Religia w szkole jest zagrożona. Stowarzyszenie Katechetów Świeckich kieruje list do Prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o wsparcie. Wcześniej Komisja Wychowania Katolickiego KEP wyraziła zdecydowany sprzeciw wobec zmian w nauczaniu religii w szkole. To efekt opublikowanego rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii.

Czy istnieje droga skutecznego zablokowania niekorzystnych zmian? Stowarzyszenie Katechetów Świeckich protestowało przeciwko rozporządzeniu MEN 21 sierpnia 2024 r. w Warszawie. Publikujemy, jako pierwsi, całe wystąpienie, które wygłosił PIOTR JANOWICZ przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich.

Piotr Janowicz - Stowarzyszenie Katechetów Świeckich - przewodniczący. Wystąpienie podczas protestu w Warszawie 21.08.2024 r.

Piotr Janowicz: Resort edukacji pominął Stowarzyszenie Katechetów Świeckich a do konsultacji społecznych zaprosił podmioty, które nie mają nic wspólnego z nauczaniem religii!

Piotr Janowicz, Przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich: Stowarzyszenie Katechetów Świeckich postanowiło zająć stanowisko wobec wprowadzonych przez Resort Edukacji zmian w organizacji lekcji religii w szkołach. Pragniemy wyrazić swój stanowczy sprzeciw wobec pomysłów Ministerstwa Edukacji. Traktujemy przyjęte rozwiązania jako przygotowane niestarannie i wprowadzane pospiesznie, którym bardziej niż dobro uczniów i szukanie społecznego konsensusu przyświeca szybkie, byle jakie i w gruncie rzeczy pozorne realizowanie wyborczych postulatów, tych najłatwiejszych, bo wprowadzonych na poziomie rozporządzeń.

Protestujemy przeciwko traktowaniu edukacji w kategoriach zbijania politycznego kapitału z całkowitym pominięciem dyskusji o roli i kształcie nauczania religii oraz etyki w szkołach, która powinna odbywać się w szerokim gronie, także z udziałem świeckich osób wierzących, w tym rodziców, nauczycieli religii, a także uczniów.

My, katecheci świeccy, jesteśmy gotowi i otwarci na taką debatę. Tymczasem zostaliśmy całkowicie pominięci w konsultacjach projektu rozporządzenia. Choć o to zabiegaliśmy, dopiero po naszym wyraźnym sprzeciwie nasz głos został upubliczniony przez MEN.

Co ciekawe, resort edukacji pominął Stowarzyszenie Katechetów Świeckich jako organizację zrzeszającą osoby, które od kilkudziesięciu lat zawodowo zajmują się nauczaniem religii, a do konsultacji społecznych zaprosił podmioty, które nie mają nic wspólnego z nauczaniem religii!

Nadmienię tylko, że 18 lutego bieżącego roku Stowarzyszenie Katechetów Świeckich zwróciło się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z pytaniem, czy planowane są zmiany w zakresie organizacji lekcji religii w szkołach i z wnioskiem, by Stowarzyszenie było brane pod uwagę podczas konsultowania jakichkolwiek zmian. Pismem z dnia 18 marca 2024 roku Stowarzyszenie otrzymało zapewnienie z MEN, że obecnie nie toczą się żadne prace koncepcyjne czy legislacyjne zmierzające do zmiany statusu religii czy zmniejszenia wymiaru tej nauki.

Piotr Janowicz: Czy porozumienie powinno być traktowane wyłącznie jako bycie w kontakcie z przedstawicielami kościołów a wbrew ich woli, jak zrobiło to MEN?

W tym miejscu należy wskazać na jeszcze jeden fundamentalny aspekt wprowadzenia rozporządzenia z 26 lipca bieżącego roku. Zostało ono bowiem wprowadzone nie tylko wobec braku porozumienia z przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych, ale wbrew ich stanowisku.

Czy porozumienie powinno być traktowane wyłącznie jako bycie w kontakcie z przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych, a wbrew ich woli, jak zrobiło to MEN? Czy raczej „w porozumieniu” oznacza wprowadzenie wspólnego stanowiska stron, na które one przystają? Czy autorytarne wprowadzenie rozporządzenia wbrew stanowiskom kościołów i związków wyznaniowych jest realizacją idei państwa demokratycznego, zatem opartego na dialogu i wzajemnym poszanowaniu oraz poszanowaniu obowiązującego prawa, czy wręcz przeciwnie?

