Przez ostatnią dekadę narracja w branży motoryzacyjnej wydawała się jednoznaczna – przyszłość należy do samochodów elektrycznych (EV). Rządy na całym świecie wprowadzały surowe regulacje dotyczące emisji spalin, a producenci samochodów intensywnie inwestowali w rozwój pojazdów napędzanych wyłącznie prądem. Jednak w 2024 roku dynamika rynku zaczęła się zmieniać. Najwięksi gracze, tacy jak General Motors, Porsche, BMW i Mercedes-Benz, ogłosili powrót do rozwoju silników spalinowych (ICE) oraz modeli hybrydowych.

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Nowe inwestycje w tradycyjne napędy

Jak podaje Financial Times, producenci motoryzacyjni podejmują kroki, aby „utrzymać zyski w obliczu kosztownego oczekiwania na pojazdy elektryczne, które staną się głównym nurtem”.

„General Motors, Porsche, BMW i Mercedes-Benz zobowiązały się w ciągu ostatnich kilku tygodni do inwestowania w nowe lub ulepszone silniki spalinowe (ICE) i modele hybrydowe, nawet jeśli zwiększają one wprowadzanie samochodów elektrycznych, aby spełnić bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin w Europie i gdzie indziej” – zauważa Financial Times .

Zmiana ta oznacza, że samochody spalinowe nie znikną tak szybko, jak wcześniej przewidywano. Wręcz przeciwnie – nowe modele hybrydowe i benzynowe będą wciąż stanowić istotną część rynku, a w niektórych regionach świata nadal dominować.

elektryczny mercedes papieża Franciszka

Elektryczny Mercedes papieża Franciszka. Pierwszy w historii ekologiczny papamobile

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Strategie producentów wobec spowolnienia popytu na EV

Jednym z głównych powodów tej zmiany strategii jest spowolnienie popytu na samochody elektryczne. Choć rynki wciąż się rozwijają, to dynamika wzrostu sprzedaży EV nie jest tak szybka, jak pierwotnie zakładano.

Mercedes-Benz w zeszłym tygodniu ujawnił plany wprowadzenia na rynek 19 nowych pojazdów benzynowych w latach 2025-2027, podczas gdy liczba nowych modeli elektrycznych wyniesie 17.

„Jeśli nie wierzysz, że warunki rynkowe będą dominujące w 2030 roku… nie miałoby sensu ekonomicznego po prostu odciąć swój bardzo zdrowy i dochodowy biznes ICE” – powiedział dyrektor generalny Mercedes-Benz, Ola Källenius, cytowany przez Financial Times.

Podobne podejście przyjęło Porsche, które odnotowało 49-procentowy spadek sprzedaży elektrycznego modelu Taycan w ubiegłym roku. W związku z tym producent postanowił przeznaczyć 800 mln euro na rozwój nowych pojazdów z silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi.

„Producenci samochodów muszą zmierzyć się z kosztami inwestowania w przyszłe pojazdy elektryczne i hybrydowe, zachowując jednocześnie technologię silników spalinowych dłużej, niż oczekiwano” – zauważa Financial Times.

samochody na wodór samochód na wodór

Samochody na wodór – czy to ideał katolickiej ekologii?

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Wzrost globalnej oferty modeli hybrydowych

Według prognoz S&P Global Mobility, liczba premier nowych modeli ICE i hybrydowych wzrośnie o 9% w 2025 rokuw porównaniu do roku poprzedniego.

  • 205 modeli benzynowych (spadek o 4% względem 2024 roku)
  • 116 modeli hybrydowych (wzrost o 43%)

Szybki wzrost segmentu hybrydowego to wynik rosnącego popytu konsumenckiego oraz konieczności spełniania regulacji dotyczących emisji spalin. Choć UE dąży do wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów benzynowych i diesla od 2035 roku, niektóre firmy motoryzacyjne apelują o elastyczność w tej kwestii.

BMW wezwało do odwołania zakazu, argumentując, że nie wszyscy konsumenci są gotowi na pełną elektryfikację, a różnorodność technologiczna powinna być zachowana.

Według Financial Times, przepisy UE wymagają, aby każdy producent samochodów zmniejszył swoje całkowite emisje o 15% do 2025 roku, co dodatkowo skłania producentów do rozwijania hybryd jako technologii przejściowej.

Będą bronić gotówki Koalicja na rzecz gotówki

Będą bronić gotówki. Dlaczego warto się przyłączyć?

