Wielu obserwatorów życia kościelnego mówi dziś o wielkim kryzysie, jaki dotknął Oblubienicę Chrystusa. Skandale, których uczestnikami są duchowni różnych stopni, odpływ wiernych, rozmycie doktrynalne i moralne – wszystko to zdaje się potwierdzać ten czarny scenariusz.

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Czy można zatem wierzyć, że Kościół jest święty, skoro jego członkowie są często tak nieświęci?

 

O kryzysie Kościoła mówili także biskupi Rzymu w XX i XXI wieku. Tuż po soborze Paweł VI, ogłaszając „Rok Wiary” pytał: „Dlaczego Kościół po Soborze pod pewnymi względami nie znajduje się w lepszej sytuacji niż przedtem? Dlaczego tyle niekarności, takie zaniedbanie norm kanonicznych, tyle wysiłku zmierzającego do zeświecczenia, taka śmiałość w planowaniu przemian struktur kościelnych, taka chęć upodobnienia życia katolickiego do życia laickiego, takie zaufanie w rozważania socjologiczne, a nie w teologiczne i duchowe? Wielu mówi: kryzys wzrostu. Oby tak było. Ale czy nie jest to także kryzys wiary?

Kryzys zaufania niektórych synów Kościoła do samego Kościoła?” Te słowa Pawła VI z audiencji generalnej pokrywają się z diagnozą, jaką postawił niespełna 38-letni Ratzinger w swoim komentarzu do jednej z sesji soborowych. Jeszcze w trakcie trwania obrad soborowych młody Ratzinger, piszący komentarze do wszystkich sesji Vaticanum II, ostrzegał m.in., że mimo wszelkiego prawa do patrzenia z nadzieją na dzieło Soboru, trzeba zachować jasność w kwestii tego, czego Sobór zrobić nie może. Nie może on, sam z siebie zlikwidować ludzkiej słabości Kościoła.

Czy można zatem wierzyć, że Kościół jest święty, skoro jego członkowie są często tak nieświęci? Przyjrzyjmy się drugiej cesze prawdziwego Kościoła, którą wyznajemy w Credo.

Strategia salami

Czym jest strategia salami? Jak jest stosowana wobec Kościoła Katolickiego w Polsce? [ANALIZA]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Św. Ambroży, nazywał Kościół Casta Meretrix – świętą nierządnicą

 

Na kartach Nowego Testamentu np. św. Paweł wyznawców Chrystusa nazywa „świętymi”. Na zakończenie Listu do Filipian czytamy: „Pozdrówcie każdego świętego w Chrystusie Jezusie! Pozdrawiają was bracia, którzy są ze mną” (Flp 4, 21); zaś na początku 1 Listu do Koryntian znajdujemy następujące pozdrowienie: „Paweł, z woli Bożej powołany na apostoła Jezusa Chrystusa, i Sostenes, brat, do Kościoła Bożego w Koryncie, do tych, którzy zostali uświęceni w Jezusie Chrystusie i powołani do świętości wespół ze wszystkimi, którzy na każdym miejscu wzywają imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa, ich i naszego Pana” (1 Kor 1, 1-2).

Ciekawe jest, że choć Paweł nazywa Koryntian powołanymi do świętości i uświęconymi, to jednocześnie w Liście tym, wśród wielu grzechów członków tej gminy chrześcijańskiej, wymienia np. kazirodztwo – gdy ktoś żyje z żoną swego ojca (1 Kor 5, 1nn). Jak to pogodzić? Czym jest świętość, do której powołani byli Koryntianie, do której także powołani są współcześni ludzie? Co oznacza zatem, że wierzymy w święty Kościół?

Odpowiadając na te pytania, należy po pierwsze wyraźnie odróżnić świętość od bezgrzeszności. Tylko w przypadku jednej osoby – poza Chrystusem – świętość i bezgrzeszność stanowiły, czy też raczej stanowią jedno – w osobie Najświętszej Maryi Panny. U pozostałych członków Ciała Chrystusa, czyli Kościoła, niekoniecznie. Dlatego wielki święty-grzesznik Augustyn z Hippony, za św. Ambrożym, nazywał Kościół Casta Meretrix – świętą nierządnicą.

