4 marca 2025 r. rozpoczęła działalność Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI), której misją jest tworzenie rzetelnej i dynamicznej przestrzeni medialnej dla parafii i wspólnot Diecezji Świdnickiej. O celach, wyzwaniach i kierunkach rozwoju tej nowej inicjatywy rozmawiamy z jej szefem, Krzysztofem Kotowiczem. Jakie informacje znajdą odbiorcy? Jakie kanały komunikacji będą wykorzystywane? I czy DAI ma ambicje wyjścia poza diecezję? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszym wywiadzie.
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Stawiamy na lokalność, jasność i prostotę przekazów [WYWIAD]
Tworzymy hub komunikacyjny dla wspólnoty diecezjalnej
wAkcji24.pl: Jakie są główne cele i misja Diecezjalnej Agencji Informacyjnej (DAI)? Czy agencja planuje skupić się na określonych tematach lub obszarach działalności w diecezji?
Krzysztof Kotowicz, szef Diecezjalnej Agencji Informacyjnej (DAI): Stworzenie środowiska informacyjnego, czyli rodzaju hubu komunikacyjnego dla parafii i wspólnot Diecezji Świdnickiej wydaje się być czymś nieodzownym w dobie olbrzymiego wpływu mediów na świadomość indywidualną i zbiorową. Możemy się boczyć na nieprzyjazną Kościołowi prasę, możemy tracić energię na sprostowania i tłumaczenie się, ale do droga w zaułek. Dajmy naszemu lokalnemu światu, także lokalnym czy regionalnym mediom, rzeczową informację. Informację o tym, co przeżywają, czym żyją, co tworzą i co planują parafie, instytucje i wspólnoty Kościoła katolickiego w Diecezji Świdnickiej. Myślę, że sami możemy być zaskoczeni skalą aktywności, horyzontem projektów i szczerym zaangażowaniem wielu osób. Inspiruje nas wszystkich wiara chrześcijańska, więc „nie trzymajmy światła pod korcem”.

Chleba naszego powszedniego (z masłem)… Ekonomiczne i społeczne konsekwencje wzrostu cen
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Stawiamy na lokalność, jasność i prostotę przekazów [WYWIAD]
Krzysztof Kotowicz (DAI): Przełamać trzeba stereotypy o katolikach, o „prywatności” wiary i zamknięciu Kościoła na świat i jego złożone problemy
wAkcji24.pl: W jaki sposób Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI) zamierza współpracować z parafiami i innymi instytucjami kościelnymi w diecezji? Czy przewiduje się regularne spotkania lub platformy wymiany informacji?
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyja (DAI): Wykorzystam tę rozmowę, jeśli wolno, aby zachęcic do podzielenia się informacjami o działaniach w parafiach czy wspólnotach. Pokażmy sobie nawzajem dobro, które czynimy na co dzień i w ten sposób pomnóżmy je. Zwracam się z prośbą i zaproszeniem do księży, sióstr i braci oraz świeckich, w tym do młodzieży.
Przełamać trzeba stereotypy o katolikach, o „prywatności” wiary i zamknięciu Kościoła na świat i jego złożone problemy. W kwestii spotkań, to z pewnością jakiś kształt „medialnej wspólnoty” szkicujemy, aby grono obecnych i przyszłych korespondentów stawało się środowiskiem mającym konkretny wkład w misję Kościoła.

Facebook bez cenzury? Mark Zuckerberg zapowiada zmiany. Czy skorzystają na tym katolicy? [TYLKO U NAS]
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Stawiamy na lokalność, jasność i prostotę przekazów [WYWIAD]
Krzysztof Kotowicz (DAI): Chcemy działać dla jedności Kościoła lokalnego
wAkcji24.pl: Jakie kanały komunikacji będą wykorzystywane przez Diecezjalną Agencję Informacyjną (DAI) do dotarcia do odbiorców? Do ilu osób DAI zamierza docierać?
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Jesteśmy obecni w sieci poprzez serwis główny www.dai24.pl oraz poprzez nasze „wtyczki” w mediach społecznościowych: X, Facebook oraz Instagram. W dalszym planie jest również kanał na You Tube. Nie zamierzamy jednak działać inaczej, jak w synergii z innymi podmiotami medialnymi Diecezji Świdnickiej, a więc portalem www.wakcji24.pl oraz miesięcznikiem „w-Akcji”. Nade wszystko jednak zależy nam na agregowaniu wiadomości z życia parafii i wspólnot naszej diecezji.
Działać chcemy dla budowania jedności Kościoła lokalnego. Adresatami naszych publikacji nie są jednak tylko wierni, bo rzetelna i prosta informacja jest pomocna każdej i każdemu, kto cokolwiek chce wiedzieć o Kościele lub orientować się w tym, co dzieje się wokół. Nasze przekazy wprawdzie dotyczą spraw Diecezji Świdnickiej, ale zainteresowanie nimi nie ma granic.

