Samochody wodorowe, znane również jako pojazdy z ogniwami paliwowymi (FCEV), stanowią innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie zrównoważonego transportu. Wykorzystują wodór do generowania energii elektrycznej, napędzając silniki elektryczne i emitując jedynie wodę jako produkt uboczny. Czy ta technologia prezentowana jako niemal idealna spełnia wymogi jakie stawia katolicka nauka społeczna i ekologiczna?

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochody na wodór: historia i teraźniejszość

 

Pierwsze próby wykorzystania wodoru jako paliwa datują się na 1807 rok, kiedy François Isaac de Rivaz skonstruował pojazd napędzany mieszanką wodoru i tlenu. Jednak dopiero w XX wieku technologia ogniw paliwowych zaczęła się rozwijać, głównie dzięki badaniom NASA nad zasilaniem statków kosmicznych. W 1966 roku General Motors zaprezentował model Electrovan, pierwszy na świecie samochód zasilany ogniwami paliwowymi, choć pozostał on prototypem. Przełom nastąpił w 2014 roku, gdy Toyota wprowadziła na rynek model Mirai, pierwszy seryjnie produkowany samochód wodorowy dostępny dla konsumentów.

Do końca 2022 roku na świecie zarejestrowano ponad 72 tysiące samochodów wodorowych, co stanowiło 40 proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Głównymi producentami oferującymi takie pojazdy są Toyota (model Mirai), Hyundai (model Nexo) oraz Honda (model Clarity Fuel Cell). W Europie i Azji infrastruktura tankowania wodoru rozwija się dynamicznie, jednak w wielu regionach, w tym w Polsce, liczba stacji jest wciąż ograniczona. Według raportu Precedence Research, globalny rynek pojazdów zasilanych wodorem ma osiągnąć wartość 69,61 miliarda USD do 2032 roku, przy imponującym rocznym tempie wzrostu na poziomie 52,9% w latach 2023–2032. Dodatkowo, firmy takie jak BMW planują wprowadzenie seryjnych modeli wodorowych do 2028 roku, co może przyspieszyć rozwój infrastruktury i obniżyć koszty technologii.

 

Zielone Chiny transformacja energetyczna

Zielone Chiny, czyli mądra transformacja energetyczna [TYLKO U NAS]

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochody na wodór: zalety godne uwagi

Wraz z rosnącym naciskiem na redukcję emisji CO₂ i poszukiwanie alternatywnych źródeł energii, samochody wodorowe mają potencjał stać się istotnym elementem zrównoważonego transportu. Inwestycje w rozwój infrastruktury tankowania oraz postęp technologiczny mogą przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji i zwiększenia dostępności tych pojazdów. Wiele krajów, zwłaszcza w Europie i Azji, już teraz realizuje programy wsparcia dla technologii wodorowej, co może przyspieszyć jej popularyzację w najbliższych latach.

Zalety samochodów wodorowych

  • Ekologiczność: Emisja jedynie pary wodnej sprawia, że pojazdy te nie zanieczyszczają powietrza szkodliwymi substancjami.

  • Szybkie tankowanie: Napełnienie zbiornika wodoru trwa od 3 do 5 minut, co jest porównywalne z tankowaniem pojazdów spalinowych i znacznie krótsze niż ładowanie większości samochodów elektrycznych.

  • Długi zasięg: Nowoczesne modele, takie jak Toyota Mirai czy Hyundai Nexo, oferują zasięg na poziomie około 650 km na jednym tankowaniu, co czyni je konkurencyjnymi wobec tradycyjnych pojazdów.

Andrzej Zybertowicz Slow AI

Prof. Andrzej Zybertowicz: Jestem zwolennikiem ruchu Slow AI

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochody na wodór: Największą wadą cena

Samochody wodorowe są obecnie droższe od ich spalinowych i elektrycznych odpowiedników. Cena Toyoty Mirai drugiej generacji w Polsce zaczyna się od około 315 tysięcy złotych. Hyundai Nexo, choć dostępny w Europie, nie jest oficjalnie oferowany w Polsce, ale jego cena w innych krajach oscyluje wokół 300 tysięcy złotych. W Europie sprzedano ponad 1000 egzemplarzy tego modelu.  W Polsce zarejestrowano osiem egzemplarzy Nexo w pierwszej połowie 2021 roku, co oznacza, że pojazd ten jest obecny na polskich drogach.

Wysokie koszty wynikają z zaawansowanej technologii ogniw paliwowych oraz ograniczonej skali produkcji i są poważnym ograniczeniem dla chętnych na zakup takiego pojazdu. Z drugiej strony także luksusowe modele spalinowe mogą kosztować więcej niż 300 tys. zł i często są dużo bardziej paliwożerne od standardowych samochodów niższych klas.