Na te pytania powinniśmy sobie dzisiaj odpowiedzieć.

Warto w tym miejscu przytoczyć pojawiające się w ostatnich dniach w mediach stanowisko profesora Pawła Boreckiego, który wskazał, że rozporządzenie z 26 lipca bieżącego roku powinno zostać zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego jako nielegalne, wadliwe ze względów proceduralnych. Jako stowarzyszenie wystąpiliśmy do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej pana Andrzeja Dudy, aby stojąc na straży konstytucji zajął się kwestią zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego rozporządzenia MEN.

Dodatkowo wierzymy, że przedstawiciele kościołów i związków wyznaniowych w tym Kościoła Rzymskokatolickiego, zaskarżą rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca bieżącego roku do Trybunału Konstytucyjnego.

Religia w szkole: PROTEST STOWARZYSZENIA KATECHETÓW ŚWIECKICH

Religia w szkole. Komisja Wychowania Katolickiego KEP

Komisja Wychowania Katolickiego KEP: Zmiany wprowadzane przez Ministerstwo Edukacji naruszają prawo oświatowe i zasady pedagogiczne

Piotr Janowicz - Stowarzyszenie Katechetów Świeckich - przewodniczący. Wystąpienie podczas protestu w Warszawie 21.08.2024 r.

Piotr Janowicz: Ministerstwo Edukacji prowadzi zakamuflowane działania nakierowane na całkowite wyprowadzenie nauczania religii oraz etyki ze szkół

W debatach publicznych wiele się mówi o tolerancji. Zastanówmy się nad tym, czy szkoła, która spycha przed pierwszą lub po ostatniej godzinie lekcyjnej religię i etykę, która usuwa wliczanie do średniej ocen tylko z tych przedmiotów i łączy w ramach wspólnych zajęć lekcyjnych siedmiolatków czy nawet sześciolatków z dziesięciolatkami albo dziesięciolatków z trzynastolatkami rozumie w ogóle, czym jest edukacja dostosowana do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów oraz ich postaci? Oczywiście, że nie.

Czemu zatem mają służyć przyjęte rozwiązania? Czy nie są to zakamuflowane działania nakierowane na całkowite wyprowadzenie nauczania religii oraz etyki ze szkół pod pozorem uporządkowania organizacji pracy szkół?

Ministerstwo Edukacji na swoich stronach zamieściło informację, z której wynika, że celem zmian jest dostosowanie warunków i sposobu organizacji zajęć religii i etyki do możliwości organizacyjnej pracy szkół i przedszkoli w zakresie racjonalnego dysponowania kadrą pedagogiczną i czasem na realizację tych zajęć. Co kryje się pod hasłem racjonalnego dysponowania kadrą i czasem? Nic innego jak doprowadzenie do usunięcia etyki i religii ze szkół.

Połączenie w osobliwe grupy uczniów z klas na różnym poziomie edukacji w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych pozbawi nie tylko dostępu do edukacji zgodnej z ich dotychczasową wiedzą czy rozwojem psychologiczno-emocjonalnym, ale postawi w bardzo niekomfortowej sytuacji porównywania się ze starszymi kolegami z klas wyższych, z którymi będą mieli oni wspólne lekcje.

Taka organizacja zajęć może spowodować postawę wycofania u młodszych uczniów, u starszych z nich dyskomfort spowodowany poczuciem edukacyjnego cofania się czy wręcz uwsteczniania. To z kolei pod hasłem racjonalizacji czasu ukryte jest osiągnięcie takiego właśnie celu. Osłabienia religii i etyki poprzez masowe wypisywanie się uczniów, czyli zawoalowane wyprowadzenie religii i etyki ze szkół, tak zwanymi tylnymi drzwiami, przy użyciu miękkich metod.

Piotr Janowicz: Tolerancja religijna jest jednym z fundamentów dobrze funkcjonującego społeczeństwa

Jak powszechnie wiadomo, w zdecydowanej większości krajów naszego kontynentu nauczanie religii obecnej jest w publicznym systemie oświaty w 23 krajach Unii Europejskiej. Nauczanie religii w publicznych szkołach jest normą, przy czym jest ona przedmiotem obowiązkowym w szkołach w Austrii, w Grecji, na Cyprze, Malcie, Danii, Szwecji, Finlandii i większości landów niemieckich.

