Wielu obserwatorów życia kościelnego mówi dziś o wielkim kryzysie, jaki dotknął Oblubienicę Chrystusa. Skandale, których uczestnikami są duchowni różnych stopni, odpływ wiernych, rozmycie doktrynalne i moralne – wszystko to zdaje się potwierdzać ten czarny scenariusz.

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Czy można zatem wierzyć, że Kościół jest święty, skoro jego członkowie są często tak nieświęci?

 

O kryzysie Kościoła mówili także biskupi Rzymu w XX i XXI wieku. Tuż po soborze Paweł VI, ogłaszając „Rok Wiary” pytał: „Dlaczego Kościół po Soborze pod pewnymi względami nie znajduje się w lepszej sytuacji niż przedtem? Dlaczego tyle niekarności, takie zaniedbanie norm kanonicznych, tyle wysiłku zmierzającego do zeświecczenia, taka śmiałość w planowaniu przemian struktur kościelnych, taka chęć upodobnienia życia katolickiego do życia laickiego, takie zaufanie w rozważania socjologiczne, a nie w teologiczne i duchowe? Wielu mówi: kryzys wzrostu. Oby tak było. Ale czy nie jest to także kryzys wiary?

Kryzys zaufania niektórych synów Kościoła do samego Kościoła?” Te słowa Pawła VI z audiencji generalnej pokrywają się z diagnozą, jaką postawił niespełna 38-letni Ratzinger w swoim komentarzu do jednej z sesji soborowych. Jeszcze w trakcie trwania obrad soborowych młody Ratzinger, piszący komentarze do wszystkich sesji Vaticanum II, ostrzegał m.in., że mimo wszelkiego prawa do patrzenia z nadzieją na dzieło Soboru, trzeba zachować jasność w kwestii tego, czego Sobór zrobić nie może. Nie może on, sam z siebie zlikwidować ludzkiej słabości Kościoła.

Czy można zatem wierzyć, że Kościół jest święty, skoro jego członkowie są często tak nieświęci? Przyjrzyjmy się drugiej cesze prawdziwego Kościoła, którą wyznajemy w Credo.

Strategia salami

Czym jest strategia salami? Jak jest stosowana wobec Kościoła Katolickiego w Polsce? [ANALIZA]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Św. Ambroży, nazywał Kościół Casta Meretrix – świętą nierządnicą

 

Na kartach Nowego Testamentu np. św. Paweł wyznawców Chrystusa nazywa „świętymi”. Na zakończenie Listu do Filipian czytamy: „Pozdrówcie każdego świętego w Chrystusie Jezusie! Pozdrawiają was bracia, którzy są ze mną” (Flp 4, 21); zaś na początku 1 Listu do Koryntian znajdujemy następujące pozdrowienie: „Paweł, z woli Bożej powołany na apostoła Jezusa Chrystusa, i Sostenes, brat, do Kościoła Bożego w Koryncie, do tych, którzy zostali uświęceni w Jezusie Chrystusie i powołani do świętości wespół ze wszystkimi, którzy na każdym miejscu wzywają imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa, ich i naszego Pana” (1 Kor 1, 1-2).

Ciekawe jest, że choć Paweł nazywa Koryntian powołanymi do świętości i uświęconymi, to jednocześnie w Liście tym, wśród wielu grzechów członków tej gminy chrześcijańskiej, wymienia np. kazirodztwo – gdy ktoś żyje z żoną swego ojca (1 Kor 5, 1nn). Jak to pogodzić? Czym jest świętość, do której powołani byli Koryntianie, do której także powołani są współcześni ludzie? Co oznacza zatem, że wierzymy w święty Kościół?

Odpowiadając na te pytania, należy po pierwsze wyraźnie odróżnić świętość od bezgrzeszności. Tylko w przypadku jednej osoby – poza Chrystusem – świętość i bezgrzeszność stanowiły, czy też raczej stanowią jedno – w osobie Najświętszej Maryi Panny. U pozostałych członków Ciała Chrystusa, czyli Kościoła, niekoniecznie. Dlatego wielki święty-grzesznik Augustyn z Hippony, za św. Ambrożym, nazywał Kościół Casta Meretrix – świętą nierządnicą.

