Religia w szkole. Społeczeństwo stoi za wartościami. Ponad 500 tysięcy podpisów zostało zebranych w całej Polsce pod obywatelskim projektem „Religia lub etyka w szkole”. 26 czerwca wszystkie podpisy trafiły do Sejmu. Jak podkreślają inicjatorzy, to wyraźny sygnał, że „wartości w wychowaniu są ważne”. Za imponującą liczbą podpisów stoją tysiące wolontariuszy, setki parafii i dziesiątki tysięcy ludzi zaangażowanych w zbiórkę – często poświęcających całe niedziele, by przekonywać, że szkoła pozbawiona zasad to „duchowa pustka”.
Religia w szkole. Sukces zbiórki podpisów: ponad pół miliona osób wsparło nauczanie w szkole prawdziwych wartości
Religia w szkole. Sukces zbiórki podpisów
Członkowie Stowarzyszenia Katechetów Świeckich podkreślają znaczenie tej inicjatywy: „Dziękujemy za każdy podpis, każdą rozmowę, każdą przesłaną listę i każdą chwilę włożoną w to dzieło. (…) To nie tylko statystyka – to społeczny mandat, który przekażemy Sejmowi z mocnym przesłaniem: wartości w wychowaniu są ważne”.
Finał kampanii nastąpił 26 czerwca o godz. 11 przed Pomnikiem Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego w Warszawie. Wtedy też odbył się happening, który miał uświetnić zakończenie wielomiesięcznej akcji. Jak zapowiadali organizatorzy: „To ważny moment – podsumowanie wielomiesięcznego wysiłku tysięcy wolontariuszy i setek tysięcy obywateli”.
Cała inicjatywa ma również wymiar symboliczny. Katecheci mówią wprost: „To będzie symboliczny finał i społeczna deklaracja, że wychowanie do wartości chrześcijańskich i obywatelskich ma swoje miejsce w polskiej szkole”.
Za przygotowanie projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty odpowiada Instytut Ordo Iuris na zlecenie Stowarzyszenia Katechetów Świeckich. Propozycja zakłada obowiązkowy wybór między religią a etyką. Projektodawcy podkreślają, że „jest to uzasadnione potrzebą zapewnienia dzieciom i młodzieży warunków niezbędnych do wychowywania się według zasad moralnych i etycznych obowiązujących i akceptowalnych powszechnie w społeczeństwie”.

Chrześcijaństwo i polityka. Niezbędna synergia czy niebezpieczne połączenie?
Religia w szkole. Sukces zbiórki podpisów: ponad pół miliona osób wsparło nauczanie w szkole prawdziwych wartości
Religia w szkole. Akcja Wartości dla Przyszłości
Kampania „Wartości dla Przyszłości” podkreśla, że religia i etyka powinny być traktowane poważnie i włączone na stałe do planu lekcji, a nie traktowane jako drugorzędne przedmioty. Celem jest stworzenie wysokiej jakości edukacji moralnej, prowadzonej przez kompetentnych nauczycieli i przy użyciu nowoczesnych metod dydaktycznych. To nie tylko reforma strukturalna, ale też znaczący gest, który podkreśla wagę wychowania moralnego w procesie kształcenia młodego pokolenia.
Młodzież coraz częściej doświadcza samotności, kryzysu sensu życia i problemów psychicznych. Szkoła potrzebuje zatem systemu wartości, który pomoże uczniom budować odporność psychiczną, nawiązywać relacje i odnaleźć życiowy kierunek. W odpowiedzi na te wyzwania, projekt nowelizacji przewiduje m.in. zapewnienie uczniom prawa do udziału w rekolekcjach (do trzech dni w roku) oraz obecność krzyża w przestrzeni szkolnej jako wyraz duchowego dziedzictwa, które łączy uczniów i nauczycieli.
W obliczu kryzysu tożsamości wśród młodych, narastających problemów psychicznych, zaniku autorytetów i niejasnych zasad moralnych, Polska ma obecnie wyjątkową szansę, by przywrócić szkole jej funkcję wychowawczą opartą na wartościach. Proponowana zmiana w przepisach zakłada, że każdy uczeń będzie zobowiązany do wyboru między religią a etyką. Nie chodzi tu o narzucanie wiary, ale o wychowanie świadomych, odpowiedzialnych i dojrzałych duchowo młodych ludzi.
Religia w szkole. Sukces zbiórki podpisów: ponad pół miliona osób wsparło nauczanie w szkole prawdziwych wartości
Religia w szkole i proponowane zmiany
Popierany przez Akcję Katolicką w Polsce zakłada dodanie nowego rozdziału 2a do ustawy Prawo oświatowe, w którym szczegółowo określa się organizację nauczania religii i etyki w szkołach wszystkich szczebli – od przedszkola po technika i szkoły specjalne.
Zmiana prawa może uchronić religię przed marginazjacją.
Jak czytamy w projekcie art. 42a ust. 1:
„Przedszkola, szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, branżowe szkoły II stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, organizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo”.
Ważnym zapisem jest także obowiązek wyboru przynajmniej jednych z tych zajęć:
„Uczniowie szkół […] uczęszczają na co najmniej jedne z zajęć, o których mowa w ust. 1”.
Rodzic lub pełnoletni uczeń dokonuje wyboru pomiędzy religią a etyką poprzez pisemne oświadczenie składane do 10 lipca każdego roku szkolnego. Istnieje także możliwość, za zgodą biskupa diecezjalnego lub władz związków wyznaniowych, zmniejszenia liczby godzin religii do jednej tygodniowo.
W świecie pełnym dynamicznych zmian i niepewności, wychowanie oparte na wartościach staje się fundamentem stabilnego społeczeństwa. Religia i etyka nie są tylko przedmiotami szkolnymi — to przestrzeń do refleksji nad dobrem, odpowiedzialnością i miejscem człowieka w świecie. Uczenie moralności od najmłodszych lat wzmacnia więzi społeczne, kształtuje dojrzałych obywateli i buduje wspólnotę opartą na szacunku i zaufaniu. „Wartości dla Przyszłości” to nie tylko projekt edukacyjny — to inwestycja w silną, świadomą i zjednoczoną Polskę.

Opus Dei – najbardziej tajemnicza katolicka organizacja istnieje już 100 lat
wAkcji24.pl | Kultura | Maria Nicińska | Źródło: Wartości dla Przyszłości| 26.06.2025