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Rynki regionalne: Chiny na czele elektryfikacji

Podczas gdy sprzedaż EV w Europie zwalnia, sytuacja w Chinach wygląda zupełnie inaczej.

„Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych zwolnił w Europie, ale popyt wzrósł w Chinach, gdzie pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły 47% sprzedaży w zeszłym roku – w porównaniu z zaledwie 6% pięć lat temu” – podaje Financial Times.

Sytuacja ta pokazuje, że tempo elektryfikacji zależy w dużej mierze od specyfiki rynku. W Europie i USA konsumenci wciąż nie są gotowi na pełne przejście na EV, podczas gdy Chiny stanowią lidera globalnej rewolucji elektrycznej.

Jednym z największych wyzwań dla producentów samochodów jest różnica kosztowa między pojazdami spalinowymi a elektrycznymi.

„Pojazdy elektryczne są droższe w produkcji niż pojazdy benzynowe ze względu na wysoki koszt baterii, co oznacza, że firmy samochodowe nadal osiągają niższe marże zysku na pojazdach elektrycznych” – podkreśla Financial Times.

Mercedes-Benz podjął kroki w celu redukcji kosztów EV, ale dyrektor finansowy Harald Wilhelm ostrzegł:

„Nie chcemy obiecywać rzeczy, których nie możemy zrobić”.

Podobne wątpliwości wyraża Volkswagen, który nie jest już pewien swojego planu zaprzestania sprzedaży ICE w Europie do 2033 roku.

„Byłoby głupio [przestać sprzedawać samochody z silnikami spalinowymi], jeśli nasi klienci ich chcą” – powiedziała osoba zaznajomiona z dyskusjami w Volkswagenie.

owady na talerzu

Owady na talerzu – czy katolik powinien je jeść w imię ekologii?

Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe, balansując między zyskami a elektryfikacją

Rynek nie jest gotowy na pełną elektryfikację

Decyzja największych światowych producentów samochodów o zwiększeniu inwestycji w silniki spalinowe (ICE) oraz hybrydy w obliczu globalnej transformacji motoryzacyjnej nie jest przypadkowa. W rzeczywistości jest to racjonalna odpowiedź na ekonomiczne realia rynku, które odbiegają od optymistycznych prognoz dotyczących całkowitej dominacji pojazdów elektrycznych (EV).

Podstawową przeszkodą w gwałtownym przejściu na EV jest niska rentowność oraz wysokie koszty produkcji. Samochody elektryczne wciąż są droższe w produkcji niż ich spalinowe odpowiedniki, głównie ze względu na koszty baterii, które stanowią 30-40% całkowitej ceny pojazdu. Oznacza to, że marże zysku na samochodach elektrycznych pozostają niższe niż na pojazdach ICE. W związku z tym firmy nie mogą sobie pozwolić na pełne porzucenie segmentu spalinowego, który wciąż jest rentowny i generuje gotówkę potrzebną na dalsze inwestycje w technologie przyszłości.

Z ekonomicznego punktu widzenia rozwój hybryd jest strategią minimalizacji ryzyka. O ile pełna elektryfikacja floty pojazdów wymaga znacznych inwestycji w infrastrukturę ładowania oraz rozwoju technologii baterii, o tyle hybrydy pozwalają na stopniowe przejście na nowe źródła energii bez rezygnacji z istniejących systemów produkcji.

Dane S&P Global Mobility potwierdzają, że w 2025 roku liczba wprowadzonych na rynek modeli hybrydowych wzrośnie o 43%. To stanowisko jasno wskazuje, że pełna elektryfikacja rynku motoryzacyjnego to proces długoterminowy, a nie natychmiastowa rewolucja.

Niepewność regulacyjna i regionalne różnice oznaczają, że firmy nie mogą postawić wszystkiego na jedną kartę i porzucić tradycyjnych technologii napędowych.

Inwestycje w EV są kapitałochłonne i wymagają miliardowych nakładów na badania, rozwój oraz budowę fabryk baterii. Firmy takie jak Volkswagen czy Mercedes-Benz muszą znaleźć sposób na finansowanie tej transformacji, a najbardziej logicznym rozwiązaniem jest utrzymanie wysokomarżowych modeli spalinowych i hybrydowych tak długo, jak to możliwe. Strategia „dwutorowa” pozwala producentom na stopniową transformację, ograniczając przy tym ryzyko finansowe związane z rezygnacją z ICE zbyt wcześnie.

