Relacja Kościoła katolickiego z polityką od wieków budziła liczne dyskusje i kontrowersje. Przez całe stulecia Kościół miał znaczący wpływ na kształtowanie struktur państwowych i odgrywał istotną rolę w życiu politycznym wielu krajów. W Polsce historia zaangażowania Kościoła w życie polityczne sięga początków Państwa Polskiego, a następnie utrwaliła się w epoce nowożytnej i II Rzeczypospolitej, gdy duchowni w szczególny sposób współtworzyli przestrzeń publiczną.

Kościół a polityka

Kościół a polityka. Nauczanie Kościoła na temat polityki

Kościół katolicki, opierając się na nauczaniu Jezusa Chrystusa, uznaje autonomię sfery politycznej, jednocześnie podkreślając swoją misję głoszenia Ewangelii i troski o moralny wymiar życia społecznego. W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy: „Kościół […] nie utożsamia się w żadnym wypadku z wspólnotą polityczną ani z żadnym systemem politycznym” (KKK 2245).

Papież Franciszek w adhortacji apostolskiej „Evangelii Gaudium” zaznacza: „Kościół nie może i nie powinien pozostawać na marginesie w walce o sprawiedliwość” (EG 183). Jednakże podkreśla, że jego zaangażowanie nie powinno przybierać formy bezpośredniego uczestnictwa w polityce partyjnej, lecz polegać na promowaniu wartości ewangelicznych w życiu społecznym.

Kodeks Prawa Kanonicznego jasno określa zasady dotyczące udziału duchownych w polityce. Kanon 287 §2 stwierdza: „Duchowni powinni unikać czynnego uczestnictwa w partiach politycznych oraz w kierowaniu związkami zawodowymi, chyba że […] wymaga tego obrona praw Kościoła lub rozwój dobra wspólnego”  

W praktyce oznacza to, że duchowni nie powinni angażować się w działalność partyjną ani pełnić funkcji publicznych związanych z wykonywaniem władzy świeckiej. Ich rola polega na formowaniu sumień wiernych oraz wskazywaniu na moralne aspekty decyzji politycznych.

 

Strategia salami

Czym jest strategia salami? Jak jest stosowana wobec Kościoła Katolickiego w Polsce? [ANALIZA]

Kościół a polityka

Kościół a polityka. Rola świeckich w życiu politycznym

 

Wierni świeccy, jako obywatele, mają prawo i obowiązek angażować się w życie polityczne, kierując się wartościami chrześcijańskimi. Sobór Watykański II w konstytucji „Gaudium et Spes” podkreśla: „Niech świeccy starają się, by w ich działalności społecznej, gospodarczej i politycznej promieniował duch Ewangelii” (GS 43).

Arcybiskup Stanisław Gądecki w dokumencie dotyczącym udziału katolików w życiu politycznym zaznacza: „Po Soborze Watykańskim II Kościół nie definiuje obowiązującej 'polityki katolickiej’, ale wzywa katolików, aby prowadzili politykę 'po katolicku’, tj. w zgodzie z sumieniem i kryteriami zawartymi w społecznym nauczaniu Kościoła”.

 W obliczu współczesnych wyzwań, takich jak kryzys migracyjny, zmiany klimatyczne czy kwestie bioetyczne, Kościół stara się zabierać głos, wskazując na moralne i etyczne aspekty tych problemów. Papież Franciszek w encyklice „Laudato si'” apeluje o odpowiedzialność za środowisko naturalne, łącząc troskę o planetę z kwestiami społecznymi i ekonomicznymi.

Jednocześnie Kościół unika bezpośredniego popierania konkretnych partii politycznych czy kandydatów, pozostawiając wiernym wolność wyboru zgodnie z ich sumieniem. W Polsce, przed wyborami, Konferencja Episkopatu Polski często wydaje komunikaty przypominające o obowiązku udziału w głosowaniu oraz o konieczności kierowania się wartościami chrześcijańskimi przy podejmowaniu decyzji wyborczych.