Zakazana Modlitwa Wielka Brytania

Zakazana modlitwa w Wielkiej Brytanii: „strefy ochronne” to nowy atak na wolność religijną

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Cała historia Kościoła uczy nas, że w okolicznościach najtrudniejszych święci byli zawsze źródłem i początkiem odnowy

Na czym więc polega świętość Kościoła? Odpowiedzi na tę zagadkę poszukamy w magisterialnym nauczaniu. Podejmując tę kwestię, Katechizm uczy, że „Kościół […] uznawany jest przez wiarę za niezachwianie święty. Albowiem Chrystus, Syn Boży, który wraz z Ojcem i Duchem Świętym doznaje czci jako «sam jeden Święty», umiłował Kościół jako oblubienicę swoją, siebie samego zań wydając, aby go uświęcić; złączył go też ze sobą jako ciało swoje i hojnie obdarzył darem Ducha Świętego na chwałę Bożą. Kościół jest więc świętym Ludem Bożym, a jego członkowie są nazywani «świętymi»” (KKK, nr 824).

Świętość osiąga się dzięki łasce Bożej już na ziemi. Kościół nazna­czony jest zatem prawdziwą, choć niedoskonałą świętością już teraz.

Chrystus, Głowa Kościoła, jest „święty, niewinny, niepokalany”. Choć nie znał grzechu, przyszedł dla przebłagania za grzechy swego ludu, dlatego Kościół, obejmujący w swoim łonie grzeszników, jest święty i zarazem ciągle potrzebujący oczyszczenia. Wszyscy członkowie Kościoła muszą zatem uznawać się za grzeszników. Kościół jednocześnie ma władzę uwalniania od grzechów swoich synów przez Krew Chrystusa i dar Ducha Świętego.

Wyróżniamy trzy części jednego Kościoła Chrystusowego, żyjące w komunii „świętych obcowania”: Kościół pielgrzymujący (na ziemi), Kościół oczyszczający się (w czyśćcu) i Kościół świętych (w niebie). Ogłaszając w sposób uroczysty prawdę o świętości niektórych swoich synów i córek, Kościół mówi, że ci wierni praktykowali heroicznie cnoty i żyli w wierności łasce Bożej. Wskazuje te osoby jako wzory do naśladowania oraz jako orędowników.

Cała historia Kościoła uczy nas, że w okolicznościach najtrudniejszych święci byli zawsze źródłem i początkiem odnowy – mamy stąd nadzieję, że obecny kryzys też będzie tak zażegnany. W osobie Najświętszej Maryi Panny Kościół już osiąga swoją doskonałość, dzięki której istnieje nieskalany i bez zmazy; w Niej jest już cały święty (zob. KKK, nr 824-829).

Na świecie istnieje wiele religii i każda z nich w inny sposób mówi o rzeczywistości nadprzyrodzonej. Trzy spośród nich określamy terminem „religie uniwersalne”, gdyż ich adresatami są wszyscy ludzie; są nimi: buddyzm, chrześcijaństwo i islam. Kiedy w czasie odmawiania „Credo” mówimy, że wierzymy w powszechny (katolicki) Kościół, wprost nawiązujemy do prawdy mówiącej, że chrześcijaństwo to religia uniwersalna. Słowo „powszechny” (gr. katholikos) oznacza właśnie uniwersalny, adresowany do wszystkich.

Przypomnijmy sobie słowa Chrystusa skierowane tuż przed wniebowstąpieniem do Apostołów: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28, 19-20). Ze słów Chrystusa wynika, że ustanowiony przez Niego Kościół jest posłany do wszystkich ludzi, dlatego do końca czasów na Kościele ciąży obowiązek ewangelizacji, czyli obowiązek misyjny.

Konstytucja 3 Maja. Państwo wyznaniowe

Konstytucja 3 Maja a Kościół. 'Postępowa’ Rzeczypospolita czy państwo wyznaniowe? [TYLKO U NAS]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus)

Katolickość Kościoła posiada dwa znaczenia. Po pierwsze, Kościół jest powszechny, ponieważ posiada pełnię środków zbawienia, której Kościołowi udzielił Chrystus, stale w nim obecny jako jego Głowa (KKK, nr 830). W Kościele istnieje pełnia Ciała Chrystusa zjednoczona z Głową, dlatego mówiąc o jedyności i powszechności zbawczej Chrystusa dodaje się „i Kościoła”, by podkreślić prawdę, że całe zbawienie pochodzi od Chrystusa-Głowy przez Kościół, który jest Jego Ciałem (KKK, nr 848).