Drugim poważnym wyzwaniem dla chętnych na samochód wodorowy jest dostęp do stacji tankowania.Obecnie w Polsce funkcjonuje niewielka liczba ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. Według informacji z listopada 2023 roku, dostępne są trzy takie stacje, zlokalizowane w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. Warto jednak zauważyć, że planowane są kolejne inwestycje w infrastrukturę wodorową. PKN ORLEN, zgodnie ze swoją strategią wodorową, planował do 2030 roku otworzyć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej, z czego około 57 miało powstać w Polsce. Nie wiadomo jednak, czy obecny zarząd PKN Orlen będzie kontynuował politykę wodorową.

Oprócz problemów ze znalezieniem stacji wodorowej ważne są także same koszty tankowia. Obecnie w Polsce cena wodoru na stacjach paliw wynosi około 69 zł za kilogram. Samochody napędzane wodorem zużywają średnio od 0,8 do 1 kg tego paliwa na 100 km, co przekłada się na koszt przejechania 100 km w granicach 55–69 zł. Warto jednak zauważyć, że zużycie paliwa może różnić się w zależności od modelu pojazdu i stylu jazdy. Przykładowo, Toyota Mirai wyposażona jest w zbiorniki mieszczące 5,6 kg wodoru, co pozwala na pokonanie do 650 km na jednym tankowaniu. Pełne napełnienie baku tego modelu kosztuje około 386,40 zł.

Biskup Tadeusz Lityński ks. Zbigniew Kucharski Laudato Si rozmowa

Bp Tadeusz Lityński: Troska o wspólny dom wymaga współpracy wszystkich niezależnie od różnic światopoglądowych [TYLKO U NAS]

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochód na wodór: Czy to dobry pojazd dla katolika?

 

W encyklice Laudato Si’ (2015) papież Franciszek przypomina o odpowiedzialności człowieka za ochronę środowiska i konieczności przeciwdziałania zanieczyszczeniom. Katolickie nauczanie zachęca do unikania działań nadmiernie eksploatujących zasoby naturalne, a także do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. 

Katolickie nauczanie zachęca więc do wyboru technologii, które minimalizują szkody dla stworzenia i wspierają dobro wspólne, co sprawia, że samochód wodorowy może być uznany za etyczną alternatywę dla pojazdów spalinowych. Choć oczywiście jak zawsze „diabeł tkwi w szczegółach”.

Pojazdy napędzane wodorem charakteryzują się niską emisją – ich jedynym produktem ubocznym jest para wodna. To czyni je przyjaznymi dla środowiska, co odpowiada papieskiemu wezwaniu z encykliki „Laudato Si” do ograniczania emisji gazów cieplarnianych i zmniejszania wpływu człowieka na klimat. Jeśli wodór jest produkowany z odnawialnych źródeł energii, jego zastosowanie dodatkowo wzmacnia ekologiczny potencjał tej technologii. W dodatku pojazd taki jak Hyundai Nexo w czasie jazdy oczyszcza powietrze filtrując 99,9% mikrocząsteczek. Wydaje się więc, że samochody wodorowe są najlepszym wyborem ekologicznym. Ale…

Wybór samochodu wodorowego musi być dokonywany z uwzględnieniem szerszego kontekstu życia w duchu prostoty i umiarkowania, który Kościół promuje jako wyraz szacunku dla stworzenia i solidarności z innymi. Dla katolika samochód wodorowy może być narzędziem realizacji odpowiedzialnego i ekologicznego stylu życia, pod warunkiem że decyzja o jego zakupie wynika z autentycznej troski o dobro wspólne, a nie tylko z chęci posiadania nowoczesnego gadżetu. W dodatku koszt jego zakupu i eksploatacji jest znaczący, więc nie powinien obniżyć innych możliwości finansowania czy to własnego biznesu, czy też dbałości o zdrowie. Korzyści dla środowiska nie można traktować w izolacji od całego życia właściciela pojazdu wodorowego. Jeśli koszty samochodu przyczynią się do problemów jego biznesu, zwolnienia pracowników czy napiętej sytuacji w rodzinie to niestety same korzyści ekologiczne nie będą w stanie tego zrównoważyć.

Kościół podkreśla, że rozwój technologii powinien służyć wszystkim ludziom, a nie tylko wybranym grupom. Dzisiaj samochód wodorowy to z pewnością dobry pomysł dla osób bardzo zamożnych, które są gotowe kupić luksusowy samochód w cenie około 300 tys. zł lub droższy. Takich samochodów na naszych drogach jest niemało, gdyby zostały zastąpione przez pojazdy wodorowe korzyści byłyby co najmniej dwie. Pierwsza to oczywiste ograniczenie emisji spalin. Drugi to prawdopodobny spadek cen produkcji dzięki jej zwiększeniu. Wtedy również osoby dysponujące mniejszym budżetem mogłyby przesiąść się do samochodów wodorowych. 