Zakazana Modlitwa Wielka Brytania

Zakazana modlitwa w Wielkiej Brytanii: „strefy ochronne” to nowy atak na wolność religijną

Kościół a polityka

Kościół a polityka. Czy wycofanie to dobry pomysł?

Kościół katolicki, szanując autonomię sfery politycznej, nie rezygnuje z misji głoszenia Ewangelii i promowania wartości moralnych w życiu społecznym. Duchowni powinni unikać bezpośredniego zaangażowania politycznego, koncentrując się na formowaniu sumień wiernych. Świeccy natomiast są wezwani do aktywnego udziału w życiu politycznym, kierując się nauczaniem Kościoła i wartościami chrześcijańskimi. W ten sposób Kościół stara się zachować równowagę między zaangażowaniem a neutralnością, dążąc do budowania społeczeństwa opartego na zasadach sprawiedliwości, miłości i pokoju.

Sfera polityki i wiary musi się przenikać, a to oznacza, że „neutralność” Kościoła w praktyce oznacza jego wycofanie i oddanie pola do dowolnej intepretacji Ewangelii świeckim zaangażowanym w życie polityczne. To postawa mocno idealistyczna. Wystarczy rzut oka na polską politykę, żeby zorientować się, że osoby deklarujące publicznie katolicyzm mogą mocno przeciwstawiać się nauczania Kościoła w swojej działalności. Być może ów dystans Kościoła od życia politycznego jest dla nich szczególnie wygodny, ponieważ pozostawia im pełną swobodę działania.

W ponadtysiącletniej historii Polski odsuwanie Kościoła od spraw publicznych (czyli politycznych) nie jest utrwaloną normą. Wręcz przeciwnie – samo powstanie Państwa Polskiego jest splecione z chrystianizacją. Kościół miał zawsze znaczący wpływ na władców Polski i warstwę rządzącą – szlachtę w czasach I Rzeczypospolitej. Wydawałoby się, że unowocześnienie państwa w okresie Oświecenia, będzie oznaczało właśnie odsuwanie Kościoła od wpływu na państwo. Tymczasem Konstytucja 3 Maja z 1791 r., z której Polacy są tak dumni, właśnie formalizowała wpływ Kościoła Katolickiego na Państwo Polskie.  Ten dokument, uznawany za jedną z pierwszych nowoczesnych konstytucji w Europie, zawierał przepisy dotyczące miejsca religii katolickiej w państwie. I było to miejsce ze wszech miar uprzywilejowane.

Konstytucja 3 Maja głosiła katolicyzm jako „religię panującą”, jednocześnie zapewniając pełną tolerancję innym wyznaniom, podkreślając pokojowe współistnienie różnych religii w Rzeczypospolitej. Dla Kościoła było to wyrazem jego szczególnego znaczenia, a zarazem gotowości do współpracy z państwem na rzecz dobra wspólnego. Biskupi, jako członkowie Senatu, mieli prawo głosu w sprawach politycznych, co było potwierdzeniem ich roli jako duchowych i moralnych przewodników narodu, a Prymas Polski miał szczególną pozycję w rządzie, w randzie, którą moglibyśmy porównywać do współczesnego wicepremiera – więcej

Konstytucja 3 Maja. Państwo wyznaniowe

Konstytucja 3 Maja a Kościół. 'Postępowa’ Rzeczypospolita czy państwo wyznaniowe? [TYLKO U NAS]

Kościół a polityka

Kościół a polityka. Blisko jeszcze przed II wojną światową

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, w II Rzeczypospolitej również widoczna była obecność duchownych na arenie politycznej. W okresie międzywojennym Kościół katolicki miał silny wpływ na kształtowanie polityki państwa, co wynikało z ogromnego zaufania społecznego do duchowieństwa. Niektórzy duchowni pełnili mandaty poselskie w polskim parlamencie, gdzie reprezentowali interesy Kościoła oraz wspólnot katolickich. Przykładem był ks. Kazimierz Lutosławski, który jako poseł brał udział w pracach parlamentarnych, szczególnie dotyczących kwestii społecznych i edukacyjnych, co przyczyniło się do umocnienia obecności wartości chrześcijańskich w polityce II RP. 

