Przez ostatnią dekadę narracja w branży motoryzacyjnej wydawała się jednoznaczna – przyszłość należy do samochodów elektrycznych (EV). Rządy na całym świecie wprowadzały surowe regulacje dotyczące emisji spalin, a producenci samochodów intensywnie inwestowali w rozwój pojazdów napędzanych wyłącznie prądem. Jednak w 2024 roku dynamika rynku zaczęła się zmieniać. Najwięksi gracze, tacy jak General Motors, Porsche, BMW i Mercedes-Benz, ogłosili powrót do rozwoju silników spalinowych (ICE) oraz modeli hybrydowych.

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Nowe inwestycje w tradycyjne napędy

Jak podaje Financial Times, producenci motoryzacyjni podejmują kroki, aby „utrzymać zyski w obliczu kosztownego oczekiwania na pojazdy elektryczne, które staną się głównym nurtem”.

„General Motors, Porsche, BMW i Mercedes-Benz zobowiązały się w ciągu ostatnich kilku tygodni do inwestowania w nowe lub ulepszone silniki spalinowe (ICE) i modele hybrydowe, nawet jeśli zwiększają one wprowadzanie samochodów elektrycznych, aby spełnić bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin w Europie i gdzie indziej” – zauważa Financial Times .

Zmiana ta oznacza, że samochody spalinowe nie znikną tak szybko, jak wcześniej przewidywano. Wręcz przeciwnie – nowe modele hybrydowe i benzynowe będą wciąż stanowić istotną część rynku, a w niektórych regionach świata nadal dominować.

elektryczny mercedes papieża Franciszka

Elektryczny Mercedes papieża Franciszka. Pierwszy w historii ekologiczny papamobile

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Strategie producentów wobec spowolnienia popytu na EV

Jednym z głównych powodów tej zmiany strategii jest spowolnienie popytu na samochody elektryczne. Choć rynki wciąż się rozwijają, to dynamika wzrostu sprzedaży EV nie jest tak szybka, jak pierwotnie zakładano.

Mercedes-Benz w zeszłym tygodniu ujawnił plany wprowadzenia na rynek 19 nowych pojazdów benzynowych w latach 2025-2027, podczas gdy liczba nowych modeli elektrycznych wyniesie 17.

„Jeśli nie wierzysz, że warunki rynkowe będą dominujące w 2030 roku… nie miałoby sensu ekonomicznego po prostu odciąć swój bardzo zdrowy i dochodowy biznes ICE” – powiedział dyrektor generalny Mercedes-Benz, Ola Källenius, cytowany przez Financial Times.

Podobne podejście przyjęło Porsche, które odnotowało 49-procentowy spadek sprzedaży elektrycznego modelu Taycan w ubiegłym roku. W związku z tym producent postanowił przeznaczyć 800 mln euro na rozwój nowych pojazdów z silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi.

„Producenci samochodów muszą zmierzyć się z kosztami inwestowania w przyszłe pojazdy elektryczne i hybrydowe, zachowując jednocześnie technologię silników spalinowych dłużej, niż oczekiwano” – zauważa Financial Times.

samochody na wodór samochód na wodór

Samochody na wodór – czy to ideał katolickiej ekologii?

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Wzrost globalnej oferty modeli hybrydowych

Według prognoz S&P Global Mobility, liczba premier nowych modeli ICE i hybrydowych wzrośnie o 9% w 2025 rokuw porównaniu do roku poprzedniego.

  • 205 modeli benzynowych (spadek o 4% względem 2024 roku)
  • 116 modeli hybrydowych (wzrost o 43%)

Szybki wzrost segmentu hybrydowego to wynik rosnącego popytu konsumenckiego oraz konieczności spełniania regulacji dotyczących emisji spalin. Choć UE dąży do wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów benzynowych i diesla od 2035 roku, niektóre firmy motoryzacyjne apelują o elastyczność w tej kwestii.

BMW wezwało do odwołania zakazu, argumentując, że nie wszyscy konsumenci są gotowi na pełną elektryfikację, a różnorodność technologiczna powinna być zachowana.

Według Financial Times, przepisy UE wymagają, aby każdy producent samochodów zmniejszył swoje całkowite emisje o 15% do 2025 roku, co dodatkowo skłania producentów do rozwijania hybryd jako technologii przejściowej.

Będą bronić gotówki Koalicja na rzecz gotówki

Będą bronić gotówki. Dlaczego warto się przyłączyć?