W najbliższej dekadzie rynek będzie zdominowany przez modele hybrydowe, a pełna dominacja EV nastąpi nie wcześniej niż po 2035 roku – jeśli technologia oraz infrastruktura nadążą za wymaganiami rynku.

Przyszłość internetu należy do maszyn? Co z katolickimi portalami?

Internet powstał z myślą o ludziach, ale jego przyszłość internetu może już teraz należeć do maszyn. Według dziennikarza BBC Thomasa Germaina w artykule „Is Google about to destroy the web?”, wkraczamy w epokę, w której to sztuczna inteligencja – a nie użytkownicy –...

Bł. ks. Stanisław Streich czczony w Rzymie

Bł. ks. Stanisław Streich będzie czczony w Rzymie! W jednym z najważniejszych miejsc chrześcijańskiego Rzymu – Bazylice św. Bartłomieja na Wyspie Tyberyjskiej – odbyła się wyjątkowa uroczystość z udziałem polskich biskupów i kapłanów. W czasie Mszy Świętej,...

Młodzi w Kościele. Przyszłość katolicyzmu według badań naukowych

Młodzi w Kościele  - zaskakujące rezultaty badania przeprowadzonego przez Fundację Centrum Badania Opinii Społecznej na zlecenie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Jedynie niecałe 40% młodych osób deklaruje się jako wierzący. Mimo to, ponad połowa...

Różaniec jest po prostu zdrowy. Badania naukowe pokazują korzysci z odmawiania różańca

Różaniec może pozytywnie wpływać na zdrowie psychiczne – tak wynika z badań opublikowanych w najnowszym numerze amerykańskiego czasopisma „Journal of Religion and Health”. Naukowcy przedstawili nie tylko korzyści płynące z tej praktyki, ale także ciekawe informacje na...

Inteligentni ludzie wierzą w Boga. To nie przypadek

Inteligentni ludzie wierzą w Boga. Mamy dowody! Dr YoungHoon Kim, uznawany za osobę z najwyższym IQ na świecie, wzbudził duże poruszenie swoim ostatnim wpisem w serwisie X. Napisał, że jako rekordzista pod względem ilorazu inteligencji wierzy, iż Jezus Chrystus jest...

Wielka Brytania na prostej drodze do eutanazji. Katastrofalne prawo uchwalone

Wielka Brytania jest coraz bliżej zalegalizowania eutanazji. W piątek, 20 czerwca Izba Gmin przegłosowała projekt ustawy o tzw. "wspomaganym umieraniu". Za przyjęciem nowych przepisów głosowało 314 posłów, a przeciw było 291. Teraz projekt trafi do Izby Lordów, co...

Komisja ds. Wolności Religijnej rozpoczyna prace nad granicą między religią a państwem

Komisja ds. Wolności Religijnej powołana przez prezydenta USA Donalda Trumpa właśnie rozpoczęła swoją działalność. Celem tego 13-osobowego ciała jest zbadanie miejsca religii w przestrzeni publicznej oraz określenie granicy między wiarą a państwem. Komisja skupia...

Nowi duchowni katoliccy! Ponad dwustu nowych księży wyświęconych w Polsce

Nowi duchowni katoliccy! W 2025 roku Kościół katolicki w Polsce wzbogaci się o 206 nowych księży – 139 diecezjalnych i 67 zakonnych. To jednak mniej niż w ubiegłym roku, kiedy wyświęcono łącznie 235 duchownych. Spadkowy trend trwa od lat i staje się coraz bardziej...

Boże Ciało – jesteśmy świadkami cudu

Wierni katoliccy od początków chrześcijaństwa szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę, podczas której dochodzi do Przeistoczenia chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, znana jako Boże Ciało, ma charakter...

Wieczysta adoracja? Diecezja Świdnicka liderem

Wieczysta adoracja Najświętszego Sakramentu to forma modlitwy, która trwa nieprzerwanie – dniem i nocą, przez cały rok. Polega na nieustannym czuwaniu i modlitwie przed wystawionym w monstrancji Ciałem Chrystusa, ukrytym w postaci białego chleba. Odbywa się ona...

wAkcji24.pl |Ekonomia |  AMN, żródło: FT | Ilustracja: Zdjęcie dodane przez egeardaphotos | 24.02.2025