Dlaczego zatem nasz kraj ma być tym, który podejmuje działania wyprowadzające religię ze szkół? Dlaczego władze naszego kraju nie potrafią dostrzec, że nauczanie religii w szkołach stanowi wyraz realizacji praw i wolności obywatelskich? Dlaczego w 1990 roku było to zrozumiałe, a teraz cofamy się do standardów sprzed roku 1990?

Nie nauczymy nikogo szacunku ani tolerancji, jeśli nie będziemy jej uczyć w przestrzeni szkolnej. A właśnie tolerancja religijna jest jednym z fundamentów dobrze funkcjonującego społeczeństwa. Dlatego jako stowarzyszenie dostrzegamy konieczność prowadzenia pogłębionych rozmów na temat kształtu religii i etyki w szkołach, jako realizacji demokratycznego prawa do wychowania w zgodzie z wyznawaną religią, ale też do nauczania gotowego nastawianie pytań i poszukiwania odpowiedzi.

To właśnie religia i etyka są lekcjami umożliwiającymi poruszanie fundamentalnych, egzystencjalnych kwestii, jakże ważnych dla rozwoju każdego człowieka. Przedstawienie tych przedmiotów jako zbędnych w systemie edukacji, co obecnie się dokonuje, redukuje go, pozbawia możliwości zadawania pytań o sens ludzkiego życia i szukania na nie odpowiedzi, a także dostrzegania moralnego aspektu dokonywania wyborów i podejmowanych działań.

Strategia salami

Czym jest strategia salami? Jak jest stosowana wobec Kościoła Katolickiego w Polsce? [ANALIZA]

Piotr Janowicz - Stowarzyszenie Katechetów Świeckich - przewodniczący. Wystąpienie podczas protestu w Warszawie 21.08.2024 r.

Piotr Janowicz: Czy z pozycji władzy wykonawczej postanowiono, że dzieci wierzące otrzymają lekcje bycia gorszymi od niewierzących?

Wskutek wprowadzonych zmian organizacyjnych uczniowie klas starszych będą zmuszeni do realizacji materiału, który już wcześniej realizowali, a młodsi staną pod koniecznością przeskoku na wyższy poziom nauczania. Bo jak pogodzić naukę szóstoklasisty, czwartoklasisty?

W takich okolicznościach ktoś z uczniów zawsze będzie zmuszony wykonać krok w tył, a w edukacji przecież nie chodzi o to, by się cofać. Zatem starsi uczniowie, którzy uczęszczają na religię lub etykę od września zostaną postawieni w sytuacji osób repetujących, powtarzających klasę albo nawet dwie klasy. Zupełnie tak, jakby Ministerstwo Edukacji Narodowej chciało ich ukarać właśnie za to, że chcą uczęszczać na religię albo etykę.

Podobnie ukarani rozporządzeniem będą uczniowie młodsi, którzy podczas wspólnej lekcji ze starszymi poczują się gorszymi. Czy o to chodziło, aby w następstwie poczucia dyskomfortu uczniowie sami wypisywali się z religii? Czy to pomysł MEN na to, aby doprowadzić do rozpadu fundamentalnej zasady edukacji, jakim jest nauczanie na tym samym poziomie wiekowym?

Dlaczego podobnej regulacji nie wprowadzona w stosunku do nauczania innych przedmiotów, jak na przykład języka polskiego, biologii, WF-u czy matematyki? To nic innego, jak sytuowanie uczniów chodzących na religię w gorszej sytuacji w stosunku do sytuacji uczniów na lekcjach z innych przedmiotów. A to stanowić może wyraz dyskryminacji ze względu na przynależność religijną.

To już nie tylko promowanie braku tolerancji religijnej, ale próba legalizowania przez men dyskryminacji ze względu na przynależność religijną, czyli jawne uderzenie w prawa i wolności obywatelskie zagwarantowane w Konstytucji.

Poszukujemy odpowiedzi na pytanie, jaką lekcję dorośli zafundowali dzieciom rozporządzeniem z dnia 26 lipca bieżącego roku. Czy z pozycji władzy wykonawczej postanowiono, że dzieci wierzące otrzymają lekcje bycia gorszymi od niewierzących? Że otrzymają oni nauczkę, że nie warto wyznawać religii?

