiedliwością w handlu?

Taryfa na samochody: 25 procent. Ekonomiczna kalkulacja czy polityczny gest?

W artykule opublikowanym w „Financial Times” pt. „A 25% tariff on Europe is only fair” Jason Cummins, główny ekonomista USA w Brevan Howard, analizuje argumenty administracji prezydenta Donalda Trumpa dotyczące wprowadzenia 25-procentowych ceł na towary importowane z Europy.

 Jason Cummins wskazuje, że choć stawki celne między USA a Europą są stosunkowo niskie, to przewaga konkurencyjna Europy wynika głównie z barier pozataryfowych, zwłaszcza z polityki dotyczącej podatku od wartości dodanej (VAT).

Donald Trump podpisuje cła na samochody
SUV ONZ

SUV-y na cenzurowanym przez ONZ. Bezpieczeństwo pasażerów czy redukcja emisji CO2? Papież Franciszek już zdecydował

Donald Trump wprowadza 25-procentowe cła na samochody z Europy. Co ze sprawiedliwością w handlu?

Niewidzialna przewaga Europy – jak działa VAT w handlu międzynarodowym

Zgodnie z analizą Cumminsa, europejskie przedsiębiorstwa, takie jak producenci samochodów, nie płacą VAT od towarów przeznaczonych na eksport. Dla Komisji Europejskiej jest to fundamentalna zasada, jednak dla firm amerykańskich eksportujących do Europy stanowi to problem, ponieważ stawia je w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej.

Jason Cummins ilustruje to na przykładzie niemieckiego producenta samochodów BMW, który może sprzedawać swoje pojazdy na rynku europejskim obciążonym wysokim VAT lub eksportować je na rynek amerykański o niższych podatkach, korzystając z ulgi VAT. Z kolei amerykański producent General Motors musi konkurować z BMW w Europie bez takiej ulgi eksportowej.  Oznacza to, że BMW, otrzymując zwrot VAT przy eksporcie poza Europę, jest w praktyce chronione przed obciążeniami podatkowymi ponoszonymi na rynku krajowym – to implicitzna subwencja, której GM nie posiada przy eksporcie swoich modeli do Europy.

Warto przypomnieć, że w Polsce stawka VAT na samochody to 23 proc., w Niemczech 19 proc., we Francji 20 proc. W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że VAT odprowadzany od amerykańskich samochódów sprzedanych w Europie zastępuje taryfę celną. 

Donald Trump kryptowaluty

Konserwatyzm nie jest zacofaniem: Trump, kryptowaluty i rezerwa strategiczna USA

Donald Trump wprowadza 25-procentowe cła na samochody z Europy. Co ze sprawiedliwością w handlu?

VAT niekorzystny dla amerykańskich eksporterów

Jason Cummins przytacza również historyczne konteksty tego problemu. Po wprowadzeniu VAT w krajach europejskich w latach 60., amerykańskie firmy argumentowały, że zwrot tego podatku przy eksporcie oraz jego nałożenie na importowane towary stawiało je w niekorzystnej sytuacji. W 1971 roku ówczesny podsekretarz skarbu Paul Volcker wprowadził mechanizm Domestic International Sales Corporation (DISC), który zmniejszał obciążenia podatkowe dla kwalifikujących się amerykańskich eksporterów. Volcker podkreślał: „Doszliśmy do wniosku, że nie możemy sobie dłużej pozwolić na luksus zmuszania naszych eksporterów do pokonywania przeszkód podatkowych, których ich zagraniczni konkurenci – czasami, co ironiczne, ich własne filie za granicą – nie muszą pokonywać.”

Jednakże status DISC został później zastąpiony innym mechanizmem uzgodnionym w ramach negocjacji GATT, który następnie został uznany za nielegalny przez organ rozstrzygania sporów WTO. Cummins podkreśla, że część powodów, dla których administracja Trumpa musi sięgać po cła, wynika z faktu, że amerykańskie próby promowania handlu poprzez subsydia eksportowe były wielokrotnie udaremniane przez WTO.