Topniejące oszczędności Polaków – oznaka ubożenia?
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Stawiamy na lokalność, jasność i prostotę przekazów [WYWIAD]
Krzysztof Kotowicz (DAI): Zależy nam, żeby dobro wybrzmiało
wAkcji24.pl: Jakie są kryteria wyboru tematów i wydarzeń do relacjonowania przez Diecezjalną Agencję Informacyjną (DAI)? Czy agencja będzie poruszać również kwestie społeczne i kulturalne niezwiązane bezpośrednio z działalnością kościelną?
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): W centrum zainteresowania stawiamy to, co dzieje się w parafiach, instytutach życia konsekrowanego, instytucjach kościelnych i wspólnotach katolików zachowujących więź z duszpasterstwami parafialnymi i specjalistycznymi. Skrót DAI oznacza Diecezjalną Agencję Informacyjną, a więc nasz serwis ma wyświetlać na ekranach komputerów, tabletów czy smartfonów obraz wydarzeń w Kościele lub przez środowiska kościelne animowanych.
Chcemy sygnalizować to, co ma się wydarzyć dzięki inicjatywom wychodzącym z Kościoła i skierowanym do ludzi poszukujących wartości duchowych, wiedzy akademickiej, przeżyć kulturalnych, borykających się z realnymi troskami natury społecznej. Potem takie aktywności także relacjonować w możliwie esencjonalnej formie.
Przykładem tematu, jaki już podjęliśmy w naszym serwisie, jest gigantyczny wysiłek Diecezji Świdnickiej i Caritas Diecezji Świdnickiej, aby pomóc poszkodowanym w wyniku powodzi z września 2024 roku. To wsparcie było natychmiastowe i na wielką skalę. Co więcej, trwa nadal, ma wiele wymiarów i nie jest wolne od trudności. Należy o tym pisać i mówić, aby pokazać model skutecznego działania w warunkach głębokiego kryzysu.
Podobnych stref ryzyka jest więcej, choć może są bardziej rozproszone. Kościół nie jest wprawdzie organizacją pozarządową, ale wrażliwość społeczna jest czymś naturalnym dla chrześcijaństwa. To należy pokazać, aby wybrzmiało dobro, i aby pobudzić innych do pomocy.

Biskup Świdnicki Marek Mendyk: Za pomocą rezolucji i dyrektyw unijni ideologowie nakazują nam wierzyć w wiele absurdów
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Stawiamy na lokalność, jasność i prostotę przekazów [WYWIAD]
Krzysztof Kotowicz (DAI): Stawiamy na lokalność, prostotę i jakość przekazów
wAkcji24.pl: Czy Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI) planuje współpracę z innymi agencjami informacyjnymi lub mediami w diecezji i poza nią?
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Obecnie za wcześnie jest mówić o dalej idących działaniach DAI, w tym rozwoju serwisu www.dai24.pl . Okrzepnijmy, nabierzmy wiatru w żagle z tego, co dzieje się w Diecezji Świdnickiej, a rejs na szersze wody będzie możliwy. Z innymi mediami, w tym mediami katolickimi, łączy nas obszar działania. Stawiamy na lokalność, prostotę i jakość przekazów. Wyścigi na ilość czy sensacyjność publikacji, w tym tytułów, nie są dla nas czymś pociągającym.
W nazwie serwisu internetowego są cyfry „24” wskazujące na ściśle informacyjny charakter zamieszczanych przez nas treści. Jeśl będziemy cytowani lub cytować będziemy u nas, to po to, by udostępniać wiadomości jak najszerszemu gronu odiorców.

Apokalipsa małego biznesu. Co piąte przedsiębiorstwo w Polsce zostało zamknięte
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): Stawiamy na lokalność, jasność i prostotę przekazów [WYWIAD]
Krzysztof Kotowicz (DAI): Stawiamy na lokalność, prostotę i jakość przekazów
wAkcji24.pl: Jakie są plany rozwoju Diecezjalnej Agencji Informacyjne (DAI)? Czy przewidziane są nowe projekty lub inicjatywy mające na celu poszerzenie działalności agencji?
Krzysztof Kotowicz, Diecezjalna Agencja Informacyjna (DAI): W niedługim czasie zamierzamy zorganizować warsztaty dziennikarskie dla wolontariuszy już obecnych w naszym gronie oraz tych, którzy – jak ufam – dołączą do nas w przyszłości.
Klasyczna konstrukcja informacji prasowej to chyba panaceum na stosunkowo częste przypadki mieszania informacji z publicystyką. To nie jest dobre, nawet jeśli jest dyktowane dobrymi intencjami. Ludzie mają swój rozum i nie każmy im domyślać się, co jest informacją, a co komentarzem. Nie jest w porządku, żeby nie powiedzieć, że jest grzechem zawodowym dziennikarzy, gdy mieszają obie sfery. Pracujemy… pod niebem, a więc nie wszystko zależy od nas, że tak to górnolotnie ujmę na koniec.
wAkcji24.pl: I ostatnie pytanie. Dlaczego zdecydował się Pan podjąć tego wyzwania?
Krzysztof Kotowicz, szef Diecezjalnej Agencji Informacyjnej (DAI): Kościół stoi – jak zawsze odkąd istnieje – wobec wielu wyzwań. Niezmiennie mamy głosić Chrystusa i tylko Jego. „Co mówię wam w ciemności, powtarzajcie na świetle, a co słyszycie na ucho, rozgłaszajcie na dachach”… Słowa Jezusa zapisane w Ewangelii kojarzą się mi właśnie z propagowaniem wiary.
Wspołcześnie media są nieodzownym narzędziem ewangelizacji. Nie zastępują bezpośrednich relacji, ale mogą je wzmacniać. Nie zastąpią osobistego wyboru człowieka w stosunku do wiary, lecz mogą w tym pomóc. Najbardzej wierzący dziennikarz nie zastąpi sakramentalnej posługi kapłanów czy diakonów i nie będzie też katechetą w szkole. Może natomiast udostępnić informację, aby te działania były znane i zrozumiałe.
Jestem katolikiem, mieszkam w Diecezji Świdnickiej i możliwość włączenia się w misję Kościoła w domenie medialnej jest dla mnie darem. Mam za sobą sporo różnych doświadczeń, w tym z dziedziny mediów, zatem postaram się je spożytkować dla dobra Kościoła.
Dziękujemy za rozmowę!
wAkcji24.pl | Kultura | AWW | Ilustracja: dai24.pl | 9.03.2025