Co warto zaznaczyć, dzieciom i młodzieży zabrano także prawo do tego, by oceny z przedmiotu, który wybrały, one i ich rodzice nie były wliczane do średniej oceny.

Religia w SZKOLE: Stowarzyszenie Katechetów Świeckich protestuje

Komisja Wychowania Katolickiego KEP o religii w szkole w Polsce

Religia zostaje w szkole: Petycję podpisało już ponad 35 tys. osób

Piotr Janowicz - Stowarzyszenie Katechetów Świeckich - przewodniczący. Wystąpienie podczas protestu w Warszawie 21.08.2024 r.

Piotr Janowicz: Dlaczego w większości europejskich krajów religia w szkole publicznej może być normą i przejawem wolności religijnej, a w Polsce traktowana jest jak wynaturzenie?

W obecnej sytuacji trudno przekonać kogokolwiek, że MEN naprawdę zależy na uczeniu tolerancji. W ten sposób nie wychowamy osób otwartych na drugiego człowieka.

Dlaczego MEN nie skorzystało z doświadczeń nauczycieli religii i nie jest gotowe na prowadzenie dialogu? Dlaczego nikt także nie bierze pod uwagę zdania samych uczniów siejąc propagandę, jakoby wszyscy Polacy nie chcieli religii w szkole?

Otóż rzeczywistość jest zgoła odmienna. A co z osobami, dla których religia i etyka są istotne? Ich stanowisko się nie liczy? Przypomnę, że w Polsce blisko 80% uczniów uczęszcza na lekcje religii. Dlaczego jako społeczeństwo chcemy być tak bardzo nietolerancyjni, żeby im to utrudniać?

Dlaczego w większości europejskich krajów religia w szkole publicznej może być normą i przejawem wolności religijnej, a w Polsce traktowana jest jak wynaturzenie? Zastanówmy się wspólnie, jaki jest cel prowadzenia takiej narracji i komu oraz czemu ma to służyć.

Nie godzimy się na to, by nauczanie religii było tematem zastępczym polityków. Mówimy stop przepisom, które dyskryminują uczniów chcących uczęszczać na religię i etykę, odbieraniu im i ich rodzicom konstytucyjnych praw. Protestujemy przeciwko wprowadzeniu regulacji prawnych, które powinny opierać się na porozumieniu z kościołami, a pojawiają się wbrew ich stanowisku.

Nie akceptujemy wprowadzeniu zmian tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego, co zdezorganizuje pracę szkół, a nauczycieli religii stawia w niepewnej, znacznie gorszej sytuacji w stosunku do nauczycieli innych przedmiotów w zakresie zatrudnienia oraz uniemożliwiając im efektywne nauczanie zgodne z rozwojem emocjonalnym i intelektualnym uczniów, którzy będą wbrew logice łączyli w osobliwe, zróżnicowane wiekowo grupy.

Protestujemy przeciwko wprowadzeniu nowych regulacji ad hoc bez uwzględnienia sytuacji zawodowej nauczycieli religii i wobec braku okresu przejściowego i ewentualnego wsparcia możliwości przekwalifikowania w ramach zawodu nauczyciela.

Oczekujemy wprowadzenia dobrowolnego wyboru obowiązkowej religii lub etyki. Mówimy tak dla tolerancji religijnej. Mówimy nie dla dyskryminacji nauczycieli religii i deprecjonowaniu nauczania tego przedmiotu.

Przeciwstawiamy się fałszywej narracji, jakoby uczniowie byli zmuszani do religii w Polsce, jakby istniała tylko wiara rzymskokatolicka i jakby jej nauczanie w szkołach prowadzone było wyłącznie przez osoby duchowne. Jesteśmy grupą zawodową, której obecność nie powinna być nieustannie przemilczana jako niewygodna.

Kościół to w większości wierni świeccy. Jesteśmy zwolennikami państwa, które daje prawo obywatelom do edukacji religijnej zgodnej z wyznaniem. Świeccy katolicy, nic o nas bez nas.

Piotr Janowicz, Przewodniczący – Stowarzyszenie Katechetów Świeckich

Maryja Świdnicka Biskup Marek Mendyk

Biskup Świdnicki Marek Mendyk wzywa do postu i modlitwy w intencji Ojczyzny i pokoju na świecie!