Prezes związku zawodowego United Auto Workers UAW, Shawn Fain w oświadczeniu podkreślił, że decyzja Prezydenta Trumpa jest kluczowym krokiem w walce o lepsze warunki dla amerykańskich pracowników.

„Gratulujemy administracji Trumpa podjęcia działań w celu zakończenia katastrofy wolnego handlu, która od dziesięcioleci niszczy społeczności klasy robotniczej” – powiedział Shawn Fain. – „Zakończenie wyścigu na dno w przemyśle samochodowym zaczyna się od naprawienia naszych zerwanych umów handlowych, a dzisiejsze działania to krok milowy” – stwierdził związkowiec.

BYD EV

Chiński BYD rewolucjonizuje rynek samochodów elektrycznych. Czy konsumenci pokochają takie elektryki?

Donald Trump wprowadza 25-procentowe cła na samochody z Europy. Co ze sprawiedliwością w handlu?

FT: Prezydent Donald Trump zidentyfikował rzeczywistą nierównowagę w handlu z Europą

Jason Cummins w „Financial Times” zauważa, że choć Europejczycy mogliby zalecać wprowadzenie VAT w USA w celu zrównania warunków opodatkowania, to Amerykanie prawdopodobnie nie poprą dodania kolejnego podatku do istniejących stanowych i lokalnych podatków od sprzedaży. W związku z tym administracja Trumpa rozważa wykorzystanie ceł jako narzędzia polityki handlowej. Cummins argumentuje, że aby zneutralizować przewagę konkurencyjną Europy wynikającą z polityki VAT, USA powinny nałożyć cła przekraczające europejską stawkę VAT – jego obliczenia sugerują 25 procent. Takie cło stworzyłoby „poduszkę cenową”, która kompensowałaby amerykańskim eksporterom wbudowane krajowe podatki, które ponoszą. Cummins podkreśla, że wyższe cło nie jest niesprawiedliwą karą dla Europy; jedynie neutralizuje implicitzną subwencję eksportową Europy.

W konkluzji, Jason Cummins stwierdza, że prezydent Trump zidentyfikował rzeczywistą nierównowagę w handlu z Europą, która od dziesięcioleci niepokoi amerykańskich decydentów. Choć Trump może nie posiadać doktoratu z ekonomii, jego doradcy ekonomiczni, tacy jak dyrektor Narodowej Rady Ekonomicznej Kevin Hassett i przewodniczący Rady Doradców Ekonomicznych Stephen Miran, posiadają takie kwalifikacje. Ich doradztwo ma na celu przekształcenie instynktu Trumpa dotyczącego sprawiedliwości w praktyczną politykę handlową. Proponowane 25-procentowe cło na towary z Europy nie jest arbitralne, karne ani jedynie taktyką negocjacyjną. Logicznie odnosi się do inherentnych różnic między systemami celnymi a systemami VAT. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to po prostu sprawiedliwe.

Należy jednak zauważyć, że proponowane cła spotkały się z ostrą krytyką ze strony europejskich przywódców i ekonomistów. Wielu z nich argumentuje, że takie działania mogą prowadzić do eskalacji wojen handlowych, które ostatecznie zaszkodzą zarówno gospodarce

samochody na wodór samochód na wodór

Samochody na wodór – czy to ideał katolickiej ekologii?