Francja: Konflikt i rozdział Kościoła od państwa

Całkowicie inną drogą poszła Francja, gdzie relacje między Kościołem a państwem były burzliwe. Po rewolucji francuskiej w 1789 roku Kościół utracił swoje wpływy polityczne i majątkowe, a w 1905 roku przyjęto ustawę o rozdziale Kościoła od państwa, która zerwała tradycyjny związek religii z życiem publicznym. Mimo że Kościół we Francji pozbawiony został bezpośredniego wpływu na politykę, duchowni nadal angażowali się w życie społeczne i moralne, zachowując swój głos w sprawach etycznych. To stanowisko do dziś stanowi punkt odniesienia dla relacji Kościoła i państwa w wielu krajach, gdzie dąży się do rozdziału, ale nie do całkowitego wyeliminowania wpływu wartości chrześcijańskich z życia społecznego. Czy nam się to podoba czy nie, model francuski jest dzisiaj naśladowany w Polsce.

Dla samej Francji nie okazało się to jednak dobre rozwiązanie: Kościół francuski przeżywa od dekad kryzys, a Francuzi niechętnie i rzadko uczestniczą w życiu religijnym, w przeciwieństwie do migrantów z krajów muzułmańskich. 

Związki parterskie - abp. Marek Jędraszewski wyjaśnia

Abp. Marek Jędraszewski: Państwo, które legalizuje związki partnerskie, uchybia obowiązkowi ochrony małżeństwa jako dobra wspólnego [TYLKO U NAS]

Kościół a polityka

Kościół a polityka. Czy potrafimy zrobić krok w tył?

Współcześnie – tak jak zostało to już wspomniane na początku – duchowni mają formalny zakaz kandydowania do parlamentu czy nawet samorządu. – Przyzwyczailiśmy się do myśli, że osoby duchwone są wykluczone z tej sfery życia publicznego, co przecież samo w sobie nie jest zgodne z duchem demokracji – uważa Andrzej Wierny. –  W parlamencie powinni znajdować się przedstawiciele różnych zawodów i grup społecznych – i choćby z tego względu ksiądz nie powinien tam zjawiać się tylko przy okazji świąt religijnych. Tym, że wciąż, znacząca liczna polityków deklaruje swoje silne związki z katolicyzmem, nawet jeśli to w wielu przypadkach nie jest do końca szczera deklaracja – stwierdza Wierny.

Oczywiście trudno nam byłoby zaakcpetować dzisiaj duchownych (tak księży jak i zakonnice) w szeregach konkretnych partii politycznych. Trudno byłoby także w prakcie funkcjonować osobom duchownym w tego rodzaju strukturach zarządzanych przez osoby świeckie ukierunkowanych przecież na zdobycie i utrzymanie władzy. Obecna ordynacja wyborcza oferuje rozwiązanie tego problemu, choć jest bardzo wątpliwe, by tworzoną ją z myślach o ludziach Kościoła. Polski parlament jest nadal dwuizbowy, co nie ma żadnego uzasadnienia w obecnej praktyce politycznej, jest jednak wynikiem wielowiekowej tradycji.

To własnie Izba Wyższa, Senat, był miejscem w którym zasiadali duchowni (biskupi). Senat, określany dzisiaj jako Izba Refleksji pełni dzisiaj rolę Sejmu-bis, z nieco ograniczonymi uprawnieniami. Ale jednocześnie Sent jest wybierany w okręgach jednomandatowych, gdzie jest możliwie kandydatów niezależnych. Obecność w Senacie duchownych byłaby więc możliwa bez włączania ich na listy partyjne, a udział w pracach Senatu rzeczywiście podniósłby poziom i jakość prac tej Izby, mającej przecież prawo weta wobec projektów ustaw przychodzących z Sejmu, uważa Andrzej Wierny.