Nasz podcast: Rozmowy w Akcji

wAkcji24.pl |Opinie | MNN żródło: Piotr Janowicz, wystąpienie podczas protestu w Warszawie 21.08.2024 r. Stowarzyszenie Katechetów Świeckich | Fot. screen YT Telewizja Trwam | 22.08.2024

Katecheci będą się bronić? Powstanie Związek Zawodowy Katechetów? [miesięcznik „w-Akcji”]

Zmiany w systemie edukacji, planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rok szkolny 2025/2026, wywołały poważne obawy wśród katechetów zatrudnionych w polskich szkołach. Redukcja godzin lekcji religii do jednej tygodniowo stawia pod znakiem zapytania przyszłość...

Uchodźcy z Ukrainy nie chcą wracać do kraju. Polska będzie ich nowym domem?

Nowe dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego oraz ukraińskiego CES pokazują istotną zmianę w nastawieniu uchodźców wojennych z Ukrainy – coraz więcej z nich deklaruje chęć pozostania za granicą na stałe. W Polsce, która przyjęła jedną z największych grup uchodźców,...

Polski PKB na mieszkańca traci do średniej Unii Europejskiej w 2024 r. Unijne raje podatkowe nadal zgarniają nieuczciwą premię

Produkt Krajowy Brutto (PKB) na mieszkańca jest jednym z kluczowych wskaźników ekonomicznych, pozwalających na ocenę poziomu dobrobytu w poszczególnych krajach. W Europie obserwujemy znaczne zróżnicowanie tego wskaźnika, co odzwierciedla różnice w poziomie rozwoju...

Donald Trump wprowadza 25-procentową taryfę USA na samochody. Co ze sprawiedliwością w handlu?

Prezydent USA Donald Trump wprowadza 25-procentowe cła na samochody z Unii Europejskiej. Większość komentatorów w Europie postrzega ten ruch jako wrogie działania supermocarstwa i zarzuca prezydentowi USA działania przeciwko wolnemu handlowi. Jak jest naprawdę? Czy...

Chiński BYD rewolucjonizuje rynek samochodów elektrycznych. Czy konsumenci pokochają takie elektryki?

BYD, chiński gigant motoryzacyjny, zaskoczył rynek po raz kolejny, prezentując rewolucyjną technologię ultraszybkiego ładowania. Jak podaje Financial Times, "system Super e-Platform może dodać około 470 km zasięgu w ciągu zaledwie pięciu minut" (FT.com). To oznacza...

Społeczeństwo stulatków. Czy parafie mogą stać się lokalnymi centrami wsparcia osób starszych?

Czy stajemy się społeczeństwem stulatków? Wzrost liczby stulatków w Polsce to nie tylko demograficzna ciekawostka, ale także wyzwanie społeczne, ekonomiczne i etyczne. Jak podkreśla Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), prognozy wskazują, że do 2060 roku liczba osób,...

Demograficzny kryzys Europy – największy spadek liczby urodzeń od 1961 roku. Odwrót od konserwatywnych wartości to śmierć narodów

Unia Europejska zmaga się z największym od ponad sześciu dekad kryzysem demograficznym. Według najnowszych danych Eurostatu, w 2023 roku w krajach UE urodziło się 3,67 mln dzieci – o 210 tys. mniej niż rok wcześniej. To 5,4-procentowy spadek, który jeszcze bardziej...

Woreczek ryżu na wagę złota. Diecezja Świdnicka pomaga

Czym jest “Woreczek ryżu”? Codzienny dostęp do jedzenia, czystej wody i opieki medycznej to dla wielu ludzi oczywistość, jednak w niektórych zakątkach świata nadal stanowi luksus. Właśnie dlatego powstała akcja „Woreczek ryżu” – inicjatywa franciszkanów z gdańskiej...

Drożyzna. 10 największych podwyżek, które czekają nas w 2025 roku

W 2025 roku Polacy muszą przygotować się na znaczące podwyżki cen w wielu sektorach gospodarki. Wzrost kosztów energii, surowców oraz wprowadzenie nowych regulacji sprawi, że codzienne wydatki będą coraz wyższe. Poniższa analiza przedstawia dziesięć kluczowych...

Kiedy „niewidzialna ręka rynku” dusi obywateli. Viktor Orban obniża ceny na Węgrzech

Viktor Orban podjął decyzję, która wzbudziła zarówno zainteresowanie, jak i kontrowersje wśród ekonomistów, przedsiębiorców i zwykłych obywateli. Premier Węgier ogłosił, że od połowy marca 2025 roku marże sprzedawców detalicznych na 30 podstawowych artykułów...