BYD rewolucjonizuje rynek samochodów elektrycznych. Nowa era w elektromobilności

W poszukiwaniu sprawiedliwości gospodarczej. Katolicka refleksja nad propozycją amerykańskich ceł [Komentarz redakcyjny]

Z perspektywy katolickiej nauki społecznej, każda propozycja polityki gospodarczej – w tym polityki handlowej – powinna być oceniana nie tylko pod kątem efektywności ekonomicznej, ale przede wszystkim w świetle zasad sprawiedliwości społecznej, dobra wspólnego, solidarności i pomocniczości. W artykule opublikowanym w „Financial Times”, Jason Cummins przedstawia argumenty przemawiające za wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone 25-procentowego cła na europejskie towary jako środka mającego zrównoważyć konkurencyjność między eksporterami europejskimi i amerykańskimi. Choć argumentacja ekonomiczna jest dobrze uzasadniona, katolicka refleksja wymaga głębszego spojrzenia.

Kościół naucza, że gospodarka powinna służyć człowiekowi, a nie odwrotnie. Jak wskazuje *Compendium Nauki Społecznej Kościoła Katolickiego, sprawiedliwość w relacjach międzynarodowych wymaga, aby państwa działały na rzecz zrównoważonego rozwoju, nie tylko własnego, ale także wspólnoty międzynarodowej (nr 173–175). Jeśli więc obecne zasady handlu międzynarodowego prowadzą do strukturalnej nierówności, jak sugeruje Cummins w odniesieniu do VAT, jest to sprawa, która powinna zostać rozważona z myślą o sprawiedliwości.

Nałożenie jednostronnych ceł może być odbierane jako akt protekcjonizmu, który zagraża solidarności międzynarodowej. Jan Paweł II w „Sollicitudo rei socialis” (1987) przypominał, że prawdziwa solidarność to nie tylko uczucie, ale cnota moralna i postawa społeczna wyrażająca się w działaniu na rzecz dobra innych. Z tej perspektywy, działania jednostronne, które mogą prowadzić do eskalacji napięć handlowych i globalnych nierówności, budzą poważne wątpliwości moralne. Z drugiej strony dotychczasowy dialog z Unią Europejską nie przyniósł USA żadnych satysfakcjonujących rozwiązań w tej kwestii.

Nierówne warunki handlu mogą wpływać bezpośrednio na godność pracowników po obu stronach oceanu. Jeśli rzeczywiście system VAT w Europie de facto chroni lokalnych producentów kosztem amerykańskich, prowadząc do utraty miejsc pracy w USA, jest to wyzwanie dla zasady godności pracy ludzkiej. Ale również polityka ceł, która może wywołać kontrreakcję i zaszkodzić europejskim pracownikom, musi być oceniana ostrożnie. 

Kościół zachęca do tworzenia bardziej sprawiedliwych struktur gospodarczych, które będą służyły dobru wspólnemu, respektując zasady solidarności, pomocniczości i ludzkiej godności. W tym świetle, zamiast eskalacji napięć, należałoby dążyć do międzynarodowego porozumienia, które z jednej strony uwzględni realne nierówności wynikające z polityki VAT, a z drugiej nie doprowadzi do nowej fali protekcjonizmu. Pytanie czy jednak dialog z Unią Europejską i jej obecnym kierownictwem jest w ogóle możliwy.

Andrzej Wierny

elektryczny mercedes papieża Franciszka

Elektryczny Mercedes papieża Franciszka. Pierwszy w historii ekologiczny papamobile

wAkcji24.pl | Ekonomia | MNS | źrodło: Financial Times, deon24.pl |  Ilustracja: White House | 27.03.2025

SUV-y na cenzurowanym przez ONZ. Bezpieczeństwo pasażerów czy redukcja emisji CO2? Papież Franciszek już zdecydował

Wzrost popularności SUV-ów na świecie nie zwalnia, mimo wcześniejszych prognoz wskazujących na zwrot w kierunku mniejszych, bardziej ekologicznych pojazdów. ONZ przewidywało, że kryzys klimatyczny i rosnące koszty życia skłonią konsumentów do wyboru bardziej...

Roślinne zamienniki mięsa – droższe, ale czy zdrowsze?