Zakazana Modlitwa Wielka Brytania

Zakazana modlitwa w Wielkiej Brytanii: „strefy ochronne” to nowy atak na wolność religijną

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Cała historia Kościoła uczy nas, że w okolicznościach najtrudniejszych święci byli zawsze źródłem i początkiem odnowy

Na czym więc polega świętość Kościoła? Odpowiedzi na tę zagadkę poszukamy w magisterialnym nauczaniu. Podejmując tę kwestię, Katechizm uczy, że „Kościół […] uznawany jest przez wiarę za niezachwianie święty. Albowiem Chrystus, Syn Boży, który wraz z Ojcem i Duchem Świętym doznaje czci jako «sam jeden Święty», umiłował Kościół jako oblubienicę swoją, siebie samego zań wydając, aby go uświęcić; złączył go też ze sobą jako ciało swoje i hojnie obdarzył darem Ducha Świętego na chwałę Bożą. Kościół jest więc świętym Ludem Bożym, a jego członkowie są nazywani «świętymi»” (KKK, nr 824).

Świętość osiąga się dzięki łasce Bożej już na ziemi. Kościół nazna­czony jest zatem prawdziwą, choć niedoskonałą świętością już teraz.

Chrystus, Głowa Kościoła, jest „święty, niewinny, niepokalany”. Choć nie znał grzechu, przyszedł dla przebłagania za grzechy swego ludu, dlatego Kościół, obejmujący w swoim łonie grzeszników, jest święty i zarazem ciągle potrzebujący oczyszczenia. Wszyscy członkowie Kościoła muszą zatem uznawać się za grzeszników. Kościół jednocześnie ma władzę uwalniania od grzechów swoich synów przez Krew Chrystusa i dar Ducha Świętego.

Wyróżniamy trzy części jednego Kościoła Chrystusowego, żyjące w komunii „świętych obcowania”: Kościół pielgrzymujący (na ziemi), Kościół oczyszczający się (w czyśćcu) i Kościół świętych (w niebie). Ogłaszając w sposób uroczysty prawdę o świętości niektórych swoich synów i córek, Kościół mówi, że ci wierni praktykowali heroicznie cnoty i żyli w wierności łasce Bożej. Wskazuje te osoby jako wzory do naśladowania oraz jako orędowników.

Cała historia Kościoła uczy nas, że w okolicznościach najtrudniejszych święci byli zawsze źródłem i początkiem odnowy – mamy stąd nadzieję, że obecny kryzys też będzie tak zażegnany. W osobie Najświętszej Maryi Panny Kościół już osiąga swoją doskonałość, dzięki której istnieje nieskalany i bez zmazy; w Niej jest już cały święty (zob. KKK, nr 824-829).

Na świecie istnieje wiele religii i każda z nich w inny sposób mówi o rzeczywistości nadprzyrodzonej. Trzy spośród nich określamy terminem „religie uniwersalne”, gdyż ich adresatami są wszyscy ludzie; są nimi: buddyzm, chrześcijaństwo i islam. Kiedy w czasie odmawiania „Credo” mówimy, że wierzymy w powszechny (katolicki) Kościół, wprost nawiązujemy do prawdy mówiącej, że chrześcijaństwo to religia uniwersalna. Słowo „powszechny” (gr. katholikos) oznacza właśnie uniwersalny, adresowany do wszystkich.

Przypomnijmy sobie słowa Chrystusa skierowane tuż przed wniebowstąpieniem do Apostołów: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28, 19-20). Ze słów Chrystusa wynika, że ustanowiony przez Niego Kościół jest posłany do wszystkich ludzi, dlatego do końca czasów na Kościele ciąży obowiązek ewangelizacji, czyli obowiązek misyjny.

Konstytucja 3 Maja. Państwo wyznaniowe

Konstytucja 3 Maja a Kościół. 'Postępowa’ Rzeczypospolita czy państwo wyznaniowe? [TYLKO U NAS]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus)

Katolickość Kościoła posiada dwa znaczenia. Po pierwsze, Kościół jest powszechny, ponieważ posiada pełnię środków zbawienia, której Kościołowi udzielił Chrystus, stale w nim obecny jako jego Głowa (KKK, nr 830). W Kościele istnieje pełnia Ciała Chrystusa zjednoczona z Głową, dlatego mówiąc o jedyności i powszechności zbawczej Chrystusa dodaje się „i Kościoła”, by podkreślić prawdę, że całe zbawienie pochodzi od Chrystusa-Głowy przez Kościół, który jest Jego Ciałem (KKK, nr 848).