Czy mamy bać się BRICS?

Kiedy w 2001 roku Jim O’Neill stworzył termin BRIC, miał on opisywać potencjał gospodarczy czterech rozwijających się państw. Dziś BRICS to już nie tylko gospodarka, ale geopolityczny blok, który staje się alternatywą dla zachodniej dominacji. Jak zmieniająca się...

Polki pracują za dużo i za zbyt małe pieniądze [ANALIZA I KOMENTARZE]

Polki coraz więcej pracują. Wzrost liczby kobiet-przedsiębiorców w Polsce to zjawisko, które może przynieść wiele korzyści społeczeństwu i gospodarce. Jednak prawdziwy rozwój nie może odbywać się kosztem podstawowych wartości, takich jak rodzina i dobro wspólne....

Konserwatyzm nie jest zacofaniem: Trump, kryptowaluty i rezerwa strategiczna USA

Niedawne ogłoszenie prezydenta Donalda Trumpa o utworzeniu strategicznej rezerwy kryptowalut wywołało poruszenie na rynkach finansowych i w świecie technologii. Decyzja ta może całkowicie zmienić sposób, w jaki Stany Zjednoczone postrzegają cyfrowe aktywa i ich rolę w...

Zwierzęta domowe kontra zdrowy rozsądek – czy rynek karmy odzwierciedla kondycję społeczeństwa?

Rynek karmy i przysmaków dla zwierząt domowych w Polsce w 2024 roku przekroczy wartość 5 miliardów złotych, co stanowi 10-procentowy wzrost rok do roku. Rosnące zainteresowanie produktami premium, zmieniające się nawyki konsumenckie oraz trend humanizacji zwierząt...

Komu pomaga Unia Europejska: Więcej pieniędzy na rosyjskie paliwa niż na wsparcie Ukrainy – analiza wydatków w 2024 roku

Po nieudanym spotkaniu prezydenta Ukrainy Wołodymira Zełeńskiego z prezydentem USA Donaldem Trumpem i wiceprezydentem JD Vance przywódcy Unii Europejskiej zapewniają o swoim nieustającym wsparciu dla Ukrainy. Ekonomiści przeanalizowali jednak co stoi za "pięknymi...

2024 – Rok solidarności i wyzwań. Jak Caritas walczy z kryzysami w Polsce i na świecie

Jaki byłby świat bez Caritas? Najnowsze dane, opublikowane przez EAPN Polska, wskazują, że ponad 2,5 miliona osób w Polsce żyje w skrajnym ubóstwie – liczba ta wzrosła o 47% w porównaniu z rokiem poprzednim. Powódź, która dotknęła Polskę, zniszczyła ponad 57 tysięcy...

Tłusty Czwartek w chudym roku: Inflacja, pączki i siła tradycji

Mimo rosnących cen i coraz większej presji inflacyjnej, Tłusty Czwartek to święto, na którym Polacy nie oszczędzają. W 2024 roku przeciętny pączek kosztuje już 5,17 zł, a w ciągu jednego dnia wydamy na nie około 194 miliony złotych – równowartość 327 mieszkań w...

Chleba naszego powszedniego (z masłem)… Ekonomiczne i społeczne konsekwencje wzrostu cen

Cena masła w polskich sklepach bije kolejne rekordy. Jak wynika z analizy UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX, w styczniu 2024 roku kosztowało ono średnio aż o 29,2% więcej niż rok wcześniej. Spadła również liczba promocji, co dodatkowo obciąża budżety...

Financial Times: Producenci samochodów inwestują w hybrydy i silniki benzynowe

Przez ostatnią dekadę narracja w branży motoryzacyjnej wydawała się jednoznaczna – przyszłość należy do samochodów elektrycznych (EV). Rządy na całym świecie wprowadzały surowe regulacje dotyczące emisji spalin, a producenci samochodów intensywnie inwestowali w rozwój...

Niebezpiecznie tanie piwo. Będzie zakaz reklamy piwa?

Tanie piwo w przeciwieństwo do wszystkich innych alkoholi nie jest objęte zakazem reklamy. Ma to społeczne skutki i nie pomaga w walce z alkoholizmem.