Po drugie, Kościół jest powszechny, ponieważ, jak już wyżej powiedziano, jest posłany do całego rodzaju ludzkiego. Do tej katolickiej jedności Ludu Bożego powołani są wszyscy ludzie, także ci, którzy nie przyjęli jeszcze Ewangelii. Tu pojawia się zagadnienie znaczenia innych religii i stosunku Kościoła do tych religii. Zgodnie z nauczaniem Magisterium stanowić one mogą jedynie „przygotowanie” do przyjęcia Ewangelii, ponieważ jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus), poza którym nie ma zbawienia.

Jak należy rozumieć to stwierdzenie, często powtarzane przez Ojców Kościoła, że poza Kościołem nie ma zbawienia? Przez wieki nauka o nieistnieniu zbawienia poza „nawą” Kościoła kształtowała rzymską eklezjologię, a także relację Kościoła Katolickiego do innych denominacji chrześcijańskich oraz religii niechrześcijańskich. Nauka, w której Kościół jest przedstawiany jako jedyny środek zbawienia, posiada biblijną genezę. Wśród przykładowych tekstów można wymienić fragment Ewangelii Marka (16, 16), gdzie bezpośrednio Pismo Święte naucza o konieczności wiary potrzebnej do zbawienia, oraz Dzieje Apostolskie, gdzie jest mowa o zbawieniu wyłącznie za pośrednictwem Jezusa (Dz 4, 12).

Związki parterskie - abp. Marek Jędraszewski wyjaśnia

Abp. Marek Jędraszewski: Państwo, które legalizuje związki partnerskie, uchybia obowiązkowi ochrony małżeństwa jako dobra wspólnego [TYLKO U NAS]

Ks. Zbigniew Chromy: Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje

Ks. Zbigniew Chromy: Jedynym Zbawicielem świata jest Jezus Chrystus w swej Głowie i Członkach – to znaczy Chrystus i Jego Kościół (cały Chrystus)

Bezpośrednio formułę, że „poza Kościołem nie ma zbawienia” zawdzięczamy Cyprianowi z Kartaginy, dla którego zbawienie poza „nawą Kościoła” – dla opuszczających tę nawę bądź niszczących jedność Kościoła heretyków – jest niemożliwe. Zaznaczyć trzeba, że u początków kontrowersyjnej z dzisiejszego punktu widzenia zasady było nie tyle pragnienie wykluczenia kogokolwiek z udziału w zbawieniu, ile obrona Kościoła przed niebezpieczeństwami podziału oraz ukazanie absolutnej konieczności hierarchicznej struktury Kościoła do zbawienia.

Później przez wieki ukazywano tę formułę w radykalnym ujęciu. Sobór Florencki (1442), podejmując słowa św. Fulgencjusza (+532), uczy, że „nie tylko poganie, ale też Żydzi, heretycy, schizmatycy i wszyscy będący poza Kościołem Katolickim będą pozbawieni życia wiecznego i strąceni w wiekuisty ogień […] jeśli przed śmiercią nie zostaną przyjęci do Kościoła”.

Współcześnie znacznie poszerzyły się horyzonty w kwestii rozumienia tego dogmatu. W Konstytucji Lumen gentium ukazana jest możliwość zbawienia poza widzialnymi strukturami Kościoła (KK, nr 16). Po Soborze rozwija się rozumienie roli Kościoła w procesie zbawczym. W tym celu wraca się do argumentacji ojców soborowych, opartej na idei totus Christus (cały Chrystus), mówiącej, że Chrystus, jedyny Pośrednik i droga zbawienia, „staje się dla nas obecny w Ciele swoim, którym jest Kościół” (KK, nr 14). Dlatego trzeba mówić o konieczności Kościoła do zbawienia (konieczności wtórnej).