Według publicysty obecność duchownych w Senacie sprawiłaby, że jałowe stałyby się dyskusje polityków, czy np. można być katolikiem i głosować za liberalizacją aborcji. – Osoby duchowne w parlamencie swoimi wystąpieniami i głosowaniami mogłyby bezpośrednio kierować politykę na drogę katolickiej nauki społecznej, a politycy niby-katolicy nie mogliby udawać, że nie słyszą ich głosu – mówi Andrzej Wierny. – Oczywiście oznaczałoby to bezpośrednią konfrontację z politykami lewicowymi. Jednak właśnie debata tego rodzaju służyłaby demokracji, jako systemowi politycznemu w którym należy przekonywać do swoich wartości. Można jednak mieć nadzieję, że sama obecność osób duchownych w Senacie mogłaby poprawić kulturę polityczną naszego parlamentu – komentuje Wierny.

 

Edukacja seksualna zamiast katechezy

Edukacja seksualna zamiast katechezy. Rewolucja idzie po polskich uczniów [ANALIZA, KOMENTARZ]

Kościół a polityka

Kościół a polityka. Parytet dla osób duchownych (obu płci)?

Obecność duchownych w parlamencie miałaby jeszcze jeden istotny walor: podniesienie poziomu merytorycznego. Duchowni w Polsce przez całe wieki stanowili elitę intelektualną i nie inaczej jest dzisiaj. Znakomita większość duchownych to osoby doskonale wykształcone, ze stopniami naukowymi, często o podwójnej specjalizacji, poza teologią. Tymczasem poziom obecnej debaty parlamentarnej pozostawia naprawdę wiele do życzenia, podobnie jak wiedza parlamentarzystów, którzy często posiadają jedynie kompetencje do autopromocji.

Rzecz jasna dzisiaj powrót duchownych do polskiego parlamentu brzmi abstrakcyjnie i zapewne nie znalazłby szerszego poparcia nawet w samym Kościele instytucjonalnym. Jednak to właśnie demokracja nakłada na Kościół obowiązek uczestniczenia w debacie publicznej. W dawnych wiekach wystarczyło przekonanie władcy, że jakiś projekt czy działanie jest błędem z punktu widzenia wiary. Dzisiaj – kiedy pośrednio każdy obywatel wpływa na władzę – zaangażowanie Kościoła w sprawy społeczne musi być wielokrotnie większe. Wypychanie Kościoła poza politykę otwiera tylko przestrzeń do manipulacji i oszustwa. 

Jednocześnie warto pamiętać, że model demokracji ulega przekształceniom. Unia Europejska dąży m. in. do funkcjonowania parytetów płci, czyli zagwarantowania (w domyśle) połowy miejsc w parlamencie dla kobiet. Parytety płci wynikają z założenia, że udział kobiet w życiu społecznym jest wartością wyższą niż proste, większościowe mechanizmy głosowania w których wyborcy preferują mężczyzn.

Dlaczego nie moglibyśmy przyjąć podobnego rozumowania, że udział osób duchownych (nie tylko wyznania katolickiego) nie byłoby dla debaty publicznej i systemu rządów korzystne? – pyta Andrzej Wierny. Argumentem za tym jest nie tylko promowanie tolerancji religijnej i wolności obywatelskiej ale także wszystkie wieki historii Polski, które pokazały, że bliskość Kościoła i Państwa po prostu się sprawdza.  

Rozmowy w Akcji!

wAkcji24.pl | Kultura | JWW | Ilustracja: Flux  | 11.11.2024

Różaniec jest po prostu zdrowy. Badania naukowe pokazują korzysci z odmawiania różańca

Różaniec może pozytywnie wpływać na zdrowie psychiczne – tak wynika z badań opublikowanych w najnowszym numerze amerykańskiego czasopisma „Journal of Religion and Health”. Naukowcy przedstawili nie tylko korzyści płynące z tej praktyki, ale także ciekawe informacje na...