Po drugie, Kościół jest powszechny, ponieważ, jak już wyżej powiedziano, jest posłany do całego rodzaju ludzkiego. Do tej katolickiej jedności Ludu Bożego powołani są wszyscy ludzie, także ci, którzy nie przyjęli jeszcze Ewangelii. Tu pojawia się zagadnienie znaczenia innych religii i stosunku Kościoła do tych religii. Zgodnie z nauczaniem Magisterium stanowić one mogą jedynie „przygotowanie” do przyjęcia Ewangelii, ponieważ jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus), poza którym nie ma zbawienia.

Jak należy rozumieć to stwierdzenie, często powtarzane przez Ojców Kościoła, że poza Kościołem nie ma zbawienia? Przez wieki nauka o nieistnieniu zbawienia poza „nawą” Kościoła kształtowała rzymską eklezjologię, a także relację Kościoła Katolickiego do innych denominacji chrześcijańskich oraz religii niechrześcijańskich. Nauka, w której Kościół jest przedstawiany jako jedyny środek zbawienia, posiada biblijną genezę. Wśród przykładowych tekstów można wymienić fragment Ewangelii Marka (16, 16), gdzie bezpośrednio Pismo Święte naucza o konieczności wiary potrzebnej do zbawienia, oraz Dzieje Apostolskie, gdzie jest mowa o zbawieniu wyłącznie za pośrednictwem Jezusa (Dz 4, 12).

Związki parterskie - abp. Marek Jędraszewski wyjaśnia

Abp. Marek Jędraszewski: Państwo, które legalizuje związki partnerskie, uchybia obowiązkowi ochrony małżeństwa jako dobra wspólnego [TYLKO U NAS]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus)

Bezpośrednio formułę, że „poza Kościołem nie ma zbawienia” zawdzięczamy Cyprianowi z Kartaginy, dla którego zbawienie poza „nawą Kościoła” – dla opuszczających tę nawę bądź niszczących jedność Kościoła heretyków – jest niemożliwe. Zaznaczyć trzeba, że u początków kontrowersyjnej z dzisiejszego punktu widzenia zasady było nie tyle pragnienie wykluczenia kogokolwiek z udziału w zbawieniu, ile obrona Kościoła przed niebezpieczeństwami podziału oraz ukazanie absolutnej konieczności hierarchicznej struktury Kościoła do zbawienia.

Później przez wieki ukazywano tę formułę w radykalnym ujęciu. Sobór Florencki (1442), podejmując słowa św. Fulgencjusza (+532), uczy, że „nie tylko poganie, ale też Żydzi, heretycy, schizmatycy i wszyscy będący poza Kościołem Katolickim będą pozbawieni życia wiecznego i strąceni w wiekuisty ogień […] jeśli przed śmiercią nie zostaną przyjęci do Kościoła”.

Współcześnie znacznie poszerzyły się horyzonty w kwestii rozumienia tego dogmatu. W Konstytucji Lumen gentium ukazana jest możliwość zbawienia poza widzialnymi strukturami Kościoła (KK, nr 16). Po Soborze rozwija się rozumienie roli Kościoła w procesie zbawczym. W tym celu wraca się do argumentacji ojców soborowych, opartej na idei totus Christus (cały Chrystus), mówiącej, że Chrystus, jedyny Pośrednik i droga zbawienia, „staje się dla nas obecny w Ciele swoim, którym jest Kościół” (KK, nr 14). Dlatego trzeba mówić o konieczności Kościoła do zbawienia (konieczności wtórnej).

Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje. Bycie chrześcijaninem (łac. christianus, czyli „należący do Chrystusa”) oznacza przynależność do całego Chrystusa, czyli także do Kościoła. Z tej argumentacji wynika, że tam, gdzie działa cały Chrystus, urzeczywistnia się też i Kościół. Oznacza to również, że Kościół może się urzeczywistniać nawet poza swoimi widzialnymi granicami, tam gdzie działa Chrystus, czyli generalnie pośród ludzi „dobrej woli” na całym świecie.

Czy jednak, wobec możliwości zbawienia poza widzialnymi strukturami Kościoła, warto być jeszcze jego członkiem? Dzisiaj, wobec wiary w miłosierdzie Boże i Jego powszechną wolę zbawczą, bardziej palącym tematem od kwestii konieczności Kościoła do zbawienia jest ukazanie potrzeby bycia w Kościele.