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Rynki regionalne: Chiny na czele elektryfikacji

Podczas gdy sprzedaż EV w Europie zwalnia, sytuacja w Chinach wygląda zupełnie inaczej.

„Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych zwolnił w Europie, ale popyt wzrósł w Chinach, gdzie pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły 47% sprzedaży w zeszłym roku – w porównaniu z zaledwie 6% pięć lat temu” – podaje Financial Times.

Sytuacja ta pokazuje, że tempo elektryfikacji zależy w dużej mierze od specyfiki rynku. W Europie i USA konsumenci wciąż nie są gotowi na pełne przejście na EV, podczas gdy Chiny stanowią lidera globalnej rewolucji elektrycznej.

Jednym z największych wyzwań dla producentów samochodów jest różnica kosztowa między pojazdami spalinowymi a elektrycznymi.

„Pojazdy elektryczne są droższe w produkcji niż pojazdy benzynowe ze względu na wysoki koszt baterii, co oznacza, że firmy samochodowe nadal osiągają niższe marże zysku na pojazdach elektrycznych” – podkreśla Financial Times.

Mercedes-Benz podjął kroki w celu redukcji kosztów EV, ale dyrektor finansowy Harald Wilhelm ostrzegł:

„Nie chcemy obiecywać rzeczy, których nie możemy zrobić”.

Podobne wątpliwości wyraża Volkswagen, który nie jest już pewien swojego planu zaprzestania sprzedaży ICE w Europie do 2033 roku.

„Byłoby głupio [przestać sprzedawać samochody z silnikami spalinowymi], jeśli nasi klienci ich chcą” – powiedziała osoba zaznajomiona z dyskusjami w Volkswagenie.

owady na talerzu

Owady na talerzu – czy katolik powinien je jeść w imię ekologii?

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Rynek nie jest gotowy na pełną elektryfikację

Decyzja największych światowych producentów samochodów o zwiększeniu inwestycji w silniki spalinowe (ICE) oraz hybrydy w obliczu globalnej transformacji motoryzacyjnej nie jest przypadkowa. W rzeczywistości jest to racjonalna odpowiedź na ekonomiczne realia rynku, które odbiegają od optymistycznych prognoz dotyczących całkowitej dominacji pojazdów elektrycznych (EV).

Podstawową przeszkodą w gwałtownym przejściu na EV jest niska rentowność oraz wysokie koszty produkcji. Samochody elektryczne wciąż są droższe w produkcji niż ich spalinowe odpowiedniki, głównie ze względu na koszty baterii, które stanowią 30-40% całkowitej ceny pojazdu. Oznacza to, że marże zysku na samochodach elektrycznych pozostają niższe niż na pojazdach ICE. W związku z tym firmy nie mogą sobie pozwolić na pełne porzucenie segmentu spalinowego, który wciąż jest rentowny i generuje gotówkę potrzebną na dalsze inwestycje w technologie przyszłości.

Z ekonomicznego punktu widzenia rozwój hybryd jest strategią minimalizacji ryzyka. O ile pełna elektryfikacja floty pojazdów wymaga znacznych inwestycji w infrastrukturę ładowania oraz rozwoju technologii baterii, o tyle hybrydy pozwalają na stopniowe przejście na nowe źródła energii bez rezygnacji z istniejących systemów produkcji.

Dane S&P Global Mobility potwierdzają, że w 2025 roku liczba wprowadzonych na rynek modeli hybrydowych wzrośnie o 43%. To stanowisko jasno wskazuje, że pełna elektryfikacja rynku motoryzacyjnego to proces długoterminowy, a nie natychmiastowa rewolucja.

Niepewność regulacyjna i regionalne różnice oznaczają, że firmy nie mogą postawić wszystkiego na jedną kartę i porzucić tradycyjnych technologii napędowych.

Inwestycje w EV są kapitałochłonne i wymagają miliardowych nakładów na badania, rozwój oraz budowę fabryk baterii. Firmy takie jak Volkswagen czy Mercedes-Benz muszą znaleźć sposób na finansowanie tej transformacji, a najbardziej logicznym rozwiązaniem jest utrzymanie wysokomarżowych modeli spalinowych i hybrydowych tak długo, jak to możliwe. Strategia „dwutorowa” pozwala producentom na stopniową transformację, ograniczając przy tym ryzyko finansowe związane z rezygnacją z ICE zbyt wcześnie.