 

Księża w niebezpieczeństwie. Nasila się agresja i przemoc systemowa

Księża w niebezpieczeństwie. Agresja wobec księży staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem w Polsce. Najnowszy raport Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC im. ks. Witolda Zdaniewicza, zatytułowany „Niebezpieczna misja? Agresja wobec osób duchownych,...

Biskup Świdnicki Marek Mendyk pilnie wzywa: Módlmy się za Ojczyznę i pokój na świecie

Biskup Świdnicki Marek Mendyk zaprasza wszystkich wierzących do wspólnego przeżycia modlitewnego Triduum w dniach 1–3 maja 2025 roku – czasu szczególnej modlitwy za Ojczyznę i o pokój na świecie. W swoim słowie pasterskim hierarcha podkreśla duchowy wymiar pierwszego...

Aż 74,1 proc. Polaków pozytywnie ocenia pontyfikat papieża Franciszka! Wizerunek Kościoła się poprawia

W świetle najnowszego badania przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Polskiej Agencji Prasowej w likwidacji, aż 74,1 proc. Polaków ocenia pontyfikat papieża Franciszka jako udany. To bardzo wyraźny sygnał, że duchowe i duszpasterskie działania Ojca Świętego znalazły...

Kuria w Przemyślu: Zatrzymanie ks. Grzegorza uważamy za środek nieusprawiedliwionej represji, nieuzasadnionej przemocy i poniżenia

Kuria Metropolitalna w Przemyślu wydała oficjalne oświadczenie w związku z zatrzymaniem księdza Grzegorza, kapłana Archidiecezji Przemyskiej. Sprawa związana jest z kontrowersyjnym śledztwem dotyczącym aborcji w szpitalu w Oleśnicy. W komunikacie kuria wyraża...

Lewandowski pokieruje diecezją w USA

Bruce Lewandowski został mianowany nowym ordynariuszem diecezji Providence w stanie Rhode Island – decyzję tę ogłosił papież Franciszek 8 kwietnia 2025 roku. To wydarzenie ma szczególne znaczenie nie tylko dla amerykańskiego Kościoła, ale również dla Polonii, ponieważ...

Zmarł Papież Franciszek. Co nam zostawił po sobie?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. Kościół katolicki pożegnał Jorge Mario Bergoglio SJ – pierwszego papieża z Ameryki Łacińskiej, pierwszego jezuity na Stolicy Piotrowej i pierwszego papieża, który przyjął imię Franciszek.Jego śmierć zamyka wyjątkową...

Co się dzieje po śmierci papieża? Czym jest novendiales i sede vacante?

Co się dzieje po śmierci papieża? Śmierć papieża uruchamia precyzyjnie zaplanowany ciąg wydarzeń, które były doskonalone przez wieki. Wiele z tych tradycji ma swoje korzenie jeszcze w starożytnym Rzymie. Jakie kroki są podejmowane? Jak wygląda czas sede vacante, czyli...

Pontyfikat papieża Franciszka. 10 najważniejszych wydarzeń

Pontyfikat papieża Franciszka trwał 12 lat. Jorge Mario Bergoglio SJ był 266. biskupem Rzymu. W chwili wyboru na papieża miał 76 lat. Odszedł do Domu Ojca w Poniedziałek Wielkanocny 21 kwietnia 2025 r. w wieku 88 lat. W historii Kościoła katolickiego był drugim...

Ks. Grzegorz Wołoch: Od Ewangelii do Uniwersytetów – edukacyjna misja Kościoła

Ks. Grzegorz Wołoch: Kościół katolicki od ponad dwóch tysięcy lat odgrywa fundamentalną rolę w edukacji społeczeństw, przekazując wiedzę nie tylko w zakresie teologii, ale także filozofii, nauk ścisłych, literatury i sztuki. Historia jednoznacznie pokazuje, że to...

Poniedziałek Wielkanocny — między wiarą a tradycją

Poniedziałek Wielkanocny to w liturgii Kościoła katolickiego dalszy ciąg radosnego świętowania Zmartwychwstania Pańskiego. Choć Niedziela Wielkanocna pozostaje kulminacyjnym momentem obchodów, to również poniedziałek ma swoje religijne znaczenie i jest w Polsce dniem...

wAkcji24.pl |Ekologia | MNS | Ilustracja: Ideogram | 2.12.2024