Bp Adam Bałabuch w swojej homilii na VI Niedzielę Wielkanocną 2025 wzywa do budowania pokoju, który nie jest jedynie chwilową przerwą w konfliktach, ale głęboką, duchową rzeczywistością zakorzenioną w prawdzie, miłości, sprawiedliwości i wolności. W Jezusie. W świetle nauczania Chrystusa oraz św. Jana Pawła II biskup pomocniczy diecezji świdnickiej podkreśla, że prawdziwy pokój nie rodzi się z militarnej przewagi czy politycznych układów, lecz ze skruszonego serca i uporządkowanego sumienia. Publikujemy pełny tekst homilii wygłoszonej przez bp. Adama Bałabucha, która stanowi aktualne i przenikliwe spojrzenie na duchowe źródła pokoju, tak bardzo potrzebnego Polsce, Europie i światu.
Bp Adam Bałabuch: Miłość oznacza bezinteresowną troskę o drugiego człowieka
Bp Adam Bałabuch: Budowanie pokoju zaczyna się od odrzucenia ideologii i kłamstwa
Odchodzący do Ojca Jezus zostawia nam dar pokoju, daje nam swój pokój. Zmartwychwstały Pan przychodzi także do uczniów z pozdrowieniem: Pokój wam! Jest to pokój pełen wszelkiego błogosławieństwa. Pokój ten rodzi się z miłości i rozkwita w radości.
Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Pokój według świata to przerwa między wojnami. Trwa tak długo, dopóki panuje równowaga militarna, albo zwyciężony jest za słaby, by się zbuntować. Taki pokój świat zna od dawna. Zdajemy sobie jednak sprawę, że pokój, o którym mówi i który przynosi nam Chrystus, nie może być osiągnięty na drodze zbrojnej, nie prowadzi do niego potęga gospodarcza, polityczna, kulturowa czy medialna.
Nie taki jest pokój, jaki zostawia nam Pan Jezus. Jest to pokój Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego. Pokój Chrystusa jest dziełem sumień otwierających się na prawdę i miłość. Św. Jan Paweł II uczył nas, że „pokój jest owocem sprawiedliwości, prawdy, miłości i wolności”. Pokój jako owoc sprawiedliwości: „Nie ma pokoju bez sprawiedliwości, nie ma sprawiedliwości bez przebaczenia”.
Jan Paweł II podkreślał, że sprawiedliwość społeczna (m.in. godziwe warunki pracy, równość szans, wolność sumienia) jest niezbędnym fundamentem pokoju. Pokój jako owoc prawdy: „Pokój wymaga, aby uznawano prawdę: że jesteśmy zależni jedni od drugich, że jesteśmy braćmi, dziećmi jednego Ojca.”
Pokój bez prawdy staje się iluzją lub narzędziem manipulacji. Prawda to nie tylko zgodność z faktami, ale przede wszystkim uznanie prawdy o człowieku jako osobie stworzonej na obraz Boga. Budowanie pokoju zaczyna się od odrzucenia ideologii i kłamstwa – dotyczy to zarówno życia osobistego, jak i społecznego.

Chrześcijaństwo i polityka. Niezbędna synergia czy niebezpieczne połączenie?
Bp Adam Bałabuch: Miłość oznacza bezinteresowną troskę o drugiego człowieka
Bp Adam Bałabuch: Wolność służy dobru wspólnemu, służbie innym, prawdzie
Pokój jako owoc miłości „Miłość jest duszą pokoju.” (Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1994) Miłość oznacza bezinteresowną troskę o drugiego człowieka. Papież wskazywał, że nawet najlepsze struktury społeczne nie wystarczą, jeśli brakuje solidarności, przebaczenia i czynnej miłości bliźniego. Miłość przekształca sprawiedliwość w braterstwo. Prawdziwy pokój nie jest jedynie brakiem wojny, lecz obecnością dobra – szczególnie tego, które płynie z serca człowieka. Pokój jako owoc wolności „Nie może być pokoju bez wolnych ludzi” (Centesimus Annus, 1991).
Wolność w rozumieniu św. Jana Pawła II to wolność odpowiedzialna, nie dowolność. Wolność służy dobru wspólnemu, służbie innym, prawdzie. Gdy wolność jest tłumiona – np. przez reżimy totalitarne – pokój staje się niemożliwy. Ale i wolność nadużyta (np. dla egoizmu czy przemocy) prowadzi do chaosu. Wiara i miłość są zdolne zrodzić pokój, Chrystusowy pokój także w moim życiu. Jakże jest to ważne w życiu małżeńskim, rodzinnym i społecznym.
Bp Adam Bałabuch: Miłość oznacza bezinteresowną troskę o drugiego człowieka
Bp Adam Bałabuch: Pokój płynie z naszych uporządkowanych sumień
Dzielić się darem pokoju, a nie napadać na siebie ze złością. Módlmy się dzisiaj o dar pokoju, potrzebny nam, Europie i światu. Módlmy się o pokój w naszych sercach. On jest rękojmią dobrych wyborów, właściwego rozeznania trudnych spraw, naszej ewangelicznej postawy w stosunku do wyzwań, jakie niesie obecny czas. Ten pokój płynie z naszych uporządkowanych sumień. To pokój, który ofiaruje nam Chrystus, otwierając nasze serca ku bliźnim, ku wspólnocie lokalnej i narodowej, w której żyjemy.
Niegdyś uczył nas takiej postawy bł. ks. Jerzy Popiełuszko, powtarzając w różnych sytuacjach słowa św. Pawła: „Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj”. Módlmy się zatem o pokój społeczny w wymiarze polskiej wspólnoty. O pokój w polskiej polityce, w elitach władzy. Pokój społeczny jest bowiem świadectwem właściwego stosunku do Ojczyzny.
Chciałbym dzisiaj prosić w imię Chrystusa, niech w naszych poczynaniach będzie troska o budowanie pokoju i zgody w naszej ojczyźnie. Idzie o budowanie pokoju na fundamencie miłości i prawdy, którą przynosi człowiekowi Zbawiciel. Misja budowania Bożego pokoju niech będzie podejmowana przez nas z radością. O pokój modlimy się w czasie liturgii tuż przed przyjęciem Komunii św. Nie tylko modlimy się o pokój, ale jest nam przekazywany pokój Pański, jak też wzajemnie przekazujemy sobie znak pokoju.
Bp Adam Bałabuch
Homilia na VI Niedzielę Wielkanocną 2025
wAkcji24.pl | Opinie | Bp Adam Bałabuch | źródło: Diecezja Świdnicka | 21.07.2025