Samochody wodorowe, znane również jako pojazdy z ogniwami paliwowymi (FCEV), stanowią innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie zrównoważonego transportu. Wykorzystują wodór do generowania energii elektrycznej, napędzając silniki elektryczne i emitując jedynie wodę jako produkt uboczny. Czy ta technologia prezentowana jako niemal idealna spełnia wymogi jakie stawia katolicka nauka społeczna i ekologiczna?

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochody na wodór: historia i teraźniejszość

 

Pierwsze próby wykorzystania wodoru jako paliwa datują się na 1807 rok, kiedy François Isaac de Rivaz skonstruował pojazd napędzany mieszanką wodoru i tlenu. Jednak dopiero w XX wieku technologia ogniw paliwowych zaczęła się rozwijać, głównie dzięki badaniom NASA nad zasilaniem statków kosmicznych. W 1966 roku General Motors zaprezentował model Electrovan, pierwszy na świecie samochód zasilany ogniwami paliwowymi, choć pozostał on prototypem. Przełom nastąpił w 2014 roku, gdy Toyota wprowadziła na rynek model Mirai, pierwszy seryjnie produkowany samochód wodorowy dostępny dla konsumentów.

Do końca 2022 roku na świecie zarejestrowano ponad 72 tysiące samochodów wodorowych, co stanowiło 40 proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Głównymi producentami oferującymi takie pojazdy są Toyota (model Mirai), Hyundai (model Nexo) oraz Honda (model Clarity Fuel Cell). W Europie i Azji infrastruktura tankowania wodoru rozwija się dynamicznie, jednak w wielu regionach, w tym w Polsce, liczba stacji jest wciąż ograniczona. Według raportu Precedence Research, globalny rynek pojazdów zasilanych wodorem ma osiągnąć wartość 69,61 miliarda USD do 2032 roku, przy imponującym rocznym tempie wzrostu na poziomie 52,9% w latach 2023–2032. Dodatkowo, firmy takie jak BMW planują wprowadzenie seryjnych modeli wodorowych do 2028 roku, co może przyspieszyć rozwój infrastruktury i obniżyć koszty technologii.

 

Zielone Chiny transformacja energetyczna

Zielone Chiny, czyli mądra transformacja energetyczna [TYLKO U NAS]

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochody na wodór: zalety godne uwagi

Wraz z rosnącym naciskiem na redukcję emisji CO₂ i poszukiwanie alternatywnych źródeł energii, samochody wodorowe mają potencjał stać się istotnym elementem zrównoważonego transportu. Inwestycje w rozwój infrastruktury tankowania oraz postęp technologiczny mogą przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji i zwiększenia dostępności tych pojazdów. Wiele krajów, zwłaszcza w Europie i Azji, już teraz realizuje programy wsparcia dla technologii wodorowej, co może przyspieszyć jej popularyzację w najbliższych latach.

Zalety samochodów wodorowych

  • Ekologiczność: Emisja jedynie pary wodnej sprawia, że pojazdy te nie zanieczyszczają powietrza szkodliwymi substancjami.

  • Szybkie tankowanie: Napełnienie zbiornika wodoru trwa od 3 do 5 minut, co jest porównywalne z tankowaniem pojazdów spalinowych i znacznie krótsze niż ładowanie większości samochodów elektrycznych.

  • Długi zasięg: Nowoczesne modele, takie jak Toyota Mirai czy Hyundai Nexo, oferują zasięg na poziomie około 650 km na jednym tankowaniu, co czyni je konkurencyjnymi wobec tradycyjnych pojazdów.

Andrzej Zybertowicz Slow AI

Prof. Andrzej Zybertowicz: Jestem zwolennikiem ruchu Slow AI

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochody na wodór: Największą wadą cena

Samochody wodorowe są obecnie droższe od ich spalinowych i elektrycznych odpowiedników. Cena Toyoty Mirai drugiej generacji w Polsce zaczyna się od około 315 tysięcy złotych. Hyundai Nexo, choć dostępny w Europie, nie jest oficjalnie oferowany w Polsce, ale jego cena w innych krajach oscyluje wokół 300 tysięcy złotych. W Europie sprzedano ponad 1000 egzemplarzy tego modelu.  W Polsce zarejestrowano osiem egzemplarzy Nexo w pierwszej połowie 2021 roku, co oznacza, że pojazd ten jest obecny na polskich drogach.

Wysokie koszty wynikają z zaawansowanej technologii ogniw paliwowych oraz ograniczonej skali produkcji i są poważnym ograniczeniem dla chętnych na zakup takiego pojazdu. Z drugiej strony także luksusowe modele spalinowe mogą kosztować więcej niż 300 tys. zł i często są dużo bardziej paliwożerne od standardowych samochodów niższych klas.