W najbliższej dekadzie rynek będzie zdominowany przez modele hybrydowe, a pełna dominacja EV nastąpi nie wcześniej niż po 2035 roku – jeśli technologia oraz infrastruktura nadążą za wymaganiami rynku.

Wieczysta adoracja? Diecezja Świdnicka liderem

Wieczysta adoracja Najświętszego Sakramentu to forma modlitwy, która trwa nieprzerwanie – dniem i nocą, przez cały rok. Polega na nieustannym czuwaniu i modlitwie przed wystawionym w monstrancji Ciałem Chrystusa, ukrytym w postaci białego chleba. Odbywa się ona...

Kard. Kazimierz Nycz w Świdnicy: Duchowość Chrystusa ukrzyżowanego, umęczonego i zmartwychwstałego to odpowiedź na potrzeby Kościoła i świata [TYLKO U NAS]

Ks. kardynał Kazimierz Nycz, Wielki Przeor Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie w Polsce, wygłosił homilię podczas Mszy św. inwestytury 14 czerwca 2025 r. w katedrze pw. św. Stanisława i św. Wacława w Świdnicy. Tylko u nas cała homilia!Przeżyliśmy piękny i...

Samodyscyplina, szlachetność i odwaga. Tak Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie definiuje chrześcijanina

Główne wyzwanie, jakie stawia sobie współcześnie Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie to umacnianie praktyk życia chrześcijańskiego, w absolutnej wierności Papieżowi i nauczaniu Kościoła. Tym, co wyróżnia zakon jest wspomaganie kultu, dzieł charytatywnych,...

Bp Marek Mendyk: Potrzebni charyzmatyczni duszpasterze i katecheci

Bp Marek Mendyk był obecny podczas 401. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w Katowicach, temat katechezy parafialnej zajął ważne miejsce w obradach biskupów. W centrum uwagi znalazła się potrzeba odnowy tej formy duszpasterstwa, a...

Będzie wspólna data Wielkanocy dla wszystkich chrześcijan? Papież Leon XIV otwarty na dialog

Wspólna data Wielkanocy od lat pozostaje jednym z najbardziej symbolicznych wyzwań ekumenicznych. Choć zmartwychwstanie Chrystusa stanowi centralny punkt wiary dla wszystkich wyznań chrześcijańskich, jego coroczne świętowanie w różnych terminach przez Kościoły...

„Wzruszenie, które trudno opisać”. Norbert Ryznar o swojej drodze duchowej i święceniach w Rzymie [wywiad w-Akcji]

Przygotowując się do posługi diakonatu, nie spodziewał się, że przyjmie ją w tak szczególnych okolicznościach. Norbert Ryznar z Bystrzycy Kłodzkiej opowiada o swoich wrażeniach z wyjazdu do Stolicy Apostolskiej na jubileuszowe spotkanie.Miesięcznik Katolicki w-Akcji:...

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Niech Polska będzie wielka…

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: W naszej przeszłości narodowej znajdujemy szereg wydarzeń świadczących o szczególnej opiece Matki Najświętszej nad naszym krajem: od słynnego potopu szwedzkiego i bohaterskiej obrony Jasnej Góry do czasów najnowszych. Chlubimy się –...

Czy prezydent ma znaczenie? Katolicy i wybory prezydenckie

Wybory prezydenckie w Polsce już niebawem. Każdy obywatel powinien zastanowić się, który kandydat będzie najlepszy, by stać na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium. Tymczasem wiele osób doświadcza...

Marginalizacja religii w szkołach? Kościół mówi „nie”. Stanowcza obrona katechezy

Marginalizacja religii w szkole przez ministerstwo edukacji – Komisja Wychowania Katolickiego KEP zamierza mocno się przeciwstawić.

Ks. Jakub Klimontowski: Bóg zaskoczenia!

Ks. Jakub Klimontowski, Redaktor Naczelny Miesięcznika Katolickiego "w-Akcji": Zdarza się, że ktoś ma jeszcze takie przekonanie o Bogu – a co za tym idzie: także o religii i Kościele – że to wszystko nuda! Gdzieś tam kiedyś napisana Biblia, wszystkie historie dobrze...

wAkcji24.pl |Ekonomia |  AMN, żródło: FT | Ilustracja: Zdjęcie dodane przez egeardaphotos | 24.02.2025