Czysto indywidualne chrześcijaństwo nie istnieje. Bycie chrześcijaninem (łac. christianus, czyli „należący do Chrystusa”) oznacza przynależność do całego Chrystusa, czyli także do Kościoła. Z tej argumentacji wynika, że tam, gdzie działa cały Chrystus, urzeczywistnia się też i Kościół. Oznacza to również, że Kościół może się urzeczywistniać nawet poza swoimi widzialnymi granicami, tam gdzie działa Chrystus, czyli generalnie pośród ludzi „dobrej woli” na całym świecie.

Czy jednak, wobec możliwości zbawienia poza widzialnymi strukturami Kościoła, warto być jeszcze jego członkiem? Dzisiaj, wobec wiary w miłosierdzie Boże i Jego powszechną wolę zbawczą, bardziej palącym tematem od kwestii konieczności Kościoła do zbawienia jest ukazanie potrzeby bycia w Kościele.

Ks. Zbigniew Chromy, Proboszcz parafii pw. św. Jerzego i MB Różańcowej w Wałbrzychu

Rozmowy w Akcji!

wAkcji24.pl | Wiara | Ks. Zbigniew Chromy „Wierzę w Kościół”, źródło: Diecezja Świdnicka | Ilustracja: Ideogram | 22.11.2024

Demonstracja przeciwko edukacji seksualnej w polskiej szkole – protest rodziców i nauczycieli 1 grudnia

1 grudnia 2024 roku na Placu Zamkowym w Warszawie odbędzie się demonstracja rodziców, nauczycieli, uczniów oraz wszystkich, którzy sprzeciwiają się kontrowersyjnym zmianom w polskim systemie edukacji, proponowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN). Protest...

Bp Ignacy Dec: Starość to znak Bożego błogosławieństwa

Bp Ignacy Dec o roli jaką ludzie starsi powinni odgrywać w Kościele i świecie według nauczania św. Jana Pawła II.

Religia w szkole. Kościół wygrywa w Trybunale Konstytucyjnym!

Religia zostaje w szkole? Kościół wygrywa w Trybunale Konstytucyjnym z próbującym ograniczać religię w szkole Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Oskarżenia, uznanie i prawda. Homilia papieża Franciszka do młodych

Homilia papieża Franciszka na XXXIX Światowy Dzień Młodzieży. Papież Franciszek w Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata, wygłosił homilię w Bazylice św. Piotra. W swoim przesłaniu zwrócił się szczególnie do młodych, zachęcając ich do odwagi w wierze i świadectwie...

Ks. Zbigniew Kucharski: Bł. Karolina Kózkówna uczy nas męskości [TYLKO U NAS]

Ks. dr Zbigniew Kucharski: Bł. Karolina Kózkówna będąc młodą osobą przygotowywała na prośbę księdza proboszcza dzieci do pierwszej komunii świętej, a młodzież de facto swoich rówieśników do sakramentu bierzmowania. To też jest bardzo ciekawe, że w tamtych czasach,...

Carlo Acutis i Piotr Jerzy Frassati nowymi świętymi! Kanonizacja w przyszłym roku

Carlo Acutis i Piotr Jerzy Frassati nowymi świętymi? Podczas audiencji ogólnej 20 listopada Ojciec Święty ogłosił, że w przyszłym roku odbędą się dwie kanonizacje w ramach obchodów Roku Jubileuszowego. W Dniu Dzieci i Młodzieży, przypadającym od 30 maja do 1 czerwca,...

Św. Faustyna Kowalska. Czego uczy nas Apostołka Bożego Miłosierdzia?

Św. Faustyna Kowalska, jej postać jest nam znana w mniejszym, bądź większym stopniu. Apostołka Miłosierdzia, mistyczka, cicha i pokorna osoba. Czego możemy nauczyć się od wielkiej świętej? Wszak Kościół stawia nam świętych za wzór, który ma pobudzać nas do ich...

XXXIV Ogólnopolskie Forum Szkół Katolickich: Wychowanie w Duchu Niezawodnej Nadziei

XXXIV Ogólnopolskie Forum Szkół Katolickich odbyło się w dniach 14-15 listopada 2024 roku na Jasnej Górze. Wydarzenie było połączone z jubileuszem trzydziestolecia powstania Rady Szkół Katolickich.