Inteligentni ludzie wierzą w Boga. To nie przypadek

Inteligentni ludzie wierzą w Boga. Mamy dowody! Dr YoungHoon Kim, uznawany za osobę z najwyższym IQ na świecie, wzbudził duże poruszenie swoim ostatnim wpisem w serwisie X. Napisał, że jako rekordzista pod względem ilorazu inteligencji wierzy, iż Jezus Chrystus jest...

Wielka Brytania na prostej drodze do eutanazji. Katastrofalne prawo uchwalone

Wielka Brytania jest coraz bliżej zalegalizowania eutanazji. W piątek, 20 czerwca Izba Gmin przegłosowała projekt ustawy o tzw. "wspomaganym umieraniu". Za przyjęciem nowych przepisów głosowało 314 posłów, a przeciw było 291. Teraz projekt trafi do Izby Lordów, co...

Komisja ds. Wolności Religijnej rozpoczyna prace nad granicą między religią a państwem

Komisja ds. Wolności Religijnej powołana przez prezydenta USA Donalda Trumpa właśnie rozpoczęła swoją działalność. Celem tego 13-osobowego ciała jest zbadanie miejsca religii w przestrzeni publicznej oraz określenie granicy między wiarą a państwem. Komisja skupia...

Nowi duchowni katoliccy! Ponad dwustu nowych księży wyświęconych w Polsce

Nowi duchowni katoliccy! W 2025 roku Kościół katolicki w Polsce wzbogaci się o 206 nowych księży – 139 diecezjalnych i 67 zakonnych. To jednak mniej niż w ubiegłym roku, kiedy wyświęcono łącznie 235 duchownych. Spadkowy trend trwa od lat i staje się coraz bardziej...

Boże Ciało – jesteśmy świadkami cudu

Wierni katoliccy od początków chrześcijaństwa szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę, podczas której dochodzi do Przeistoczenia chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, znana jako Boże Ciało, ma charakter...

Wieczysta adoracja? Diecezja Świdnicka liderem

Wieczysta adoracja Najświętszego Sakramentu to forma modlitwy, która trwa nieprzerwanie – dniem i nocą, przez cały rok. Polega na nieustannym czuwaniu i modlitwie przed wystawionym w monstrancji Ciałem Chrystusa, ukrytym w postaci białego chleba. Odbywa się ona...

Kard. Kazimierz Nycz w Świdnicy: Duchowość Chrystusa ukrzyżowanego, umęczonego i zmartwychwstałego to odpowiedź na potrzeby Kościoła i świata [TYLKO U NAS]

Ks. kardynał Kazimierz Nycz, Wielki Przeor Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie w Polsce, wygłosił homilię podczas Mszy św. inwestytury 14 czerwca 2025 r. w katedrze pw. św. Stanisława i św. Wacława w Świdnicy. Tylko u nas cała homilia!Przeżyliśmy piękny i...

Samodyscyplina, szlachetność i odwaga. Tak Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie definiuje chrześcijanina

Główne wyzwanie, jakie stawia sobie współcześnie Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie to umacnianie praktyk życia chrześcijańskiego, w absolutnej wierności Papieżowi i nauczaniu Kościoła. Tym, co wyróżnia zakon jest wspomaganie kultu, dzieł charytatywnych,...

Bp Marek Mendyk: Potrzebni charyzmatyczni duszpasterze i katecheci

Bp Marek Mendyk był obecny podczas 401. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w Katowicach, temat katechezy parafialnej zajął ważne miejsce w obradach biskupów. W centrum uwagi znalazła się potrzeba odnowy tej formy duszpasterstwa, a...