Drugim poważnym wyzwaniem dla chętnych na samochód wodorowy jest dostęp do stacji tankowania.Obecnie w Polsce funkcjonuje niewielka liczba ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. Według informacji z listopada 2023 roku, dostępne są trzy takie stacje, zlokalizowane w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. Warto jednak zauważyć, że planowane są kolejne inwestycje w infrastrukturę wodorową. PKN ORLEN, zgodnie ze swoją strategią wodorową, planował do 2030 roku otworzyć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej, z czego około 57 miało powstać w Polsce. Nie wiadomo jednak, czy obecny zarząd PKN Orlen będzie kontynuował politykę wodorową.

Oprócz problemów ze znalezieniem stacji wodorowej ważne są także same koszty tankowia. Obecnie w Polsce cena wodoru na stacjach paliw wynosi około 69 zł za kilogram. Samochody napędzane wodorem zużywają średnio od 0,8 do 1 kg tego paliwa na 100 km, co przekłada się na koszt przejechania 100 km w granicach 55–69 zł. Warto jednak zauważyć, że zużycie paliwa może różnić się w zależności od modelu pojazdu i stylu jazdy. Przykładowo, Toyota Mirai wyposażona jest w zbiorniki mieszczące 5,6 kg wodoru, co pozwala na pokonanie do 650 km na jednym tankowaniu. Pełne napełnienie baku tego modelu kosztuje około 386,40 zł.

Biskup Tadeusz Lityński ks. Zbigniew Kucharski Laudato Si rozmowa

Bp Tadeusz Lityński: Troska o wspólny dom wymaga współpracy wszystkich niezależnie od różnic światopoglądowych [TYLKO U NAS]

Samochody na wodór a ekologia po katolicku

Samochód na wodór: Czy to dobry pojazd dla katolika?

 

W encyklice Laudato Si’ (2015) papież Franciszek przypomina o odpowiedzialności człowieka za ochronę środowiska i konieczności przeciwdziałania zanieczyszczeniom. Katolickie nauczanie zachęca do unikania działań nadmiernie eksploatujących zasoby naturalne, a także do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. 

Katolickie nauczanie zachęca więc do wyboru technologii, które minimalizują szkody dla stworzenia i wspierają dobro wspólne, co sprawia, że samochód wodorowy może być uznany za etyczną alternatywę dla pojazdów spalinowych. Choć oczywiście jak zawsze „diabeł tkwi w szczegółach”.

Pojazdy napędzane wodorem charakteryzują się niską emisją – ich jedynym produktem ubocznym jest para wodna. To czyni je przyjaznymi dla środowiska, co odpowiada papieskiemu wezwaniu z encykliki „Laudato Si” do ograniczania emisji gazów cieplarnianych i zmniejszania wpływu człowieka na klimat. Jeśli wodór jest produkowany z odnawialnych źródeł energii, jego zastosowanie dodatkowo wzmacnia ekologiczny potencjał tej technologii. W dodatku pojazd taki jak Hyundai Nexo w czasie jazdy oczyszcza powietrze filtrując 99,9% mikrocząsteczek. Wydaje się więc, że samochody wodorowe są najlepszym wyborem ekologicznym. Ale…

Wybór samochodu wodorowego musi być dokonywany z uwzględnieniem szerszego kontekstu życia w duchu prostoty i umiarkowania, który Kościół promuje jako wyraz szacunku dla stworzenia i solidarności z innymi. Dla katolika samochód wodorowy może być narzędziem realizacji odpowiedzialnego i ekologicznego stylu życia, pod warunkiem że decyzja o jego zakupie wynika z autentycznej troski o dobro wspólne, a nie tylko z chęci posiadania nowoczesnego gadżetu. W dodatku koszt jego zakupu i eksploatacji jest znaczący, więc nie powinien obniżyć innych możliwości finansowania czy to własnego biznesu, czy też dbałości o zdrowie. Korzyści dla środowiska nie można traktować w izolacji od całego życia właściciela pojazdu wodorowego. Jeśli koszty samochodu przyczynią się do problemów jego biznesu, zwolnienia pracowników czy napiętej sytuacji w rodzinie to niestety same korzyści ekologiczne nie będą w stanie tego zrównoważyć.