O. Józef Andrasz, spowiednik św. s. Faustyny, błogosławionym? Rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego

Józef Andrasz błogosławionym? Decyzja Metropolity krakowskiego, abpa Marka Jędraszewskiego, o otwarciu procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Sługi Bożego o. Józefa Andrasza SJ, podkreśla jego wyjątkowy wpływ na duchowe życie wielu osób, w tym św. Siostry Faustyny...

Mężczyźni św. Józefa. Prawda w życiu mężczyzny. Spotkanie formacyjne już 19 listopada

Prawda w życiu mężczyzny – to temat, którym będą zajmowali się Mężczyźni św. Józefa. Już 19 listopada spotkanie w Świdnicy!

Bestialsko pobity ks. Lech Lachowicz nie żyje. W Polsce rośnie fala przemocy wobec duchownych

Ks. Lech Lachowicz nie żyje. Czy powstrzymamy falę przemocy przeciwko Kościołowi katolickiemu?

Ks. prof. Wojciech Węgrzyniak: Twoje słowo jest lampą! Rekolekcje diecezjalne [WIDEO]

Ks. prof. Wojciech Węgrzyniak poprowadzi rekolekcje diecezjalne w Diecezji Świdnickiej!

Cyfrowa ambona. Ewangelizacja w internecie – wyzwanie nie tylko dla duchownych

Cyfrowa ambona? Ewangelizacja w internecie? Świat, zdominowany przez technologie stawia przed Kościołem katolickim nowe wyzwania ale i możliwości w zakresie głoszenia Ewangelii. Media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem codziennego życia miliardów ludzi...

Adoptuj misyjnych seminarzystów: Madagaskar, Indie, Peru!

Adoptuj Misyjnych Seminarzystów. We wspomnienie św. Karola Boromeusza, patrona seminariów duchownych, ruszyła się 12. edycja akcji AdoMiS – Adoptuj Misyjnych Seminarzystów. W zeszłym roku dzięki tej inicjatywie udało się zgromadzić ponad 457 tysięcy złotych na...

Bez światła nie zajdziesz nigdzie! Już niedługo Diecezjalny Dzień Młodzieży

Diecezjalny Dzień Młodzieży to wyjątkowe wydarzenie skierowane do młodych katolików, które ma na celu ich duchowe wsparcie, integrację i inspirowanie do głębszego życia w wierze. To święto daje młodym ludziom okazję do spotkania się, wymiany doświadczeń i wspólnego...

Bp Tomasz Zbigniew Sztajerwald – nowy biskup pomocniczy Diecezji Warszawsko-Praskiej

Bp Tomasz Zbigniew Sztajerwald nowym Biskupem Pomocniczym Diecezji Warszawsko-Praskiej. To ciąg dalszy ważnych zmian kadrowych w polskim Kościelem. Zaledwie dzień wcześniej poznaliśmy nowego metropolitę warszawskiego, którym został dotychczasowy arcybiskup Katowic -...

Nowy Metropolita Warszawski: Abp Adrian Galbas

Jest nowy metropolita warszawski. Decyzją Papieża Franciszka został nim Abp Adrian Galbas, dotychczasowy ordynariusz Archidiecezji Katowickiej.

Dzień Solidarności z Kościołem Prześladowanym. Potrzeba nie tylko modlitwy

Dzień Solidarności z Kościołem Prześladowanym – potrzeba wsparcia i modlitwy dla chrześcijan cierpiących na świecie. W tym roku pod hasłem  „S.O.S dla Ziemi Świętej” zwraca się szczególną uwagę na dramatyczne położenie chrześcijan w Ziemi Świętej. Dowiedz się, jak...

Dzień Zaduszny – 2 listopada w polskiej tradycji katolickiej

Dzień Zaduszny, obchodzony 2 listopada, jest w polskiej tradycji katolickiej czasem szczególnej pamięci o zmarłych. Święto to, znane także jako Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych, przypada dzień po Wszystkich Świętych i różni się od niego głębokim, osobistym...

Prorok Izajasz i duchowość Reszty. Wszystko wyjaśni o. Krzysztof Gzella

Izajasz i duchowość Reszty:  W świecie pełnym zgiełku i pośpiechu coraz częściej poszukujemy ciszy, refleksji i duchowego wytchnienia. Z pomocą przychodzą różnorodne formy rekolekcji, które dają możliwość zanurzenia się w modlitwie i medytacji. Jednym z takich spotkań...