Roślinne zamienniki mięsa królują na wielu stołach. Współczesny rynek spożywczy oferuje szeroki wachlarz roślinnych zamienników mięsa, takich jak burgery, kiełbasy, nuggetsy czy filety, imitujące organoleptyczne właściwości produktów mięsnych. Wzrost zainteresowania...

Mięso trzeba jeść, a wegetarianie są nieatrakcyjni – czyli jak wygląda konsumpcja mięsa i wegetarianizm w Polsce

Badania przeprowadzone przez agencję SW Research ukazują, że Polacy wciąż są silnie przywiązani do tradycyjnej diety mięsnej. Aż 57% respondentów uznaje mięso za nieodłączny element swojej diety, podczas gdy jedynie 4% deklaruje całkowite jego wykluczenie. Mimo wzrostu na popularności trudnu ograniczania spożycia mięsa (39% ankietowanych) i eksperymentowania z dietami jak wegetarianizm w Polsce dominują tradycyjne wzorce żywieniowe.

Unia nie chce truć – Czy trutki na gryzonie zostaną niedługo zakazane?

Trutki na gryzonie niebezpieczne ze względu na truciznę? Rozważany w Unii Europejskiej zakaz stosowania trutek na gryzonie  przez osoby prywatne budzi wiele kontrowersji. Niemiecki Federalny Instytut Bezpieczeństwa i Higieny Pracy opowiada się za ograniczeniem dostępu...

Owady na talerzu – czy katolik powinien je jeść w imię ekologii?

Mącznik młynarek, świerszcz domowy, szarańcza wędrowna – te nazwy mogą brzmieć egzotycznie, ale już wkrótce staną się częścią naszego codziennego menu. Komisja Europejska zatwierdziła bowiem możliwość dodawania sproszkowanych larw mącznika młynarka do żywności, w tym...

Czy polubiliśmy samochody elektryczne? Plany zakupowe Polaków na 2025 rok

Samochody elektryczne – jak wielu Polaków planuje w roku 2025 zakup elektryka a ilu chce kupić samochód spalinowy?

Czyste Powietrze 2025: Dotacje na termomodernizację – wszystko, co musisz wiedzieć o programie

Czyste Powietrze 2025: Program Czyste Powietrze to ogólnopolska inicjatywa mająca na celu poprawę jakości powietrza poprzez wsparcie finansowe dla właścicieli domów jednorodzinnych w zakresie termomodernizacji oraz wymiany nieefektywnych źródeł ciepła. Program został...

Czy wiesz, że tego już nie wolno robić? Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się przepisy dotyczące odpadów

W Polsce obowiązują nowe przepisy dotyczące odpadów. Zostały wprowadzone od 1 stycznia 2025 r. ale nie wszyscy jeszcze o nich wiedzą. Wyjaśniamy co się zmieniło i jak uniknąć możliwych kłopotów - czy nowe przepisy to kolejny uciążliwy obowiązek czy też okazja do...

Sztuczne ognie i Sylwester. Branża pirotechniczna przypomina: 8 zasad bezpiecznego posługiwania się fajerwerkami

Sylwester i sztuczne ognie – jak bezpiecznie posługiwać się fajerwerkami radzą specjaliści z branży pirotechnicznej. Nie pozwól sobie zepsuć Nowego Roku przez brak odpowiedzialności!

Elektryczny Mercedes papieża Franciszka. Pierwszy w historii ekologiczny papamobile

Elektryczny Mercedes papieża Franciszka. Ojciec Święty otrzymał w środę nowy „papamobil” od dyrektora generalnego marki Mercedes-Benz. Ola Källenius wręczył papieżowi brelok w kolorach białym i chromowanym, zapakowany w eleganckie białe pudełko, podczas prezentacji...

Samochody na wodór – czy to ideał katolickiej ekologii?

Samochody na wodór emitują parę wodną zamiast spalin. Czy samochód na wodór to dobre rozwiązanie dla osoby wierzącej?