Będzie wspólna data Wielkanocy dla wszystkich chrześcijan? Papież Leon XIV otwarty na dialog

Wspólna data Wielkanocy od lat pozostaje jednym z najbardziej symbolicznych wyzwań ekumenicznych. Choć zmartwychwstanie Chrystusa stanowi centralny punkt wiary dla wszystkich wyznań chrześcijańskich, jego coroczne świętowanie w różnych terminach przez Kościoły...

„Wzruszenie, które trudno opisać”. Norbert Ryznar o swojej drodze duchowej i święceniach w Rzymie [wywiad w-Akcji]

Przygotowując się do posługi diakonatu, nie spodziewał się, że przyjmie ją w tak szczególnych okolicznościach. Norbert Ryznar z Bystrzycy Kłodzkiej opowiada o swoich wrażeniach z wyjazdu do Stolicy Apostolskiej na jubileuszowe spotkanie.Miesięcznik Katolicki w-Akcji:...

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Niech Polska będzie wielka…

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: W naszej przeszłości narodowej znajdujemy szereg wydarzeń świadczących o szczególnej opiece Matki Najświętszej nad naszym krajem: od słynnego potopu szwedzkiego i bohaterskiej obrony Jasnej Góry do czasów najnowszych. Chlubimy się –...

Czy prezydent ma znaczenie? Katolicy i wybory prezydenckie

Wybory prezydenckie w Polsce już niebawem. Każdy obywatel powinien zastanowić się, który kandydat będzie najlepszy, by stać na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium. Tymczasem wiele osób doświadcza...

Marginalizacja religii w szkołach? Kościół mówi „nie”. Stanowcza obrona katechezy

Marginalizacja religii w szkole przez ministerstwo edukacji – Komisja Wychowania Katolickiego KEP zamierza mocno się przeciwstawić.

Ks. Jakub Klimontowski: Bóg zaskoczenia!

Ks. Jakub Klimontowski, Redaktor Naczelny Miesięcznika Katolickiego "w-Akcji": Zdarza się, że ktoś ma jeszcze takie przekonanie o Bogu – a co za tym idzie: także o religii i Kościele – że to wszystko nuda! Gdzieś tam kiedyś napisana Biblia, wszystkie historie dobrze...

Diecezja Świdnicka i Diecezja Legnicka łączą siły

Diecezja Świdnicka i Diecezja Legnicka łączą siły. W jakiej sprawie? Z dniem 1 lipca 2025 roku rozpocznie działalność nowy, wspólny ośrodek formacyjny alumnów diecezji świdnickiej i legnickiej. Będzie on funkcjonował we Wrocławiu, w budynku należącym do ojców...

Relikwie bł. Bartolo Longo w Diecezji Świdnickiej!

Relikwie bł. Bartolo Longo trafiły do parafii pw. św. Jerzego i Matki Bożej Różańcowej w Wałbrzychu, wzbogacając duchowe dziedzictwo tej wspólnoty. Bartolo Longo to postać niezwykła – konwertyta, który z wielką gorliwością poświęcił swoje życie szerzeniu modlitwy...

Cud Eucharystyczny w Indiach: Co wiemy o wydarzeniach w Vilakkannur?

Cud Eucharystyczny w Indiach poruszył serca tysięcy wiernych i ponownie skierował uwagę świata katolickiego na tajemnicę realnej obecności Chrystusa w Eucharystii. W niewielkiej parafii Chrystusa Króla w Vilakannur, w stanie Kerala, podczas porannej Mszy Świętej 24...

Amerykanie przechodzą na katolicyzm. Czy nowy papież Leon XIV zwiększy jeszcze ten trend?

Amerykanie przechodzą na katolicyzm. W diecezji Cleveland w stanie Ohio odnotowano aż 50-procentowy wzrost liczby konwertytów na katolicyzm w okresie wielkanocnym. Choć to imponujący wynik, zjawisko to nie jest odosobnione – podobne tendencje można zauważyć w wielu...