Ks. Zbigniew Chromy, Proboszcz parafii pw. św. Jerzego i MB Różańcowej w Wałbrzychu

Rozmowy w Akcji!

wAkcji24.pl | Wiara | Ks. Zbigniew Chromy „Wierzę w Kościół”, źródło: Diecezja Świdnicka | Ilustracja: Ideogram | 22.11.2024

Księża w niebezpieczeństwie. Nasila się agresja i przemoc systemowa

Księża w niebezpieczeństwie. Agresja wobec księży staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem w Polsce. Najnowszy raport Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC im. ks. Witolda Zdaniewicza, zatytułowany „Niebezpieczna misja? Agresja wobec osób duchownych,...

Biskup Świdnicki Marek Mendyk pilnie wzywa: Módlmy się za Ojczyznę i pokój na świecie

Biskup Świdnicki Marek Mendyk zaprasza wszystkich wierzących do wspólnego przeżycia modlitewnego Triduum w dniach 1–3 maja 2025 roku – czasu szczególnej modlitwy za Ojczyznę i o pokój na świecie. W swoim słowie pasterskim hierarcha podkreśla duchowy wymiar pierwszego...

Aż 74,1 proc. Polaków pozytywnie ocenia pontyfikat papieża Franciszka! Wizerunek Kościoła się poprawia

W świetle najnowszego badania przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Polskiej Agencji Prasowej w likwidacji, aż 74,1 proc. Polaków ocenia pontyfikat papieża Franciszka jako udany. To bardzo wyraźny sygnał, że duchowe i duszpasterskie działania Ojca Świętego znalazły...

Kuria w Przemyślu: Zatrzymanie ks. Grzegorza uważamy za środek nieusprawiedliwionej represji, nieuzasadnionej przemocy i poniżenia

Kuria Metropolitalna w Przemyślu wydała oficjalne oświadczenie w związku z zatrzymaniem księdza Grzegorza, kapłana Archidiecezji Przemyskiej. Sprawa związana jest z kontrowersyjnym śledztwem dotyczącym aborcji w szpitalu w Oleśnicy. W komunikacie kuria wyraża...

Lewandowski pokieruje diecezją w USA

Bruce Lewandowski został mianowany nowym ordynariuszem diecezji Providence w stanie Rhode Island – decyzję tę ogłosił papież Franciszek 8 kwietnia 2025 roku. To wydarzenie ma szczególne znaczenie nie tylko dla amerykańskiego Kościoła, ale również dla Polonii, ponieważ...

Zmarł Papież Franciszek. Co nam zostawił po sobie?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. Kościół katolicki pożegnał Jorge Mario Bergoglio SJ – pierwszego papieża z Ameryki Łacińskiej, pierwszego jezuity na Stolicy Piotrowej i pierwszego papieża, który przyjął imię Franciszek.Jego śmierć zamyka wyjątkową...

Co się dzieje po śmierci papieża? Czym jest novendiales i sede vacante?

Co się dzieje po śmierci papieża? Śmierć papieża uruchamia precyzyjnie zaplanowany ciąg wydarzeń, które były doskonalone przez wieki. Wiele z tych tradycji ma swoje korzenie jeszcze w starożytnym Rzymie. Jakie kroki są podejmowane? Jak wygląda czas sede vacante, czyli...

Pontyfikat papieża Franciszka. 10 najważniejszych wydarzeń

Pontyfikat papieża Franciszka trwał 12 lat. Jorge Mario Bergoglio SJ był 266. biskupem Rzymu. W chwili wyboru na papieża miał 76 lat. Odszedł do Domu Ojca w Poniedziałek Wielkanocny 21 kwietnia 2025 r. w wieku 88 lat. W historii Kościoła katolickiego był drugim...

Ks. Grzegorz Wołoch: Od Ewangelii do Uniwersytetów – edukacyjna misja Kościoła

Ks. Grzegorz Wołoch: Kościół katolicki od ponad dwóch tysięcy lat odgrywa fundamentalną rolę w edukacji społeczeństw, przekazując wiedzę nie tylko w zakresie teologii, ale także filozofii, nauk ścisłych, literatury i sztuki. Historia jednoznacznie pokazuje, że to...