Zielone Chiny, czyli mądra transformacja energetyczna [TYLKO U NAS]

Zielone Chiny? To nie żart! Transformacja energetyczna w Państwie Środka odbywa się w tempie ekspresowym. już teraz Chiny produkują więcej energii odnawialnej niż jakikolwiek inny kraj na świecie, a według ambitnych planów, do 2025 roku ich farmy wiatrowe i...

Prof. Andrzej Zybertowicz: Jestem zwolennikiem ruchu Slow AI

Prof. Andrzej Zybertowicz: Okazuje się, że tak zwana zielona rewolucja wymaga rewolucji cyfrowej, która bazuje na wysokim wykorzystaniu metali ciężkich, metali nieciężkich tylko ziem rzadkich, których wydobycie według niektórych szacunku jest siedmiokrotnie przekracza...

Fryderyk Kapinos: Jaka żywność jest naprawdę zdrowa? [NASZ PODKAST]

Gościem kolejnego odcinka podkastu "Rozmowy w Akcji" jest poseł Fryderyk Kapinos. Odcinek został nagrany podczas Sudeckiego Forum Inicjatyw Głuszyca 2024.  Fryderyk Kapinos: Rozmawialiśmy (na Sudeckim Forum Inicjatyw Głuszyca 2024 - przyp. red.)  o szerokiej, o...

Ogólnopolskie Spotkanie Duszpasterzy Laudato Si. Bp Tadeusz Lityński: Będziemy organizować kongresy i konferencje, żeby po bożemu kształtować naszą rzeczywistość

W Ośrodku Szkoleniowym Pascha w Przedborowie odbyło się Ogólnopolskie Spotkanie Diecezjalnych Duszpasterzy Środowisk Laudato Si. Spotkaniu przewodniczył bp Tadeusz Lityński, przewodniczący Zespołu Laudato Si przy Radzie KEP ds. Społecznych.

Bp Tadeusz Lityński: Troska o wspólny dom wymaga współpracy wszystkich niezależnie od różnic światopoglądowych [TYLKO U NAS]

Bp Tadeusz Lityński: To Bóg powierzył nam w swoim dziele stworzenia ten świat, w którym żyjemy, jesteśmy i nim zarządzamy. Troska o ten nasz wspólny dom jest powinnością etyczną i moralną wynikającą z Bożego zamysłu.

Polska od lat ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w Unii Europejskiej

Ponad 80% Europejczyków mieszkających na terenach zurbanizowanych oddycha powietrzem, które nie spełnia norm ustanowionych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Niestety w kwestii zanieczyszczeń powietrza, Polska należy do niechlubnej czołówki. Głównym źródłem...

Gospodarka odpadami – czym jest i czemu służy?

Gospodarka odpadami to temat, który nie należy do przyjemnych. Wielu z nas postrzega odpady jako problem, który rozwiązujemy po wyrzuceniu „śmieci” do worka lub pojemnika. Jednak to, do jakiego koloru worka lub pojemnika je wyrzucimy, decyduje o ich dalszym losie, a tym samym o sukcesie całej gospodarki odpadami

Żywność ekologiczna, czyli jaka? Prawdy i mity na temat bio i eko

Żywność ekologiczna - chwyt reklamowy czy rzeczywista wartość? Kiedy myślimy o zdrowiu swoim i naszych najbliższych chcemy dokonywać możliwie najlepszych wyborów, troską o dobrostan są podyktowane również nasze wybory żywieniowe, sięgamy wtedy często po produkty z...

Ekologia po katolicku: Żywność ekologiczna pod lupą

Ekologia po katolicku: czy żywność ekologiczna ma sens? Globalne ocieplenie, nadmierna emisja gazów cieplarnianych, kryzys klimatyczny – te wszystkie hasła są nam dobrze znane, jednak prawie nigdy nie łączymy tych haseł z tym co ląduje na naszym talerzu. Coraz częściej mówi się o tym, że los przyszłych pokoleń leży na naszym talerzu!