Kościół podkreśla, że rozwój technologii powinien służyć wszystkim ludziom, a nie tylko wybranym grupom. Dzisiaj samochód wodorowy to z pewnością dobry pomysł dla osób bardzo zamożnych, które są gotowe kupić luksusowy samochód w cenie około 300 tys. zł lub droższy. Takich samochodów na naszych drogach jest niemało, gdyby zostały zastąpione przez pojazdy wodorowe korzyści byłyby co najmniej dwie. Pierwsza to oczywiste ograniczenie emisji spalin. Drugi to prawdopodobny spadek cen produkcji dzięki jej zwiększeniu. Wtedy również osoby dysponujące mniejszym budżetem mogłyby przesiąść się do samochodów wodorowych. 

 

Różaniec jest po prostu zdrowy. Badania naukowe pokazują korzysci z odmawiania różańca

Różaniec może pozytywnie wpływać na zdrowie psychiczne – tak wynika z badań opublikowanych w najnowszym numerze amerykańskiego czasopisma „Journal of Religion and Health”. Naukowcy przedstawili nie tylko korzyści płynące z tej praktyki, ale także ciekawe informacje na...

Inteligentni ludzie wierzą w Boga. To nie przypadek

Inteligentni ludzie wierzą w Boga. Mamy dowody! Dr YoungHoon Kim, uznawany za osobę z najwyższym IQ na świecie, wzbudził duże poruszenie swoim ostatnim wpisem w serwisie X. Napisał, że jako rekordzista pod względem ilorazu inteligencji wierzy, iż Jezus Chrystus jest...

Wielka Brytania na prostej drodze do eutanazji. Katastrofalne prawo uchwalone

Wielka Brytania jest coraz bliżej zalegalizowania eutanazji. W piątek, 20 czerwca Izba Gmin przegłosowała projekt ustawy o tzw. "wspomaganym umieraniu". Za przyjęciem nowych przepisów głosowało 314 posłów, a przeciw było 291. Teraz projekt trafi do Izby Lordów, co...

Komisja ds. Wolności Religijnej rozpoczyna prace nad granicą między religią a państwem

Komisja ds. Wolności Religijnej powołana przez prezydenta USA Donalda Trumpa właśnie rozpoczęła swoją działalność. Celem tego 13-osobowego ciała jest zbadanie miejsca religii w przestrzeni publicznej oraz określenie granicy między wiarą a państwem. Komisja skupia...

Nowi duchowni katoliccy! Ponad dwustu nowych księży wyświęconych w Polsce

Nowi duchowni katoliccy! W 2025 roku Kościół katolicki w Polsce wzbogaci się o 206 nowych księży – 139 diecezjalnych i 67 zakonnych. To jednak mniej niż w ubiegłym roku, kiedy wyświęcono łącznie 235 duchownych. Spadkowy trend trwa od lat i staje się coraz bardziej...

Boże Ciało – jesteśmy świadkami cudu

Wierni katoliccy od początków chrześcijaństwa szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę, podczas której dochodzi do Przeistoczenia chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, znana jako Boże Ciało, ma charakter...

Wieczysta adoracja? Diecezja Świdnicka liderem

Wieczysta adoracja Najświętszego Sakramentu to forma modlitwy, która trwa nieprzerwanie – dniem i nocą, przez cały rok. Polega na nieustannym czuwaniu i modlitwie przed wystawionym w monstrancji Ciałem Chrystusa, ukrytym w postaci białego chleba. Odbywa się ona...

Kard. Kazimierz Nycz w Świdnicy: Duchowość Chrystusa ukrzyżowanego, umęczonego i zmartwychwstałego to odpowiedź na potrzeby Kościoła i świata [TYLKO U NAS]

Ks. kardynał Kazimierz Nycz, Wielki Przeor Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie w Polsce, wygłosił homilię podczas Mszy św. inwestytury 14 czerwca 2025 r. w katedrze pw. św. Stanisława i św. Wacława w Świdnicy. Tylko u nas cała homilia!Przeżyliśmy piękny i...

Samodyscyplina, szlachetność i odwaga. Tak Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie definiuje chrześcijanina

Główne wyzwanie, jakie stawia sobie współcześnie Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie to umacnianie praktyk życia chrześcijańskiego, w absolutnej wierności Papieżowi i nauczaniu Kościoła. Tym, co wyróżnia zakon jest wspomaganie kultu, dzieł charytatywnych,...

Bp Marek Mendyk: Potrzebni charyzmatyczni duszpasterze i katecheci

Bp Marek Mendyk był obecny podczas 401. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w Katowicach, temat katechezy parafialnej zajął ważne miejsce w obradach biskupów. W centrum uwagi znalazła się potrzeba odnowy tej formy duszpasterstwa, a...

wAkcji24.pl |Ekologia | MNS | Ilustracja: Ideogram | 2.12.2024