Poniedziałek Wielkanocny — między wiarą a tradycją

Poniedziałek Wielkanocny to w liturgii Kościoła katolickiego dalszy ciąg radosnego świętowania Zmartwychwstania Pańskiego. Choć Niedziela Wielkanocna pozostaje kulminacyjnym momentem obchodów, to również poniedziałek ma swoje religijne znaczenie i jest w Polsce dniem...

Niedziela Zmartwychwstania – Jezus zmartwychwstał!

Niedziela Zmartwychwstania to najistotniejsze święto w Kościele katolickim, ponieważ upamiętnia najważniejsze wydarzenie w chrześcijaństwie – powstanie Jezusa z martwych. Obchody rozpoczynają się od mszy rezurekcyjnej, która symbolizuje triumf życia nad śmiercią. To...

Wielka Sobota – cisza, nadzieja i światło zmartwychwstania

Wielka Sobota, choć z pozoru jest dniem ciszy i zadumy, niesie ze sobą głębokie znaczenie duchowe – to czas czuwania przy grobie Chrystusa i oczekiwania na Jego zmartwychwstanie. Jest to również dzień święcenia pokarmów. Jaka jest symbolika święconki?Od rana w...

Wielki Piątek – Dzień Ciszy, Cierpienia i Nadziei

Wielki Piątek to jeden z najważniejszych dni w roku liturgicznym Kościoła katolickiego. W tym dniu wspomina się mękę i śmierć Jezusa Chrystusa na krzyżu – wydarzenie centralne dla chrześcijańskiej wiary. To dzień pełen skupienia, ciszy i głębokiej refleksji nad...

Wielki Czwartek w Wieczerniku – miejscu, gdzie wszystko się zaczęło

Wielki Czwartek to dzień, który wprowadza nas w najgłębsze tajemnice chrześcijańskiej wiary. To właśnie wtedy, w Wieczerniku, Jezus Chrystus – świadomy nadchodzącej męki – pozostawił swoim uczniom największy dar: Eucharystię. Ustanowił również kapłaństwo, by Jego...

Francja się nawraca. Rekordowa liczba chrztów dorosłych!

Nowe dane pokazują, że Francja się nawraca. W tym roku podczas liturgii Wigilii Paschalnej we Francji chrzest przyjmie ponad 10 300 dorosłych i 7 400 nastolatków. To aż o 45% więcej niż w roku 2024, co potwierdza utrzymującą się od pięciu lat tendencję wzrostową. Tak...

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Niedziela Palmowa to wyjątkowy dzień w kalendarzu liturgicznym, który rozpoczyna Wielki Tydzień i przywołuje jedno z najbardziej uroczystych wydarzeń z życia Jezusa – Jego triumfalny wjazd do Jerozolimy. To właśnie to wydarzenie opisują wszyscy czterej Ewangeliści....

Wartości dla Przyszłości. Jest obywatelski projekt ustawy gwarantującej religię lub etykę w szkole

Akcja Katolicka w Polsce chce walczyć o "Wartości dla Przyszłości" i  wspiera Obywatelską Inicjatywę Ustawodawczą ,,Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Prawo oświatowe" obligującą do wyboru nauki religii lub etyki w szkole. "Razem zadbajmy o...

Polska to nie jest kraj dla ludzi wierzących? Dane niepokoją

Polska to nie jest kraj dla ludzi wierzących? Aż 50% duchownych biorących udział w badaniu przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyło agresji – tak wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego zatytułowanego...

Biskup Arkadiusz Okroj – nowy biskup toruński

Biskup Arkadiusz Okroj nowym biskupem diecezji toruńskiej. Do tej pory pełnił on funkcję biskupa pomocniczego w diecezji pelplińskiej. Informację o nominacji przez papieża Franciszka ogłosiła Nuncjatura Apostolska w Polsce 5 kwietnia w samo południe.Biskup Arkadiusz...

Św. Jan Paweł II. 10 cytatów, które są dzisiaj aktualne bardziej niż kiedykolwiek

Jan Paweł II to postać, której słowa wciąż rozbrzmiewają echem w sercach milionów ludzi na całym świecie. Jego pontyfikat to nie tylko czas wielkich przemian w Kościele i świecie, ale również epoka głębokiej refleksji nad sensem życia, wartościami i duchowością. Był...